Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:23

murphy102 schreef:
horseyfries schreef:

Gewoon zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=DwktlRg-Hso maar dan véél beter natuurlijk! :P

Je bedoelt dit, HF, als toonbeeld voor ontspanning, aanleuning, Verzameling? en ...... TAKT????
Er is niet één taktzuivere pas in de "Passage" en dus kán de Piaffe ook niet correct zijn , al lijkt dat ogenschijnlijk wel!!!
Inderdaad zou je het mensen gunnen -en dan m.n. in de Moderne Rijderij- eens door een andere bril te leren kijken.
Wat dat betreft ziet Ailill het heel goed, wat mij betreft (en wat een fijn profiel trouwens).

Waar zitten die verschillen hem dan in, tussen Modern en Klassiek?
Ik denk dat:
* Binnen de Klassieke Rijleer het paard altíjd het tempo van zijn opleiding bepaalt. In de Moderne Rijderij bepaalt de ruiter dat.
* Binnen de KR is de oprichting altíjd het GEVOLG van een dragende achterhand. In de MR is het de strakke, harde ruiterhand die bepaalt waar en wanneer de oprichting plaatsvindt.
* KR geeft Ruggangers: de rug is de "zachte", swingende BRUG tussen de pijlers van de voor- en de achterhand.
Binnen de MR zien we Schenkelgangers, paarden zónder ruggebruik: de BRUG staat open! (inderdaad Vur, zonder ruggebruik kunnen ze heel goed er een Piaffe/Passage uitpersen):. Deze paarden plaatsen de achterbenen áchter de achterhand, staan gestrekt doorgaans ipv vierkant, nergens de nek het hoogste punt en de neusrug vóór de loodlijn (zoals wel te zien is in filmpje OP), geen tot nauwelijks buiging van de belangrijke gewrichten in de achterhand (Hankenbiegung) enz. enz. Deze paarden stuwen alleen maar ipv dat ze dragen.
* En dan wat te denken van het stanggebruik?! Ziet de Moderne ruiter nu echt dat verschil niet???

Al deze punten (plus nog vele anderen) maken het verschil tussen het al dan niet verkrijgen van lichtheid, ongedwongenheid, harmonie...!

Maar weet je, deze discussie heeft wederom geen zin, want wie zijn je voorbeelden, je leermeesters. De meeste moderne ruiters kunnen er gewoon niets aan doen dat ze zo rijden en dat ze dat ook verdedigen. Ze weten immers niet beter.
Wel is het jammer dat er zo weinig onderbouwing van die kant komt. Iedereen kan zich bovendien verdiepen in welke materie dan ook.
Gelukkig zijn er hier op Bokt, zo valt mij op, wél steeds meer mensen die het m.i. heel goed zien. Misschien dat zij het nog niet helemaal kunnen, maar wel de eerlijkheid durven op te brengen dat wat we nu hedentendage vooral in Nederland zien géén prettige voorbeelden zijn en dat we weer een andere weg in moeten slaan.

Ik sluit me aan bij de mening van Murphy, over het door jou van jezelf geplaatste filmpje waarin je een poging doet passage en piaffe te doen. Bij het goed kijken , zien, zie je duidelijk dat het niet van voor naar achter ontstaat, er streng met de hand wordt ingehouden het paard meer verzameld te krijgen.
HF, dat is van voor naar achter. Niet vanachter naar voor
op deze manier, kan het paard niet anders dan hupsen vanachter...hij krijgt nl wel de druk (been zit) naar voor te gaan, maar wordt tegen gehouden.
Vervolgens idd enorm lang achter elkaar in de training (iets wat Gal zelfs niet doet, als je je goed verdiept hebt in zijn training)
Voor mij, is jou manier niet volgens de juiste manier uitgevoerd. idd "kunstje" niet rijtechnisch.
Ik vind het zorgelijk, dat deze manier van rijden naar de top toe als goed beoordeeld was.
Is het in het belang van het dier? Nee, niet in mijn optiek en mijn beleving.
ga zelf maar eens achter elkaar door met spiertraining zonder enig pauze, en weet hoe spieren gaan branden. Fijn voor je paard |(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:24

Babootje schreef:
Ik kan me jouw gedachtengang wel voorstellen, maar wat is dan je referentiekader? Zonder referentiekader kun je wel denken dat je goed bezig bent omdat het voor jou goed voelt, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook is. Kun je wel denken dat je een goede instructeur hebt, maar als je nooit een B proef uitkomt, kun je beter op zoek naar een andere. Ik zie het wedstrijden rijden als onderdeel van mijn opleiding als amazone. Vergelijkbaar met je schoolopleiding. Iedere keer leer je weer een stukje, doet er examen voor en ben je klaar voor het volgende stukje. Aan het einde van de rit je diploma. Zonder dat diploma kan ik wel zegen dat ik kan opereren, maar ik denk dat niet 1 ziekenhuis me zal aannemen.

