[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:57

Babootje schreef:
xxxjanna schreef:
Mag ik even iets vragen? :)
Ik lees hier nu al een tijdje mee (en reageer af en toe wat) en ik kom best vaak tegen dat de 1e nekwervel het hoogste punt moet zijn.
Nou krijg ik dat zelf gewoon écht niet voor elkaar, het ziet er vaak meer uit zoals op de foto's van S_en_Z ..
Wat moet je dan anders doen of veranderen? Want ook als ik op wedstrijden om me heen kijk (nu zeg ik niet dat iedereen daar zo goed is :') ) zie ik dit bijna nooit?

Sorry als dit al een keer eerder is uitgelegd maar er zijn nogal veel pagina's haha.

De eerste nekwervel zit verder dan je misschien denkt (eerst komt nog de atlas).
Op de eerste foto van Sam is de nek wel het hoogste punt (zo'n beetje bij de tweede knot op de foto). Maar daar is de neus ook mooi op de loodlijn.
[ Afbeelding ]

bedankt voor dit plaatje, nu snap ik hem opeens haha.
Stiekem rij ik dus wel met de 1e nekwervel op het hoogste punt zo te zien dan :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:23

_iDj_ schreef:
Wat voor reactie geeft ze dan als je heel langzaam opbouwt naar een middendrafje? En wat juist als je minder tijd neemt om op te bouwen? En wat voor reactie krijg je als je juist een kleine tempowisseling (fractie vooruit, uiteraard in dezelfde gang blijven)? En dezelfde vragen alleen in plaats van voorruit, juist iets terug?
Kan je ook niet foto's met flitser erbij maken?

Langzaam opbouwen, dan volgt ze me hand naar voren. Maar ze komt niet omhoog of uit die boog. Kleine stapjes naar voren geven nauwelijks veranderingen in d'r halshouding.
Bij terug komt ze wel even iets tegen de hand, even hoofd omhoog en dan weer terug. Maar dat is ook een beetje mijn ding, ik hou zelf wel is iets te weinig ritme in die teruggaande bewegingen.

We zijn vandaag op buitenrit geweest, maar morgen gaan we eens kijken of die tip van jolien werkt. Steeds wisselende stelling.

Ze is nogal wit en onze bak heeft dakramen, maar niet overal. Dus of het is veel te donker, of je ziet 1 witte vlek. Dat gebeurt met flitsen ook steeds. Krijg je alleen grove lijnen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:04

_iDj_ schreef:
Helaas, ik moet eigenlijk ook juist wat kwijt -O-
Maar wat een leuke, interessante reactie! Hartstikke goed dat je het nu met minder druk in haar mond heb gereden! De hoeveelheid druk zegt namelijk niks over hoeveel steun je je paard geeft. Hoe meer druk je zet, hoe meer moeite je paard zal hebben met weerstand bieden (= evt. vasthouden)! Dan gaan ze dus juist zwalken/hoofd omhoog doen/van de teugel afkomen/hoofdschudden/terugvallen in tempo/rennerig/etc worden. Het is meer de reactie die jij geeft op moment dat je paard wat scheef gaat.
Kijk bijvoorbeeld naar je eerste filmpje vanaf 01:08, vooral als je het beeld stilzet op 01:10 zie je dat paard over het buitenschouder wegvalt. Dat zou je moeten begrenzen met je rechterteugel (buitenteugel). Dat begrenzen snapt je paard alleen als je teugelvoering/-druk anders is als het moment daarvoor. Daarom zegt je instructrice ook dat je iets meer je rechterteugel erbij moet nemen (ook de hoek vóór 01:08), dat is niet omdat je dat continu moet doen, maar op dat moment. Dat is dus geen vasthouden, maar je paard corrigeren op het moment dat ze scheef gaat (en dat gaat uiteindelijk hier wel goed, maar je zou eerder moeten ingrijpen, zodat je het ook in de hoek zelf al goed krijgt en niet pas er na). Als je je teugels niet goed op maat/in verbinding hebt, zal je altijd te laat zijn om te corrigeren en komt je hulp harder aan (immers eerst verbinding zoeken en daarin ook nog weerstand bieden); dan krijg je meer een sla-om effect (je voelt dat ze over het rechterschouder wegvalt, jij corrigeert dat en je paard valt naar links; dat zie je bijvoorbeeld bij 01:38-01:40). Als je je teugels constanter hebt, dan kan je juist een kleine hulp geven die alleen maar het buitenschouder begrenst en het schouder niet naar de andere laat vallen (dan is je hulp dus beter gedoseerd).

