[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:45

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mij en Co vinden.
mocht iemand t opvallen dat ik instabiel zit, ik was vergeten nog een keer extra aan te singelen, omdat ik hem eerst losser moest maken doordat hij zn buik opzette. dus zat de singel 4 gaten te los :=
Afbeelding

Babootje

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:21

Filmpje is te slecht van kwaliteit om er echt iets van te kunnen zeggen helaas. Ik kan je pony niet goed over de benen zien lopen. Jullie zijn wel een leuke combi.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:51

Nou ik heb er gisteren aan gewerkt en het ging al een stuk beter! Mijn zusje had snel wat foto's met haar mobiel gemaakt, zat helaas niet veel tussen, maar wel 1 goede.
Ik heb wel wat gespannen schouders, moet wat meer achterover zitten, maar ik merkte op dat stukje dat hij in een keer veel vrijer in zijn schouder liep.
Afbeelding

Babootje wat heb jij trouwens een prachtige welsh cob! wel aan de maat of niet?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:04

Fijn beeld! Wat heb je nu op dat moment anders gedaan om dit voor elkaar te krijgen?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:30

Eerst heel goed losgereden, daarna aantal keer aangegalopeerd. Toen was hij lekker los en hoefde ik maar een klein beetje weerstand te bieden eigenlijk om hem wat meer bij elkaar te krijgen. Maar ik heb ook veel op de binnenhoefslag gereden om zijn buitenschouder meer te controleren + constant stelling afwisselen, dus stelling-contrastelling-stelling-contrastelling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:43

Gaabje schreef:
Eerst heel goed losgereden, daarna aantal keer aangegalopeerd. Toen was hij lekker los en hoefde ik maar een klein beetje weerstand te bieden eigenlijk om hem wat meer bij elkaar te krijgen. Maar ik heb ook veel op de binnenhoefslag gereden om zijn buitenschouder meer te controleren + constant stelling afwisselen, dus stelling-contrastelling-stelling-contrastelling.

Zooo dat ziet er al een heel stuk beter uit zeg!!. Laat je niet uit het zadel trekken he. Gewoon doen of je gek bent (laat ie zich maar plooien).
Bovenstaande manier van rijden kan ik me ook mee vinden. Hou hem zo recht mogelijk, maar soms wel es een beetje doorbuigen voor de gymnastiek en extra achterbeen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:46

Mijn welshcob is idd aan de maat 156 dus bijna paard. Ik zie heel veel raakvlakken als ik jou zo zie rijden. Ga zo door. (Jou wil ik wel als mijn bijrijder)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:28

Wauw, dat ziet erg goed uit zeg Gaabje! :D Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens. ;3
abbycootje, het beeld is te slecht om te oordelen. Sorry!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:51

Change3x schreef:
Wauw, dat ziet erg goed uit zeg Gaabje! :D Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens. ;3

O haha, betekent dat cadeautje naast je naam je verjaardag. (Hoezo blond... :D :D :D )

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:53

Babootje schreef:
Change3x schreef:

O haha, betekent dat cadeautje naast je naam je verjaardag. (Hoezo blond... :D :D :D )

Ja, zover ik weet wel. x'D.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:05

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:11

Afbeelding

Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden. :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:32

Babootje schreef:
Change3x schreef:

haha ja, dankjewel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 00:17

Quir schreef:
[ Afbeelding ]

Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden. :)

gaaf beest quir. ziet eruit als een pittig dier. Zo op de foto kan ik er weinig van zeggen. heb je geen filmpje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 00:23

@carmenbrum. Leuk paard wat. je daar rijdt. Ziet eruit alsof ie wel meer kan.Zelf heb je nog geen onafhankeljke zit (je benen gaan alle kanten op en je komt idd te ver achterin het zadel te zitten) je moet wat me er ervaring krijgen, maar dat is meters maken. Het begint aardig, maar dan trekt je paard zo langzamerhand de teugels uit je handen en wordt het wat rommeliger. Zou mooi zijn als je vaker op dat leuke paard zou kunnen rijden. heb je ook les?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 05:38

quir:
Wat een mooi passend stel zijn jullie. Beide mooie lange benen ;)

Wat ik in dit moment zie, maar het is latstig oordelen van 1 foto natuurlijk is dat zijn onderhals wel eens gebruikt, ook op deze foto lijkt het iets het voorbeen naar voor te halen vanuit de hals.

