[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:52

*\o/* Snackie, ben zo Blij voor je!!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:58

Note aan mezelf: Niet proberen geforceerd blij te rijden, ook al had je daar nog zo'n zin in,
dat leidt tot frustratie en werkt contraproductief.
Morgen is er weer een dag?
Baal als een stekker, hele fijne is weer weg (niet helemaal waar, maar dat kersje dat was vandaag totaal afwezig).

Wel fijn te lezen dat anderen in ieder geval wel lekker gereden hebben.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:59

Joolien schreef:
Nynke_Mandy schreef:
:wave:

Ik lees hier al een hele tijd mee, sowieso sinds deel II. Ik vind het erg leerzaam en de reacties die worden gegeven worden heel goed uitgelegd. :)

Ik heb een tijdje geleden, in deel III, ook foto's geplaatst van mij en mijn bijrijdpony Sylvester. :) Ik geloof dat dat eind december was. :)

Nu hebben we alweer wat verder geoefend en hebben we al 2 officiële wedstrijden achter de rug en hebben we al 7 winstpunten! Onze eerste wedstrijd hadden we 197 en 195 punten met een 2e en 4e prijs en bij de 2e wedstrijd 197 punten en 193 met een 2e prijs.

Voor mijn gevoel gaat het ook supergoed, maar toch zou ik graag willen vragen wat jullie nu van Syl en mij denken :)

Ik rijd Syl nu sinds midden november 2012. Syl heeft vroeger M dressuur gelopen en hij kan mij dus veel leren. Als we ongeveer 20 minuten aan het rijden zijn gaat het superlekker. Hij is heel erg ontspannen en ik heb echt niks in mijn handen. Soms gaat hij alleen wel te diep lopen, hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen?

1. [ Afbeelding ]
1e keer officieel. Ik vind deze foto zelf moeilijk te beoordelen, omdat hij schuin van voren is gemaakt.

2. [ Afbeelding ]
Hals strekken, ik vind het een mooi beeld. Hij loopt lekker voorwaarts, ik zie iig een grote driehoek bij de voorbenen, maar de achterbenen wel minder.

3. [ Afbeelding ]
2e x officieel. Van hand veranderen in middenstap. Vind hem hier mooi lopen, ik geef hem ruimte en hij loopt niet te diep.

4. [ Afbeelding ]
Hier loopt hij ook netjes. Niet te diep, alleen mag hij voorwaarter. Hij heeft niet zulke grote driehoekjes bij zijn benen. Ook moet ik mijn been niet optrekken.

5. [ Afbeelding ]
Op stal aan het rijden. Hier heeft hij zijn hoofd er mooi recht voor en lijkt hij zijn achterbeen goed te gebruiken?

Hebben jullie misschien tips voor mij? :)

Nynke, ik wil niet slijmen maar ik word dolblij van jouw foto's *\o/* Je hebt het al zo goed voor elkaar, ik kan er weinig over zeggen!!!! Halsstrekken en middenstap zijn super! Wat voor cijfers krijg je daarop?
Foto 4 zit je iets naar voren maar dat komt denk ik doordat je pony niet zo actief is, en dan probeer je van alles te doen om hem voorwaarts te krijgen. Ga goed op je billen zitten en 'denk Anky'! Rechtop boven je paard zitten. :D

Helemaal super, ga zo door!!!! _/-\o_

YEP!

EN, Joolien, JIJ bent in een jaar OOK gegroeid - in het geven van commentaar, bijvoorbeeld. <3
Wil je héél graag in Almelo ontmoeten! Ik kijk ernaar uit! :):)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:10

ik sla nu 100 pagina's over.
Mocht ik daar iemand mee tekort doen, dan graag PB!

Wat een geweldig idee om bijdragen te bundelen tot een boek (web, of ebook, of bokt, of whatever ..)

