Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:39

themuisje schreef:
knollentuin schreef:
ik zie vaak genoeg dat mensne een mooi plaatje rijden voor t oog en daar trappen best wel wat jury's in, terwijl er rijtechnisch nog een heleboel aan schort,niet los in de nek \kaak. onvoldoende activiteit achter rug weggedrukt, maar toch dik scoren- en dan krijg je de insteek 'ik heb winst ,dus ik heb goed gereden ;laten zo dus

is dat ook niet waar je van uit moet kunnen gaan? dat de jury gelijk heeft? :)

Eigenlijk wel maar wat KT zegt is imo wel waar, soms rijden mensen winst die daar geen recht op hebben (niet op jouw persoonlijk bedoeld oid).
Ik ben benieuwd wat jij van je punten vind? Ga je door met trainen, harder trainen of vind je het wel best zo?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:41

ja als het nou eens zo zijn dan was het klaar he? maar helaas gaat dat niet lukken en zit daar een hoop werk vind ik. zolang nog steeds op wedstrijden grote verschillen in de juryresultaten zitten denk ik niet dat je er altijd maar vanuit mag gaan dat de jury gelijk heeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:44

Joolien schreef:
Eigenlijk wel maar wat KT zegt is imo wel waar, soms rijden mensen winst die daar geen recht op hebben (niet op jouw persoonlijk bedoeld oid).
Ik ben benieuwd wat jij van je punten vind? Ga je door met trainen, harder trainen of vind je het wel best zo?

de punten waren best aan de hoge kant :j vooral de eerste proef. maar ik kreeg het comentaar van de jury (die kwam de auto uit) dat ze blij was mij in de ring te hebben omdat bij de rest nogal wat ruk en pluk werk kwam kijken. ze zei dat ze deze maand nog niet zo'n fijne proef had gezien, en dat vind ik veel leuker dan de punten. we gaan door met trainen zoals het nu gaat. zo gaat het prima en de prestaties liegen er niet om. hij word lekker om de dag gereden en staat verder de hele dag met een vriendje in de wei. ik merk aan hem dat hij het werken leuk vind (zie ook op alle foto's de oortjes) en dat moet zo blijven. we zijn gister dus lekker naar de heide in havelte geweest. waar hij ook super braaf was! :D je kan beter af entoe effectief trainen dan te lang en te veel. dat levert niets op.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:48

knollentuin schreef:
ja als het nou eens zo zijn dan was het klaar he? maar helaas gaat dat niet lukken en zit daar een hoop werk vind ik. zolang nog steeds op wedstrijden grote verschillen in de juryresultaten zitten denk ik niet dat je er altijd maar vanuit mag gaan dat de jury gelijk heeft.

wie heeft er dan gelijk volgens jouw? de jury heeft er voor geleerd om te zien hoe een goed gaand paard er uit ziet.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:55

themuisje schreef:
de punten waren best aan de hoge kant :j vooral de eerste proef. maar ik kreeg het comentaar van de jury (die kwam de auto uit) dat ze blij was mij in de ring te hebben omdat bij de rest nogal wat ruk en pluk werk kwam kijken. ze zei dat ze deze maand nog niet zo'n fijne proef had gezien, en dat vind ik veel leuker dan de punten. we gaan door met trainen zoals het nu gaat. zo gaat het prima en de prestaties liegen er niet om. hij word lekker om de dag gereden en staat verder de hele dag met een vriendje in de wei. ik merk aan hem dat hij het werken leuk vind (zie ook op alle foto's de oortjes) en dat moet zo blijven. we zijn gister dus lekker naar de heide in havelte geweest. waar hij ook super braaf was! :D je kan beter af entoe effectief trainen dan te lang en te veel. dat levert niets op.

