TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:21

Ik ben er best voor :)

Alleen ik kan niks meer met mijn pony als ik bitloos wil gaan rijden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:19

Danique_G schreef:
Dat de ruiter als een hogere wordt gezien vind ik gewoon normaal en ik vind dat ook een vereiste is. Maar ik denk wel dat als een paard gaat het toch wel makkelijker te stoppen is met bit als zonder.
En of een paard jouw nou vertrouwt of niet dat maakt niet uit want ik denk niet dat een paard tegen zijn instincten in eerst gaat kijken wat jouw reactie is. Hoewel het wel een instinct is om eerst naar de baas te kijken. Maar stel het ziet iets heel engs zoals een 'roofdier' dan zal het eerst schrikken. Of het ziet een heel groot schip dan lijkt het mij utopia dat het paard eerst braaf gaat kijken naar jouw reactie, of het paard jouw nou als hogere ziet of niet. Hoewel een groot schip in het bos ook utopia is maar dat even terzijde.

Sorry als er typfoutenin staan maar het beeld schokt nohal

Of een paard makkelijker te stoppen is met of zonder bit hangt van het paard af (icm ruiter). Mijn paard stopt beter zonder bit, dan met.

En natuurlijk schrikt mijn paard even als ze iets eng vindt, maar daarna kijkt ze wel degelijk naar mij! "Eng roofdier!!" *hups* "nee hoor paard, deze hond is geen eng roofdier" " oh, oke"

Zou mijn paard me in zo'n situatie niet vertrouwen en als leider zien zou ze er dus vandoor rennen. Maar ze luistert naar de leider en die zegt dat het niet eng is. Dus dan is het niet eng meer.

Dus ja, dat heeft zeker veel met vertrouwen te maken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:43

Qilan schreef:

En met wat voor bitloze optomingen heb jij gereden dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:44

Sassol, kan me bij jouw woorden aansluiten. Het is juist zaak om je de band met je paard zo te krijgen, dat het paard op jouw als ruiter/begeleider gaat vertrouwen bij enge situaties. Dat heeft niets met een bit, al dan niet, te maken. Wel met de band die je met je paard creeert. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:52

Ik ben tegen hérsenloos paardrijden :)*

Er is gewoon vaak veel loos met kennis, kunde en begrip.

Dat lijdt (bb) tot paardwelzijnsloos :)*

Oh, en ´vluchtdieren´ bestaan niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:54

Sassol schreef:
Zou mijn paard me in zo'n situatie niet vertrouwen en als leider zien zou ze er dus vandoor rennen.

...of aanvallen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:57

Huertecilla schreef:
Sassol schreef:
Zou mijn paard me in zo'n situatie niet vertrouwen en als leider zien zou ze er dus vandoor rennen.

Dat zou mijn paard NOOIT doen^^

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:11

Sassol schreef:

Maar dus misschien wel als je geen band met m had. maar dan écht geen band, dus nognooit gezien.. Maar dit gaat dan niet persé over jouw paard ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:11

Sassol schreef:
Huertecilla schreef:

Denk je dat dit positief is? Een paard wat niet zelfbewust is?

Verschillenden van mij zien de aanval als een prima verdedigingsalternatief. Zonder enige twijfel; gebaseerd op bewijs. Gisteren nog!

Bedenk dat bíjna alle paarden die ´jullie´zien/kennen geen normale paarden zijn, maar dieren die in een zeer beperkte omgeving leven. Fysiek en of geestelijk.
Hoeveel paarden leven er in een familiegroep met leidmerrie en haremhengst?
Ze leven veelal in heel beperkte ruimtes en alle verzet wordt met geweld, meer angst, afgestraft. Dat is helaas de norm voor de overgrote meerderheid van paarden. Dat lijdt (bb) tot abnormaal paardgedrag.
Die hebben helemaal geen besef van dat er een vecht-of-vlucht kéuze is.
Normaal is dat een familiegroep paarden bijvoorbeeld wolven áánpakt.
Dat setje hier van mij weet heel best dat ze feitelijk pitbulls van 400-500 kilo met boksbeugels zijn. Die nemen een Rotweiler voor ontbijt en een auto welke, haast, schampt kan zomaar de rechter buitenspiegel kwijt zijn _O-
Dát is normaal voor paarden die als de diersoort paard zijn.
Nee, niet de norm voor paarden zoals de meesten van ´jullie´ die kennen en dat is ..... iets loos aan kennis, kunde, begip.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:18

