Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Nynke_Mandy schreef:
Ik lees hier al een hele tijd mee, sowieso sinds deel II. Ik vind het erg leerzaam en de reacties die worden gegeven worden heel goed uitgelegd.![]()
Ik heb een tijdje geleden, in deel III, ook foto's geplaatst van mij en mijn bijrijdpony Sylvester.Ik geloof dat dat eind december was.
Nu hebben we alweer wat verder geoefend en hebben we al 2 officiële wedstrijden achter de rug en hebben we al 7 winstpunten! Onze eerste wedstrijd hadden we 197 en 195 punten met een 2e en 4e prijs en bij de 2e wedstrijd 197 punten en 193 met een 2e prijs.
Voor mijn gevoel gaat het ook supergoed, maar toch zou ik graag willen vragen wat jullie nu van Syl en mij denken
Ik rijd Syl nu sinds midden november 2012. Syl heeft vroeger M dressuur gelopen en hij kan mij dus veel leren. Als we ongeveer 20 minuten aan het rijden zijn gaat het superlekker. Hij is heel erg ontspannen en ik heb echt niks in mijn handen. Soms gaat hij alleen wel te diep lopen, hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen?
1. [ Afbeelding ]
1e keer officieel. Ik vind deze foto zelf moeilijk te beoordelen, omdat hij schuin van voren is gemaakt.
2. [ Afbeelding ]
Hals strekken, ik vind het een mooi beeld. Hij loopt lekker voorwaarts, ik zie iig een grote driehoek bij de voorbenen, maar de achterbenen wel minder.
3. [ Afbeelding ]
2e x officieel. Van hand veranderen in middenstap. Vind hem hier mooi lopen, ik geef hem ruimte en hij loopt niet te diep.
4. [ Afbeelding ]
Hier loopt hij ook netjes. Niet te diep, alleen mag hij voorwaarter. Hij heeft niet zulke grote driehoekjes bij zijn benen. Ook moet ik mijn been niet optrekken.
5. [ Afbeelding ]
Op stal aan het rijden. Hier heeft hij zijn hoofd er mooi recht voor en lijkt hij zijn achterbeen goed te gebruiken?
Hebben jullie misschien tips voor mij?
Nynke, ik wil niet slijmen maar ik word dolblij van jouw foto'sJe hebt het al zo goed voor elkaar, ik kan er weinig over zeggen!!!! Halsstrekken en middenstap zijn super! Wat voor cijfers krijg je daarop?
Foto 4 zit je iets naar voren maar dat komt denk ik doordat je pony niet zo actief is, en dan probeer je van alles te doen om hem voorwaarts te krijgen. Ga goed op je billen zitten en 'denk Anky'! Rechtop boven je paard zitten.
Helemaal super, ga zo door!!!!
bertie schreef:Fry_oud schreef:
Hoezo mag ik niet op je tekenpaardenbeentjes letten?
Ik vind het geweldig dat je zo'n schriftje maakt!![]()
Bijzonder!
En die tekenpaardenbeentjes - die zijn fantastisch!
Fry schreef:Even een vraag.
In mijn boek van de klassieke dressuur staan ook vierkante voltes als goede oefening, nu staat er wel een plaatje maar ik begrijp niet hoe ze de hoeken rijden?
Op youtube zijn geen filmpjes te vinden en op google vind ik er niets over... kan iemand mij die hoeken uitleggen?
Op het plaatje lijkt het op 1/4 deel van een piroutte.
pien_2010 schreef:Fry schreef:Even een vraag.
In mijn boek van de klassieke dressuur staan ook vierkante voltes als goede oefening, nu staat er wel een plaatje maar ik begrijp niet hoe ze de hoeken rijden?
Op youtube zijn geen filmpjes te vinden en op google vind ik er niets over... kan iemand mij die hoeken uitleggen?
Hai Fry,
Omdat ik zelf nog geen vierkante voltes heb gereden heb ik nagevraagd bij mijn klassieke instructrice zodat ik je antwoord kan geven hoe en wat.
Een vierkante volte is inderdaad een heel goed middel om het binnenachterbeen sterk onder te laten treden en een goed middel om de ruiter te laten voelen hoé dat voelt.
