mocht iemand t opvallen dat ik instabiel zit, ik was vergeten nog een keer extra aan te singelen, omdat ik hem eerst losser moest maken doordat hij zn buik opzette. dus zat de singel 4 gaten te los

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Gaabje schreef:Eerst heel goed losgereden, daarna aantal keer aangegalopeerd. Toen was hij lekker los en hoefde ik maar een klein beetje weerstand te bieden eigenlijk om hem wat meer bij elkaar te krijgen. Maar ik heb ook veel op de binnenhoefslag gereden om zijn buitenschouder meer te controleren + constant stelling afwisselen, dus stelling-contrastelling-stelling-contrastelling.
Babootje schreef:@carmenbrum. Leuk paard wat. je daar rijdt. Ziet eruit alsof ie wel meer kan.Zelf heb je nog geen onafhankeljke zit (je benen gaan alle kanten op en je komt idd te ver achterin het zadel te zitten) je moet wat me er ervaring krijgen, maar dat is meters maken. Het begint aardig, maar dan trekt je paard zo langzamerhand de teugels uit je handen en wordt het wat rommeliger. Zou mooi zijn als je vaker op dat leuke paard zou kunnen rijden. heb je ook les?
Babootje schreef:gaaf beest quir. ziet eruit als een pittig dier. Zo op de foto kan ik er weinig van zeggen. heb je geen filmpje?
lailapri schreef:quir:
Wat een mooi passend stel zijn jullie. Beide mooie lange benen![]()
Wat ik in dit moment zie, maar het is latstig oordelen van 1 foto natuurlijk is dat zijn onderhals wel eens gebruikt, ook op deze foto lijkt het iets het voorbeen naar voor te halen vanuit de hals.
Jou houding is niet verkeerd, echter steken je benen iets af naar voor wat een lichte stoelzit geeft. Dit heb je hier gecorrigeerd door iets voorover te zitten waardoor je toch iets beter op de beweging kan rijden, maar mooier en beter zou toch zijn als je een mooi lang been hebt (lang=gewicht van been en zwaartekracht gebruiken en niet uittrappen) die op de oor/schouder/heup/hak lijn ligt en je bovenlijf dus ook iets terug zodat deze ook op de lijn komt. Tevens heb ik het idee dat je iets inknikt naar links. Als dit zo is, is dat natuurlijk ook een puntje om op te letten. Als je scheef zit kan het paard nooit rechtgericht door de baan gaan en wordt het ook moeilijker om vanauit achter te bewegen.
maralyn schreef:Mijn zitles was toen met zadel zonder beugels, mijn paardje was aan de longeerlijn gezet en ik moest op het middelpunt blijven zitten en niet uit evenwicht raken. Maar dat vond k toen erg moeilijk, en ahg ja ik heb aardig wat zand weten te happen. Mijn armen moest ik opzei doen, en mee gaan met de gang van het paard.
Daarna na ongeveer 3 lessen mocht ik weer met beugels, ook nog zonder armen. Dus ik hield de teugels niet vast. Ik reed toen in de bak en moest leren sturen vanuit mijn benen. Het paard had wel een hoofdstel om maar geen teugels. Dus moest ik de manen vast pakken. Ik leerder daardoor dat je geen controle moet vragen vanuit je handen maar vanuit je zit. Daardoor leerder ik ook begrijpen, waarom paarden dan zo heftig reageren met een teugelhulp, puur omdat ze eigenlijk niet echt nodig zijn.
Heb 5 lessen gehad in totaal en ging ik weer verder met beugels en teugels. Maar teugels zijn nu voor mij eigenlijk een sierstuk, welk paard ik ook pak. Ik rijd vanuit zit en benen, en paarden leren het vanzelf om te reageren vanuit jou zit. Dat is vaak een hele vriendelijke hulp waardoor je veel makkelijker iets kan overleggen met je paard. En met overleggen bedoel ik bijvoorbeeld verzamelen, dat vraagt enorm veel oefening en dat heeft dus tijd nodig. Als je het paard op de juiste manier begeleid, zal hij jou snappen met wat jij vraagt. En dat zie ik als overleggen.
Wat ik ook adviseer is een yogabal te kopen. Die heb je al voor een 10je, wel de juiste maat nemen, dat je echt op je achterste zit en je voeten aan de grond hebt. Daar leer je ook wel van zitten.