Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:40

kohtje schreef:
Nou je wordt zelf anders ook vaak persoonlijk.

die ervaring heb ik dan totaal weer niet met HC. hij slaagt helaas vaak de nagel op de kop en veel mensen nemen dat persoonlijk, maar WAT hij zegt is niet persoonlijk als je goed leest... vaak redereren mensen (onbewust misschien) zelf al dat het op hun toepasbaar is wat hij zegt en maken het op die manier persoonlijk... terwijl je ook zou kunnen denken 'sja hij heeft misschien wel een punt'

en trouwens: reageren op HW doe ik dus ook niet meer. ik vind inderdaad een ruiter daar soms echt te dik om op zn paard te zitten, maar o wee als ik dat luidop durf zeggen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:30

dubbel
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 28-07-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:32

jasmijn78 schreef:
funnyhorses schreef:
Maar stevig vet zal minder "schuiven/stuiteren" dan "los" vet!

Wat een kul over vast of los vet. Vet is vet en overtollig gewicht. Punt uit. Vast vet (dus vet dat tussen je organen zit) is zelfs uitermate schadelijk voor je gezondheid.

funnyhorses schreef:
Tis net als bij sommige mannen,vaak hebben ze een dikke buik die wel hard is.Zulke mensen kunnen ook vaak gewoon alles doen zonder dat het voor zichzelf hinderlijk is!

Die mannen lopen de kans op allerlei complicaties door dat vet in hun buik. En dan zijn ze pas echt uitgereden. En ik ben onlangs zwanger geweest en ik kan je vertellen dat een dergelijke dikke buik ZEKER hinderlijk is qua paardrijden. En dat verschil ondervind je pas als ook hebt ervaren hoe het rijden is zonder dikke buik.

funnyhorses schreef:
Stel je deze 2 soorten eens op een paard voor: Welke ruiter zal het minst vermoeiend zijn?
Degene met de stevige dikke buik of degene die een slappe dikke hangbuik heeft en bij elke beweging nóg meer massa in het zadel duwt!?!

Beide, want bij (zwaar) overgewicht heb je als ruiter GEEN conditie en dus ga je je paard hoe dan ook in de weg zitten.

Ik zet liever mijn vriend van 1.96, met zijn gespierde, afgetrainde lichaam van 92 kg op mijn paard dan een ruiter van hetzelfde niveau en gewicht, maar dan met een lengte van 1.75. Het mag duidelijk zijn waarom.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:36

ieder zn mening jasmijn! ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:49

funnyhorses schreef:
ieder zn mening jasmijn!

Het heeft niets met persoonlijke meningen te maken. Het is gewoon een feit dat wanneer je als ruiter over een goede conditie en een gezond gewicht beschikt je paard minder belast/hinderd. Dat kunnen we op alle mogelijke manieren onderbouwen.

Jij probeert alleen maar situaties aan te halen die nog erger zijn om de aandacht af te leiden van waar het daadwerkelijk om gaat.

Iedereen die bewust met zijn/haar paard bezig is zou ook aandacht moeten voor zijn/haar eigen conditie. We profileren ons hier allemaal als paardenliefhebbers, en dit hoort er gewoon bij.

Paarden in Egypte hebben het nog 100x zwaarder dan een volvette knol die hier een uurtje per week rond moet sjeulen met een te dikke ruiter. Maar dat is geen vergelijking. Wij pretenderen hier, op deze paardensite, liefhebbers van onze paarden te zijn. Daarom moet je niet streven naar een grens van wat nog aanvaardbaar zou moeten zijn, maar streven naar het ideaal. Het ideaal is een ruiter met een gezond gewicht en een goede conditie.

Geen maximale gewichten per paard/stokmaat of ras, dat zegt te weinig. Als iedere ruiter zichzelf oplegt om pas met een gezonde BMI op een paard te stappen dat qua stokmaat bij de lengte van de ruiter past, dan zal je vrijwel geen (te) zware ruiters meer te paard zien. Dan zit je als ruiter goed. Zo simpel is dat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:09

jasmijn78 schreef:
Daarom moet je niet streven naar een grens van wat nog aanvaardbaar zou moeten zijn, maar streven naar het ideaal.

Ethisch verantwoord paardrijden en paardhouden _/-\o_ in een notendop samengevat.