Fry, ik vind het er al meer richting nagevelijkheid uitzien dan de vorige keer +:)+

Ik moet dus de middenweg zoeken, altijd die middenweg.. :P
Gisteren had ik wedstrijd met haar, de eerste keer. Goed onze tijd genomen, rondstappen op het terrein, langs de witte hekjes, tussen de paarden en dan goed longeren en opgekropen. Wat een voorbeeldig paard! Ze liep super! Jammer snel te moe en dan te lang gestapt voor de proef. De trut gaf een bok in de proef :P ach ons doel is bereikt, volgende week nog een keer!
Het resultaat nu, 184 punten en een 6e plaats :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:53

Destino schreef:
@ Fry, vind je foto's wat lastig te beoordelen omdat ze half van voren zijn genomen. Vind wel dat je een erg leuk paard hebt, hij lijkt wel erg groot/grof, dat vind ik altijd wel mooi :j
Je draagt je handen zo te zien netjes :)
Verder mag er wel wat meer power in, dan gaat hij waarschijnlijk ook zelf wat meer zakken, hij loopt nu vrij ver bovenin. Verder denk ik dat Babootje goed gezien heeft dat je vasthoudt en ga ik mee in haar tips qua beenligging.

Als eerst gefeliciteerd met je je trouwplannen :D
Haha het is niet mijn eigen paard maar erg leuk om te horen! Ze is ook al oud rond de 22/24.
Dat power klopt! Al was ze hier wel moe. Heb er vandaag aan gewerkt, en dat moet ik zeker vaker doen want ze heeft erg de neiging om erg bard door de bak te racen of ze gaat juist op slakkentempo. De tussenweg moet ze nog even ontdekken.
En verder, bedankt *\o/*

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:54

@IDJ vind ik erg fijn om te horen :D!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:04

Sheenegro: niet gek 184 pt voor een eerste keer (met bok) mag je best tevreden zijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:08

Ik en de eigenaars zijn super tevreden! Af gegroet met een smile van oor tot oor :D ik geloof in een goede toekomst voor haar en een super baasje, dat verdient ze gewoon <3

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:56

Even een kleine doorbraak tussendoor. De Fries zocht mijn hand op! Ik had voor het eerst prettig contact over de teugel. Zelfs met het rijden van overgangen bleef ze netjes in dezelfde houding lopen :D
Dit topic doet me goed :D

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:05

Zijn er meer mensen die wat meer moeite hebben met fijn contact in de mond te houden als ze een zweep vast hebben, en ook moeten gebruiken?
Als ik zonder zweep rijd of ik heb hem de hele tijd stil vast is er geen probleem maar zodra is af en toe een tikje moet geven of er even mee moet kriebelen heb ik geen stille hand meer ..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:24

@SheeNegro... gefeliciteerd met de goede punten op je eerste wedstrijd.
@Hopke, leuk!

@janna... ehh.. JA.. zo'n zweep zit gewoon in de weg... en als je iets bijtikt dan beweeg je je hand daarvoor dus dan verstoor je de teugelhouding.. maar ja.. dan is er meestal ook iets van te weinig activiteit... en dat is wel voorwaarde voor nette aanleuning. Uiteindelijk moet je toch ook zonder zweep kunnen... je mag niet voor niks in de hogere basisklassen al niet meer met zweep starten... dan moet je je activiteit en de reactie op been gewoon goed zijn.

Wel goed voor mij om over na te denken... moet maar eens zien of ik mijn zweep eens minder kan gebruiken en misschien eens kan laten liggen. Maar vandaag niet... er komt vandaag chiropractor bij Kafka.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:29

xxxjanna schreef:
Zijn er meer mensen die wat meer moeite hebben met fijn contact in de mond te houden als ze een zweep vast hebben, en ook moeten gebruiken?
Als ik zonder zweep rijd of ik heb hem de hele tijd stil vast is er geen probleem maar zodra is af en toe een tikje moet geven of er even mee moet kriebelen heb ik geen stille hand meer ..

Ja ik ook, daarom probeer ik het rijden met zweep af te bouwen, ik gooi hem vaak halverwege weg, omdat ik hem alleen gebruik om haar attent te maken op mijn been en dat is alleen nodig in het begin. Misschien kun je daar ook naar toe werken?

Sheenegro, gefeliciteerd met je punten :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:40

xxxjanna schreef:

Dan is een langere zweep misschien een optie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:47

Maar ook met langere zweep moet je met je hand bewegen wil je dat de zweep die kant op beweegt die je wilt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:21

Hierbij het filmpje van het zadelpassen met extra zitlesje (was op het einde, toen waren we wel al een poosje bezig) :D . Je ziet daar dat, wanneer mijn dochter haar bovenbenen en knieen loslaat, de pony meer schoudervrijheid krijgt. Ging gelijk ook een stukje harder, moest ze weer wat terugrijden, rustiger bewegen in het zadel.
https://www.youtube.com/watch?v=jLWcnPLWZ3w

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:22

Evelijn schreef:
Maar ook met langere zweep moet je met je hand bewegen wil je dat de zweep die kant op beweegt die je wilt.

