Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:29

nobel1 schreef:
Alle paarden die ik heb of gehad heb waren paarden met een hoge bloedvoering

De mijne zijn hispano-arabieren vol ´heet´ bloed ;)
Zal de man van Liljebo ook wel over _O- :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:32

Huertecilla schreef:

Hahaha ja ik denk dat ik bij de term 'bloedpaard' bij mijn vriend ook een verschrikte blik kan verwachten :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:34

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Hahaha ja ik denk dat ik bij de term 'bloedpaard' bij mijn vriend ook een verschrikte blik kan verwachten :D

en een koudbloed is .... dood.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:35

:')

Wat dat betreft is het wel leuk hoor; een leek.
Hij weet niet beter dan dat hij zonder bit op zijn paard stapt en reageerde laatst stomverbaasd toen hij bij een evenement een paard met stang en trens zag. Hij snapte al niet waarom je ijzer in een paardenmond moet duwen, maar dat je er twee stuks in duwt, begreep hij nog veel minder.
:+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:37

Huertecilla schreef:
[

en een koudbloed is .... dood.

Nu moet je voorzichtig worden, want die term kent hij wel. Zijn paard is een koudbloeddraver en toevallig wel het beste paard wat er bestaat :+
Toen we haar pas hadden en ik nog overtuigd parellier was in tegenstelling tot haar, en daarbij flink in mijn schouder werd gebeten, was mijn echtgenoot verontwaardigd omdat ik dat had uitgelokt/haar had getergd :+

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:38

randalinpony schreef:
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat niet ieder paard hetzelfde karakter en temperament heeft, en dat in verschillende fokrichtingen, andere eigenschappen de boventoon voeren?

Daar zijn de meeste het wellicht mee eens, maar ik vind het een beangstigende idee dat er paarden bestaan waar je niet mee buiten zou kunnen rijden. Dat je er niet mee in het verkeer kan, kan ik nog wel vatten maar dat je er gewoonweg niet mee buiten kan?
In de achterliggende wetenschap dat de mens hier zelf verantwoordelijk voor is gezien we deze "fokrichtingen" zelf in het leven hebben geroepen is dit eigenlijk toch... 8)7

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:00

randalinpony schreef:
Dit is een nondiscussie in mijn ogen, die stoere sportruiter die op zaterdagmiddag ineens besluit door het dorp te gaan rijden op zijn temperamentvolle bloedpaard dat geen enkele ervaring in het buitenrijden heeft, maar die denkt dat hij met een halve ruitersportzaak de boel onder controle kan houden, inclusief de onvermijdelijke slofteugel, minstens een pessoabit en de knalstrak aangesnoerde riemen, nou, die kom ik ook zeer zeker liever niet tegen hoor.

De beste veiligheid voor paard/ruiter en overige weggebruikers is wel degelijk de africhting en het wederzijds vertrouwen, dat ben ik met een aantal mensen hier eens. Dus of jij nou een ruiter met touwtje tegenkomt of een met een heel arsenaal aan het paard, jouw veiligheid is op geen enkele wijze gegarandeerd.

Maar: zelfs de meest op elkaar ingespeelde combinatie kan in een noodsituatie komen, omdat je nou eenmaal nooit het ondenkbare kan voorkomen, en je niet alleen op de weg bent... Ik héb een paard gehad dat keurig bleef staan toen er een rotweiler in de pezen van zijn achterbeen hing, zodat ik af kon stappen en het beest een rotschop kon geven (wat kan P+ toch handig zijn :D ), ik heb ook eens een pony gehad die hetzelfde overkwam en die ging er wel als een raket vandoor...

En nee, ik train mijn paarden NIET om in geval van hondentanden in hun ledematen keurig ontspannen te blijven. :+

In het geval je paard er door zon situatie vandoor gaat, kan een optoming aan het hoofd er wel degelijk voor zorgen dat je net door het oog van de naald kruipt.

Degenen die hier beweren dat je een paard niet kan stoppen: dat kan vaak wel, zeker als de situatie het toelaat om je paard om te draaien. En anders kun je hem nog net zo sturen dat ie rakeling langs sloten en verkeergaat in plaats van ertegenaan.
Ik heb al jaren niet meer beleefd dat een paard er met mij vandoor ging trouwens.

