Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
nvanriet schreef:Jeetje zeg, wel heel fijn dat het nu weer beter en fijner gaat! Dat een gewicht zoveel kan bepalen..ik heb de meeste pagina's doorlezen en zou graag mijn eigen verhaal plaatsen. ik heb zelf een grote normaal gebouwde pony. Toen ik die ongeveer 10 jaar geleden kocht woog ik ongeveer 60 kg. in de loop jaren is mijn gewicht gestegen (oa door 3 zwangerschappen) en werd mijn pony ook stouter. Niemand heeft mij in deze tijd gezegd dat dit aan mijn gewicht zou kunnen liggen. zowel de DA als mijn lesgever (in mijn ogen beiden professionals) zeiden daar niets van. tijdens mijn laatste zwangerschap heeft hij een peesblessure gekregen waardoor hij 2 jaar op rust heeft gestaan. nu ben ik hem terug aan het oppakken en ben ik ook bijna terug op mijn startgewicht. En weet je: mijn pony wordt terug braver en flinker en enkel mijn gewicht is veranderd. ik heb ondertussen niet op andere paarden gereden of les gevolgd.
Volgens mij kan je dus echt te veel wegen voor het comfort van een pony/paard, 1kg zal het verschil niet maken, maar het totale plaatje wel. In mijn geval vind ik het jammer dat er mij dat niemand heeft durven/willen zeggen. Nee ik bleef maar lessen volgen (en betalen) en de DA laten komen omdat mijn pony stout was. Beetje jammer.
purny schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil toch graag m'n mening geven.
Ik ben zelf aan de zware kant. Ik heb hiervoor op een manege gereden waarbij ik op een best wel klein paardje reed. Op een gegeven moment voelde het niet meer fijn aan en heb ik besloten om er mee te stoppen. Niet omdat ik het niet meer leuk vond omdat ik vrijwel elke keer het gevecht aan moest gaan met mezelf maar in het welzijn van het paard.
Nu ga ik volgende week weer starten. Ik weet dat de manege waar ik vroeger heb gereden het welzijn van het dier op een hoge plek heeft staan. Ik weet dus zeker dat ik niet op een klein iel paardje gezet word maar op een soort tank die makkelijk een gewicht van 100 kilo kan dragen.
Zelf stijg ik op met een trappetje. Niet omdat ik anders 3 keer m'n gewicht weeg maar wegens het welzijn van de paardenrug.
Het gaat dus voor mij om het welzijn van het paard en hoe je er zelf instaat.
Maar hoe er vooral in het begin word gesproken over zware ruiters vind ik een beetje beledigend
KoudbloedKim schreef:Leven en laten leven.
Zelf rij ik op het moment niet meer, vanwege mijn gewicht, maar als ik weer terug ben op mijn oude gewicht, wil ik wel weer gaan rijden.
Veel mensen vinden dat je niet meer dan 80 kilo mag wegen om op een paard te stappen, maar er is veel meer om op te letten.
[ Afbeelding ]
KoudbloedKim schreef:Dus in theorie zou volgens een aantal van jullie mijn man al niet meer op zijn Fries gaan zitten...
[ Afbeelding ]
Evelien__ schreef:KoudbloedKim schreef:Dus in theorie zou volgens een aantal van jullie mijn man al niet meer op zijn Fries gaan zitten...
[ Afbeelding ]
Ben je gek!! Maarten HOORT op Elske. En dat niemand het riskeert van iets anders te zeggen