Maar vooral: wat een geweldige sfeer!
Een sfeer die mensen uitdaagt! Mensen uitdaagt grenzen op te zoeken! Plezier!
MET elkaar!
Tjonge, ik ga nu slapen met een ENORME grijs op m'n gezicht! :j

Knuffel voor alle mensen die dit topic zo fijn maken! *\%/*
Eh .. ja, JIJ, dus! <3

Welterusten! :Z

bertie

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:15

Thanks S_en_Z , thanks to.. de juf die me dit duidelijk gemaakt heeft :D

Bertie, weltrusten!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:21

bertie schreef:
Fry_oud schreef:
Begin:

[ Afbeelding ]

Klopt dit/toevoegingen?

NIET OP MIJN MOOIE TEKENPAARDENBEENTJES LETTEN SVP

Hoezo mag ik niet op je tekenpaardenbeentjes letten?
Ik vind het geweldig dat je zo'n schriftje maakt! *\o/*
Bijzonder!
En die tekenpaardenbeentjes - die zijn fantastisch! :j

Haha, bedankt :)
Ik krijg zelf altijd een duidelijk beeld als ik verschillen tussen goed en niet goed zie.
Alleen paarden benen tekenen zijn nog best lastig :=

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:24

Heb deze dagen niet meer aan mijn schriftje gewerkt, ben even snel nog naar stal gegaan ik miste het zo!
Kwam ik aan, ik kon amper lopen zoveel kleren over elkaar had ik aan gedaan.
Alleen, het heeft weer slecht geholpen want zat daarna (en nu nogsteeds) met koorts..
Toch fijn om mijn verzorgpaardie weer even te zien, ook zij is ziekjes.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:27

Even een vraag.
In mijn boek van de klassieke dressuur staan ook vierkante voltes als goede oefening, nu staat er wel een plaatje maar ik begrijp niet hoe ze de hoeken rijden?
Op youtube zijn geen filmpjes te vinden en op google vind ik er niets over... kan iemand mij die hoeken uitleggen?
Op het plaatje lijkt het op 1/4 deel van een piroutte.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:33

@ sjolvir, herken het we een beetje. Als mijn verwachtingspatroon erg hoog is levert dat snel frustratie en dat werkt niet. Als ik probeer elke keer blanco op te stappen werkt voor mij beter, maar als het een keer lekker gaat is het wel heel verleidelijk om de volgende kee rmet hogere verwachting aan de training te beginnen en daar ga ik dan met mijn goede insteek ;)

Vierkante voltes ken ik niet trouwens, alhoewel ik me wel uit een boek kan herinneren waar ooit werd gesproken bij het inrijden vooral de bak in vier vierkanten verdeeld te rijden. Afwenden bij bv. E, bij X rechtsaf en op de hoefslag dan ook weer rechts, hoefsag volgen tot korte zijde en afwenden richting X en bij X weer rechtsaf en dit zo vol houden. Vooral jonge paarden met hoog tempo zouden het principe snel doorkrijgen en afwachtender moeten worden en de rechte ijnen zouden ook weer constructief zijn.

Maar dat bedoel je denk ik niet ofwel?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:34

Als het het vierkante voltetje is als in adb, dan is het heel simpel, sterk insturen, uitsturen op het andere been, en dan rechtuit,

in geval van rechtsom, rechtsafslaan, je vraagt reactie dus goeie stelling, naar rechts. Dan stuur je hem 1 pas naar links, zodat hij op t linkerbeen komt, en zo word ie dus recht.

Zo is zoals ik het geleerd heb in mn rechtrichtlessen. Uiteraard gaat die niet gepaard met kracht, en je blijft ook recht boven je paard zitten.

Edit, bij dit vierkantje rij je niet naar de hoefslag, want ander kun je niet meer uitsturen

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:23

Oh oke!
Bedankt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:25

Fry schreef:
Even een vraag.
In mijn boek van de klassieke dressuur staan ook vierkante voltes als goede oefening, nu staat er wel een plaatje maar ik begrijp niet hoe ze de hoeken rijden?
Op youtube zijn geen filmpjes te vinden en op google vind ik er niets over... kan iemand mij die hoeken uitleggen?