maar waarom zou je twijfelen aan je eigen gevoel, als je met dieren omgaat?
sinds wanneer is je eigen gevoel niet correct?
In feite veroordeel je dan jezelf...en denkt dat een ander het beter kan.
Bij mij persoonlijk is het roer op mijn 23 compleet omgegaan. Nadat ik het rijden niet meer als ontspannen ervoer als ik erop zat. Teveel druk, teveel inwerken, teveel kracht. Het moet veel lichter en makkelijker kunnen.
En het klopt.
Ruiters doen vaak veel te veel.....(en wat zijn paarden dan toch engeltjes, dat ze dat tolereren)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:30

horseyfries schreef:
nombrado schreef:
wacht even
rijd jij paard voor de prestaties? en om te winnen (om op jou beschuldiging narcisme terug te komen)
of vind je het prettig om met paarden om te gaan en een samenwerking te komen . Samenwerking met het paard.

Ik wacht.

Waarop?

Nombrado, als je me vraagt om even te wachten dan zou het fijn zijn als je me antwoord, ipv opnieuw te laten zien dat jij met een klein clubje erg goed bent in het afkraken van anderen, maar niet thuis geeft om zelf het goede voorbeeld te geven.
Misschien een goede tip voor Aillil: je bereikt meer in het leven door zelf iets te doen, dan door anderen af te kraken. Dan wordt je alleen maar een sneu mens wat alleen maar negatief kan doen over anderen.
Om voor mezelf te zien of ik niet met oogkleppen op iets blindelings volg en daardoor de verkeerde richting uitga ga ik bijv. ook naar clinics van Arthur Kottas, omdat ik die man zijn mening waardeer en respecteer. En die zegt mij dat ik heel goed bezig ben. Kijk, dat zegt me dan iets meer dan de laptopcriticasters van Bokt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:00

horseyfries@

rijd jij paard voor de prestaties? en om te winnen en voor jezelf dus eigenlijk?
of vind je het prettig om met paarden om te gaan en een samenwerking te komen? Samenwerking met het paard.

ook een vraag, waarom de op jou site geplaatste filmpjes, van "training, laag diep en rond" weggehaald zijn?
Ben je het niet meer eens met deze manier van training?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:06

Alhoewel dit geheel offtopic is en het er erg op lijkt dat je dit soort vragen stelt om op de man te spelen, zal ik ze toch beantwoorden. Als jij dan zo volwassen kunt zijn om het niet te gebruiken als nieuw discussiemateriaal zou dat fijn zijn.

Ik rijd met mijn paarden omdat ik er ten eerste enorm veel plezier in heb contact met hen te hebben, ten tweede omdat ik het ontzettend leuk vind om paarden op te leiden en steeds beter te maken, al zou er nooit meer een wedstrijd georganiseerd worden dan zou ik dat nog altijd doen, en ten derde rijd ik wedstrijden om mezelf met anderen te meten, en dan wil ik liever eerste worden dan laatste. Maar ik geniet meer van een voor mijn gevoel perfect gereden proef waarmee ik derde werd, dan een voor mijn gevoel mindere proef waarmee ik dik win. Winnen is dus geen prioriteit, het gevoel staat op nr. één bij mij.

Antwoord op de tweede vraag: tijdens schoolvakanties vonden zoveel pubertjes het nodig om me berichten te sturen over die video's, dat ze nu privé staan en ik ze alleen doorstuur aan mensen die daar oprecht in geinteresseerd zijn en naar vragen.
Ik sta volkomen achter die manier van trainen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:15

Babootje schreef:
Ailill schreef:
Ik haak toch even in, zit op stal en kan nu geen lange berichten sturen. Leg mij eens uit waarom iemand persé wedstrijden moet rijden om voor jou een bep. waarde/niveau te behalen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Een groot ruiter zei ooit; een goede ruiter heeft geen niveau. Denk dat hij daar gelijk in had :)

Ik kan me jouw gedachtengang wel voorstellen, maar wat is dan je referentiekader? Zonder referentiekader kun je wel denken dat je goed bezig bent omdat het voor jou goed voelt, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook is. Kun je wel denken dat je een goede instructeur hebt, maar als je nooit een B proef uitkomt, kun je beter op zoek naar een andere. Ik zie het wedstrijden rijden als onderdeel van mijn opleiding als amazone. Vergelijkbaar met je schoolopleiding. Iedere keer leer je weer een stukje, doet er examen voor en ben je klaar voor het volgende stukje. Aan het einde van de rit je diploma. Zonder dat diploma kan ik wel zegen dat ik kan opereren, maar ik denk dat niet 1 ziekenhuis me zal aannemen.