Hier hetzelfde afgelopen weekend, mijn dochter starte een 4 jarige die 10 weken onder het zadel is in de L1. Ook de complimenten van de jury dat ze zo fijn reed. En ondanks dat de galop nog lang niet je van het is, beide proeven 191 punten 2e proef 3e prijs. Wij konden ons prima vinden in de punten het draf gedeelte is gewoon al super daar kunnen wel wat mindere punten tegen over staan. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat in deze klasse het vergelijken met een heel aantal andere ruitertjes in deze groep niet helemaal eerlijk is omdat Iris al 17 is en ook al ervaring heeft in hogere klassen.

996981

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:00

dat is toch juist fijn, dat je dochter veel ervaring heeft en de pony daardoor een stevige basis krijgt :)
ik zie het probleem daar echt niet van. alleen maar fijn voor de pony en de ruitertjes die er later evt. op komen. super toch zo'n compliment! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:02

Wat mij opvalt en zelf ook wel eens heb meegemaakt is dat wanneer je in een rubriek rijdt met 'normale' paarden/ponies en er ineens een opvallende verschijning de ring in komt, dat je punten automatisch hoger liggen dan wanneer je met Bonnie de pony van de boer aan komt zetten en wel hetzelfde proefje neerzet. Ik heb zelf wel eens met een fries en een haflinger in de L1 gereden en toen kwam ik met mijn knappe vos en reed ik ineens 5 wp. Best leuk, maar imo niet terecht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:08

vind ik wel. als je met turnen vol slank bent en minder lenig is het plaatje toch ook minder mooi om naar te kijken? als de oefeningen dan even goed gaan zal het er bij het dunnen lenige meisje altijd makkelijker uitzien. en dat is waar je met dresuur ook naar streeft, dat het er makkelijk uitziet. dat heb je met een lenig dressuurpaard nu eenmaal eerder dan met bonnie de pony ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:23

en daar gaat het in mijn ogen dus alweer mis. het gaat erom dat wat er getoond wordt correct gereden is. een paard dat ruim draaft is niet als vanzelfsprekend gesloten en mooi over de rug, een paard met zn hals naar beneden en een krul erin wil niet zeggen dat er ruggebruik en negevelijkheid is. ik ken mensen in mn omgeving die makkelijk 3punten per z-2 wedtrijd rijden en op papier naar het zz-l mogen maar die er gewoon werkelijk waar nog niet aan toe zijn ja ze zijn slank en hun paard groot en donkerbuin of zwart en die bewegen mooi groot. maar er is weinig goed achterbeen gebruik en de paarden hebben als je heel reeel kijkt niet de bespiering die er op zo een paard op dat nivo hoort te zitten, nu is in mijn ogen de vraag niet < heeft de jry gelijk ,maar meer ? wil je zo rijden en zo je punten krijgen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:27

we hadden het hier over exact dezelfde proef met een ander type paard. vind het knap dat ook jij zo vanaf een scherm kan concluderen of een pony wel of niet over de rug is etc. blijkbaar doen ze toch iets goed als je 3 wp in het Z2 per proef rijd. dat is namelijk absoluut niet makkelijk :n gelukkig weten hier veel bokkers hoe het wel moet, dus dan is mijn vraag: waarom doen jullie allemaal niets met jullie gave en gaan niet zelf in dat juy hokje zitten? het is zo makkelijk te met het vingertje te wijzen!

verbeter de wereld, begin bij jezelf! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:31

themuisje schreef:
we hadden het hier over exact dezelfde proef met een ander type paard. vind het knap dat ook jij zo vanaf een scherm kan concluderen of een pony wel of niet over de rug is etc. blijkbaar doen ze toch iets goed als je 3 wp in het Z2 per proef rijd. dat is namelijk absoluut niet makkelijk :n gelukkig weten hier veel bokkers hoe het wel moet, dus dan is mijn vraag: waarom doen jullie allemaal niets met jullie gave en gaan niet zelf in dat juy hokje zitten? het is zo makkelijk te met het vingertje te wijzen!

