murphy102 schreef:horseyfries schreef:
Je bedoelt dit, HF, als toonbeeld voor ontspanning, aanleuning, Verzameling? en ...... TAKT????
Er is niet één taktzuivere pas in de "Passage" en dus kán de Piaffe ook niet correct zijn , al lijkt dat ogenschijnlijk wel!!!
Inderdaad zou je het mensen gunnen -en dan m.n. in de Moderne Rijderij- eens door een andere bril te leren kijken.
Wat dat betreft ziet Ailill het heel goed, wat mij betreft (en wat een fijn profiel trouwens).
Waar zitten die verschillen hem dan in, tussen Modern en Klassiek?
Ik denk dat:
* Binnen de Klassieke Rijleer het paard altíjd het tempo van zijn opleiding bepaalt. In de Moderne Rijderij bepaalt de ruiter dat.
* Binnen de KR is de oprichting altíjd het GEVOLG van een dragende achterhand. In de MR is het de strakke, harde ruiterhand die bepaalt waar en wanneer de oprichting plaatsvindt.
* KR geeft Ruggangers: de rug is de "zachte", swingende BRUG tussen de pijlers van de voor- en de achterhand.
Binnen de MR zien we Schenkelgangers, paarden zónder ruggebruik: de BRUG staat open! (inderdaad Vur, zonder ruggebruik kunnen ze heel goed er een Piaffe/Passage uitpersen):. Deze paarden plaatsen de achterbenen áchter de achterhand, staan gestrekt doorgaans ipv vierkant, nergens de nek het hoogste punt en de neusrug vóór de loodlijn (zoals wel te zien is in filmpje OP), geen tot nauwelijks buiging van de belangrijke gewrichten in de achterhand (Hankenbiegung) enz. enz. Deze paarden stuwen alleen maar ipv dat ze dragen.
* En dan wat te denken van het stanggebruik?! Ziet de Moderne ruiter nu echt dat verschil niet???
Al deze punten (plus nog vele anderen) maken het verschil tussen het al dan niet verkrijgen van lichtheid, ongedwongenheid, harmonie...!
Maar weet je, deze discussie heeft wederom geen zin, want wie zijn je voorbeelden, je leermeesters. De meeste moderne ruiters kunnen er gewoon niets aan doen dat ze zo rijden en dat ze dat ook verdedigen. Ze weten immers niet beter.
Wel is het jammer dat er zo weinig onderbouwing van die kant komt. Iedereen kan zich bovendien verdiepen in welke materie dan ook.
Gelukkig zijn er hier op Bokt, zo valt mij op, wél steeds meer mensen die het m.i. heel goed zien. Misschien dat zij het nog niet helemaal kunnen, maar wel de eerlijkheid durven op te brengen dat wat we nu hedentendage vooral in Nederland zien géén prettige voorbeelden zijn en dat we weer een andere weg in moeten slaan.
Ik sluit me aan bij de mening van Murphy, over het door jou van jezelf geplaatste filmpje waarin je een poging doet passage en piaffe te doen. Bij het goed kijken , zien, zie je duidelijk dat het niet van voor naar achter ontstaat, er streng met de hand wordt ingehouden het paard meer verzameld te krijgen.
HF, dat is van voor naar achter. Niet vanachter naar voor
op deze manier, kan het paard niet anders dan hupsen vanachter...hij krijgt nl wel de druk (been zit) naar voor te gaan, maar wordt tegen gehouden.
Vervolgens idd enorm lang achter elkaar in de training (iets wat Gal zelfs niet doet, als je je goed verdiept hebt in zijn training)
Voor mij, is jou manier niet volgens de juiste manier uitgevoerd. idd "kunstje" niet rijtechnisch.
Ik vind het zorgelijk, dat deze manier van rijden naar de top toe als goed beoordeeld was.
Is het in het belang van het dier? Nee, niet in mijn optiek en mijn beleving.
ga zelf maar eens achter elkaar door met spiertraining zonder enig pauze, en weet hoe spieren gaan branden. Fijn voor je paard