Ik moet trouwens bekennen dat ik als 16jarige ook wel eens het hoofdstel van mijn paard getrokken heb midden in een verlaten hoekje Drunense Duinen, gewoon, omdat het kon. :+

Kortom: een degelijke africhting in het buitenrijden en vertrouwen in de ruiter zijn de ingredienten voor veiligheid.
In onvoorziene gevallen waarin het paard toch schrikt of opgejaagd wordt, kan een optoming aan het hoofd net het verschil maken. Maar dan moet de ruiter dus wel zorgen dat hij handigheid in het werken met die optoming krijgt.

Over nondiscussies gesproken, waarom moet het of een stoere sportruiter met de halve ijzerkraam aan zijn onhoudbare, onervaren paard, of het verkeersmakke brave paard met de neckrope?
Natuurlijk gaat het om opvoeding, vertrouwen en goede africhting.

Maar zolang we geen landelijke examens hebben die voorkomen dat jan en alleman met zijn paard de weg op gaat kom ik liever niet iemand tegen die zonder hoofdstel langs de openbare weg galoppeert.
Niet elke ruiter zal de vaardigheid hebben om zijn paard op die manier te stoppen, en er zullen ook onervaren ruiters dit gaan uitproberen omdat het zo stoer lijkt. Met alle risico's vandien voor de medeweggebruikers.

Chaos

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:04

Ik heb ook een super gaaf dressuurpaard gereden. Jeetje wat een hete kikker, zo sensibel. Daar kon ik idd niet mee naar buiten maar dat gaf niet, wat kon dat beest lopen zeg. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:09

pinto_1 schreef:
Maar zolang we geen landelijke examens hebben die voorkomen dat jan en alleman met zijn paard de weg op gaat kom ik liever niet iemand tegen die zonder hoofdstel langs de openbare weg galoppeert.

Hebben jullie dat niet? In België hebben we in principe de helft (ruiterbrevet), maar het is niet verplicht, en het zegt natuurlijk niks over het paard en dus ook niet over de combinatie ruiter-paard. En het examen is op een onderdeel 'verkeersregeles' ook niet echt gericht op veilig buiten rijden.
Maar goed, het is al iets.. en de meeste mensen die recreatief sport rijden of bij een landelijke vereniging rijden of mennen hebben die brevetten al wel.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:15

We hebben wel het ruiterbewijs, maar of dat echt veel zegt.

Het zijn meer basisregels die je moet kunnen, wat verkeersregels, stap, draf, galop. En je kunt het met een braaf manegepaard halen en vervolgens met ieder onervaren paard de straat op. ;)

edit: als ik jouw post lees denk ik dat ons ruiterbewijs en jullie brevet aardig overeenkomen. ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:16

Ik ben het niet eens met de mensen die denken dat een paard in paniek cómpleet onstuurbaar is. Als een paard als een "ongeleid projectiel" rondvliegt (wat elke combinatie kan overkomen) dan kan je een paard vaak nog wel naar links of rechts krijgen of als de one-rein-stop is bevestigd op die manier. Wat ik me wel afvraag is hoe je dat voor elkaar gaat krijgen als je met een cordeo oid rijdt.

Ik de bak durf ik het gerust aan met mijn merrie om zonder hoofdstel bezig te zijn, maar buiten zijn er nog meer invloeden van buitenaf die voor hele rare situaties kunnen zorgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:16

Of je nou een ijzerwinkel aan een slecht afgericht paard hangt of een neckrope, per saldo zit je op een potentieel ongeleid projectiel.

Wat dat betreft maakt het niet eens zoveel verschil.

De meeste onervaren ruiters gaan dit trouwens waarschijnlijk écht niet uitproberen tenzij ze al over een van nature zeer mak en gewillig paard beschikken. Weinig mensen hebben echt zelfmoordneigingen namelijk.

Wij hebben wel zon ruiterbewijs Bandida. Op de manege waar ik ooit stond, hielden ze dat wel eens. Toen een tamelijk onervaren manegeruiter op een veel te groen paard daar nog eens aan meedeed, maar van de examinator toch zijn bewijs kreeg, omdat ie er zo goed niet vanaf viel terwijl het paard na schrikken in volle galop terug naar stal peerde, en een heel ervaren op elkaar ingespeeld combinatie, maar waarvan het paardje niet mocht springen wegens oude blessure (paard liep al jaren braaf buiten zijn rondje) zakte, was dat voor mij het besluit om die organisatie in ieder geval NOOIT te belonen door er een cent aan uit te geven.