Het komt wel op hetzelfde neer. Nogmaals dit gaat niet perse over jou he. Maar wat zij zegt is weldegelijk hoe het vaak gaat tegenwoordig. En men raakt daar aan gewend en accepteerd dat terwijl er ook mensen zijn die dit wel zien en constateren, maar dan raar aangekeken worden om 'het volgens de jury toch wel goed is'...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:33

nee zo is het niet, je moet er maar wel tijd voor hebben en als je zelf actief wedstrijden rijdt ,een eigen stal en een eigen bedrijf, groot gezin hebt houdt t ergens op lijkt mij. maar wie weet alsi k zelf niet meer rij....
en je hoeft jezelf niet aangevallen te voelen hoor,iedereen hier op het topic meld zijn bevindingen en steeds weer zijn er mensen die aangebrand raken..tsssss en als je ervaren bent kan je wel op een scherm zien of een paard zn rug gebruikt,daar zijn nl richtlijnen voor... :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:38

Joolien schreef:
themuisje schreef:

Het komt wel op hetzelfde neer. Nogmaals dit gaat niet perse over jou he. Maar wat zij zegt is weldegelijk hoe het vaak gaat tegenwoordig. En men raakt daar aan gewend en accepteerd dat terwijl er ook mensen zijn die dit wel zien en constateren, maar dan raar aangekeken worden om 'het volgens de jury toch wel goed is'...

nee dat snap ik, dat zou wat zou zijn, dat ik 3 wp's in een Z2 proef kon rijden! ik vind het krom dat jullie denken dat al die jury's er geen verstand van hebben en jullie wel. deze mensen hebben hun papiertje ervoor gehaald, die hebben ze verdiend. niet gratis gekregen hoor. ik heb zeer veel respect voor jury's. tuurlijk is er wel eens een die er naast zit, maar het zijn ook maar mensen. meerdere helft van de tijd kan ik me vinden in het commentaar wat op de coupon staat en de bijhorende punten. ik krijg bij mensen die klagen over jury's altijd het idee dat dat mensen zijn die altijd rond de 175 rijden. dan ligt het meestal aan de bodem, de jury, de accomodatie of de andere paarden/ruiters. nooit word er iets bij hen zelf gezocht. met zo'n bord voor je kop kom je ook niet verder. iedereen rijd op dezelfde bodem, bij dezlefde jury.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:42

knollentuin schreef:
nee zo is het niet, je moet er maar wel tijd voor hebben en als je zelf actief wedstrijden rijdt ,een eigen stal en een eigen bedrijf, groot gezin hebt houdt t ergens op lijkt mij. maar wie weet alsi k zelf niet meer rij....
en je hoeft jezelf niet aangevallen te voelen hoor,iedereen hier op het topic meld zijn bevindingen en steeds weer zijn er mensen die aangebrand raken..tsssss en als je ervaren bent kan je wel op een scherm zien of een paard zn rug gebruikt,daar zijn nl richtlijnen voor... :Y)

ik voel me niet aangevallen hoor, ik ben alleen een sporten met de bijhorende mentaliteit 8-) wat hier blijkbaar dus niet mag.
want hier mag je alleen op trol de knol rondrijden. want die dressuupaarden zijn allemaal maar niets, en de jury die ze punten geven al helemaal niet. tuurlijk kun je van een foto redelijk afleiden hoe het paard loopt. maar een foto is een stilstaand beeld. zegt dus niets over het algehele plaatje als je het irl ziet :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:44

themuisje schreef:
vind ik wel. als je met turnen vol slank bent en minder lenig is het plaatje toch ook minder mooi om naar te kijken? als de oefeningen dan even goed gaan zal het er bij het dunnen lenige meisje altijd makkelijker uitzien. en dat is waar je met dresuur ook naar streeft, dat het er makkelijk uitziet. dat heb je met een lenig dressuurpaard nu eenmaal eerder dan met bonnie de pony ;)

Je gaat maar uit van dat volslank gelijk staat aan niet lenig...

