Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:25

Neus- en sperriemen zouden idd standaard gecontroleerd dienen te worden, want wat er zoal loeihard wordt aangesnoerd (en afgekneld) is hemeltergend. Je krijgt er nog geen pink meer tussen.
Zou gewoon niet moeten kunnen en mogen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:31

Gruis schreef:
Neusriemen controleren zou ik juist graag bij de vaste routine zien horen. Ik ken echt ontzettend veel ruiters die met een volledig aangesnoerde neusriem rijden, ongelooflijk. :(
Het idee van Pantykous van een Mystery Jury vind ik overigens ook erg sterk, maar dat lijkt me moeilijk te verwezenlijken. Ik neem bijvoorbeeld altijd een eigen schrijver mee, dan weet dus verder niemand wat ik zeg en doe daar in mijn hokje :Y)

Een mystery jury kan ook een extra aanwezige jury zijn om jouw werk te beoordelen (een waarvan jij dan niet weet dat die er is) _O-

Babootje

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:35

Aansnoeren van de neusriem is voor de meesten de eerste oplossing voor een tong-over-het-bit probleem.
Terwijl je beter op zoek kan gaan naar de reden waarom het paard zn tong over het bit gooit.
Zag dit weekeind weer iemand bij Divoza in de rij voor de kassa staan met een lepelbit. Van mij mogen die dingen uit de handel.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:40

Babootje schreef:
Gruis schreef:
Neusriemen controleren zou ik juist graag bij de vaste routine zien horen. Ik ken echt ontzettend veel ruiters die met een volledig aangesnoerde neusriem rijden, ongelooflijk. :(
Het idee van Pantykous van een Mystery Jury vind ik overigens ook erg sterk, maar dat lijkt me moeilijk te verwezenlijken. Ik neem bijvoorbeeld altijd een eigen schrijver mee, dan weet dus verder niemand wat ik zeg en doe daar in mijn hokje :Y)

Een mystery jury kan ook een extra aanwezige jury zijn om jouw werk te beoordelen (een waarvan jij dan niet weet dat die er is) _O-

Ja klopt, maar dat maakt het dan weer lastig, je hoort niet zo goed waaróm een jury een bepaald cijfer geeft. Zegt ze: Oh hij loopt wat achter de LL maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg? Of zegt ze: Oh wat een mooie stelling en buiging, ik geef een voldoende (en ziet ze het achter de LL niet). De motivatie erachter blijft dan een beetje achterwege. En daarnaast: Welke juryleden worden dan bevoegd om te mystery jureren? Wie zegt dat zij 'de waarheid' wel in pacht hebben?
Over tonglepels en strakke neusriemen heb ik echt geen goed woord over. De meeste mensen die ik ken die de neusriem zo ongelooflijk strak hebben is het: 'Omdat hij anders zijn mond open doet.' En maar klagen dat de paarden zo sterk in de hand zijn...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:43

Die aansnoerderij etc. is simpelweg omdat men rijtechnisch het niet weet op te lossen, het is niet alleen een kwel-methode, maar zeker ook een maniertje om dit te verhullen.
Daarom alleen al zou hier standaard op gecontroleerd mogen worden van mij.
Bij een aantal paarden staan de moeten in het hoofd als het hoofdstel afgaat.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:45

Precies, :j Helemaal mee eens.

Artikel 118 – Harnachement
2. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte
neusriem, Mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem en
een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens is
verplicht. Toegestane neusriemen en wijzigingen hierop zijn vermeld op de
website van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als
wreedheid aangemerkt.

In principe zou je iemand hier dus gewoon om kunnen uitsluiten. Dan leren ze het snel hoor. Zou mooi zijn als we mogelijkheden krijgen om dat eens te controleren. Zeker op bijvoorbeeld (regio-)kampioenschappen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:49

Ik denk juist dat het probleem is dat dit verkeerd aangeleerd wordt. Ik heb meerdere instructeurs in het verleden gehad, stalgenootjes, etc. die zeiden: De neusriem/sperriem moet strakker! En dat is jammer, want zo krijg je een verkeerd beeld over wat hoort.

Er kan wel in de reglementen staan dat een te strakke aangesnoerde neusriem als wreedheid wordt gezien, maar wat is te strak? Als dat niet goed wordt geleerd, is het lastig een basis te krijgen van wat wel/niet goed is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:49

Ik vind het zo een beetje de verantwoordelijkheid verleggen naar de jury. Daarbij verander je niet wat ze thuis doen.
Hier in het topic botst het soms al door verschillende meningen. Een jury sport is ook altijd een deel persoonlijke mening.
Jury's mogen het tuig nakijken, dus niks nieuws.
Het strakker doen van een neusriem door een jury ben ik ook nog nooit tegen gekomen gelukkig.

