marjootje schreef:Ik ben het daar zeker mee eens dat het type zadel, pasvorm op het paard, gewicht ruiter, en de pasvorm van de bips van de ruiter in het zadel.
Het zadel kan nog zo mooi op je paard passen, maar als je bips er te groot voor is heeft het alsnog een verkeerde inwerking op de rug van het paard.
Mijn vraag kwam eigenlijk doordat ik op dit moment bezig ben om over te stappen op de lichtgewicht boomloze zadels.
Er zijn verschillende boomloze zadels die de druk van de ruiter juist heel goed verdelen, daarnaast is het contact met de rug van het paard veel beter, het zadel beweegt meer met de beweging van het paard mee wat ook weer ten goede komt aan de rug van het paard, en het gewicht van het zadel vind ik een pluspunt.
Bij ons loopt ook een paard met een extreem zwaar zadel, en dan vind ik het zeker meewegen hoe zwaar de ruiter is die je daar op zet.
En voor onze welsh heb ik een tijdje geleden al bewust voor gekozen om er een kunststof zadel op te leggen, omdat zij in verhouding zwaardere ruiters draagt.
Bestaan er kunstof zadels die echt goed het gewicht verdelen? ik ben daar niet in thuis nl, altijd iets raars gevonden, maar eigenlijk is 17 kg dood dier op de rug van je paard leggen ook best vreemd....
In de boomloze ben ik ook niet echt thuis, maar heb daar altijd mijn twijfels over gehad, mijn eigen paard heeft ook echt een uitdagende rug om een passend zadel voro te vinden, nu ik er 1 heb ben ik daarmee al heel blij, helaas is het iets te ruim voor mezelf, maar daarvoor koop ik dan mr een lammetje....nog een dood beest erbij op de rug...hmmm, misschien is kunstof helemaal zo vreemd niet