Het gaat natuurlijk niet zuiver om schoonheid als is mooi zijn. Natuurlijk moet er in dressuur zeker een bepaalde schoonheid en gratie getoond, want "licht en verheven" is een voorwaarde, maar een "knol" kan zeker , indien correct gereden, licht en verheven en gracieus bewegen, al ziet hij er niet naar uit, evenals een steviger danseres super lenig en gracieus kan zijn. Het zou niet eerlijk zijn die dan lager te punten om haar uiterlijk en bestaande vooroordelen die daarbij horen.
Dan kun je net zo goed alleen op papier naar de afstamming kijken en daarop gaan punten... Ik ben ook zeer TEGEN het kunnen zien van de afstamming omdat juryleden daar soms gevoelig voor zijn.

Het is geen miss verkiezing, het is dressuur. Het is het tonen wat je met training bereikt hebt. Dat moet beoordeeld. Er moet niet vergeleken worden met het sportschoonheidsideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:45

themuisje schreef:
knollentuin schreef:

ik voel me niet aangevallen hoor, ik ben alleen een sporten met de bijhorende mentaliteit 8-) wat hier blijkbaar dus niet mag.
want hier mag je alleen op trol de knol rondrijden. want die dressuupaarden zijn allemaal maar niets, en de jury die ze punten geven al helemaal niet. tuurlijk kun je van een foto redelijk afleiden hoe het paard loopt. maar een foto is een stilstaand beeld. zegt dus niets over het algehele plaatje als je het irl ziet :)

Hoho ik heb niets tegen met mensen met een mentaliteit, ik ben zelf ook sportief ingesteld, en rij graag wedstrijden. En ik zeg niet dat alle jury's slecht zijn of dat ik het beter weet dan een jury. Maar goed dat is blijkbaar moeilijk uitleggen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:56

Joolien schreef:
Hoho ik heb niets tegen met mensen met een mentaliteit, ik ben zelf ook sportief ingesteld, en rij graag wedstrijden. En ik zeg niet dat alle jury's slecht zijn of dat ik het beter weet dan een jury. Maar goed dat is blijkbaar moeilijk uitleggen...

zo komt het wel over. ik vind het stelselmatig ''afbranden'' (let op aanhalingstekens) van jury's niet echt passen bij een sportmentaliteit :)
maar iedereen beleefd de sport (gellukkig) anders :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:02

Lusitana schreef:
themuisje schreef:

Je gaat maar uit van dat volslank gelijk staat aan niet lenig...

Het gaat natuurlijk niet zuiver om schoonheid als is mooi zijn. Natuurlijk moet er in dressuur zeker een bepaalde schoonheid en gratie getoond, want "licht en verheven" is een voorwaarde, maar een "knol" kan zeker , indien correct gereden, licht en verheven en gracieus bewegen, al ziet hij er niet naar uit, evenals een steviger danseres super lenig en gracieus kan zijn. Het zou niet eerlijk zijn die dan lager te punten om haar uiterlijk en bestaande vooroordelen die daarbij horen.
Dan kun je net zo goed alleen op papier naar de afstamming kijken en daarop gaan punten... Ik ben ook zeer TEGEN het kunnen zien van de afstamming omdat juryleden daar soms gevoelig voor zijn.