Geen ruiterbewijs voor mij.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:20

randalinpony schreef:
Of je nou een ijzerwinkel aan een slecht afgericht paard hangt of een neckrope, per saldo zit je op een potentieel ongeleid projectiel.

Wat dat betreft maakt het niet eens zoveel verschil.

De meeste onervaren ruiters gaan dit trouwens waarschijnlijk écht niet uitproberen tenzij ze al over een van nature zeer mak en gewillig paard beschikken. Weinig mensen hebben echt zelfmoordneigingen namelijk.

Wij hebben wel zon ruiterbewijs Bandida. Op de manege waar ik ooit stond, hielden ze dat wel eens. Toen een tamelijk onervaren manegeruiter op een veel te groen paard daar nog eens aan meedeed, maar van de examinator toch zijn bewijs kreeg, omdat ie er zo goed niet vanaf viel terwijl het paard na schrikken in volle galop terug naar stal peerde, en een heel ervaren op elkaar ingespeeld combinatie, maar waarvan het paardje niet mocht springen wegens oude blessure (paard liep al jaren braaf buiten zijn rondje) zakte, was dat voor mij het besluit om die organisatie in ieder geval NOOIT te belonen door er een cent aan uit te geven.

Geen ruiterbewijs voor mij.

Even off-topic: ik ben het wel met je eens dat het ruiterbewijs niet veel voorstelt, maar toch... verzekeringstechnisch kan het wel schelen als je wat overkomt dat je wel een ruiterbewijs hebt. Alleen daarom heb ik hem toch maar gehaald, ik wil niet riskeren dat ze moeilijk gaan doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:22

pinto_1 schreef:
Even off-topic: ik ben het wel met je eens dat het ruiterbewijs niet veel voorstelt, maar toch... verzekeringstechnisch kan het wel schelen als je wat overkomt dat je wel een ruiterbewijs hebt. Alleen daarom heb ik hem toch maar gehaald, ik wil niet riskeren dat ze moeilijk gaan doen.

Je eigen WA verzekering dekt ook de schade.
Deze zal ook als eerste worden aangesproken, ondanks de verzekering die je extra hebt bij je ruiterbewijs.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:47

Precies Brainless, ik ben, net als iedere Nederlander, WA verzekerd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:56

yole schreef:
randalinpony schreef:
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat niet ieder paard hetzelfde karakter en temperament heeft, en dat in verschillende fokrichtingen, andere eigenschappen de boventoon voeren?

Daar zijn de meeste het wellicht mee eens, maar ik vind het een beangstigende idee dat er paarden bestaan waar je niet mee buiten zou kunnen rijden. Dat je er niet mee in het verkeer kan, kan ik nog wel vatten maar dat je er gewoonweg niet mee buiten kan?
In de achterliggende wetenschap dat de mens hier zelf verantwoordelijk voor is gezien we deze "fokrichtingen" zelf in het leven hebben geroepen is dit eigenlijk toch... 8)7

Het topic is gestart naar aanleiding van de een buitenrit langs de openbare weg. Dus daar is verkeer en kunnen ook andere bestuurders zijn die rare fratsen uithalen. Of mensen die willen laten zien hun goed hun hond wel niet luistert en hem niet aangelijnd hebben en dan blijkt de hond toch paarden bijten/opjagen leuker te vinden dan naast de baas lopen. In zulke situaties heb ik liever een wat kalmer paard dan eentje die bij het minste of geringste wil gaan rennen. En dat is toch iets wat ook "in het paard zit". Je kunt dit al zien als ze jong zijn. Er bestaat zelfs een test voor met een vrij grote voorspellende waarde. In principe zou je kunnen zeggen dat zo'n schrikachtig paard gewoon veel meer africhting nodig heeft om ongeveer op hetzelfde punt uit te komen als waarmee je begint met een kalmer paard. En ik vind het alleen maar verstandig dat je niet over de openbare weg gaat als je paard daar niet geschikt voor is vanwege zo'n karakter, of nog niet voldoende africhting heeft. Al is iedereen daarin anders natuurlijk. Volgens mij beschreef jij eerder een situatie over een paard wat jou eraf gooide en dan naar huis ging. Nou ik zou dus niet aan het verkeer gaan deelnemen of zelfs maar een bosrit maken als ik wist dat dat nog tot de mogelijkheden behoorde met mijn paard. Ik heb gelukkig nog nooit een paard gehad dat me eraf wilde gooien. Ik vermoed dat ik daarmee geluk heb gehad, maar er zijn hier posters die zichzelf om zoiets op de borst zouden slaan. :)*

