Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:05

De scheefheid van het paard zit meestal voornamelijk in de spieren van het paard dat door training van de juiste spieren ook opgelost kan worden. Het rechtrichten van het paard is correcte lengtebuiging en je paard aan beide kanten soepel en bespierd te krijgen. Schouder voor, schouder buiten, voltes, 8tjes rijden. Ik weet niet hoever je paard is, maar contragalop is ook een goede oefening als je paard zijn achterhand naar binnen zet. Werk aan de hand is ook leuk ter afwisseling.

.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:06

Ik geef mijn paard nadat hij het bit in heeft genomen altijd een suikerklontje, gewoon om hem te belonen en het aangenaam voor hem te maken. Ik denk dan dat hij zijn mond een beetje gaat bewegen met rijden en zo het bit beter aan neemt (geen dode mond met speekseldraden). Het bit waar ik nu mee rij is een Sprenger K&K ultra dubbel gebroken van Sensogan.

Zelf heb ik het gevoel dat het momenteel (met de nieuwe manier van rijden) weinig uitmaakt welk bit ik erin doe, hij loopt overal even fijn mee (ik heb bv ook een enkelgebroken Sprenger van Sensogan, een Myler en een S&T optoming van Sprenger in Argentaan).

Is er een theorie die dit ondersteunt of is het complete onzin?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:08

damian23 schreef:
De scheefheid van het paard zit meestal voornamelijk in de spieren van het paard dat door training van de juiste spieren ook opgelost kan worden. Het rechtrichten van het paard is correcte lengtebuiging en je paard aan beide kanten soepel en bespierd te krijgen. Schouder voor, schouder buiten, voltes, 8tjes rijden. Ik weet niet hoever je paard is, maar contragalop is ook een goede oefening als je paard zijn achterhand naar binnen zet. Werk aan de hand is ook leuk ter afwisseling.

Dankjewel voor de tips! Paard is M2 en zijn begonnen met de Z1 oefeningen. Dus geen beperkingen qua oefeningen w.b.t. rechtrichten. Onderstaand mijn eerste bericht in dit topic met wat ik momenteel doe:

Cardy schreef:
Zeer interessant topic! Momenteel ben ik ook meer aan het focussen op het rechtrichten. Nam dit altijd mee, maar merk nu vooral in het M2 dat ze toch nog teveel ongelijk is links/rechts. Ze is linksgebogen, valt het liefst op de rechterschouder en neemt meer druk aan op de rechterteugel. Zijn nu veel bezig met buigingen op de volte: travers, renvers, schouderbinnenwaarts (en dan zorgen dat ze goed ondertreedt met het binnenachterbeen) en zorgen dat ze beide kanten op goed haar rechterschouder erbij houdt en meer gelijke druk op 2 teugels aanneemt.

Betekent dat we de oefeningen linksom en rechtsom net iets anders uitvoeren en meer/minder. Afhankelijk van wat de oefening kan verbeteren en wat van toepassing is om haar rechter te krijgen.

Op de rechte stukken zijn we vooral bezig met op 2 teugels, goed de hoeken in rijden en rechterschouder erbij houden. Linksom houden we nog licht stelling buiten, om haar te helpen haar schouder erbij te houden.

Dit alles vindt ze nog erg moeilijk en knikt daarom nog wat af vanaf de 3e halswervel. Dit willen we absoluut niet, dus zijn ook erg bezig met neus eruit (neus op/voor loodlijn). Als ik filmpjes heb zal ik ze eens plaatsen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:14

Starbreeze schreef:
Wanneer mijn paard in galop niet helemaal wil zakken tot de grond, geef ik hem een klopje op zijn hals en dan zakt ie direct, ik denk dat hij die associatie gemaakt heeft ofzo. Daarna kan ik er makkelijker op de juiste manier naar toe rijden.

David de Wispelaere werkt ook zo. Hij aait de paarden over de hals, die dan vervolgens zakken. Volgens hem doen ze dit omdat het een natuurlijke reactie is. In de natuur is een kriebel bij de schoft iets geruststellends.