Het is geen miss verkiezing, het is dressuur. Het is het tonen wat je met training bereikt hebt. Dat moet beoordeeld. Er moet niet vergeleken worden met het sportschoonheidsideaal!

ik had net zo goed kunnen zeggen dun en niet lenig, als jij dat fijner vind mag dat ook hoor, wat mij betrefd ga je dan wel mijn punt voorbij.
ik heb nog nooit een ''knol'' net zo'n fijne dressuur proef zien rijden dan een dressuurpaard. mischien een leuke uitdaging voor een van jullie? :D
je redenatie dat je dan alleen op afstamming kan gaan jureren vind ik kul. tuurlijk is iemand soms in het voordeel met de afstamming van zijn paard, maar de volgende keer kan dat net zo goed een andere afstamming zijn bij een andere jury. weer een andere jury vind pony's bij de paarden leuk. een ander helemaal niet. je kunt moelijk iedereen op hetzelfde paar laten rijden omdat dat eerlijker zou zijn. dan moet iedereen ook het zelfde materiaal en harnachement. en dezelfde faciliteiten om je voor te bereiden.

enne een schoonheids ideaal is er nu eenmaal. niet alleen bij paarden, ook bij mensen.
dat is nu eenmaal zo en was vroeger echt niet anders.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:06

Lusitana schreef:
......... Natuurlijk moet er in dressuur zeker een bepaalde schoonheid en gratie getoond, want "licht en verheven" is een voorwaarde, maar een "knol" kan zeker , indien correct gereden, licht en verheven en gracieus bewegen, al ziet hij er niet naar uit, evenals een steviger danseres super lenig en gracieus kan zijn. Het zou niet eerlijk zijn die dan lager te punten om haar uiterlijk en bestaande vooroordelen die daarbij horen.

Misschien gaat dat voor de klasses B-L nog wel op. Maar zodra je M rijdt komt de SB, een oefening die enige mate van verzameling vraagt. Als je met een Fjord rijdt maak je het jezelf niet makkelijk, die paarden hebben van nature een stuwend achterbeen en dat wil je in de dresuur niet zien.
Als je moet rijden tegen een warmbloed met een van nature mooi dragend achterbeen wordt het heel moeilijk om daar van te winnen. natuurlijk kun je met een Fjord, Haf, Tinkie of een andere exoot best Z worden, maar oranje linten zullen naarmate je je hoger klasseerd schaarser worden.
Als je voor de sport gaat dan is het verstandig daarvoor een paard te kiezen dat daarvoor gefokt is. Ga dan niet de jury verwijten dat ze niet correct kunnen beoordelen. Als je de tour de france gaat fietsen kun je dat ook het beste op je race iets doen, het kan ook wel op je tourfiets, maar daarmee maak je het voor jezelf erg moeilijk.

En over stevig zijn en dansen [laat ik daar nu verstand van hebben...] Als je erg stevig bent zit je vet je in de weg, het zal je belemmeren finesses aan te brengen in je beweging en dat gaat altijd ten kosten van gracie en elegantie.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 11-07-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:07

Abacab schreef:
Lusitana schreef:
......... Natuurlijk moet er in dressuur zeker een bepaalde schoonheid en gratie getoond, want "licht en verheven" is een voorwaarde, maar een "knol" kan zeker , indien correct gereden, licht en verheven en gracieus bewegen, al ziet hij er niet naar uit, evenals een steviger danseres super lenig en gracieus kan zijn. Het zou niet eerlijk zijn die dan lager te punten om haar uiterlijk en bestaande vooroordelen die daarbij horen.

Misschien gaat dat voor de klasses B-L nog wel op. Maar zodra je M rijdt komt de SB, een oefening die enige mate van verzameling vraagt. Als je met een Fjord rijdt maak je het jezelf niet makkelijk, die paarden hebben van nature een stuwend achterbeen en dat wil je in de dresuur niet zien.
Als je moet rijden tegen een warmbloed met een van nature mooi dragend achterbeen wordt het heel moeilijk om daar van te winnen. natuurlijk kun je met een Fjord, Haf, Tinkie of een andere exoot best Z worden, maar oranje linten zullen naarmate je je hoger klasseerd schaarser worden.
Als je voor de sport gaat dan is het verstandig daarvoor een paard te kiezen dat daarvoor gefokt is. Ga dan niet de jury verwijten dat ze niet correct kunnen beoordelen. Als je de tour de france gaat fietsen kun je dat ook het beste op je race iets doen, het kan ook wel op je tourfiets, maar daarmee maak je het voor jezelf erg moeilijk.