Dat klopt, maar je werkt dan in ieder geval niet terug met je hand, zodat je niet "onbewust" tegenhoudt als je juist voorwaarts wilt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:24

Babootje schreef:
Hierbij het filmpje van het zadelpassen met extra zitlesje (was op het einde, toen waren we wel al een poosje bezig) :D . Je ziet daar dat, wanneer mijn dochter haar bovenbenen en knieen loslaat, de pony meer schoudervrijheid krijgt. Ging gelijk ook een stukje harder, moest ze weer wat terugrijden, rustiger bewegen in het zadel.

Jammer, je video doet het niet, omdat hij privé staat..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:29

Destino schreef:
Babootje schreef:

Jammer, je video doet het niet, omdat hij privé staat..

Nu zou ie het moeten doen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:38

Het is jammer dat ik er geen geluid bij heb (zit op werk) :+
Maar je ziet idd wel dat hij ruimer gaat lopen. :j
Wel een vraagje, ze lijkt erg te wiebelen/prikken met haar onderbenen? Wordt dat bewust gedaan?
Ik heb ook het idee in het begin van het filmpje dat ze scheef zit, haar beugel aan de binnenkant is korter?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:32

Destino schreef:
Wel een vraagje, ze lijkt erg te wiebelen/prikken met haar onderbenen? Wordt dat bewust gedaan?
Ik heb ook het idee in het begin van het filmpje dat ze scheef zit, haar beugel aan de binnenkant is korter?

Al lijkt het zo, ze drijft niet iedere pas hoor; ze heeft gewoon geen stil onderbeen. Overigens doet ze nog wel veel te veel op hem; niet nodig want hij loopt uit zichzelf. Daar wordt dus aan gewerkt (dingen afleren is zooo moeilijk :). Overigens is ook zo, dat als je met los been rijdt en de druk laag op de beugels je benen al een stuk stiller liggen, dan als je met je knieen knijpt.

Klopt dat ze nog een beetje scheef zit. Dat komt omdat het paard nog ongelijk bespierd is (en rechts achter nog sterker als linksachter). Omdat hij lang met een scheef bekken heeft gelopen is dat wel zijn zwakke plek. Omdat hij dus rechts sterker is als links (en zij een licht poppetje) gooit hij haar a.h.w. op links. Jan van Rijs heeft daar wel iets aan gedaan, maar scheef opvullen is niet goed, want er moet wel spierontwikkeling kunnen plaatsvinden. Zij moet dus heel bewust proberen toch in het midden te blijven. (Lukt mij beter want ik ben zwaarder).
Maar we zijn er bijna, v.w.b. de bespiering.

Onderstaand filmpje is van de laatste (M1) proef. Ook zie je hierop dat mijn dochter veel te onrustig is met haar been. (En dat hij zich over zijn tempo loopt).
Het "veel doen" op het paard is een beetje en erfenis uit het verleden, toen we nog zoekende waren naar een goed passend zadel. En zo zie je maar dat, op het moment dat je veel moet doen (aan voor- en achterkant) - meer druk erop - er iets niet klopt. Enfin, leer het maar weer af. We werken eraan :+
https://www.youtube.com/edit?video_id=d ... ivacy&ns=1

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:39

xxxjanna schreef:

Ik reed vroeger juist met zweep in mijn rechterhand om hem stiller te leren houden. De zweep gebruikte ik niet, maar in het algemeen had hij zijn nut wel ;)
Als ik hem gebruik overigens tik ik nooit, ik leg hem aan, doordat je dat stiller doet is je hand ook stiller ;)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:52

Veulen84 schreef:
_iDj_ schreef:
Wat voor reactie geeft ze dan als je heel langzaam opbouwt naar een middendrafje? En wat juist als je minder tijd neemt om op te bouwen? En wat voor reactie krijg je als je juist een kleine tempowisseling (fractie vooruit, uiteraard in dezelfde gang blijven)? En dezelfde vragen alleen in plaats van voorruit, juist iets terug?
Kan je ook niet foto's met flitser erbij maken?

Langzaam opbouwen, dan volgt ze me hand naar voren. Maar ze komt niet omhoog of uit die boog. Kleine stapjes naar voren geven nauwelijks veranderingen in d'r halshouding.
Bij terug komt ze wel even iets tegen de hand, even hoofd omhoog en dan weer terug. Maar dat is ook een beetje mijn ding, ik hou zelf wel is iets te weinig ritme in die teruggaande bewegingen.

We zijn vandaag op buitenrit geweest, maar morgen gaan we eens kijken of die tip van jolien werkt. Steeds wisselende stelling.