Hai Fry,

Omdat ik zelf nog geen vierkante voltes heb gereden heb ik nagevraagd bij mijn klassieke instructrice zodat ik je antwoord kan geven hoe en wat.

Een vierkante volte is inderdaad een heel goed middel om het binnenachterbeen sterk onder te laten treden en een goed middel om de ruiter te laten voelen hoé dat voelt.
Het is feitelijk een heel sterke schouderbinnenwaarts en wordt als zodanig o.m. ook gebruikt als oefening ter voorbereiding op de keertwending om de achterhand.
Je maakt letterlijk een vierkante volte door heel sterke begrenzing/bewaking van de buitenschouder en de achterhand aan de buitenzijde, dus met buitenhand en buitenbeen achter de singel.
Ondertussen vraag je buiging om je binnenbeen zoals in de schouderbinnenwaarts, binnenachterbeen moet goed onder de massa komen en blijven.

Hopelijk kun je iets met dit antwoord Fry. Ik vind het duidelijk.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:28

pien_2010 schreef:
Fry schreef:
Even een vraag.

Hai Fry,

Omdat ik zelf nog geen vierkante voltes heb gereden heb ik nagevraagd bij mijn klassieke instructrice zodat ik je antwoord kan geven hoe en wat.

Een vierkante volte is inderdaad een heel goed middel om het binnenachterbeen sterk onder te laten treden en een goed middel om de ruiter te laten voelen hoé dat voelt.
Het is feitelijk een heel sterke schouderbinnenwaarts en wordt als zodanig o.m. ook gebruikt als oefening ter voorbereiding op de keertwending om de achterhand.
Je maakt letterlijk een vierkante volte door heel sterke begrenzing/bewaking van de buitenschouder en de achterhand aan de buitenzijde, dus met buitenhand en buitenbeen achter de singel.
Ondertussen vraag je buiging om je binnenbeen zoals in de schouderbinnenwaarts, binnenachterbeen moet goed onder de massa komen en blijven.

Wauw hele goede uitleg!
Heel erg bedankt :)
T klinkt erg lastig maar wel leuk om mee te oefenen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:30

Zelf heb ik ook de vierkante voltes moeten rijden, omdat we juist rechte lijnen moesten oefenen. Ik deed dat op de binnenhoefslag (hou van de binnenhoefslag, is het tenminste duidelijk of het van jou is of dat je paard de hoefslag volgt..) en dan dus net als hoe je de hoeken rijdt, alleen dan zodat je een vierkant rijdt.

Jij hebt het over Piroutte? Dan bedoel je waarschijntlijk een keertwending in de hoeken..

bertie schreef:
Marocje schreef:
Ik vind vooral het stuk over taktfouten erg interessant. Ben erachter dit ik het echt niet kan zien wanneer een paard loopt, dat gaat me te snel. Tenzij ie takmatig echt niet goed is natuurlijk..

He? Wat?
JIJ was toch degene die die speciale taktfouten opmerkte? Als eerste en enige? :?

Uhm, van een foto ja, dan kan ik het zien. Maar ik bedoel dat ik het niet goed kan zien wanneer ik aan de bakrand sta.. Tenzij het een grote taktfout is, zoals telgang.. ;)

Edit: pien_2010 heeft het al goed uitgelegd ;)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:35

Op het plaatje was het getekend en leek het ne een piroutte haha :P
Maar snap het bedankt iedereen :)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:22

Zo, even alles weer teruggelezen! We gaan heel snel hier!

Wij zaten in een dip (weet niet of jullie het nog weten maar ik was het meisje met het paard
dat veeeel te diep liep)

Afbeelding
Afbeelding

Even om het OHJA effect te krijgen..

Nou, ik zag het dus even niet meer zitten. Had het idee dat we ongeveer op trede 3 van de trap stonden en opeens weer helemaal naar beneden waren geflikkerd.