Ik kan me net als jij ook niet voorstellen dat er een paard bestaat waarmee je geen buitenrit kunt doen op de hei. En eigenlijk vind ik naar wedstrijden gaan ook een "buitenrit". Dat ieder paard tot zo'n buitenrit in staat is lijkt mij evident. Als je paard dat niet kan dan heb je in mijn ogen ook op het wedstrijdterrein niet veel te zoeken. Er staan op dit moment drie Britse dressuurruiters bij de beste vijf op de wereldranglijst en die maken alledrie buitenritten. Sterker nog zij vinden het een essentieel onderdeel van hun training om hun paarden lekker vrolijk te houden en voor afwisseling te zorgen.
Dat er fokrichtingen bestaan waarin uitsluitend op bijvoorbeeld snelheid of juist op een zeer meewerkend karakter werd gefokt lijkt me ook duidelijk. Bij de laatste groep zul je meer paarden aantreffen die gemakkelijk aan het verkeer deelnemen dan bij de eerste, maar er is ook een enorme variatie binnen rassen.

Als ik zie wat mensen met een rijbewijs allemaal uitspoken met hun auto dan lost het ruiterbewijs niet veel op vrees ik. Dat is gemakkelijk genoeg te halen op een paard dat door iemand anders goed is opgeleid. Het enige voordeel zou zijn dat je tenminste eenmalig wat theorie zult moeten leren. Maar garanties voor het toekomstige gedrag van de ruiter geeft het niet natuurlijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:06

Vandaar dat paarden voor de bereden politie getest worden, en je ook karaktertests voor puppies hebt.

Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je een merrie als de mijne ooit een plezier zou doen door haar naar een groep hooligans te sturen, hoeveel training je er ook tegenaan gooit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:11

randalinpony schreef:
Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je een merrie als de mijne ooit een plezier zou doen door haar naar een groep hooligans te sturen, hoeveel training je er ook tegenaan gooit.

Ik denk dat ik bij een groep hooligans ruzie kreeg met mijn paard; zeker met sil. Zij zou zich achter mij willen verstoppen en ik achter haar. :+

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:15

yole schreef:
randalinpony schreef:

@ Randalinpony; _/-\o_

Yole, snap jouw gedachtengang wel.. maar helaas is het wel een beetje waar. En daaraast zegt Rosalinpony het heel goed; de paarden worden er op gefokt voor temperament en andere eigenschappen. Zoals mijn Emilion, waar veel bloed in zit, is niet geschikt om daar buitenritten mee te maken. Je mag blij zijn als je een 'normale' en 'brave' rit dan hebt gehad.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:23

randalinpony schreef:
Vandaar dat paarden voor de bereden politie getest worden, en je ook karaktertests voor puppies hebt.

Ben ik met je eens soms moet je gewoon besluiten dat dingen niet haalbaar zijn omdat er gewoon teveel tijd in gaat zitten en het resultaat nooit echt dat zal zijn wat je wilde. Je doet jezelf er geen plezier mee en je doet je paard er geen plezier mee. En daarom kan inderdaad niet elk paard een politiepaard worden. Maar volgens mij loopt elk verstandig paard liever met een boog om een groep hooligans heen. It's a dirty job but it has to be done. Dat krijg je dan als paard als beloning omdat je zo'n gemakkelijk karakter hebt. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:48

randalinpony schreef:

Mijn hengst zou daarvan smullen.