Ik leg het af en toe wat krom uit, mijn fout ;)

Ik zie wedstrijden inderdaad als een goede graadmeter om te peilen hoe de rest v.d. wereld/de FEI denkt over mijn rijden, super handig. Maar de wedstrijden zijn aan het veranderen, de paarden/de ruiters/de manier van trainen/het jureren, eigenlijk alles. Wat ook de bedoeling is, alles beter dan stilstand.

Ik heb zelf niet veel wedstrijden gereden, enkel omdat ik er helemaal niks mee heb en voornamelijk jonge paarden train. Maar mensen zien mij wel rijden, horen mij wel lesgeven en horen via via wel over mij. Dat heeft niks met wedstrijden te maken. Als ik iemand lesgeef en de moeder staat daarna met tranen in d'r ogen omdat d'r kind de afgelopen 3 weken meer heeft bereikt dan het jaar daarvoor met een andere instructeur dan weet ik dat ik goed bezig ben, zonder wedstrijdprotocol :)

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:17

Is het paard in je profiel wat Prix st Georges loopt dan niet door jou op wedstrijd gereden?

Resultaten van instructie zijn idd niet altijd in wedstrijden meetbaar, soms kun je bijv. iemand over een angst heenhelpen, dat kan ook heel waardevol zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:20

horseyfries schreef:
nombrado schreef:
wacht even
rijd jij paard voor de prestaties? en om te winnen (om op jou beschuldiging narcisme terug te komen)
of vind je het prettig om met paarden om te gaan en een samenwerking te komen . Samenwerking met het paard.

Nombrado, als je me vraagt om even te wachten dan zou het fijn zijn als je me antwoord, ipv opnieuw te laten zien dat jij met een klein clubje erg goed bent in het afkraken van anderen, maar niet thuis geeft om zelf het goede voorbeeld te geven.
Misschien een goede tip voor Aillil: je bereikt meer in het leven door zelf iets te doen, dan door anderen af te kraken. Dan wordt je alleen maar een sneu mens wat alleen maar negatief kan doen over anderen.
Om voor mezelf te zien of ik niet met oogkleppen op iets blindelings volg en daardoor de verkeerde richting uitga ga ik bijv. ook naar clinics van Arthur Kottas, omdat ik die man zijn mening waardeer en respecteer. En die zegt mij dat ik heel goed bezig ben. Kijk, dat zegt me dan iets meer dan de laptopcriticasters van Bokt.

Ik hoop oprecht dat ik je verkeerd begrijp, zo niet vertel me dan eens waar ik mensen afkraak. Hoe weet jij dat ik niet alles zelf doe?

Even een beetje inside-info (geen idee of dit verstandig is, zie ik dan wel weer): Ik heb het thuis niet makkelijk gehad, zat op mijn 12e voor het eerst in een tehuis en dat ging door tot mijn 17e. Toen ben ik naar Engeland vertrokken, daarna naar Ierland/Denemarken/Spanje en nog een aantal landen. Ik heb daar jarenlang dag in dag uit staan mesten, rijden, vallen, opstaan en wat niet meer, dat moet ook. Ik wilde het namelijk alleen doen, komt omdat ik weinig vertrouwen heb in mensen en des te meer in mezelf.

Zeg dus alsjeblieft niet dat ik mensen afkraak, of niks zelf doe. Als iemand het allemaal zelf doet ben ik het wel. Maar nogmaals, ik hoop echt dat ik je bericht verkeerd heb begrepen :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:22

horseyfries schreef:
Is het paard in je profiel wat Prix st Georges loopt dan niet door jou op wedstrijd gereden?

Resultaten van instructie zijn idd niet altijd in wedstrijden meetbaar, soms kun je bijv. iemand over een angst heenhelpen, dat kan ook heel waardevol zijn.

Hij is de enige op een paar paarden in Spanje na die ik hoog heb gestart, klopt. Maar ik heb echt niks met wedstrijden, eigenlijk ook niet heel veel met het hogere dressuurwerk *shocking*

Sterker nog, ik ben bezig om het crossen weer op te gaan pakken, stuk eerlijker qua wedstrijden ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:25

horseyfries schreef:
Jij zegt dat je modern (niet correct) gereden hebt, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Fout rijden is niet hetzelfde als modern rijden, als ik les bij Arthur Kottas pakte vond hij dat ik mijn paard super voor elkaar had ondanks de manier van trainen, dus blijkbaar is er ook nog zoiets als goed modern rijden. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te verbeteren valt, en daarvoor oefenen we elke dag.

Dat vind ik nu een leuke en goede vraag Horsefries.