De slechte ruiters zie je over het algemeen ook laag eindigen en dan vooral ook daarna klagen op de jury...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:50

Juist, want al die leuke regeltjes hebben geen enkele zin als die niet worden opgevolgd door een daadwerkelijke controle erop.
En dat is schering en inslag. Men doet het toch ,omdat men weet dat er geen controle op is.
Dat mag zeker wel eens veranderd worden, hoe moeilijk kan dat zijn?

Het nog eens extra strak aansnoeren van de neus/sper door een jurylid lijkt me een onwaarschijnlijke uitzondering (hoop ik toch!), want die is dan in feite tegen de vastgelegde regels in bezig.

Nee, je verandert wellicht niet wat men thuis doet tijdens de training, maar op wedstrijd dient zowel de ruiter als juryleden toch in elk geval het beste VOORBEELD te geven. Als misstanden niet worden afgerekend met waarschuwingen of lagere punten, blijft men het ter wedstrijd gewoon toch doen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 04-12-14 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:52

Ik denk dat het probleem voornamelijk is dat het veel tijd kost: in de zomer bij elke combinatie je auto uit om te controleren, eindeloze discussies over wat wel en niet te strak is. Om over de winter nog maar te zwijgen. Ik zie me al bij elke combi mijn hokje uitkomen, de trap aflopen, de bak in om even te voelen of de neusriem niet te strak zit, en dan weer terug :+
Dat mensen het slecht aanleren is zeker een feit, maar de vraag is wat je daar aan kunt doen. Sommige instructeurs willen graag de korte route nemen om te laten zien hoe snel zij 'resultaat' kunnen boeken, en een aangesnoerde neusriem is dan een goed hulpmiddel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:54

Een official bij de bak zou dat al verhelpen. Er zat er laatst ook een bij het springen, die heeft twee dames terug gestuurd naar de auto ivm hun scherpe bitten. Dat vind ik een goede zaak.

Ik bedoel idd zoals babootje zegt, een extra jury waarvan je niet weet dat die er is. Natuurlijk heeft die tweede jury ook de wijsheid niet in pacht maar als de cijfers erg verschillen kun je iig een discussie aangaan over waarom er zo gepunt is. Dan hou je iig de discussie levend.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:56

Pantykous schreef:
Een official bij de bak zou dat al verhelpen. Er zat er laatst ook een bij het springen, die heeft twee dames terug gestuurd naar de auto ivm hun scherpe bitten. Dat vind ik een goede zaak.

Ik bedoel idd zoals babootje zegt, een extra jury waarvan je niet weet dat die er is. Natuurlijk heeft die tweede jury ook de wijsheid niet in pacht maar als de cijfers erg verschillen kun je iig een discussie aangaan over waarom er zo gepunt is. Dan hou je iig de discussie levend.

Erg interessante standpunten / ideeën allebei :j

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:57

Eigenlijk zou je, net zoals bij internationale wedstrijden, iemand moeten hebben als je de ring in/uit gaat om spoorplekken, het bit en het tuig te controleren. Is zo gedaan. maarja dat moet dan natuurlijk niet zomaar iemand van de locatie zijn die bekenden moet controleren, dat gaat geheid fout.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:59

Zo iemand zat hier dus laatst bij het springen en heeft oa twee dames weggestuurd om de bitten te wisselen. M.i. mag dat wel vaker gebeuren want idd als jury is het geen doen om steeds je hok (klinkt oneerbiedig) uit te komen. Bovendien heb je zo ook minder last van het argument dat een jury partijdig zou zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:03

Cardy schreef:
Ik denk juist dat het probleem is dat dit verkeerd aangeleerd wordt. Ik heb meerdere instructeurs in het verleden gehad, stalgenootjes, etc. die zeiden: De neusriem/sperriem moet strakker! En dat is jammer, want zo krijg je een verkeerd beeld over wat hoort.