Die van mij krijgt voor en na het rijden ook altijd een suikerklontje.

Ik wel dat het uitmaakt welk bit je gebruikt. Geen paardenmond is hetzelfde. De een heeft meer ruimte in zijn mond dan aan ander (dikkere tong, kleinere mond etc).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:16

Heel herkenbaar Cardy, dat deed die van mij ook, dat inknikken als het moeilijk werd, vooral in de uitgestrekte gangen en galop. Maar dat had bij ons niet te maken met scheefheid maar met het feit dat hij die mate van oprichting niet aankon, misschien kun je daar wat mee? Nu ik mijn paard lager in stel en niet verder ga dan waar het comfortabel is, knikt hij ineens niet meer in.

Neemt niet weg dat je je paard natuurlijk zo gelijk mogelijk wilt hebben, wanneer je je paard laag instelt en je oefeningen zoals wijken en SB daarin gaat rijden verkrijg je de maximale stretch in die spieren, misschien kun je daarmee de winst behalen die je zoekt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:18

damian23 schreef:
Starbreeze schreef:
Wanneer mijn paard in galop niet helemaal wil zakken tot de grond, geef ik hem een klopje op zijn hals en dan zakt ie direct, ik denk dat hij die associatie gemaakt heeft ofzo. Daarna kan ik er makkelijker op de juiste manier naar toe rijden.

David de Wispelaere werkt ook zo. Hij aait de paarden over de hals, die dan vervolgens zakken. Volgens hem doen ze dit omdat het een natuurlijke reactie is. In de natuur is een kriebel bij de schoft iets geruststellends.

Die van mij krijgt voor en na het rijden ook altijd een suikerklontje.

Ik wel dat het uitmaakt welk bit je gebruikt. Geen paardenmond is hetzelfde. De een heeft meer ruimte in zijn mond dan aan ander (dikkere tong, kleinere mond etc).

Oh haha echt :) nou dat werkt dus super! Ik doe zo nu ook halthouden, mijne was zoooo onrustig met halthouden, dribbelen, achterwaarts, zelf aanstappen... ik rij hem nu in de stretch naar halt en klop hem op de hals om het hoofd laag te houden, hij is zo een stuk relaxter (nog niet iedere keer hoor, maar het lukt steeds beter!).

Eens dat het bit goed moet passen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:20

We hebben een hele tijd gewerkt aan sterker maken van achter en vanuit daar ging ze zichzelf makkelijker oprichten (zonder achter de loodlijn te kruipen). Nu ben ik inderdaad expres bezig om haar weer lager in te stellen, en hoe lager we komen hoe meer/sneller ze achter de loodlijn kruipt. Het is minimaal maar voor mij al te veel :') .

Voorheen hebben we haar wel achter de loodlijn gereden (ronder zetten, maar absoluut geen kin op de borst), maar merk dat het bij haar extreem nadelig werkt. Dus dit moeten we eruit gaan trainen.

Met lager instellen, bedoel je dan ook echt neus op de grond/kniehoogte? We zijn nu op borsthoogte bezig en ervoor zorgen dat ze niet knikt bij de 3e halswervel. Dit gaat goed dus totdat we moeilijkere rechtricht oefeningen vragen.

het is overigens een heel fijn te rijden paard, maar wil alles op "groot" doen. Dus stuwende achterhand, voorbeen zwaaier, rug wegdrukker, etc. Heb in april meegereden bij een masterclass van Rien van der Schaft. Denk dat deze wel erg mooi past in dit topic.
In het begin zie je dat ze achter de teugel kruipt (ook mede doordat ik mijn handen te ver naar achteren neem). Later, met behulp van Rien, werd het een stuk beter:

[RT-HAW] Daroma (M2) Paard&Lifestyle masterclass Rien van der Schaft

Hier zijn we op verder gegaan, maar jeetje.. Wat is het soms lastig.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 26-06-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:26

