[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:02

Wat een leuk topic is dit. Ik ga ook mijn best doen:
Annemieke,
De driehoekjes heb je vanuit het kruis getekend, maar waar het om gaat is dat de voorbenen net zo grote stappen zetten als de achterbenen. Dat is in dit geval wel zo, daarmee is de tact in ieder geval wel goed. De stand van het linkerachterbeen is meer onder de massa dan het voorbeen. Je ziet het ook aan het andere benenpaar, dat de het rechterachterbeen een fractie later wordt verzet dan het linkervoorbeen. Dat lijkt mij juist een dragende manier van benen verzetten, meestal zie je andersom. Voor de ruiter geldt dat hak, heup en hoofd op één lijn moeten zijn, dus de groene lijn. Als je de groene lijn verder voortrekt, zie je duidelijk dat de ruiter ter ver naar voren zit. De handen zijn erg laag/breed geplaatst, daardoor lijkt het paard misschien licht in de hand, maar de spanning rond zijn mond, het te diep lopen, de aangespannen staart laten zien dat het paard de ruiterhand te streng vind.

Anne_mieke88Jarig

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:23

miek...het was een probeersel... :P hihi

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:29

Annemieke, Nou dat was een mooi begin toch! Ik ben ook maar een beginner hoor. Ik vind het erg leerzaam, net als het "aan de teugel fototopic".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:00

Afbeelding

Op het eerste oog lijkt het alsof je paard mooi lang laag is, maar schijn bedriegt. Hij laat de rug niet los waardoor hij van het achterbeen afkomt. De kont gaat als het ware omhoog ipv dat de bekken kantelen en de buikspieren worden aangespannen. Hij kropt zich eigenlijk teveel op en is te ver achter de loodlijn met het neusje. Vanuit dit oogpunt zou ik meer hand geven en een paar keer wegrijden en duidelijk terugrijden zodat je hem uitnodigt om meer onder te treden. Zodat hij echt die rug gaat loslaten. Houdt wel contact, want jij moet bepalen waar het neusje is en hoe de lengte is. Blijf zelf ook iets meer terugzitten zodat je meer je zit kunt gebruiken om tempo om te zetten in activiteit. :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:17

Het grappige is, dat ik hem hier helemaal niet vast had... Iedereen spreekt over strenge hand, maar zoals je ook kunt zien: mijn hand is volledig open en ik heb hier mijn teugel vast tussen wijsvinger en duim, zonder daaraan te zitten. Te brede en te lage handzetting: schuldig... Omdat ik hem lekker aan het rondrijden was, zonder enige bedoeling, had ik hem niet vast. Dit beeld was ook slechts een momentopname. Later deze avond zal ik de foto plaatsen die slechts een halve seconde na dit beeld is gemaakt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:05

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:55

ik zal eens een keertje proberen.
naar wat ik zie is ze wel ontspannen en goed opgericht. haar achterbenen treden onder en haar rug is niet weggedrukt. dus dat ziet er allemaal wel goed uit

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:13

ik zou ook de deze foto willen laten beoordelen. we rijden niet dressuurgericht maar gewoon voor de lol, ik probeer hem wel mooi ontspannen te laten lopen. dit was eventjes tijdens het losrijden tussen de sprongen door. ik was de sprongen aan het verzetten dus dat ben ik niet die er op zit.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LIMHISI3.jpg

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:25

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.

Afbeelding

http://i388.photobucket.com/albums/oo325/Hanneke__/1.jpg

Afbeelding

Vind het moeilijk om goed te beoordelen.
Bij de foto in het linkje lijkt hij iets gekanteld. Hier spant hij zijn buikspieren geloof ik wel goed aan.
Op de laatste foto is zijn neusje mooi voor de ll. Mag iets actiever.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:19

Joolien schreef:
[ Afbeelding ]

Op het eerste oog lijkt het alsof je paard mooi lang laag is, maar schijn bedriegt. Hij laat de rug niet los waardoor hij van het achterbeen afkomt. De kont gaat als het ware omhoog ipv dat de bekken kantelen en de buikspieren worden aangespannen. Hij kropt zich eigenlijk teveel op en is te ver achter de loodlijn met het neusje. Vanuit dit oogpunt zou ik meer hand geven en een paar keer wegrijden en duidelijk terugrijden zodat je hem uitnodigt om meer onder te treden. Zodat hij echt die rug gaat loslaten. Houdt wel contact, want jij moet bepalen waar het neusje is en hoe de lengte is. Blijf zelf ook iets meer terugzitten zodat je meer je zit kunt gebruiken om tempo om te zetten in activiteit. :)

Hoe zie je op zo'n foto dat hij de rug niet loslaat?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:13

dan is er een kuiltje te zien net achter het zadel. Zelf zie ik dat ook niet :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:22

Denk dat Jolien op de staartspanning doelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:29

S_en_Z schreef:
Denk dat Jolien op de staartspanning doelde.

Klopt, maar ook vind ik de hals te rond en iets opgetrokken.

Laurevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:45

Erg intressant topic, ik blijf even hangen!

Laurevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:58

zou iemand mij ook kunnen vertellen hoe ik een foto in het topic kan plaatsen, begrijp er niet veel van haha -_-

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:58

ik vind dit echt een leuk topic al zie altijd iets anders dan iemand anders

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:12

Staartspanning vind ik altijd een leuk onderwerp... Ik heb namelijk een AV, welke altijd zijn staart draagt... Ik heb ook instructeurs gehad die continu liepen te zeuren over dat hij zijn staart draagt, blabla, spanning in de rug, blabla... Kennelijk zijn dit geen AV-kenners, want deze dragen hun staart altijd iets.. Ze kunnen hem zelfs scheef dragen, maar dit hoeft niet per direct te wijzen op een rugprobleem, wat naar mijn mening te veel wordt geopperd.
Persoonlijk heeft mijn AV zijn staartbeen gebroken gehad als veulen, dit is uitgewezen na uitgebreid onderzoek op rugproblemen :) Hierdoor draagt hij hem altijd wat scheef.
Het dragen op zich is geen goede maatstaf om spanning in de rug aan te tonen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:35

Dit klinkt wel herkenbaar, Jolindaa :).

Ik heb altijd gedacht dat een lichte mate van dragen juist betekent dat de rug losgelaten wordt, zoals op de foto's van Gipsylover (mooie foto's trouwens ;) ), bijvoorbeeld. Ik zie daar namelijk geen paard dat de rug vasthoudt (laatste foto), maar toch een paard dat zijn staart duidelijk draagt. Hij mag wel meer ondertreden, maar het beeld vind ik erg netjes.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:43

leuk topic ga je ook kritisch naar je eigen foto's kijken :P