Leg de lat bij het ideaal. Dat verschuift door voortschrijdend inzicht.
Kijk naar de situatie van joúw paard.
Trek het verschil.
De eventuele actie wordt bepaald op basis van prioriteiten van eigenaar/houder.
Die prioriteiten worden ook van buitenaf beïnvloed door wederom voortschrijdend inzicht.

Het onderwerp van dit topic is een heel goed bewijs van de invloed van het voortschrijdend inzicht.
Vijf jaar geleden werd een dergelijk topic gelijk één grote persoonlijke afbrandactie van degene die er wat van durfde te zeggen gevolgd door OW én ban door een overgewichtige moderaatster.
Nu is de trend naar het paardbelang.
Goede zaak +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:17

jasmijn78 schreef:
Als iedere ruiter zichzelf oplegt om pas met een gezonde BMI op een paard te stappen dat qua stokmaat bij de lengte van de ruiter past, dan zal je vrijwel geen (te) zware ruiters meer te paard zien. Dan zit je als ruiter goed. Zo simpel is dat.

Groen zone BMI in combinatie met de max. 20% regel (max. 20% groter en max. 20% wegend) met betrekking tot onbeslagen stokmaat en goed getraind droog bespierd paardgewicht is een nette vuistregel in het licht van ons huidige inzicht.
Let wel dat ís dan al een compromis in het ruiterbelang ná de keuze dat het ethisch verantwoord is om paard te rijden. Ook zijn er nog legio éxtra randvoorwaarden m.b.t. type belasting, belastingsduur, leeftijd paard, stuwkracht op de rug etcetera.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:30

jasmijn78 schreef:
funnyhorses schreef:
ieder zn mening jasmijn!

Het heeft niets met persoonlijke meningen te maken. Het is gewoon een feit dat wanneer je als ruiter over een goede conditie en een gezond gewicht beschikt je paard minder belast/hinderd. Dat kunnen we op alle mogelijke manieren onderbouwen.

Jij probeert alleen maar situaties aan te halen die nog erger zijn om de aandacht af te leiden van waar het daadwerkelijk om gaat.

Iedereen die bewust met zijn/haar paard bezig is zou ook aandacht moeten voor zijn/haar eigen conditie. We profileren ons hier allemaal als paardenliefhebbers, en dit hoort er gewoon bij.

Paarden in Egypte hebben het nog 100x zwaarder dan een volvette knol die hier een uurtje per week rond moet sjeulen met een te dikke ruiter. Maar dat is geen vergelijking. Wij pretenderen hier, op deze paardensite, liefhebbers van onze paarden te zijn. Daarom moet je niet streven naar een grens van wat nog aanvaardbaar zou moeten zijn, maar streven naar het ideaal. Het ideaal is een ruiter met een gezond gewicht en een goede conditie.

Geen maximale gewichten per paard/stokmaat of ras, dat zegt te weinig. Als iedere ruiter zichzelf oplegt om pas met een gezonde BMI op een paard te stappen dat qua stokmaat bij de lengte van de ruiter past, dan zal je vrijwel geen (te) zware ruiters meer te paard zien. Dan zit je als ruiter goed. Zo simpel is dat.

Vertel dat maar aan alle manege's!
Verder hoef je niet zo te gillen hoor,ik snap je heus wel en ik val gelukkig niet onder de overgewichtigen.
Ook ik houd rekening met het in goede conditie zijn van mezelf en mn paardje.
En dan ben ik maar een gewone recreatie ruiter ;)

Suuskipje

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:42

Ik heb geen groene BMI en dat is voor mij ook gewoon heel erg lastig te bereiken. Ik heb heel erg aanleg dik te worden en ben gewoon niet zo groot :Y)
Ik heb nou niet echt het idee paarden in de weg te zitten, nu ben ik een manegeruiter en krijg wel vaak van mensne te horen dat ik paarden lekker aan het lopen heb.
Wel wordt ik erg onzeker van topics als deze en dan ga ik weer twijfelen of ik niet moet stoppen met rijden omdat ik paarden tot last zou zijn. Graag wil ik jullie dna ook vragen een blik op de foto's in mijn profiel te werpen en aan mij te adviseren of ik niet te zwaar ben voor de paarden waarop ik rijd (ik rijd voornamelijk op de appaloossa in mijn profiel)

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:45

De vraag moet ook zijn hoe paardvriendelijk rijdt die ruiter met overgewicht. Een paard heeft meer last van een ruiter die licht in het gewicht is maar op de rug zit te bonken dan een die te zwaar is en goed gebalanceerd rijdt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:48

Horseleven schreef:
De vraag moet ook zijn hoe paardvriendelijk rijdt die ruiter met overgewicht. Een paard heeft meer last van een ruiter die licht in het gewicht is maar op de rug zit te bonken dan een die te zwaar is en goed gebalanceerd rijdt.