Ze is nogal wit en onze bak heeft dakramen, maar niet overal. Dus of het is veel te donker, of je ziet 1 witte vlek. Dat gebeurt met flitsen ook steeds. Krijg je alleen grove lijnen.

Ik rij af en toe ook op eentje die dezelfde neigingen heeft, maar die is nog wat scheef (sporadisch, hij wordt door iemand met wat minder rijervaring gereden). Bij hem helpen tempowisselingen wel een klein beetje, maar het beste werkt bij hem ook om steeds wisselende stelling vragen. Ik voel hem dan ook steeds rechter worden (krijg hem soms niet recht als ik gewoon rechtdoor rij, omdat hij zo compact gebouwd is en wel weer zeer ruime gangen heeft; hij wurmt zich er dan net iets onderuit). Met tempowisselingen kan hij te makkelijk weer scheef gaan, waardoor het niet altijd even veel zin heeft.
In jouw verhaal komt het over alsof je paard aardig rechtgericht is, dus ben benieuwd of de tip van Jolien bij jouw paard werkt.

Met terugrijden zie ik ook nog wel mogelijkheden omdat je aangeeft dat ze dan iets tegen de hand komt. Kan je niet kleiner (ik bedoel daarmee: minder veel in één keer) terugrijden?

SheeNegro: gefeliciteerd met je punten! Is in België puntentelling/-aantal hetzelfde als in Nederland of heb je in Nederland wedstrijd gereden? Die kegeltjes waar je het eerder over had, is dat een wedstrijdelement?
Die bok is leuk toch, sluit ze zich tenminste niet helemaal af ;)

Hopke89: Fijn dat je fries je hand begint op te zoeken! <3 Kan je ook vertellen wat in dit topic je zo goed geholpen heeft? :D

xxxjanna: Ik merk vooral dat ik last heb van mijn zweep als ik op een paard zit waar ik moeilijker op kan zitten. Vanwege hetgeen Babootje aangeeft, rij ik wel het liefst met een behoorlijk lange zweep. Vind het sowieso juist ook fijn dat de zweep zo lang is dat ik met mijn hand op de plek (evt zelfs iets verder naar voren) nog bij de achterhand kan. Bijkomstig voordeel is dat hoe langer de zweep is, hoe minder je met je hand hoeft te bewegen om het uiteinde te laten bewegen ;)

Babootje, je laatste link werkt volgens mij niet. De eerste vind ik een beetje onduidelijk := Zal mede door mijn laptop zijn, die filmpjes soms wat haperend afspeelt. Wel leuk zoals die man (van Rijs begrijp ik?) de lichtrijbeweging uitbeeld met zijn handen!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:43

Ik heb even een vraagje voor jullie :o Mijn paard is erg onregelmatig in de aanleuning, duikt soms naar beneden maar meestal komt ze eruit met haar neus en raakt ze gespannen. Nu probeer ik dat zoveel mogelijk op te lossen door mijn handen gewoon licht en verend te houden en met mijn binnenbeen richting mijn buitenteugel te drijven, maar ze blijft erg onrustig.
Stiekem heb ik er nog wel een handje van om het met mijn handen op te lossen maar dat probeer ik mezelf echt af te leren! Het scheelt dat het bij mijn paard alleen maar averechts werkt want die raakt heel gespannen van teveel druk op het bit :P Maar toch zit in onbewust af en toe teveel te prutsen van voor :o

Ik zal mijn moeder lief aankijken of ze vanavond een filmpje wil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:59

mang schreef:
Ik heb even een vraagje voor jullie :o Mijn paard is erg onregelmatig in de aanleuning, duikt soms naar beneden maar meestal komt ze eruit met haar neus en raakt ze gespannen. Nu probeer ik dat zoveel mogelijk op te lossen door mijn handen gewoon licht en verend te houden en met mijn binnenbeen richting mijn buitenteugel te drijven, maar ze blijft erg onrustig.
Stiekem heb ik er nog wel een handje van om het met mijn handen op te lossen maar dat probeer ik mezelf echt af te leren! Het scheelt dat het bij mijn paard alleen maar averechts werkt want die raakt heel gespannen van teveel druk op het bit :P Maar toch zit in onbewust af en toe teveel te prutsen van voor :o

Rust en geduld :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:18

_iDj_ schreef:
Babootje, je laatste link werkt volgens mij niet. De eerste vind ik een beetje onduidelijk := Zal mede door mijn laptop zijn, die filmpjes soms wat haperend afspeelt. Wel leuk zoals die man (van Rijs begrijp ik?) de lichtrijbeweging uitbeeld met zijn handen!

En zo?
https://www.youtube.com/edit?video_id=d ... ivacy&ns=1

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:19

Joolien schreef:
mang schreef:

Rust en geduld :)

En tijd