Jou houding is niet verkeerd, echter steken je benen iets af naar voor wat een lichte stoelzit geeft. Dit heb je hier gecorrigeerd door iets voorover te zitten waardoor je toch iets beter op de beweging kan rijden, maar mooier en beter zou toch zijn als je een mooi lang been hebt (lang=gewicht van been en zwaartekracht gebruiken en niet uittrappen) die op de oor/schouder/heup/hak lijn ligt en je bovenlijf dus ook iets terug zodat deze ook op de lijn komt. Tevens heb ik het idee dat je iets inknikt naar links. Als dit zo is, is dat natuurlijk ook een puntje om op te letten. Als je scheef zit kan het paard nooit rechtgericht door de baan gaan en wordt het ook moeilijker om vanauit achter te bewegen.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:24

Babootje schreef:
@carmenbrum. Leuk paard wat. je daar rijdt. Ziet eruit alsof ie wel meer kan.Zelf heb je nog geen onafhankeljke zit (je benen gaan alle kanten op en je komt idd te ver achterin het zadel te zitten) je moet wat me er ervaring krijgen, maar dat is meters maken. Het begint aardig, maar dan trekt je paard zo langzamerhand de teugels uit je handen en wordt het wat rommeliger. Zou mooi zijn als je vaker op dat leuke paard zou kunnen rijden. heb je ook les?

Dankje! Klopt helemaal wat je zegt ;)
Degene van wie het paard is geeft me wel 'les' zeg maar.. Kun je ook af en toe horen op het filmpje. Vind goed zitten op dit paard ook wel moeilijker, op mn pony gaat t wat beter :P
Heb trouwens ook les met mn eigen pony.
Mijn oude pony is daarheen verkocht voor haar dochter en ik kom er nog elke week, rijd dit paard ook elke week.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:40

Ik zou zitlessen nemen carmenbrum, dat helpt namelijk heel goed voor je zit.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:07

maralyn schreef:
Ik zou zitlessen nemen carmenbrum, dat helpt namelijk heel goed voor je zit.

Hmm.. Wat voor oefeningen ga je dan doen??
Bij mn b pony kon ik super zitten, ging ook altijd zonder zadel en hoofdstel galopperen en sprongetjes maken :P
Maar ik ben t paard ook niet gewend, eerder mn d pony ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:44

Mijn zitles was toen met zadel zonder beugels, mijn paardje was aan de longeerlijn gezet en ik moest op het middelpunt blijven zitten en niet uit evenwicht raken. Maar dat vond k toen erg moeilijk, en ahg ja ik heb aardig wat zand weten te happen. Mijn armen moest ik opzei doen, en mee gaan met de gang van het paard.
Daarna na ongeveer 3 lessen mocht ik weer met beugels, ook nog zonder armen. Dus ik hield de teugels niet vast. Ik reed toen in de bak en moest leren sturen vanuit mijn benen. Het paard had wel een hoofdstel om maar geen teugels. Dus moest ik de manen vast pakken. Ik leerder daardoor dat je geen controle moet vragen vanuit je handen maar vanuit je zit. Daardoor leerder ik ook begrijpen, waarom paarden dan zo heftig reageren met een teugelhulp, puur omdat ze eigenlijk niet echt nodig zijn.

Heb 5 lessen gehad in totaal en ging ik weer verder met beugels en teugels. Maar teugels zijn nu voor mij eigenlijk een sierstuk, welk paard ik ook pak. Ik rijd vanuit zit en benen, en paarden leren het vanzelf om te reageren vanuit jou zit. Dat is vaak een hele vriendelijke hulp waardoor je veel makkelijker iets kan overleggen met je paard. En met overleggen bedoel ik bijvoorbeeld verzamelen, dat vraagt enorm veel oefening en dat heeft dus tijd nodig. Als je het paard op de juiste manier begeleid, zal hij jou snappen met wat jij vraagt. En dat zie ik als overleggen.

Wat ik ook adviseer is een yogabal te kopen. Die heb je al voor een 10je, wel de juiste maat nemen, dat je echt op je achterste zit en je voeten aan de grond hebt. Daar leer je ook wel van zitten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:45

Babootje schreef:
gaaf beest quir. ziet eruit als een pittig dier. Zo op de foto kan ik er weinig van zeggen. heb je geen filmpje?

Pittig dier is ze zeker, maar wel erg leuk. Voor een filmpje moet ik even kijken of ik die ergens kan vinden. :)

lailapri schreef:
quir:
Wat een mooi passend stel zijn jullie. Beide mooie lange benen ;)

Wat ik in dit moment zie, maar het is latstig oordelen van 1 foto natuurlijk is dat zijn onderhals wel eens gebruikt, ook op deze foto lijkt het iets het voorbeen naar voor te halen vanuit de hals.

Jou houding is niet verkeerd, echter steken je benen iets af naar voor wat een lichte stoelzit geeft. Dit heb je hier gecorrigeerd door iets voorover te zitten waardoor je toch iets beter op de beweging kan rijden, maar mooier en beter zou toch zijn als je een mooi lang been hebt (lang=gewicht van been en zwaartekracht gebruiken en niet uittrappen) die op de oor/schouder/heup/hak lijn ligt en je bovenlijf dus ook iets terug zodat deze ook op de lijn komt. Tevens heb ik het idee dat je iets inknikt naar links. Als dit zo is, is dat natuurlijk ook een puntje om op te letten. Als je scheef zit kan het paard nooit rechtgericht door de baan gaan en wordt het ook moeilijker om vanauit achter te bewegen.