Paard liep steeds te diep en ik had eigenlijk geen flauw idee meer wat ik moest doen (overgangen, volte sluiten vergroten, halve ophoudingen, handen loslaten etc.) Toen dus besloten weer een les te gaan nemen en instructrice zag het meteen (had het al vaker gezien als ik zelf aan het aanklooien was). Letterlijk zei ze: Je kunt maar beter snel accepteren dat we terug moeten naar de basis want dan zijn we het snelst weer terug. OKE DAN :j

Daar gingen we dan, teugels LOS gewoon helemaal los. En tempo, lopen moestie het liefst met zijn kop in de lucht. Hij moest zelf maar uitzoeken hoe dat hij het deed. In de galop was het helemaal een ramp en we stoven in een rengalop zonder stuur de bak door, maar hij liep enigzins ZELF.

Daarna teugels iets aannemen maar geen contact, handen laag en rijden puur op de zit. (vooral de binnenhand LOSLATEN!) Maar nu met de zit steeds terugrijden, kop omlaag was been maar ook direct de zithulp terug. Het was werken geblazen, ZWETEN was het.

Daarna mocht ik iets druk nemen op mijn handen en TADAAA, hij deed het! Hij liep zelf! Ik persoonlijk vond het een wonder _/-\o_

Nu wat zelf geoefend en daarbij gewoon vrolijk met zijn hoofd in de lucht rondjes gereden zonder druk op de teugels.

Gisteren les 2 waarbij ik hoopte dat we weer iets van ons oude niveau terug zouden kunnen zien. O:) En ja hoor, ik mocht direct druk nemen nadat ze zag dat ik goed geoefend had met het ZELF lopen. En even voelde ik het weer, fijnnnnnnnnn, geen hangend in mijn handen paard dat mij gebruikt als derde been. I WAS HAPPY.

De galop was nog wel een enorm punt met name rechts, ik kan daar gewoon heeeel slecht loslaten. Maar na een aantal fijne passen waren we tevreden, dit moeten we uitbouwen. We hebben weer een lange weg te gaan maar hopen dat we het voorjaar weer fris en goed tegemoet gaan en dat we weer lekker wedstrijdjes kunnen gaan starten. SAMEN :+:

Ohja, instructrice zei ook nog dit: ''Vanaf de eerste keer dat jullie hier kwamen zie ik dat jullie heeeeel erg vooruit zijn gegaan en dat maakt me toch wel trots!''

OKE TOEN KON MIJN DAG NIET MEER STUK! *\o/*
(Sorry voor mijn lange enthousiaste verhaal haha)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:31

@kristie: wat een mooi verhaal! Jammer dat je niet eindigde met een foto van waar je nu bent ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:31

Wat goed zeg, ik ben ook wel benieuwd naar een nieuwe foto :D

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:32

:) mooi,

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:56

Joolien schreef:
Wat goed zeg, ik ben ook wel benieuwd naar een nieuwe foto :D

+1

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:40

Sorry jongens, heb nog geen nieuwe foto. Mama vond het te koud gisteren!
Zal haar volgende week eens mee de wei/bak insleuren! :P

Bedankt voor jullie medeblijlevendheid! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:08

bertie schreef:
Joolien schreef:

Nynke, ik wil niet slijmen maar ik word dolblij van jouw foto's *\o/* Je hebt het al zo goed voor elkaar, ik kan er weinig over zeggen!!!! Halsstrekken en middenstap zijn super! Wat voor cijfers krijg je daarop?
Foto 4 zit je iets naar voren maar dat komt denk ik doordat je pony niet zo actief is, en dan probeer je van alles te doen om hem voorwaarts te krijgen. Ga goed op je billen zitten en 'denk Anky'! Rechtop boven je paard zitten. :D

Helemaal super, ga zo door!!!! _/-\o_

YEP!

EN, Joolien, JIJ bent in een jaar OOK gegroeid - in het geven van commentaar, bijvoorbeeld. <3
Wil je héél graag in Almelo ontmoeten! Ik kijk ernaar uit! :):)

Helemaal overheen gelezen :o Dank je wel Bertie :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:50

pien_2010 schreef:
Fry schreef:
Even een vraag.

