Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damian23 schreef:De scheefheid van het paard zit meestal voornamelijk in de spieren van het paard dat door training van de juiste spieren ook opgelost kan worden. Het rechtrichten van het paard is correcte lengtebuiging en je paard aan beide kanten soepel en bespierd te krijgen. Schouder voor, schouder buiten, voltes, 8tjes rijden. Ik weet niet hoever je paard is, maar contragalop is ook een goede oefening als je paard zijn achterhand naar binnen zet. Werk aan de hand is ook leuk ter afwisseling.
Cardy schreef:Zeer interessant topic! Momenteel ben ik ook meer aan het focussen op het rechtrichten. Nam dit altijd mee, maar merk nu vooral in het M2 dat ze toch nog teveel ongelijk is links/rechts. Ze is linksgebogen, valt het liefst op de rechterschouder en neemt meer druk aan op de rechterteugel. Zijn nu veel bezig met buigingen op de volte: travers, renvers, schouderbinnenwaarts (en dan zorgen dat ze goed ondertreedt met het binnenachterbeen) en zorgen dat ze beide kanten op goed haar rechterschouder erbij houdt en meer gelijke druk op 2 teugels aanneemt.
Betekent dat we de oefeningen linksom en rechtsom net iets anders uitvoeren en meer/minder. Afhankelijk van wat de oefening kan verbeteren en wat van toepassing is om haar rechter te krijgen.
Op de rechte stukken zijn we vooral bezig met op 2 teugels, goed de hoeken in rijden en rechterschouder erbij houden. Linksom houden we nog licht stelling buiten, om haar te helpen haar schouder erbij te houden.
Dit alles vindt ze nog erg moeilijk en knikt daarom nog wat af vanaf de 3e halswervel. Dit willen we absoluut niet, dus zijn ook erg bezig met neus eruit (neus op/voor loodlijn). Als ik filmpjes heb zal ik ze eens plaatsen!
Starbreeze schreef:Wanneer mijn paard in galop niet helemaal wil zakken tot de grond, geef ik hem een klopje op zijn hals en dan zakt ie direct, ik denk dat hij die associatie gemaakt heeft ofzo. Daarna kan ik er makkelijker op de juiste manier naar toe rijden.
damian23 schreef:Starbreeze schreef:Wanneer mijn paard in galop niet helemaal wil zakken tot de grond, geef ik hem een klopje op zijn hals en dan zakt ie direct, ik denk dat hij die associatie gemaakt heeft ofzo. Daarna kan ik er makkelijker op de juiste manier naar toe rijden.
David de Wispelaere werkt ook zo. Hij aait de paarden over de hals, die dan vervolgens zakken. Volgens hem doen ze dit omdat het een natuurlijke reactie is. In de natuur is een kriebel bij de schoft iets geruststellends.
Die van mij krijgt voor en na het rijden ook altijd een suikerklontje.
Ik wel dat het uitmaakt welk bit je gebruikt. Geen paardenmond is hetzelfde. De een heeft meer ruimte in zijn mond dan aan ander (dikkere tong, kleinere mond etc).
Cardy schreef:@ Simpelman: Heb je verder nog goeie oefeningen die je gebruikt bij het rechtrichten van het paard? Wil genoeg afwisseling bieden aan het paard, maar wel de juiste oefeningen kiezen om haar steeds rechter (en evenredig sterk) te maken.
Starbreeze schreef:Wellicht kan iemand anders er ook een antwoord op geven, maar volgens mij zou je echt moeten werken aan dat je paard zijn neus eruit gaat drukken in die lage lijn, pas dan heb je hem in de optimale stretch en gaat je paard zijn lichaam pas echt goed gebruiken. Wanneer hij daar sterker wordt, is de oprichting uiteindelijk geen probleem meer.