Ik ga vanuit hoe ik nu rijd de vergelijking maken met hoe ik les heb gehad. En begrijp me goed ik kreeg les van instructrices die paarden uitbrachten en nog steeds uitbrengen op GPG niveau of GP of paarden hadden en hebben op dat niveau. Een instructrice was zeer enthousiast over Anky en heeft vele clinics gevolgd bij haar dus qua niveau van kennis zat ik in goed gezelschap (dacht ik toen nog).

Wat ik afgelopen anderhalf jaar heb geleerd is wat de functie is van de dressuuroefeningen en dat deze een middel zijn om paard een mens te laten dragen zonder dat de kwetsbare rug beschadigd wordt. Dus oefeningen zijn middel en geen (wedstrijd) doel. Ik heb geleerd dat de rug als het ware de brug vormt die dicht moet staan en niet open of anders gezegd paard moet in één stuk zijn en van achteren naar voren worden gereden. Ook geleerd hoe ik dat moet doen en hoe dat hoort te voelen waarbij het nageven zeer belangrijk is. (was nieuw want eerst reed ik met veel meer hand, lees rem, lees druk, en dus van voor naar achteren). Mijn nieuwe instructrice rijdt af en toe als het ware door mij heen zodat ik eens kon gaan ervaren met haar hulp hoe gemakkelijk hulpen door komen als een paard goed rug gebruik heeft en ik dit rijden dus meer en meer ook buiten de les kan toepassen.

Ik heb geleerd hoe je systematisch middels loswerkende oefeningen een paard los kunt en moet werken en kunt corrigeren c.q. recht richten (was nieuw begrip recht richten). Dit door paard rustig onder me te laten stappen en niet overhaast zoals eerst waardoor hij de beweging niet kon verwerken in zijn lijf (was nieuw, eerst was het vooral voorwaarts, gas geven en van voor opvangen, schakelen om wat oude termen te gebruiken). Tevens ook heb ik geleerd allerlei wijkoefeningen te doen in allerlei varianten en variaties zowel wijken voor het binnen been als buitenbeen zowel op de voltes als op de hoefslag diagonaal enz. (Ik kende alleen de wijk oefening waar we op oefenden vanwege de wedstrijden) evenals de wending om de voorhand waarmee je paard los werkt in de kaak (totaal nieuwe oefening). Ik heb geleerd de belangrijkheid van stelling te rijden met als het ware ontspannen vallende hals waardoor paard aan een stuk blijft en rug goed gebruikt. (totaal nieuw vergeleken met vroeger).

Veel aandacht is besteed en wordt besteed aan het juist correcte zitten en het belang van een goede zit. Ik had een stoelzit en hoe je vanuit je zit en kuiten dient te rijden (blijft aandachtspunt die zit). Dus onafhankelijk je hulpen geven, rechtop zitten op je swingende kont, paard vanuit zit terug laten komen in tempo of voorwaarts met juist gebruik halve ophouding. O ja, halve ophouding is een nieuw begrip sinds de overstap en ook dus hoe je paard aan de teugel rijdt gaat nu wel heel anders en vele male vriendelijker en gemakkelijker. Daarbij is los gelatenheid en beheersing van eigen lichaam zeer belangrijk. Wordt erg veel aandacht aan besteed vergeleken met vroeger.

Ik leer losmakende oefeningen rijden zoals keert wending waarbij SB, paard rech tstellen en dan wijkend terug naar de hoefslag en nog vele anderen. Mijn paardje is een heuse atleet geworden! Lenige Polleke! :+

Nu zijn we sinds kort begonnen met de voorbereidende oefeningen voor de travers en appuyementen. Let wel als het om appuyementen gaat zijn we aan het voorbereiden, paard en ik zijn daar nu nog niet aan toe maar we komen dichter bij. Alle oefeningen gaan met een duidelijk goed onderbouwd verhaal en vaak krijg ik middels mailbox de theorie op een rijtje na de les. Ik heb geleerd dat achterwaarts gaan vanuit een “voorwaartse beweging” dient te komen met goed rug gebruik want dan kan paard zeer soepel gelijk weg draven. Ik weet nu hoe dat hoort te voelen. Als dat niet goed lukt of hulp komt niet door dat dit een teken is dat paard in twee stukken is gevallen en ik voel dit nu meer en meer. Ik heb geleerd dat zo maar tempo wisselingen rijden (schakelen in oud jargon) zelfs schadelijk kan zijn als je dit niet goed doet. Ook geleerd dat tempo wisselingen op de goede manier gereden een paard helpt om achterhand goed te gaan gebruiken en in één stuk te gaan. Ruiter in balans en paard in evenwicht is een belangrijke zin en ook hoe je dat moet doen.