Precies!Dat is nu waar ik op doelde in voorgaande opmerkingen.
Maar op de een of andere manier word dat niet begrepen. ;(

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:51

xxCyntxx schreef:
het ligt eraan hoe de ruiter rijd of die hem/haar rijd hij of zij kan het paard blokkeren met het niet goed rijden, en ook hoe de bouw van het paard is is het een rank paard en weeg je 90 kilo, dat vind ik niet meer helemaal kunnen om echt vollop te trainen e.d.

Dus volgens jou mag vrijwel geen enkele volwassen man rijden? :D

Het is toch - met een marge afh. van bouw paard, een tinker zou wat meer mogen dragen - ca. 25% gewicht van het paard?

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:58

pffffff.....weet je hoeveel topruiters 90 kilo wegen? Dat zijn er best wel een boel volgens xxCyntxx mogen die allemaal niet meer rijden?!?!?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:22

een atletische man van 90 kg mag van mij prima rijden hoor!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:35

waarom een atletische man dan weer wel? een recreatieve ruiter van hetzelfde gewicht mag dan weer niet, je moet wel de lijn dan doortrekken

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:36

LHO schreef:
xxCyntxx schreef:
het ligt eraan hoe de ruiter rijd of die hem/haar rijd hij of zij kan het paard blokkeren met het niet goed rijden, en ook hoe de bouw van het paard is is het een rank paard en weeg je 90 kilo, dat vind ik niet meer helemaal kunnen om echt vollop te trainen e.d.

Het is toch - met een marge afh. van bouw paard, een tinker zou wat meer mogen dragen - ca. 25% gewicht van het paard?

Lezen blijft moeilijk he?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:49

Het blijft lastig.. Maar ik denk dat zware ruiter vooral hun eigen verantwoording moeten nemen. Jammer genoeg gebeurt dat nog heel vaak niet.

Het is heel simpel. Wie zou jij liever op je rug hebben? En als je echt eerlijk bent, dan zeg je ook een slank persoon in goede conditie.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:11

xxCyntxx schreef:

LHO schreef:

kamsel schreef:
Lezen blijft moeilijk he?

Ja, blijkbaar wel. Ik kan je een cursus aanraden :+ Een rank paard zal nog 450 kilo zijn... dan is 25% dus 112,5 kilo, en dan zit je met 90 kilo daar nog ruim binnen.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:13

Jessix schreef:
Het blijft lastig.. Maar ik denk dat zware ruiter vooral hun eigen verantwoording moeten nemen. Jammer genoeg gebeurt dat nog heel vaak niet.

Het is heel simpel. Wie zou jij liever op je rug hebben? En als je echt eerlijk bent, dan zeg je ook een slank persoon in goede conditie.

De discussie hierboven gaat natuurlijk maar gedeeltelijk op (hangbuik ed). Gevalletje kilo veren of een kilo lood.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:23

Tja, het is onbegonnen. Helaas is het politiek incorrect om een minimaal eq als voorwaarde te stellen.

Gewoon hoog tijd voor vergunningplicht; het welzijnsrécht van het paard weegt zwaarder dan de hobbylol van de ruiter.

Omgekeerde bewijslast dus; verboden tenzij.

Verboden tenzij je aantoont dat het welzijnsbelang van jouw paard gewaarborgd is.
Mbt dít onderwerp is dat érg makkelijk. De harde criteria bij het huidige inzicht zijn al genoemd; binnen de randvoorwaarden van goede conditie/lenigheid/bespiering/kunde/vaardigheid etc. van ruiter en paard, een groene BMI en de max. 20% regel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:25

LHO als je de boel moet gaan verdraaien om je gelijk te krijgen houdt het op.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:01

Huertecilla schreef:
Groen zone BMI in combinatie met de max. 20% regel (max. 20% groter en max. 20% wegend) met betrekking tot onbeslagen stokmaat en goed getraind droog bespierd paardgewicht is een nette vuistregel in het licht van ons huidige inzicht.