Zo´n ´vechtdier´ is :)* mbt vecht/vlucht/niets omdat het een andere kant is van hetzelfde. Ook op dezelfde manier veranderd, gedresseerd kan worden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-04-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:50

randalinpony schreef:

Die hooligans zouden doodsbang zijn voor mijn pony, geloof me :') ze kan indrukwekkend gedrag vertonen zo af en toe...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:12

In het kader van bezuinigingen kunnen we misschien de bereden politie vervangen door de hengst van HC en de pony van Applemoes. Die trekken dan samen ten strijde tegen hooligans. Hier kunnen we wel een leuke strip van maken denk ik. 8-)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:15

Gypsy schreef:
Dilan1993 schreef:
Het voorkomen dat mijn paard op hol slaat omdat 1 of andere mongool keihard toeterend met z'n scootertje langs me sjeest? >;)

Gewoon vrolijk terugzwaaien, een paard op de openbare weg hoort verkeersmak te zijn, dus een simpel scootertje zou geen probleem moeten zijn.
Als je op hol slaan moet voorkomen door op het moment dat je paard hiervoor wil gaan rennen, scherp in te werken, ben je al 10 stappen te laat!!!
Goed verkeersmak is = oa gewend aan geluid van scooter en toeter, paard kent deze geluiden etc. en omdat z'n baas rustig blijft blijft hij dat ook.

Dilan1993 schreef:
Nee sorry, ipv dat zweverige gemiep over leiderschap en vertrouwen hou ik het liever bij m'n volle verstand en ervaring, waaruit al meerdere malen is gebleken dat ene paard in paniek een gevaarlijk projectiel van +/- 500 kg is dat jou als mens niet meer ziet staan.

Grappig, toen ik laatst in de wei een paard aantrof dat bang was van iets op de akkers en niet wist wat ze ermee aanmoest, behalve heen en weer rennen, stond er binnen no-time maar liefst 650 kg paard achter mij te schuilen.
Een mens zien ze inderdaad niet staan, maar een leider wel.

Dilan1993 schreef:
Nog even een bijkomend detail, ik werk met zoveel verschillende paarden, dat ik niet met ieder paard een gehele band van vertrouwen en leiderschap kan opbouwen. Gezien ik sommige paarden maar 2 weken te trainen krijg. Nee, als 1 van die paarden van plan is er vandoor te gaan, dan grijp ik wel naar die iets hardere manier van stoppen.
Denk ook niet dat de eigenaren het me in dank af zouden nemen als ik dat niet zou doen. 'Ja sorry mevrouw, ik probeerde op de NH-verantwoorde manier uw paard te houden, helaas lukte dit niet en schoot uw paard de N57 op en klapte op een auto. Jammer van uw paard, maarja, ik wilde 'm geen pijn doen met een bit' :=

Kijk, de enigste die hier dus een risico neemt dat ben jij. Je vertrouwt erop dat je met een stukje staal een paar weken of zelfs maanden aan training kunt vervangen.
Ik zal niet zeggen dat wij nooit een probleem met onze paarden hebben. Maar als wij niet zeker zijn of we wel ontspannen op buitenrit kunnen, gaan we terug naar de basis, grondwerk en trainen in de bak, een veilige afgesloten omgeving, met ruimte voor miscommunicaties, zonder daarmee anderen in gevaar te brengen.

Want of ik nu met bit, sidepull of neckrope rijd, paard moet goed aan de hulpen staan, en op een klein signaal al luisteren.
Het gaat bij mij niet om zsm resultaat, het gaat bij mij om kwaliteit.

Ik ben het geheel eens met je laatste 2 punten, daar maakt optoming geen verschil in.

Je eerste punt is even offtopic, maar hoe krijg je een paard verkeersmak? Juist door de straat op te gaan, ervaring op te doen. Ik kan moeilijk een vrachtwagen in de bak zetten om te oefenen :+
Wel kan ik risico verminderen door drukke wegen niet over te gaan, of oefenen door situaties op te zoeken, waar ik ruimte heb om de spanning van paard op te lossen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:15

Huertecilla schreef:
liljebo schreef:
Het zou voor de discussie dus handig zijn als die drie dingen ook duidelijk gescheiden worden genoemd; dus bit, bitloos hoofdstel of halsring.

Ok, nu we begripsontwarrende helderheid scheppen:

Een fundamenteel functioneel correct onderscheid is:
- optoming met P+
- optoming zonder P+
- optomingsloos

Een bit is één variant van P+ optoming.
Een Cook optoming is één variant zonder P+.
Een halsring is één variant van optomingsloos.

Waar staat P + voor?

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap altijd vrij weinig van jouw/uw berichten....