Op mijn eigen paard zit ik zeer veel door op een swingende mooi meebewegende rug. Dat was vroeger niet mogelijk want rug was zo hard als een plank. Paard is nu prachtig qua bespiering terwijl vroeger was hij een bodybuilder van voor en iel van achteren (zoals je zoveel om je heen ziet). Paard was niet los in kaak, nek en rug en liep in een valse knik. En ja, ik reed met mijn pony zeer gemakkelijk winst tussen de paarden en was in goed gezelschap. Vanwege emigratie gestopt toen paard L1 mocht starten na 11 wedstrijden. Dankzij foto van fotograaf toen we eerste waren (tja dat is grappig van wonen in dorp) schrok ik en zag dit is helemaal fout. Dus roer omgegooid en op zoek gegaan naar klassieke instructie en gevonden. Na groene sneeuw zien rijd ik nu zo gemakkelijk en veel bewuster wetende wat ik doe en waarom, zonder alsmaar paard te moeten corrigeren. Paard is al veel rechter geworden en zo fijn om te rijden. Paard is een happy atlete geworden en krijgt meer en meer zin in de dressuur als ik hem maar ook buiten blijf rijden heeft hij “me verteld”.

Ik heb in anderhalf jaar meer geleerd over het lichaam en spieren van het paard en mezelf als in mijn hele leven hiervoor. Voortdurend krijg ik streng maar rechtvaardig de spiegel van wat ik doe en hoe het paard mijn fouten terug geeft.

Zal ik dan ooit goed leren paard rijden? HELAAS NEE DUS maar ik ben aan mijn paard verplicht om naar beste kunnen hem te rijden. Daar ga ik voor. En ik ben er nog lang niet maar als vrienden van mij die mij anderhalf jaar niet hebben zien rijden langs de kant staan vorige week en zeggen: “Pien, je paard is zo mooi los en beweegt zo gemakkelijk en het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit, dat zien we eigenlijk niet om ons heen. Wat een enorme verandering met vroeger”. Dan weet ik dat ik op de goede weg ben. :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:26

Ja Aillil, je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat je zo bent, maar dat je zo moet bezig blijven als je bezig bent, met zélf dingen te doen, ipv anderen te veroordelen zoals sommigen hier doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:28

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Hij is de enige op een paar paarden in Spanje na die ik hoog heb gestart, klopt. Maar ik heb echt niks met wedstrijden, eigenlijk ook niet heel veel met het hogere dressuurwerk *shocking*

Sterker nog, ik ben bezig om het crossen weer op te gaan pakken, stuk eerlijker qua wedstrijden ;)

En spannender! :j

Heb je hem dan in Spanje gestart? Of Engeland? Want als je zegt dat je weinig wedstrijden hebt gereden, neem ik aan dat het niet in NL was?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:30

Maar Pien, ik lees wel dat je enthousiast en goed bezig bent, maar eigenlijk niets nieuws en niets anders dan waar ik ook mee bezig ben? Is dan de conclusie niet gewoon dat je niet de juiste instructie had, en dat die misschien wel zegt op een bepaalde manier les te geven, maar dat ze dat niet op de juiste manier doet?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:39

horseyfries schreef:
Ja Aillil, je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat je zo bent, maar dat je zo moet bezig blijven als je bezig bent, met zélf dingen te doen, ipv anderen te veroordelen zoals sommigen hier doen.

Ik begreep het niet helemaal, noem me jong *grijns*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:41

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

En spannender! :j

Heb je hem dan in Spanje gestart? Of Engeland? Want als je zegt dat je weinig wedstrijden hebt gereden, neem ik aan dat het niet in NL was?

In Engeland, hij staat al die tijd al in Engeland, bij m'n ex. Gewoon omdat hij het daar goed heeft en ik tot nu toe ieder half jaar/jaar ergens anders zat. Volgend jaar komt ie of deze kant op of gaan we samen naar (terug) naar Ierland.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:45

Sorry dat ik kom binnen vallen, maar wilde toch een keertje inhaken. (volg de hele discussie.. erg entertaining ;) )

Tussen de paarden ben je nooit uitgeleerd en wanneer je die indruk wel hebt, dán moet je je nog een keer achter de oren krabben. Ik denk dat daar de grootste fout ligt. Niemand is alwetend. Helemaal ideaal zou het zijn als je paard je kon vertellen hoe je het moest doen, maar ik ben bang dat hij dan zou zeggen dat je 'm maar op het land moest laten staan :+. Helaas zijn er mensen die wel denken dat ze dé manier hebben gevonden en ik denk dat die de meeste schade aanrichten in de paardensport.