ik zou willen dat ik het zo zou kunnen verwoorden _/-\o_
precies wat ik bedoelde te zeggen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:17

knollentuin schreef:
Electra63 schreef:
Ik kan het filmpje nu niet zien, ik heb wel de foto's gezien. (ik ben niet thuis)
Maar als het meisje van die waanzinnige punten heeft gehaald: 209 en 195, zal het paard wel klaar geweest zijn. Als ze net rond de 180 pnt heeft, kan je er nog over discussiëren, maar met zulke punten niet, dan heeft ze gewoon een super goede proef gereden.

en daar ben ik het nou weer s niet mee eens, de jury geeft 200 punten dus moet het een goede proef zijn?! nee electra, ik vind dus vaak genoeg dat mensen met punten thuis komen die ze absozekerweten niet verdiend hadden...of de punten niet krijgen die ze wel hadden moeten hebben. ik ga er niet vanuit [ hoe erg dat ook klinkt ]dat iemand een goede proef heeft neergezet als ie met dik winst thuis komt.
ik zie vaak genoeg dat mensne een mooi plaatje rijden voor t oog en daar trappen best wel wat jury's in, terwijl er rijtechnisch nog een heleboel aan schort,niet los in de nek \kaak. onvoldoende activiteit achter rug weggedrukt, maar toch dik scoren- en dan krijg je de insteek 'ik heb winst ,dus ik heb goed gereden ;laten zo dus " [en ik dacht eigenlijk dat het topic hierover zou gaan.....]
en ik word een beetje moedeloos dat mensen die geen wedstrijden starten of never nooit hoger dan l hebben gestart niet kunnen oordelen hoe en wt goed is ,mijn man heeft never nooit op een paard gezeten ,maar staat al jaren naast de ringen als ik op wedstrijd,les of clinics ben en die ziet duvelsgoed waar het goed gaat en waar t fout gaat.

Ik ben het zeker niet altijd eens met de jury, maar in dit geval, ging het er om dat TS de pony niet klaar vond voor het L1, als ze dan met 209 en 195 thuis komt, lijkt me dat de pony daar wel klaar voor is. Immers L1 is niet GP. Het is maar basis. En dan ga ik liever af op een jury (misschien 10 punten te hoog gejureerd, maar dan nog ruim voldoende) die de proef heeft gezien als op het oordeel van een bokker.
Als je echt wil oordelen, dan moet je de proef met bijbehorend protocol zien.
Ik hou sowieso niet van het beoordelen vanaf je scherm.

Als je nl. kijkt in het profiel van TS, lijkt het of ze met haar tenen behoorlijk naar buiten gericht rijdt en prikt ze dus tijdens/boven de sprong met haar spoor in het paard zijn buik. Maar ik durf daar geen geld op te zetten, het lijkt zo.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:33

themuisje schreef:
Abacab schreef:

ik zou willen dat ik het zo zou kunnen verwoorden _/-\o_
precies wat ik bedoelde te zeggen :D

Nou ik vind anders dat jij als 14 jarige je mening hier keurig onder woorden kan brengen, petje af kunnen veel mensen hier een voorbeeld aan nemen.....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:39

pizza64 schreef:
Nou ik vind anders dat jij als 14 jarige je mening hier keurig onder woorden kan brengen, petje af kunnen veel mensen hier een voorbeeld aan nemen.....

bedankt :o
vind het af en toe moeilijk om bij je punt te blijven in een discussie.
maar ik vind discuseren wel super leuk om te doen omdat je er heel veel van kan leren. analyseren en redeneren vind ik ook erg leuk. ben blij dat ik met mijn stiefvader zo fijn kan discuseren, analyseren en redeneren. je gaat dingen heel anders zien en word er zeker wel slimmer door :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:54