Zucht..... daar gaan we weer, HC....... Denk dat er in NL toch echt wel mensen zijn die wel paarden hebben die in een vaste kudde staan, hoor. ;)
Steeds meer mensen zijn zich daarvan bewust. Mijn paard staat al jaren in een heerlijke club. Nee, geen hengst, dat klopt, maar wel gemengd en die van mij kan prima doorgaan voor een hengst, gezien zijn rol in de kudde. :D

Het gaat hier over bitloos rijden, volgens mij........

Mijn paard zou mij ook nooit aanvallen. Maar een ander paard kan hij prima op zijn plek zetten, indien nodig.
En hij kan nog wel eens schrikken van iets (als ik er op zit), maar tot nu toe heb ik hem altijd zo weer terug en gericht op mij. Er naast lopend is hij helemaal gericht op mij en hoef ik me totaal geen zorgen te maken dat hij er vandoor gaat ofzo. Is niet aan de orde. Je hebt altijd zaken om aan te werken, dat hoort nou eenmaal bij de relatie paard-eigenaresse/ruiter/begeleider/or-whatever.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:27

vivan schreef:
Sassol schreef:

Maar dus misschien wel als je geen band met m had. maar dan écht geen band, dus nognooit gezien.. Maar dit gaat dan niet persé over jouw paard ;)

Als er een échte band is met een zelfbewust paard zal dit diens mens, waneer in diens perceptie nodig, beschermen en juist éérder tot de aanval als verdediging overgaan.

Wederom is dit geen mening maar een constatering op basis van praktijkbewijs met mijn groep normale :)* páárden.

Een bevriende Boktster die met haar vriendin hier op leervakantie was heeft het kunnen zien. Haar man was eerst :wow: en later helemaal *\o/* van het FEIT.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:34

Twiggy2008 schreef:
Mijn paard zou mij ook nooit aanvallen.

O jee, dat is totaal NIET wat ik schrijf.
Ik had het kunnen weten natuurlijk.
Boktwet 1.: alles wat verkeerd begrepen kán worden, zál verkeerd begrepen worden.

Inderdaad gaat het over bitloos doch dat past prima in een beter kader; hersenloos.

Een optoming = beperking.
Je hebt geen beperking nódig :)* en al helemaal niet op basis van P+ of -.
Ook niet om vluchten te voorkomen....
Over de ruiter in het zadel aanvallen heb ik het niet gehad. Ik doelde op een bedrijging aanvalln ipv vluchten.
Dat, de ruiter aanvallen, kán echter beslist wel. Het is bepaald geen onmogelijk scenario dat een paard de ruiter uit het zadel wipt, zich omdraait en deze een trap of beet geeft.
Eigenlijk heel normaal gedrag tegen een ruiter die een zelfbewust paard herhaald onder geweldsdruk zet. Het is een voorbeeld van de ´verzet-is-zinloos´programmering van paarden dat dit zo weinig voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-06-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:35

Twiggy2008 schreef:
Qilan schreef:

En met wat voor bitloze optomingen heb jij gereden dan?

Ik heb tot nu toe van alles geprobeerd :)

Kaakgekruisd dacht ik zoiets?
So hackamore
Uhm zo standaard iets :P

En noem maar op :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:36

Qilan schreef:

So hackamore

Jep.
Ik rust mijn argument.

