Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:47

Waarom dan toch een gogue met longeren Simpelman? Ik word zo moe van het hele zonder dwang verhaal; het is gewoon larie... Sizzle wordt genegeerd, bewust of onbewust, maar maakte de opmerking; zodra je het hek dichtdoet heb je al iets afgedwongen, en inderdaad: zo simpel is het!

SinneJ

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:48

Het spijt me Sizzle :o jij zegt helemaal hetzelfde

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:49

Van mij hoef je geen sorry te zeggen hoor :D

Het staat een ieder vrij om zijn mening te ventileren en er is ook geen reactie verplichting in mijn ogen ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:50

Sizzle schreef:
Van mij hoef je geen sorry te zeggen hoor :D

Het staat een ieder vrij om zijn mening te ventileren en er is ook geen reactie verichting in mijn ogen ;)

Ik heb even alles gegeven hahaha _O- wat een avond, doe ik niet snel...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:52

Ik heb gisteren nog een zweep gebruikt, en ik schaam me er niet voor. :+
Komop zeg, prachtige taal allemaal maar gehoorzaamheid staat voorop.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik een verantwoordelijke ruiter ben en een vriendelijke ruiter, maar iedereen gebruikt dwang, en hoe je die dwang vertaald mag een ieder voor zich weten, maar als ik m'n terrein over rijdt richting de baan slaat vriend t liefst rechtsaf de brug over de duinen in, maar dan moet ie linksaf naar de rijbaan, en eigenlijk had ie liever in z'n stal of wei blijven staan, maar daar heb ik m gewoon uitgesleurd....

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:54

knollentuin schreef:
Ik heb gisteren nog een zweep gebruikt, en ik schaam me er niet voor. :+
Komop zeg, prachtige taal allemaal maar gehoorzaamheid staat voorop.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik een verantwoordelijke ruiter ben en een vriendelijke ruiter, maar iedereen gebruikt dwang, en hoe je die dwang vertaald mag een ieder voor zich weten, maar als ik m'n terrein over rijdt richting de baan slaat vriend t liefst rechtsaf de brug over de duinen in, maar dan moet ie linksaf naar de rijbaan, en eigenlijk had ie liever in z'n stal of wei blijven staan, maar daar heb ik m gewoon uitgesleurd....

AMEN

ik bedoel...

EEN ZWEEP -:(- jij barbaar!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:55

Een chambon.
Een chambon dwingt niets af dat niet binnen het natuurlijke bewegingsverloop van een paard valt, het maakt het voor een paard moeilijk om zich op een ongewone/onnatuurlijke wijze te bewegen.
Een chambon helpt het paard zich gewoon gemakkelijk en ontspannen te bewegen door het onjuiste extra moeilijk te maken.

Ik reageer niet op Sizzle omdat ze niet positief discussieert, ze probeert alleen maar te scoren met uit het verband gelichte opmerkingen.

Het zal jullie mogelijk verbazen te horen, mijn paarden doen alles als vanzelf, probleemloos, ik ben al 50 jaar bezig.
Wanneer je je positief opstelt dan zou je daar je voordeel mee kunnen doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:58

Ik wil dat wel eens zien simpelman, dat jij op je terras zit en je paard uit zichzelf z'n zadel pakt en z'n hoofdstel uitkiest en klaar gaat staan voor een ritje

SinneJ

Simpelman schreef:
Het zal jullie mogelijk verbazen te horen, mijn paarden doen alles als vanzelf, probleemloos, ik ben al 50 jaar bezig.
Wanneer je je positief opstelt dan zou je daar je voordeel mee kunnen doen.

Het verbaast me niet zozeer als dat ik het in twijfel trek. Ik ben empirist op dat gebied. Ik heb mijn methode al zien werken, die van u nog niet.

Lever mij bewijs en ik zal me bekeren.

Anoniem

Sizzle confronteer u met uw eigen uitspraken, maar daar reageert u niet op. Opmerkelijk. En een chambon dwingt evengoed iets af.. vriendelijk, maar het hoofd kan niet hoger dan de chambon dat toelaat, zachte dwang, maar dwang. En ik heb mijn zweep er ook bij... niet altijd, maar ik tik ook weleens bij en daar schaam ik me ook niet voor. Ik kan ook zeggen; ik wijs ze de weg met mijn zweep...

Simpelman

knollentuin schreef:
Ik wil dat wel eens zien simpelman, dat jij op je terras zit en je paard uit zichzelf z'n zadel pakt en z'n hoofdstel uitkiest en klaar gaat staan voor een ritje

Is dat dan een positieve opmerking waar jijzelf of anderen hun voordeel mee kunnen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:00

Simpelman schreef:
knollentuin schreef:

Is dat dan een positieve opmerking waar jijzelf of anderen hun voordeel mee kunnen doen?