Hai Fry,

Onder het motto we zitten op een discussie forum, ben je mij nu in dit stukje kwijt geraakt, ben beelddenker.
Kan het me even niet voorstellen.

4-kante volte of hoek, jij wilt sb rijden met sterke begrenzing van buitenschouder, zover volg ik je.
Dan do je je buitenachterbeen achter de singel, daar ben je me kwijt, enigste wat ik daar dan doe of kan is waken,
want als ik mijn been naar achteren doe, vraag ik als het ware dat hij zijn achterste naar binnen zet en die
wil je nou net onder de massa houden, anders zet je buitenachterbeen er juist weer onder.
(als ik en buitenschouder begrens en buiten been iets naar achteren leg en dan ook nog iets meer gewicht naar binnen
zou verleggen heb ik een appyement te pakken)
Om sb te rijden gebruik ik vnl buitenteugel en binnen been, buitenbeen waakt alleen.

4-kante volte (vermoedelijk niet gebasseerd op klassiek) zou ik zien als, paard proberen recht te houden,
met buitenhand schouder begrenzen, wel zorgen dat die als eerste de bocht door gaat, niet te veel stelling en buiging
en dan achterhand met je binnenbeen bewust onder laten treden.
Maar dat is allicht mijn jan-boeren-fluitjes-systeem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:57

Kristie leuk om te lezen dat je nu hebt gevonden hoe je het moet aanpakken.
Foto? Als het weer mooier weer is?

Bienotje, probeer ook blanco op te stappen, maar had me gisteren zo verheugd op lekker rijden.
Vandaag was hij al weer stuk fijner, nog lang niet wat ik wou, maar beter dan gisteren en voor het eerst
sinds tijden in de buitenbak gereden. (was uiteraard steeds bevroren)

bokt bij jullie ook zo gruwelijk traag?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:42

Sjolvir schreef:
Onder het motto we zitten op een discussie forum, ben je mij nu in dit stukje kwijt geraakt, ben beelddenker.
Kan het me even niet voorstellen.

4-kante volte of hoek, jij wilt sb rijden met sterke begrenzing van buitenschouder, zover volg ik je.
Dan do je je buitenachterbeen achter de singel, daar ben je me kwijt, enigste wat ik daar dan doe of kan is waken,
want als ik mijn been naar achteren doe, vraag ik als het ware dat hij zijn achterste naar binnen zet en die
wil je nou net onder de massa houden, anders zet je buitenachterbeen er juist weer onder.
(als ik en buitenschouder begrens en buiten been iets naar achteren leg en dan ook nog iets meer gewicht naar binnen
zou verleggen heb ik een appyement te pakken)
Om sb te rijden gebruik ik vnl buitenteugel en binnen been, buitenbeen waakt alleen.

4-kante volte (vermoedelijk niet gebasseerd op klassiek) zou ik zien als, paard proberen recht te houden,
met buitenhand schouder begrenzen, wel zorgen dat die als eerste de bocht door gaat, niet te veel stelling en buiging
en dan achterhand met je binnenbeen bewust onder laten treden.
Maar dat is allicht mijn jan-boeren-fluitjes-systeem.

Het buitenbeen bewaakt. Normaal gesproken is het zo dat je niet persé je buitenbeen naar achteren legt om te VOORKOMEN DAT DE ACHTERHAND UITZWAAIT, maar dat dat buitenbeen IN DE BUURT IS, haarcontact heet dat. Door been te begrenzen (dus het haarcontact) is het volgens mij zo dat het paard juist met buitenachterbeen niet uitzwaait waardoor binnenachter been goed kan ondertreden onder de massa.
Maar in de vierkante volte is de kans té groot dat de achterhand uitzwaait als je niet begrenst, bewaakt.
Dus: je bewaakt, maar wijkt níet.

Zoals jij het beschrijft dat je de achterhand met je binnenbeen bewust onder laat treden Sjolvir zou je haast het risico lopen dat je gaat wijken doordat je de achterhand dan naar buiten duwt en dat wil je juist niet.