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:42

ik ben niet tegen bitloos, wel tegen de hele hype eromheen..
Ik rijd mijn paarden nooit bitloos (zou niet willen weten waar ik dan overal terechtkom), en als ik foto's op bokt zet, krijg ik meteen reacties (meestal van voorstanders van bitloos): "je bit hangt te hoog/te laag", "je bit werkt te hard in, laat je teugels langer", "waarom dat soort bit, je paard loopt er niet lekker op", enz...
Als je het niet misbruikt, is met bit helemaal niet schadelijker dan zonder.. Bitloos kan trouwens ook schade aanrichten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:00

Anielcaa schreef:
Ik rijd mijn paarden nooit bitloos (zou niet willen weten waar ik dan overal terechtkom), en als ik foto's op bokt zet, krijg ik meteen reacties (meestal van voorstanders van bitloos): "je bit hangt te hoog/te laag", "je bit werkt te hard in, laat je teugels langer", "waarom dat soort bit, je paard loopt er niet lekker op", enz...
Als je het niet misbruikt, is met bit helemaal niet schadelijker dan zonder.. Bitloos kan trouwens ook schade aanrichten.

Ik heb even in je topic gekeken maar het zijn allemaal reactie's van bitgebruikers hoor? _O-
Inderdaad als je het niet misbruikt... maar als je dat wel doet krijg je zulke reacties :)

Het zou niet willen weten waar ik dan terechtkom..... oei.... hoe is jou band met je paarden dan gesteld?

Een bit is geen controlemiddel, issie dat wel dan moet eens heel kritisch naar jezelf kijken wat er verkeerd gaat. Of je nou van plan bent om bitloos te gaan rijden of niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:08

Anielcaa schreef:

Wil je een paar topics opnoemen, waar bitloze ruiters zo op jouw foto's reageren? Ik wil wel eens weten wie dat zijn dan.
En ik rij met een Marylot sidepull. Kun jij mij uitleggen hoe ik daarmee schade kan aanrichten bij mijn paard? Ben ik wel heel erg benieuwd naar....... :)

En verder ga ik mee met Air, wat betreft jouw zinnetje wat je tussen haakjes hebt gezet over waar je bitloos wel eens terecht kan komen. :+
Wat voor relatie heb jij met je paarden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:18

Qilan schreef:

So hackamore

Kun je wat specifieker zijn. Als je ermee gereden hebt, dan weet je prima hoe ze heten namelijk. Heb zelf namelijk zo'n zoektocht gehad en kan je er alles over vertellen. Vind dit erg summiere info. :+

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:23

Air schreef:
Anielcaa schreef:

Ik heb even in je topic gekeken maar het zijn allemaal reactie's van bitgebruikers hoor? _O-
Inderdaad als je het niet misbruikt... maar als je dat wel doet krijg je zulke reacties :)

Het zou niet willen weten waar ik dan terechtkom..... oei.... hoe is jou band met je paarden dan gesteld?

Een bit is geen controlemiddel, issie dat wel dan moet eens heel kritisch naar jezelf kijken wat er verkeerd gaat. Of je nou van plan bent om bitloos te gaan rijden of niet.

Dat bedoel ik dus met die bitloos hype.. Volgens jullie kan zomaar elk paard zonder bit gereden worden. Wel, ik wil je wel eens zien in een 1m20 parcour zonder bit...

en even voor de duidelijkheid, neen ik 'misbruik' mijn bit niet, ik 'gebruik' het wel en daar is niets verkeerd mee..

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:26

tsja, zoals zoveel al zeggen; je hebt bitloos en je hebt bitloos! Ik heb wat literatuuronderzoek gedaan voor mijn scriptie, en ik moet heel eerlijk zeggen dat er behalve over het kaakgekruisde hoofdstel er weinig te vinden is. Wel over hoe schadelijk een bit wel niet is :+ Ik ben niet tegen bitten, ook niet tegen bitloos, maar inderdaad, wel tegen de manier waarop veel mensen ermee omgaan.

Ik ben momenteel bezig met een proef over bitloos rijden *alleen met een kaakgekruisd hoofdstel* en daarin ben ik alleen heel specifiek aan het kijken naar de comfort-verschillen die een paard vertoont. Tot nu toe leuke resultaten gezien! Maar het ligt ook enorm aan paard en ruiter.