Het gaat over dwang... elke keer weer; een paard kiest er echt niet zelf voor om te gaan rijden als je hem de keuze laat. Jeetje Simpelman, rijden is gewoon dwingen.. wij willen dat, een paard niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:00

Die shetlander was fysiek niet sterker maar wel een stuk slimmer dan die hengsten :+ lijkt me wel bijzonder gezicht, Sizzle. Maar mijn hobby zou het ook niet zijn om paarden op de grond te leggen... en denk dat de merrie die ik rijd daar ook niet beter van wordt als ik dat zou gaan doen.

Met paarden bezig zijn is al snel iets afdwingen... we willen er toch graag op rijden.. en ze staan in een weitje.. en we brengen ze met halster naar de paddock en we stoppen ze in een groepje die wij hebben uitgekozen ... echt vrije wil is er inderdaad niet (maar dat schijnt bij mensen ook al niet echt voor te komen) ... maar ik denk wel dat je juist omdat je als mens verantwoordelijk bent voor een levend wezen die kwetsbaar is omdat die niet voor zichzelf kan zorgen .. dat je je moet blijven afvragen of je manier van werken wel de meest ethische is.

[dat is mijn reden om mij nu in clickertraining te verdiepen... en als je vindt dat positieve bekrachtiging zo mooi is SinneJ.. dan snap ik niet dat je zo neerbuigend doet over die 'snoepjes' en vooroordeel nr1. van stal haalt paarden die je een voerbeloning geeft gaan bijten]

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:02

Simpelman schreef:
knollentuin schreef:

Daar kunnen we dan toch iets van leren?
Laat zien hoe t werkt, je verkondigd hier constant hoe t moet en hoe dom wij allemaal zijn en hoe geweldig je zelf bent.
Ik ben van zien en geloven.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:02

Citaat:
[dat is mijn reden om mij nu in clickertraining te verdiepen... en als je vindt dat positieve bekrachtiging zo mooi is SinneJ.. dan snap ik niet dat je zo neerbuigend doet over die 'snoepjes' en vooroordeel nr1. van stal haalt paarden die je een voerbeloning geeft gaan bijten]

Neerbuigend?? ik rijd verdorie met een belachelijk buideltasje rond om tijdens het rijden te kunnen belonen met snoep, dat heb je verkeerd begrepen hoor.
Ik vind het echt heel verstandig van jou dat jij je inleest en werkt met beloningen, knap! Ik wil je echt niet beledigen, dat spijt me.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:06

Evelijn schreef:
Met paarden bezig zijn is al snel iets afdwingen... we willen er toch graag op rijden.. en ze staan in een weitje.. en we brengen ze met halster naar de paddock en we stoppen ze in een groepje die wij hebben uitgekozen ... echt vrije wil is er inderdaad niet (maar dat schijnt bij mensen ook al niet echt voor te komen) ... maar ik denk wel dat je juist omdat je als mens verantwoordelijk bent voor een levend wezen die kwetsbaar is omdat die niet voor zichzelf kan zorgen .. dat je je moet blijven afvragen of je manier van werken wel de meest ethische is.

Ik denk niet dat je hier over dwang moet spreken.
Wanneer jij aan het werk bent dan is er normaal gesproken ook geen sprake van dwang.
Je bent gemotiveerd je werk te doen om wat voor reden ook en je kiest daar dan zelf voor.
Wanneer er dwang in het spel komt dan veronderstel ik dat dat zelfs een motief voor je is om niet te gaan werken.

Het is de kunst om paarden zodanig te beleren dat ze uit zichzelf hun werk doen, net als jij.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:10

S_en_Z schreef:
Simpelman schreef:
De B staat hier voor het rijkunstig niveau.

U slaat de spijker op zijn kop hoor.

Ik ben een waardeloos penny meisje die niet kan rijden en zal me in een hoekje gaan staan schamen ;)

Fijne avond nog.

Ik denk dat het niet als aanval bedoeld was, maar als een tip. Wellicht helpt het om iets meer/langer de basis te bevestigen, voordat je zwaardere oefeningen gaat vragen. Dus eerst voorwaarts neerwaarts het neusje er uit rijden en stukjes oppakken en als ze er weer achter kruipt weer vwnw. Dit langzaam uitbouwen. Dan hoeft/gaat ze misschien ook minder krabbelen :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:14

Afgezien van K heb ik nog niemand aangevallen.
Het hebben van een andere mening wil niet zeggen aanvallen, het geeft stof tot discussie, meer niet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:15