Het is feitelijk een heel sterke schouderbinnenwaarts en wordt als zodanig o.m. ook gebruikt als oefening ter voorbereiding op de keertwending om de achterhand.
Je maakt letterlijk een vierkante volte door heel sterke begrenzing/bewaking van de buitenschouder en de achterhand aan de buitenzijde, dus met buitenhand en buitenbeen achter de singel.
Ondertussen vraag je buiging om je binnenbeen zoals in de schouderbinnenwaarts, binnenachterbeen moet goed onder de massa komen en blijven.
Hopelijk kun je iets met dit antwoord Fry. Ik vind het duidelijk.
bertie schreef:Marocje schreef:Ik vind vooral het stuk over taktfouten erg interessant. Ben erachter dit ik het echt niet kan zien wanneer een paard loopt, dat gaat me te snel. Tenzij ie takmatig echt niet goed is natuurlijk..
He? Wat?
JIJ was toch degene die die speciale taktfouten opmerkte? Als eerste en enige?
bertie schreef:Joolien schreef:
Nynke, ik wil niet slijmen maar ik word dolblij van jouw foto'sJe hebt het al zo goed voor elkaar, ik kan er weinig over zeggen!!!! Halsstrekken en middenstap zijn super! Wat voor cijfers krijg je daarop?
Foto 4 zit je iets naar voren maar dat komt denk ik doordat je pony niet zo actief is, en dan probeer je van alles te doen om hem voorwaarts te krijgen. Ga goed op je billen zitten en 'denk Anky'! Rechtop boven je paard zitten.
Helemaal super, ga zo door!!!!
YEP!
EN, Joolien, JIJ bent in een jaar OOK gegroeid - in het geven van commentaar, bijvoorbeeld.![]()
Wil je héél graag in Almelo ontmoeten! Ik kijk ernaar uit!
pien_2010 schreef:Fry schreef:Even een vraag.
Hai Fry,
Omdat ik zelf nog geen vierkante voltes heb gereden heb ik nagevraagd bij mijn klassieke instructrice zodat ik je antwoord kan geven hoe en wat.
Een vierkante volte is inderdaad een heel goed middel om het binnenachterbeen sterk onder te laten treden en een goed middel om de ruiter te laten voelen hoé dat voelt.
Het is feitelijk een heel sterke schouderbinnenwaarts en wordt als zodanig o.m. ook gebruikt als oefening ter voorbereiding op de keertwending om de achterhand.
Je maakt letterlijk een vierkante volte door heel sterke begrenzing/bewaking van de buitenschouder en de achterhand aan de buitenzijde, dus met buitenhand en buitenbeen achter de singel.
Ondertussen vraag je buiging om je binnenbeen zoals in de schouderbinnenwaarts, binnenachterbeen moet goed onder de massa komen en blijven.
Hopelijk kun je iets met dit antwoord Fry. Ik vind het duidelijk.
Sjolvir schreef:Onder het motto we zitten op een discussie forum, ben je mij nu in dit stukje kwijt geraakt, ben beelddenker.
Kan het me even niet voorstellen.
4-kante volte of hoek, jij wilt sb rijden met sterke begrenzing van buitenschouder, zover volg ik je.
Dan do je je buitenachterbeen achter de singel, daar ben je me kwijt, enigste wat ik daar dan doe of kan is waken,
want als ik mijn been naar achteren doe, vraag ik als het ware dat hij zijn achterste naar binnen zet en die
wil je nou net onder de massa houden, anders zet je buitenachterbeen er juist weer onder.
(als ik en buitenschouder begrens en buiten been iets naar achteren leg en dan ook nog iets meer gewicht naar binnen
zou verleggen heb ik een appyement te pakken)
Om sb te rijden gebruik ik vnl buitenteugel en binnen been, buitenbeen waakt alleen.
4-kante volte (vermoedelijk niet gebasseerd op klassiek) zou ik zien als, paard proberen recht te houden,
met buitenhand schouder begrenzen, wel zorgen dat die als eerste de bocht door gaat, niet te veel stelling en buiging
en dan achterhand met je binnenbeen bewust onder laten treden.
Maar dat is allicht mijn jan-boeren-fluitjes-systeem.