Ik denk ook niet dat wedstrijden een goede representatie zijn van de paardenwereld. Tenminste niet van hoe het eraan toe gaat. Hoeveel wedstrijden rijd je in vergelijking tot training? veel minder toch? op wedstrijd heb je te maken met een hele hoop externe factoren die vaak ook onvoorzien zijn. Je hebt een levend dier onder je dat jij even moet gaan vertellen dat ie net zo goed z'n best moet doen als thuis. Zowel in paard als ruiter zal spanning zitten, zal ook een wisselwerking zijn. Waarschijnlijk voornamelijk van ruiter naar paard. Maar in de basissport heb je tegenwoordig natuurlijk ook de goede paarden die bij minder goede ruiters terecht komen en vaak niet de ondersteuning/leiding krijgen die ze nodig hebben.

Nog een minpuntje in de paardenwereld is inderdaad het kunstjes leren voor wedstrijd, maar ik denk niet dat op hoog niveau voorkomt, gezien die paarden toch wel een tijdje mee moeten. Dat zal meer in huis/tuin/keuken ruiters voorkomen die aan iedereen moeten laten zien dat ze zoooooo goed kunnen rijden. Maar ik denk dat daar alsnog die alwetendheid/arrogantie aan ten grondslag ligt. is het niet de ruiter zelf, dan is het mogelijk de instructeur.

ik denk dat het rijden an sich over de tijd alleen maar is verbeterd door de toegankelijkheid van kennis. Mensen kunnen hun kennis makkelijker verbreden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:45

nombrado schreef:
Babootje schreef:

maar waarom zou je twijfelen aan je eigen gevoel, als je met dieren omgaat?
sinds wanneer is je eigen gevoel niet correct?
In feite veroordeel je dan jezelf...en denkt dat een ander het beter kan.
Bij mij persoonlijk is het roer op mijn 23 compleet omgegaan. Nadat ik het rijden niet meer als ontspannen ervoer als ik erop zat. Teveel druk, teveel inwerken, teveel kracht. Het moet veel lichter en makkelijker kunnen.
En het klopt.
Ruiters doen vaak veel te veel.....(en wat zijn paarden dan toch engeltjes, dat ze dat tolereren)

Dan begrijp je niet wat ik bedoel Nombrado. Ik heb al eerder het voorbeeld aangehaald met de volte. Je rijdt een volte en denkt dat voelt wel goed, maar in feite maak je de volte toch wat groter dan je van plan was (paard loopt over de schouder weg). Het beoogde doel van het werken op de volte is het paard te gymnastiseren (lengte buiging) met binnenachterbeen onder de massa, een rechtrichtende buigingsarbeid dus. Daarvoor moet je de buitenschouder begrenzen. Als je het paard over de schouder weg laat lopen (ook al voelt het voor jou goed) mis je het beoogde doel en heb je niks aan de oefening. In de wedstrijd zul je dan merken dat je voor een zo uitgevoerde volte een onvoldoende zult krijgen. Je moet dus leren wat goed is en daar het goede gevoel bij krijgen.
Daarbij zul je bij het trainen van je paard altijd stukjes tegenkomen die je paard moeilijk vindt om te doen. Dan zul je vanuit het principe "wijken voor druk" het paard toch die oefening moeten laten uitvoeren. Als je die druk maar weer laat afvloeien als het paard het goed doet. Dat zijn dingen die je moet leren. Je kunt niet alleen vanuit je eigen gevoel aan de slag gaan. (Daar krijg je - ik chargeer even - allemaal scheve paarden van met ruiters die alleen maar op de linkerhand rijden omdat het dan zo lekker "voelt")

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:56

Babootje schreef:
Dan begrijp je niet wat ik bedoel Nombrado. Ik heb al eerder het voorbeeld aangehaald met de volte. Je rijdt een volte en denkt dat voelt wel goed, maar in feite maak je de volte toch wat groter dan je van plan was (paard loopt over de schouder weg). Het beoogde doel van het werken op de volte is het paard te gymnastiseren (lengte buiging) met binnenachterbeen onder de massa, een rechtrichtende buigingsarbeid dus. Daarvoor moet je de buitenschouder begrenzen. Als je het paard over de schouder weg laat lopen (ook al voelt het voor jou goed) mis je het beoogde doel en heb je niks aan de oefening. In de wedstrijd zul je dan merken dat je voor een zo uitgevoerde volte een onvoldoende zult krijgen. Je moet dus leren wat goed is en daar het goede gevoel bij krijgen.
Daarbij zul je bij het trainen van je paard altijd stukjes tegenkomen die je paard moeilijk vindt om te doen. Dan zul je vanuit het principe "wijken voor druk" het paard toch die oefening moeten laten uitvoeren. Als je die druk maar weer laat afvloeien als het paard het goed doet. Dat zijn dingen die je moet leren. Je kunt niet alleen vanuit je eigen gevoel aan de slag gaan. (Daar krijg je - ik chargeer even - allemaal scheve paarden van met ruiters die alleen maar op de linkerhand rijden omdat het dan zo lekker "voelt")