Ik denk idd dat er een enorm verschil zit ( mentaal) tussen paarden die " gedwongen " hun werk doen of paarden die gemotiveerd aan de slag gaan! Met denk ik het verschil dat het " gedwongen " paard de " zweep" krijgt bij werkweigering en het gemotiveerde paard de beloning ( kan voerbeloning zijn/ of iets anders wat t paard prettig vind)...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:15

pol1 schreef:
Ik denk idd dat er een enorm verschil zit ( mentaal) tussen paarden die " gedwongen " hun werk doen of paarden die gemotiveerd aan de slag gaan! Met denk ik het verschil dat het " gedwongen " paard de " zweep" krijgt bij werkweigering en het gemotiveerde paard de beloning ( kan voerbeloning zijn/ of iets anders wat t paard prettig vind)...

En wat zeg jij van beide? Want dat hoeft geen of-of verhaal te zijn hoor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:18

SinneJ schreef:
pol1 schreef:

Heb je dit filmpje al gezien.. http://connectiontraining.com/can-i-mix-negative-positive-reinforcement/

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:20

Ik kan de meningen van SinneJ, Knollentuin, Sizzle, en andere in die strekking alleen maar ondersteunen in hun mening. En dat vooral omdat de mensen die het anders beweren in mijn ogen vaak onvoldoende kunnen aantonen dat hun methode werkt. Dat ligt wellicht ook eraan dat deze laatsten vaak ervoor kiezen niet of nauwelijks hun paarden te onderwerpen aan de 'verleidingen' die het 'openbare leven' met zich mee brengt. In ieder geval zijn deze mensen zeer vaak niet thuis als hen gevraagd word hun theorie in de praktijk te tonen. "The quality of the pudding is in the eating" zegt een oud Chinees spreekwoord.

Dan moet ik de stelling tegenspreken dat het paard het begrip 'gehoorzaamheid' niet kent. Juist dat begrip is bij een kuddedier het meest kenmerkend. Een hengst legt zijn wil op aan de zwakkere hengst. De leidende merrie legt haar wil op aan praktisch ieder lid van de kudde. Het is het kenmerkte aspect aan een kuddedier: hiërarchie. Hiërarchie bestaat niet zonder het begrip gehoorzaamheid. Het maakt kuddedieren meer geschikt om tot huisdier te worden gemaakt. Dat heeft het paard en de hond tot de meest beminde huisdieren gemaakt. Hun capaciteit tot gehoorzaamheid van huis uit.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:25

Evelijn schreef:
SinneJ schreef:

Heb je dit filmpje al gezien.. http://connectiontraining.com/can-i-mix-negative-positive-reinforcement/

Nee dat had ik nog niet gezien, bedankt. Dat binnen die grenzen van het comfort blijven is erg interessant en precies waar ik zelf mee wil werken.

Nu heb ik helaas wel een praktisch onverstoorbaar paard :') wat het een enorme uitdaging maakt wat lezen betreft, maar des te interessanter hoe hij open bloeit wanneer hij het juiste antwoord gevonden heeft (en ik dus beloon), dat betekend echter ook dat mijn paard soms wat meer 'motivatie' nodig heeft om aangezet te worden tot dat zoeken, wat ik hem liefdevol geef :o
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 22-09-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:25

pol1 schreef:

Veel mensen kunnen zich niet voorstellen hoe groot dat verschil is.
Voerbeloning werkt in de africhting alleen maar als communicatiemiddel, het paard begrijpt nu dat het de juiste oplossing op de vraag heeft gevonden.
Paarden werken gewoon in vertrouwen voor hun ruiter, ze doen hun best, spannen zich in, ze geven zich edelmoedig over.
(En dat heb ik niet bedacht, dat schreef Décarpentry, dus dat moet al eerder waargenomen zijn.)
Heb je geen dwang voor nodig, alleen communicatie, vertrouwen, respect, geduld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:26

Ik heb nog nooit een sollicitatiebrief van een paard gekregen die aangaf toch wat meer te willen in zijn leven, dus die vergelijking gaat sowieso spaak.

Als een paard zich mentaal afhankelijk voelt van een mens zodat hij deze onvoorwaardelijk volgt heeft die mens hem gewoon heel slim gebrainwashed.
Het border-collie met de bal syndroom zeg maar. Dat is mentale druk.

Een enigszins slim paard op de wei verveelt zich doorgaans stierlijk in dat saaie vlakje zonder uitdaging en wellicht een niet zelf uitgezocht maatje dat er bij geplettert is.
Niet zo raar dat hij graag aan het werk wil.
Allemaal metale dwang waar we liever niet over nadenken en het dus verpakken in mooie woorden.

Nog nooit iemand persoonlijk aangevallen simpelman?
Ook dat is een kwestie van definitie ben ik bang ;)