Dankjewel!
Je ziet het inderdaad helemaal goed, ze had nog wel eens in het begin vaak de neiging haar onderhals er uit te drukken. Hierdoor loopt ze ook niet zo ruim als dat ze nu voortaan kan doen en vaker doet.
Benen afsteken klopt ook helemaal, bij dit paard komt t omdat ze zo vreselijk heet kan reageren. Alleen daardoor doe ik het ook nog wel eens snel bij andere paarden, maar daar zijn we hard mee aan het werk geweest. Hierdoor zit ik zelf ook weer wat rechter.
Ik knik normaal niet in, maar t lijkt wel of ik hier naar haar hoofd wil kijken. Heel raar. :+

Ik ga eens even kijken naar een filmpje, maar van 1 foto heb je precies de rake punten. Haha! :)

Even een filmpje gevonden op youtube, op oudjaarsdag. Wel beetje veel spanning door t vuurwerk, maar geeft een redelijk beeld. :)
Wel wat ouder filmpje.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:07

maralyn schreef:
Mijn zitles was toen met zadel zonder beugels, mijn paardje was aan de longeerlijn gezet en ik moest op het middelpunt blijven zitten en niet uit evenwicht raken. Maar dat vond k toen erg moeilijk, en ahg ja ik heb aardig wat zand weten te happen. Mijn armen moest ik opzei doen, en mee gaan met de gang van het paard.
Daarna na ongeveer 3 lessen mocht ik weer met beugels, ook nog zonder armen. Dus ik hield de teugels niet vast. Ik reed toen in de bak en moest leren sturen vanuit mijn benen. Het paard had wel een hoofdstel om maar geen teugels. Dus moest ik de manen vast pakken. Ik leerder daardoor dat je geen controle moet vragen vanuit je handen maar vanuit je zit. Daardoor leerder ik ook begrijpen, waarom paarden dan zo heftig reageren met een teugelhulp, puur omdat ze eigenlijk niet echt nodig zijn.

Heb 5 lessen gehad in totaal en ging ik weer verder met beugels en teugels. Maar teugels zijn nu voor mij eigenlijk een sierstuk, welk paard ik ook pak. Ik rijd vanuit zit en benen, en paarden leren het vanzelf om te reageren vanuit jou zit. Dat is vaak een hele vriendelijke hulp waardoor je veel makkelijker iets kan overleggen met je paard. En met overleggen bedoel ik bijvoorbeeld verzamelen, dat vraagt enorm veel oefening en dat heeft dus tijd nodig. Als je het paard op de juiste manier begeleid, zal hij jou snappen met wat jij vraagt. En dat zie ik als overleggen.

Wat ik ook adviseer is een yogabal te kopen. Die heb je al voor een 10je, wel de juiste maat nemen, dat je echt op je achterste zit en je voeten aan de grond hebt. Daar leer je ook wel van zitten.

Klinkt goed! Maar op Zippy gaat m dat sws niet worden! Heb een x aan de longeerlijn zonder zadel erop gezeten maar lag er in 5sec weer af.. Hij werd helemaal gek omdat ie nooit zonder zadel gereden is..
Zo'n bal heeft mijn vriendin thuis en daar kon ik gwn los op zitten en op mn knieen zonder de grond te raken :)
Dat kon ik wel goed :P
Op mn eigen pony wss ook niet omdat hij pas 3 is en het volgens mijn instructrice slecht voor zn rug is om dan lang en vaak te gaan doorzitten..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:16

en met een bal kun je ook met behulp van instructie voelen hoe je een paard kunt tegenwerken in de gangen en hoe je mee kunt zitten. Heel leuk om een keer mee te maken. Werkt altijd erg verhelderend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:00

Leuk dier Quir en netjes gereden. Nog wat scheef op rechts (gooit achterhand naar binnen). Probeer op de rechterhand wat meer schoudervoor te rijden zodat de achterhand onder de massa komt.
Ik vind de galop mooi beheerst, maar een beetje meer sprong zou mogen. Ook in draf zou ik liever wat meer impuls zien (maar ik snap best dat met een heet paard de tussenweg moeilijk is). Teugels mogen wat korter en het paard wat meer nageeflijk. (Dat komt vanzelf door meer verbinding).

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:59

Hallo iedereen, door drukke werkzaamheden heb ik een hele tijd niet meer kunnen deelnemen aan dit leuke topic. Vanaf nu ga ik proberen de draad weer wat op te pikken. Leuk dat het blijft verderlopen trouwens!