Wij zijn zelf (ook pas sinds kort hoor ;) ) begonnen met de neus door het zand en de neus er echt uit te laten komen. Wij maken nu gebruik van de chambon als hulpmiddel (longeren en rijden). Vanuit die hele lage lijn pak ik hem gedurende 3 kwartier steeds ietsje meer op, heel voorzichtig. Het is nog niet de wedstrijdhouding, dat kan hij nog niet aan (voel je vanzelf) en ik zit maar hele kleine stukje door om te oefenen. ik merkte ook dat mijn paard veel meer moeite had met die iets lagere lijn, daaronder en daarboven liet hij me wel zitten. Dát stukje waar hij het moeilijk heeft moet je verbeteren, ik doe dat nu door hem eerst in de comfortzone daaronder te rijden.

Wellicht kan iemand anders er ook een antwoord op geven, maar volgens mij zou je echt moeten werken aan dat je paard zijn neus eruit gaat drukken in die lage lijn, pas dan heb je hem in de optimale stretch en gaat je paard zijn lichaam pas echt goed gebruiken. Wanneer hij daar sterker wordt, is de oprichting uiteindelijk geen probleem meer.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:31

Zag inderdaad al berichten hier voorbij komen over de chambon. Ben zelf niet zo fan van het "vastzetten" van een paard, en longeer liever met dubbele lijnen. Wel dan van bit --> longeersingel --> hand i.p.v. longeersingel --> bit --> longeersingel --> hand anders gaat ze letter met de kin op de borst lopen := .

Toevallig is ze een tijdje terug behandeld door Tunna Morriën omdat paard heel erg blokkeerde in de rechter lengtebuiging (logisch als je altijd je rechterschouder eruit mag gooien en dan opeens iets geforceerd gaat doen omdat het niet lukt). Daar waren we ook erg veel bezig met lang en laag, neus eruit. Aan de longe gaat het goed, rechtsom makkelijk dan linksom.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:34

Dat is het mooie van de chambon, die nodigt het paard uit de neus eruit te drukken :) Je zet hem er niet mee vast, hij werkt enkel in wanneer het hoofd écht hoog gaat, het paard voelt dan druk achter de oren.

Toevallig heb ik voor dinsdag weer een afspraak gemaakt voor een soort van sportmassage voor mijn paard. Die heeft hij toen met de zadelproblemen een paar keer gekregen en hij reageerde hier heel goed op. Ik wil hem hiermee ook wat extra helpen zijn lichaam weer goed te gaan gebruiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 10:38

Cardy schreef:
@ Simpelman: Heb je verder nog goeie oefeningen die je gebruikt bij het rechtrichten van het paard? Wil genoeg afwisseling bieden aan het paard, maar wel de juiste oefeningen kiezen om haar steeds rechter (en evenredig sterk) te maken.

Kijk naar het Scala:
Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Schwung
Recht richten

Dat wil zeggen dat om correct recht te kunnen richten moeten eerst de voorgaande "etappes" bevestigd zijn.
Alle oefeningen uit de proeven B-L-M, en in die volgorde, bevestigd leiden naar een recht gericht paard.
Er is grote verwarring tussen een losgelaten paard dat recht gesteld wordt, dat kan pas als het losgelaten is, en een recht gericht paard.
Een recht gericht paard is op beide zijden even soepel en even STERK.
Dat sterk zijn geldt dan vooral voor de totale achterhand, tijdens de verzameling gaat/moet het paard steeds meer doorveren in de knieën(de Schwung).
O.m. de kuitspieren en de lendespieren moeten hiervoor goed ontwikkeld worden om de balans te kunnen handhaven in alle gangen.
Dat doe je met het voorwaarts neerwaarts. :)
Ga zelf eens met doorgezakte knieën, op je tenen, soepel verend met kleine sprongetjes 3 rondjes door de rijbaan. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:44

Starbreeze schreef:
Wellicht kan iemand anders er ook een antwoord op geven, maar volgens mij zou je echt moeten werken aan dat je paard zijn neus eruit gaat drukken in die lage lijn, pas dan heb je hem in de optimale stretch en gaat je paard zijn lichaam pas echt goed gebruiken. Wanneer hij daar sterker wordt, is de oprichting uiteindelijk geen probleem meer.