Excuus maar bij de dressuursport gaat het nog altijd om dressuur, niet om uitzonderlijke prestaties als lang hard gaan of enorm hoog springen.
Ik ben niet iemand die gaat zitten promoten om met een paard als en Fjord of een Tinker dressuur te gaan rijden, en al helemaal niet als een en ander met "touwtjes" en weet ik het wat voor kunstgrepen bereikt moet worden (dan zeg ik ook, als je wedstrijden wilt rijden, pak dan een paard dat daar geschikter voor is dan heeft het er ook meer plezier in)maar als iemand dressuur rijdt op een manier dat het klopt, kan de jury niet maar doen alsof het niet zo is omdat het paard van een ras is waarvan men vínd dat het over het algemeen niet geschikt is.

Waar ik over viel was "minder mooi om naar te kijken" . Dat is nl bepaald niet objectief jureren. Als je toevallig niet van bont houdt, bonte paarden maar lager gaan punten? Als je van zwart houd, die hoger gaan punten, want zo mooi om naar te kijken?
(Ik heb het al eerder geroepen, ik zou willen dat het door een computer kon beoordeeld)

De prestaties moeten beoordeeld worden. Als die niet kloppen bij een pony of bij een warmbloed, moet dat hetzelfde effect hebben en als het wel klopt bij een pony of een warmbloed moet het ook hetzelfde effect hebben. Er mag geen discrepantie bestaan omdát het om een warmbloed of pony gaat. Dressuur is juist een van de weinige paardensporten waarin groot en klein en kort en lang op hetzelfde niveau tegen elkaar kan strijden.

Mee eens dat je natuurlijk niet de jury niet moet beschuldigen van naar je ras kijken als punten toevallig tegenvallen, maar de jury heeft wel de taak om eerlijk te punten, ook al hebben ze vooroordelen over een ras.

Het is natuurlijk ook niet zo dat elk warmbloedpaard meteen maar goede prestaties neerzet, een en ander is wel afhankelijk van de opleiding. En daar schort het tegenwoordig vaak aan en dus zie je dat ook wel terug op het wedstrijdterrein.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:06

themuisje schreef:
knollentuin schreef:

haha nee hoor ,ik ben ook een sporter met dressuurpaarden ,maar ik heb wel een principe,het moet zoals het hoort.en ik ben niet tevreden met 200 pnten in de m als mn paard er niet goed aan is. en ik heb ook geregeld 5 punten in het z-2 gereden ,terecht en onterecht..
zelfktitisch zijn is iets dat ik veel mis om me heen
iedereen weet dat je met de koudbloeden minder makkelijk weg komt in de hogere dressuur,maar waar ik me wel eens aan erger is dat mensen die hun koudbloed beter voor elkaar hebben dan bv een slanke den op een prachtig dressuur paard en toch minder punten scoort,kijk het is en blijft subjectief daar doen we niets aan ,maar ik blijf vinden dat de africhting,de bevestigde basis en dus de correctheid van het geredene boven de uiterlijke mooierds en bewegerds mogen gaan.
ja en dan het jury-verhaal; ja ze hebben er een opleiding voor gevolgd,en ja we mogen dankbaar zijn dat ze er zitten ;maar ik slik niet alles van de jury omdat ze nu eenmaal jury zijn, er is nog zeer zeker verbetering nodig en dat moet ook anders kom je niet verder in je sport. en helemaal als sommige mensen hier ook nog eens' het mooie plaatjes doen het beter' gaan verdedigen,laatst nog op de bijscholingscursus hogere kaders geweest [tm intermediair] en daar werd het ook nog door johan hamminga aangehaald dat we er wat mee moeten,dat het jureren niet met het nivo mee gaat iig niet hard genoeg...

ga ik weer met je mee lusitana :j