Inderdaad, dat denk ik dus ook. Zelfs mijn eigen familie heeft een keer bij mij mijn neusriem lekker strak gezet, want dat hoorde zo. Dat ding heet toch niet voor niks "aansnoerriem" |(

En nu rijd ik lekker zonder sperriem. Ook bij toeval want mijn paard had een wondje onder het riempje zitten dus ik heb een tijdje zonder gereden. Daar ging hij eigenlijk prettiger bij lopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:04

Ik vraag me dan af of er jury's zijn die de bitten controleren. Sommige bitten zijn verboden, maar dat kan je dan toch niet zien vanaf een afstandje?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:05

Dat vind ik een goed ding Pantykous! Als ik met het verkeerde tuig of iets eruit wordt gestuurd vind ik dat zuur, maar wel fijn dat ik erop gewezen wordt.

Zo snap ik bijv. ook niet dat er gecontroleerd wordt of de juiste persoon en paard wel meedoet. Zo kan ik bijv. gemakkelijk onder de naam van mijn zusje starten, of met een ander paard starten. Wordt toch amper op gelet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:07

Ik trek die sperriemen er ook altijd vanaf. Ik WIL juist dat het paard de mond kan openen, kaken kan scharen etc. want dan weet ik dat ik rijtechnisch verkeerd bezig ben.
Ook ziet men over het hoofd dat het paard de onderkaak ontspannen moet kunnen loslaten/laten vallen, want met zo'n korset om het smoelwerk absoluut onmogelijk is.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om idd. een aparte functionaris aan in te stellen om dit soort misstanden bij binnengaan in de ring te controleren?

Zo blijven al die regeltjes een papieren tijger.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:24

Cardy schreef:
Eigenlijk zou je, net zoals bij internationale wedstrijden, iemand moeten hebben als je de ring in/uit gaat om spoorplekken, het bit en het tuig te controleren. Is zo gedaan. maarja dat moet dan natuurlijk niet zomaar iemand van de locatie zijn die bekenden moet controleren, dat gaat geheid fout.

Proeven zijn nu al bijna niet te betalen... Zou een extra controle niet erg vinden hoor, dat niet - alleen vraag ik me af of je daadwerkelijk iets tegen het slechte rijden doet. En voor zover...zijn er nog verschillen van mening over slecht rijden.. en dat zal je altijd houden.
Veel negatief kijken is er trouwens ook en dat zie ik hier ook wel terug in dit topic. Jammer!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:33

Hoe bedoel je dat laatste Sneeuwpop?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:30

Volgens het KNHS Wedstrijdreglement
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

In de bijscholingen is dat wel eens behandeld en met name het 'uitgesproken' was een probleem, want als jury zou je geen DA zijn. Mijn opvatting is dat ik er als jury ook zit ter bescherming van het paard en een kreupel paard hoeft nog geen ziek paard te zijn, maar is niet geschikt voor de wedstrijd.

Ik 'test' de kreupelheid door zowel linksom als rechtsom aan de lange teugel een grote volte te laten draven, is hij dan niet regelmatig, helaas uitsluiting.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:52

En dat zouden er meer moeten doen ART_UMA. Maar je komt niet veel tegen dat dat gebeurt (helaas).

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:48

Een over de neusriemen; oplossing is heel simpel lijkt mij. Als jury kun je de voorlezer vragen om even te laten zien dat hij niet te strak zit door 2 vingers aan de bovenzijde te laten leggen. Kan het niet weet je als jury genoeg. Kost bijna geen tijd en mensen.
Verder als iemand thuis met een strakke neusriem traint en elke jury het op volgende manier zou controleren, dan lopen veel ruiters spaak op de wedstrijden en moeten ze thuis wel gaan trainen zonder aansnoer.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:20

terpentijn schreef:
Neus- en sperriemen zouden idd standaard gecontroleerd dienen te worden, want wat er zoal loeihard wordt aangesnoerd (en afgekneld) is hemeltergend. Je krijgt er nog geen pink meer tussen.
Zou gewoon niet moeten kunnen en mogen.

Hoe wil je dat gaan doen bij de springwedstrijden ? en door wie ?
De ringmeester ? en op moment dat ze inrijbak verlaten ?
Combie aanspreken en "verzoeken" riempjes wat losser te maken ?, en als ze dat niet doen ?, welke beslissing mag je dan nemen als ringmeester ?

Ringmeester, bakhulpen, etc, etc zijn op alle amateur wedstrijden vrijwilligers zonder erkende opleiding.

Lastig om dit :list: "op te leggen" , een bewustwording zou veel beter en duurzamer werken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:29

Ik denk dat heel veel mensen best weten dat het slecht is, zijn zat artikelen over. Maar dat ze het gewoon toch doen om hun puntje te halen op wedstrijd. Ik vind het (sorry) erg optimistisch om te denken dat bewustwording echt zal bijdragen aan het verminderen van strakke neusriemen.