Je verwoord het zo goed. Wanneer hij na een jaar of 1 a 2 sterk genoeg is, hoef je hem alleen maar met je handen omhoog te vragen. Bij verzameling hetzelfde. omhoog vragen en met je benen te vragen zijn buik omhoog te brengen (rug bol maken). Alleen de weg er naar toe duurt gewoon even. Daar moet je echt de tijd voor nemen. Ik pak die van mij nu af en toe wat hoger in een werkhouding. Net zo hoog als dat hij aankan (aanleuning blijft licht en mag niet terugkomen in tempo). En dan vind ik het wel fijn als er iemand op de grond meekijkt om te zien hoe hoog hij aankan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:48

Dat is nu ook exact waaraan ik wil werken, de oefeningen kan mijn paard toch al, dus dat moet straks geen probleem zijn. Maar hij moet zichzelf nu eerst gaan dragen en correct aanspannen. Soms pak ik wel een oefening zoals een appuyement mee om te zien hoe hij dat nu aanpakt in de lagere lijn. Ik merk wel dat het kwartje met het neusje eruit snel valt. Dit is nog niet de oprichting voor M/Z maar ik probeer hem nu daar te bevestigen :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:56

Allemaal bedankt! Heb er veel aan. Zal eens kijken of ik een chambon kan lenen van iemand, misschien is het wat. Overigens zijn we met de dubbele longe ook lekker bezig.

Onderstaand filmpje is een dag na de behandeling van Tunna Morrien. Dus ze loopt soms nog wat achter de loodlijn en is niet constant. De weken die volgde is dat steeds beter gegaan:

(het is alles behalve perfect, maar we doen ons best :Y) )

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:41

Cady, als ze fijn loopt met dubbele lijnen zou ik dat lekker blijven doen. Ik vind het zelf heel prettig om met dubbele lijnen te longeren omdat je dan toch de ruiterhand kan nabootsen. Met een chambon is die van mij ook regelmatig aan het koekeloeren (omdat er dan iemand langsloopt). Met dubbele lijnen kan ik op dat moment even weerstand bieden en dan zakt hij direct weer. Sneller dan als ik met een chambon longeer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:52

Met dubbele longe krult die van mij echt helemaal op, dat zal voor ieder paard wellicht verschillend zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:16

Nou update over de broek met stoffen zitvlak. Ja ik kon beter bewegen maar met de broek met leren zit was het veel eenvoudiger de houding vast te houden. Morgen mn leren zitbroek maar weer aan.

Over het wijken kan ik vertellen dat ik het in stap en galop prima vond gaan met het binnenbeen op de singel, ik draf was dat even niet zo eenvoudig in eerste instantie. Maar later lukte het wel. Het viel mij op dat het makkelijker was de lage lijn aan te houden.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:27

Dat bontje achter de neusriem is ook pas een jaar of 10 hoor, om de riem heel te houden denk ik, als ze er zo hard aan trekken. . . .
ook ik kwam 4 jaar geleden bij iemand die een Z-dressuurpaard wilde verkopen en daar ! trok de verkoper de neusriem met een tangetje aan! hahaha
Want de leren riem was zo soepel dat ze m anders niet aangetrokken kreeg ;-)
Prachtig paard, goede amazone, toch maar niet gekocht daar.
betreft de neusriemfoto's van Simpelman:
bij foto 3 vind ik de plaatsing van de riem niet verkeerd. Paard houdt de mond stug, maar dat doen veel paarden die slecht gerreden worden. Zo beschermd een manegepaard zich bijvoorbeeld tegen hobbelende ruiters. Dat geeft toch niet zo veel?
foto 6 heb ik ook geen bezwaar tegen: normale plaatsing neusriem, ontspannen mond. schuimen is een teken dat t paard de oorspeekselklieren niet vast heeft zitten en komt door veel stelling volgens mij. Dan worden de speekselklieren gemasseerd net als wanneer er kauwbewegingen gemaakt worden.
foto 7 lijkt me van een oud paard. De onderlip hangt ontspannen, dat laten veel oude paarden zo. De hoge neusriem hangt wat laag maar ik denk niet dat de losse lip daar iets mee te maken heeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 10:40