Als er hier nog mensen zijn die een kaakgekruisd hoofdstel willen proberen... *points at onderschrift* Ik zoek nog proefpersonen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:27

Anielcaa schreef:
Dat bedoel ik dus met die bitloos hype.. Volgens jullie kan zomaar elk paard zonder bit gereden worden. Wel, ik wil je wel eens zien in een 1m20 parcour zonder bit...

en even voor de duidelijkheid, neen ik 'misbruik' mijn bit niet, ik 'gebruik' het wel en daar is niets verkeerd mee..

Maar waarom zeg je dat je dit soort reacties krijgt van de bitloze ruiters als het niet waar is? Je maakt daar behoorlijk stemming mee in zo'n topic als dit. Jammer. Lees dat wel vaker op bokt en het blijkt eigenlijk nooit waar te zijn. Daarom vraag ik het altijd maar, dan kunnen we het even checken. ;)

Ja, je kunt een paard prima aanleren zonder bit bereden te worden. Dat jij dat jouw paard blijkbaar niet goed aangeleerd hebt (heb je het wel eens geprobeerd eigenlijk of is dit eigenlijk ook maar een aanname???), ligt aan jouzelf, hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:47

Twiggy2008 schreef:
En ik rij met een Marylot sidepull. Kun jij mij uitleggen hoe ik daarmee schade kan aanrichten bij mijn paard? Ben ik wel heel erg benieuwd naar.......

Denk dat je het niet zo op jezelf moet betrekken, volgens mij was het niet persoonlijk bedoeld :)

Maak het dan ook niet persoonlijk :)

Maar om antwoord op je vraag te geven: dat zou je kunnen doen door steeds uit het niets je paard een keiharde ruk te geven als hij terug moet in tempo, en dan bij voorkeur niet consequent daarin zijn. Ik denk dat je dan redelijk wat schade aanricht. In de eerste plaats geestelijk, denk dat je je paard er serieus mee zou traumatiseren.
Ook dit is niet persoonlijk, punt is dat een ongevoelige, inconsequente ruiter die niet begrijpt wat hij/zij doet, een paard nog kan beschadigen met een stalhalster. Je kunt altijd schade aanrichten, met bit of bitloos.

Dit was de stelling:
Anielcaa schreef:
Bitloos kan trouwens ook schade aanrichten

Wat ongenuanceerd, ongeveer net zo nauwkeurig als dat je zegt dat een bit schade aan kan richten. Maar ze heeft in die zin gelijk, dat er idd bitloze optomingen zijn die in verkeerde handen ernstige schade kunnen aanrichten.

Ik wilde dit toch even zeggen, ik word er soms wat moe van dat dingen persoonlijk worden gemaakt die niet zo bedoeld zijn.

Ben het verder volledig eens met Huertecilla: ik ben vooral tegen hersenloos paardrijden en met paarden omgaan, daar worden de meeste dieren mee beschadigd, en soms heel ernstig. Bit of bitloos maakt me daarbij niet uit.

Voor wie het weten wil: ik rijd met beide. Het maakt me echt niets uit, al vind ik voor het fijnere werk een bitje prettiger, ik kan daar net iets subtieler mee zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:03

Anielcaa schreef:
Air schreef:

Google voor de grap eens op 'bitloos springen'.
En kijk eens in het profiel en op de website van Motje11 hier op bokt.

Wees eens kritisch naar jezelf, wees ruimdenkend. Tis jammer als je dat al niet meer bent op 16 jarige leeftijd, dan gaat er een hoop aan je voorbij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:07

.

concetto

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:35

Mmmmm dat vind ik een beetje kort door de bocht.
iedereen is toch vrij om te te rijden met of zonder bit??
Misbruik van bit is verkeerd, maar misbruik zonder ook.
Niet elkaar aanvallen maar elkaar respecteren en leren van elkaars ervaringen?
Of leef ik nu teveel op een roze wolk?