Ingaande op dat voorbeeld, leer ik juist de leerlingen te voelen (juist zo belangrijk) in wat er onder hen gebeurd.
Je kan namelijk het kleinste verschil al voelen in de beweging van het paard.
als een paard recht onder je beweegt, goed gebogen in een volte, zonder over de schouder weg te vallen, kan je dat als ruiter voelen in de beweging . Bij rechtgericht is de pas, de beweging van het paard soepel en "glijdend" bij iets schever of over de schouder, worden de bewegingen meer staccato en niet meer soepel. Zelfs de passen worden iets kleiner.
Dat zal je als ruiter zelf moeten leren ervaren. Dat kan niemand voor je doen.
Zelfs de minimale scheefheid van jezelf en van het paard moet je gaan voelen.
vandaaruit kan je pas gaan werken samen naar een oefening.
Het probleem is vaak , wat ik merk bij de leerlingen, is het commentaar eromheen, als ze zelf lekker aan het oefenen zijn. Waardoor ze weer onzeker worden, en de buitenstaander weer gaan volgen.
Een paard geeft zelf jou dus al aan, wanneer iets goed in beweging wordt uitgevoerd. Dat vind ik het mooie van paarden. Elk paard kan wijken , ook met een ruiter erop met ruitergevoel. Dat is echt geen oefening die wij ze moeten bijbrengen.
Ik merk bv dat heel wat ruiters precies tegengesteld zitten dan wat nodig is het paard de ruimte te geven de oefening te doen die er verlangt wordt.
tegenstrijdige hulpen. Terwijl je eigenlijk heel simpel, met lange teugel en zonder zadel een prachtige volte kan rijden met de juiste buiging stelling en rechtheid. Mits je als ruiter goed zit....en het paard niet stoort in de beweging die hij moet maken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:04

Je kunt dat gevoel echter alleen op de juiste manier ontwikkelen als je behalve het te voelen, ook kan terugkoppelen naar een beeld wat je ziet (spiegel, video) of door instructie te krijgen. Want anders kan iets voor jou gevoel super zijn, terwijl het toch niet helemaal voldoet aan de omschrijving.

Een mooi voorbeeld wat ik regelmatig tegenkom in clinics is de schouderbinnenwaarts. Mensen geven aan waar ze aan willen werken, en soms zeggen ze dan dat de schouderbinnenwaarts op wedstrijd niet beloond wordt, terwijl ze het zelf wel goed vinden, en ook hun instructie vind het prima.
Als ze hem dan rijden blijkt dat het buitenachterbeen buiten de massa stapt en ze dus niet een correcte schouderbinnenwaarts doen, maar "kontbuitenwaarts". Dit is gemakkelijker voor het paard, omdat het binnenachterbeen niet meer onder de massa hoeft te komen, en het voelt dus heel vanzelfsprekend en vloeiend aan voor de ruiter, en zo ziet het er ook uit voor iemand die niet goed oplet of niet helemaal weet waar hij op moet letten. Pas als je zo iemand dan bewust maakt dat de achterbenen exact op de hoefslag moeten blijven lopen en niet iets naar buiten weg moeten stappen, merkt diegene dat de oefening veel moeilijker is dan ze dachten. En dan voelt het voor hen slechter omdat het moeilijker gaat, in plaats van beter, terwijl het dan pas correct is. Pas nadat dit weer een poos getraind is zal het gevoel zich dan weer aanpassen aan de werkelijkheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:11

horseyfries schreef:
Maar Pien, ik lees wel dat je enthousiast en goed bezig bent, maar eigenlijk niets nieuws en niets anders dan waar ik ook mee bezig ben? Is dan de conclusie niet gewoon dat je niet de juiste instructie had, en dat die misschien wel zegt op een bepaalde manier les te geven, maar dat ze dat niet op de juiste manier doet?