Wanneer we er vanuit gaan dat een paard zijn mond open moet kunnen doen om te slikken en te kauwen, waar dient dan de neusriem voor?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:59

Volgens mij is het van oudsher een middel dat bij legerpaarden voorkwam dat de onderkaak brak wanneer het paard ten val kwam. Or so I have heard...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:39

Vanuit het vorige topic lees ik al mee, maar omdat mijn merrie op rust stond heb ik nooit meegepraat. Sinds heel kort pak ik haar weer op en probeer ik het echt samen met haar te doen. Afgelopen dinsdag is Kerry Sharp langs geweest voor een demo met zijn Empathy zadel. Dit is de vierde keer rijden en de eerste keer met dit zadel. Het filmpje is in slow-motion en ik ben wel benieuwd wat jullie zien :) Om aan te sluiten op de huidige discussie, ik rij zonder neusriem omdat ze schudt als ik hem er aan aanhang. Ik weet alleen niet hoe ik het filmpje zelf hier zichtbaar kan maken.

https://video-ams3-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=558E8A71

En hier komen we vandaan. Achteraf gezien had ze hier pijn en ik vind het pijnlijk om er zelf naar te kijken.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=561754FD

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:11

http://www.lies-beuker.nl/hoofdstel.htm

Het hoofdstel is in een ver verleden uit een neusriem onstaan. De neusriem werd vroeger gebruikt om dieren te leiden.

Na verloop van tijd is de mens op paarden gaan rijden en had dus twee leidsels (teugels) nodig. Daardoor ontstond een probleem: de neusriem trok scheef.

Een leertje door de mond voorkwam dat probleem ten dele. Later werd het ‘systeem’ verder ontwikkeld en zo ontstond de trens. Bitten zijn dus oorspronkelijk gemaakt om paarden te kunnen sturen en langzamer te laten lopen.

http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem

De neusriem is een onderdeel van het hoofdstel en heeft een grote invloed op de werking van het bit. Een neusriem voorkomt onder andere dat het paard de mond kan opensperren om zich te onttrekken aan de druk, voorkomt dat het paard de tong over het bit heen legt en zorgt voor een stabielere ligging van het bit. Over het algemeen geldt: hoe smaller de neusriem, hoe scherper de inwerking.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:49

De Hannoveraanse (lage) neusriem is er om het bit in het midden van de mond te houden.
De hoge neusriem bij tuigpaardoptoming is in het midden vast zodat ie niet van hoogte kan veranderen en hoort heel los gegespt te worden. Ik kan me voorstellen dat ie functie voor de groom heeft. Of het bakstuk in positie houdt.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:39

Ik ben vorig toevallig met een lage neusriem gaan rijden . Bij gebrek aan een hoofdstel. En dat hing in de kast. Ik vond hem verassend gemakkelijk lopen maar dacht dat het kwam door de periode rust dat hij had gehad. Na een week of 3 had ik mijn hoofdstel terug met gecombineerde neusriem. En viel me dat toch tegen. Wringen wringen en nog eens wringen. De volgende dag bewust terug de lage ouderwetste neusriem gepakt en ja hoor rust en balans op 2 teugels.
Later volgde hierop nog een discussie dat deze neusriem strenger zou zijn. Terwijl ik juist van mening ben dat ik dit niet zo ervaar.
Net omdat de kaken niet op mekaar geklemd worden en ik bij de neusriem nog 2 vingers tussen kan.
Zou ik denken dat het dan toch vriendelijker is niet ?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:01

Dat is voor ieder paard anders, luister naar je paard, die vertelt wat hij of zij prettig vindt :). Anders zou iedereen wel met dezelfde optiming rijden.