Dat is wat specifieker. Het is helemaal mooi als naast dit alles de ruiter ook nog beschikt over een goede conditie. Je kan namelijk een prima BMI hebben maar een flut conditie weet ik uit eigen ervaring. ;) Em met een slechte conditie en zit je met je goede BMI je paard alsnog in de weg.

Suuskipje schreef:
Wel wordt ik erg onzeker van topics als deze en dan ga ik weer twijfelen of ik niet moet stoppen met rijden omdat ik paarden tot last zou zijn.

Terecht dat je jezelf deze vraag stelt. Dat zouden er meer moeten doen. Je hoeft direct te stoppen met rijden als je wat zwaarder bent. Beter is te starten met gezonder eten en meer bewegen/sporten naast je paardrijden.

Suuskipje schreef:
Graag wil ik jullie dna ook vragen een blik op de foto's in mijn profiel te werpen en aan mij te adviseren of ik niet te zwaar ben voor de paarden waarop ik rijd

Ik heb bewust niet gekeken. De reactie hierboven heb ik ook in het algemeen gesteld. Terecht dat je je afvraagt of je nog op je paard zou moeten stappen. Daarvoor hoef ik je foto's niet te zien, want iedereen dik of dun zou zich dat vaker af moeten vragen; Is mijn conditie en fysieke gesteldheid goed genoeg voor gezond paardrijden?

Horseleven schreef:

Voor jou nog een keer:

jasmijn78 schreef:
Het is gewoon een feit dat wanneer je als ruiter over een goede conditie en een gezond gewicht beschikt je paard minder belast/hinderd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:02

Suuskipje schreef:
Ik heb geen groene BMI en dat is voor mij ook gewoon heel erg lastig te bereiken. Ik heb heel erg aanleg dik te worden en ben gewoon niet zo groot :Y)
Ik heb nou niet echt het idee paarden in de weg te zitten, nu ben ik een manegeruiter en krijg wel vaak van mensne te horen dat ik paarden lekker aan het lopen heb.
Wel wordt ik erg onzeker van topics als deze en dan ga ik weer twijfelen of ik niet moet stoppen met rijden omdat ik paarden tot last zou zijn. Graag wil ik jullie dna ook vragen een blik op de foto's in mijn profiel te werpen en aan mij te adviseren of ik niet te zwaar ben voor de paarden waarop ik rijd (ik rijd voornamelijk op de appaloossa in mijn profiel)

Spikkelpaard in je profiel ziet eruit alsof hij wel wat kan hebben, dus hij zal er niet direct van instorten dat je er af en toe op rijdt.
Stoppen met rijden hoeft niet direct, maar afvallen zou zonder meer goed zijn voor jou en het paard. Ook met aanleg tot dikworden gaat het gewoon om het vinden van het evenwicht van inname en verbruik. Beperk de inname of verhoog het verbruik, waarbij ik vooral het laaste zou adviseren. Dus meer bewegen en dan niet meer gaan eten. Opletten wat je eet en wanneer je eet (niet maaltijden overslaan, maar tijdig kleine porties eten) gecombineerd met verstandige beweging. Heeft naast afvallen ook als bijwerking dat je conditie verbetert ;)

LHO: mijn paard weegt ook rond de 450 kg en is dan ook nog niet echt "rank" te noemen, maar geen haar op mijn hoofd die zou bedenken om iemand van 112 kg daarop te laten rijden. Die 25% is echt niet reeel, zelfs niet in de buurt. %)

chanel1985 schreef:
waarom een atletische man dan weer wel? een recreatieve ruiter van hetzelfde gewicht mag dan weer niet, je moet wel de lijn dan doortrekken

Waarom zou een recreatieve ruiter niet OOK een atletische man zijn?

HC die man zonder dikke buik te paard is bij mij geen fantasie, toegeven er zouden nog 2 kilootjes af mogen, maar dat is marginaal werk :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:14

Waratje schreef:
HC die man zonder dikke buik te paard is bij mij geen fantasie,

Hier ook niet en... en dát gaat dan al anekdotisch worden ;)

Geniet ervan en niet met mate +:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:32

:))