OK dit vind ik dus een slap antwoord Horsefries. Mijn ex instructrice wist en weet haar leerlingen op zeer hoog wedstrijd niveau te brengen maar die paarden vind ik niet losgelaten en fijn gaan door de baan. Ik denk dat jij dat wellicht anders zult zien. Ik had nu toch iets meer inhoudelijke onderbouwing terug van jou verwacht na zo'n stevig inhoudelijk verhaal van mijn kant. Dat inhoudelijke heb ik in dit topic namelijk nog niet van je gelezen. Laten we het bijvoorbeeld eens hebben over jouw inhoudelijke onderbouwing over wat de functie is van appuyeren, hoe ik dat dien voort te bereiden met een groen paard (en groene ruiter) en hoe een juist appuyement er uit hoort te ziet? Voor mij en ik weet zeker ook voor anderen interessant want ik kom in die richting en hoop dat nog mee te pikken als ik weer terug naar Frankrijk gaat. Ik denk namelijk dat als we inhoudelijk gaan discussiëren met elkaar dat dit topic dan vele male interessanter wordt en we dan ook met elkaar gaan begrijpen waarom oefeningen in de uitvoering er zo verschillend uit zien en zo verschillend worden beleefd als zijnde correct of zijnde niet correct. Dat stukje inhoudelijk schrijven zie ik keer op keer terug bij "de klassiekers" (permetez les mots) en mis ik gewoon bij de moderne rijderij ruiters. Want wat jij nu doet vind ik met je tekst is "zwaan kleef aan". Dat vind ik te gemakkelijk.
Jij bent tevreden over filmpjes waarvan ik denk hmmm daar is dus in de basis duidelijk iets mis gegaan. Dus dat is vreemd dat we beiden verschillende zaken als juist of onjuist duiden als we zo het zelfde bezig zijn. En ach inhoudelijk hebben over passage en piaff vind ik persoonlijk (en met mij velen) niet zo interessant want daar zie ik mijn paardje niet zo gauw aan toe zijn en dat hoeft ook niet. Dus als jij precies dat doet wat ik beschrijf waarom verschillen wij dan zo van mening over wat correct wordt uitgevoerd en wat niet? Wellicht dat jij toch anders traint als je in theorie zegt hetzelfde te doen als ik. Dus ik leer graag van je FH!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:16

Waar zeg ik dat ik tevreden ben over filmpjes?
Jammer dat je nu weer op de man gaat spelen, het werd hier net een beetje een normale conversatie. (Om nog maar iets te noemen wat je keer op keer terug ziet komen bij de "klassiekers"....)
Ik ga dan ook niet op je vraag in, dan had je hem iets anders moeten stellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:18

horseyfries schreef:
Jammer dat je nu weer op de man gaat spelen, het werd hier net een beetje een normale conversatie. (Om nog maar iets te noemen wat je keer op keer terug ziet komen bij de "klassiekers"....)

:(:) Ik heb het over je eigen geplaatste filmpjes waar wij dus van mening over verschillen. Maar lieve mensen, ik ga naar de paarden eens wat sneeuw ruimen. /3 :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:20

Noem me één filmpje wat ik geplaatst heb waarvan ik zeg dat ik er tevreden over ben?

En als je vind dat jij het veel beter doet, ook al is het op basisniveau, plaats dan ook eens eentje van jou?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:27

horseyfries schreef:

En zo komen we nog geen stap verder. . . ik snap je punt, maar prik er een beetje doorheen.

Appuyeren, waar dient het voor :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:30

horseyfries schreef:
Je kunt dat gevoel echter alleen op de juiste manier ontwikkelen als je behalve het te voelen, ook kan terugkoppelen naar een beeld wat je ziet (spiegel, video) of door instructie te krijgen. Want anders kan iets voor jou gevoel super zijn, terwijl het toch niet helemaal voldoet aan de omschrijving.

Een mooi voorbeeld wat ik regelmatig tegenkom in clinics is de schouderbinnenwaarts. Mensen geven aan waar ze aan willen werken, en soms zeggen ze dan dat de schouderbinnenwaarts op wedstrijd niet beloond wordt, terwijl ze het zelf wel goed vinden, en ook hun instructie vind het prima.
Als ze hem dan rijden blijkt dat het buitenachterbeen buiten de massa stapt en ze dus niet een correcte schouderbinnenwaarts doen, maar "kontbuitenwaarts". Dit is gemakkelijker voor het paard, omdat het binnenachterbeen niet meer onder de massa hoeft te komen, en het voelt dus heel vanzelfsprekend en vloeiend aan voor de ruiter, en zo ziet het er ook uit voor iemand die niet goed oplet of niet helemaal weet waar hij op moet letten. Pas als je zo iemand dan bewust maakt dat de achterbenen exact op de hoefslag moeten blijven lopen en niet iets naar buiten weg moeten stappen, merkt diegene dat de oefening veel moeilijker is dan ze dachten. En dan voelt het voor hen slechter omdat het moeilijker gaat, in plaats van beter, terwijl het dan pas correct is. Pas nadat dit weer een poos getraind is zal het gevoel zich dan weer aanpassen aan de werkelijkheid.

Ik snap je manier van werken, kan me er ook in vinden. . . meer ergens tijdens jouw proces kom ik toch weer het stukje gevoel tegen, meerdere keren zelfs. Uiteindelijk leer je pas iets door het daadwerkelijk zelf te voelen, tuurlijk is goede begeleiding eis nummer 1. Maar voelen is de sleutel naar succes.