Huertecilla schreef:Groen zone BMI in combinatie met de max. 20% regel (max. 20% groter en max. 20% wegend) met betrekking tot onbeslagen stokmaat en goed getraind droog bespierd paardgewicht is een nette vuistregel in het licht van ons huidige inzicht.
Dat is wat specifieker. Het is helemaal mooi als naast dit alles de ruiter ook nog beschikt over een goede conditie. Je kan namelijk een prima BMI hebben maar een flut conditie weet ik uit eigen ervaring.
Em met een slechte conditie en zit je met je goede BMI je paard alsnog in de weg.
Suuskipje schreef:Wel wordt ik erg onzeker van topics als deze en dan ga ik weer twijfelen of ik niet moet stoppen met rijden omdat ik paarden tot last zou zijn.
Terecht dat je jezelf deze vraag stelt. Dat zouden er meer moeten doen. Je hoeft direct te stoppen met rijden als je wat zwaarder bent. Beter is te starten met gezonder eten en meer bewegen/sporten naast je paardrijden.
Suuskipje schreef:Graag wil ik jullie dna ook vragen een blik op de foto's in mijn profiel te werpen en aan mij te adviseren of ik niet te zwaar ben voor de paarden waarop ik rijd
Ik heb bewust niet gekeken. De reactie hierboven heb ik ook in het algemeen gesteld. Terecht dat je je afvraagt of je nog op je paard zou moeten stappen. Daarvoor hoef ik je foto's niet te zien, want iedereen dik of dun zou zich dat vaker af moeten vragen; Is mijn conditie en fysieke gesteldheid goed genoeg voor gezond paardrijden?
Horseleven schreef:De vraag moet ook zijn hoe paardvriendelijk rijdt die ruiter met overgewicht. Een paard heeft meer last van een ruiter die licht in het gewicht is maar op de rug zit te bonken dan een die te zwaar is en goed gebalanceerd rijdt.
Voor jou nog een keer:
jasmijn78 schreef:Het is gewoon een feit dat wanneer je als ruiter over een goede conditie en een gezond gewicht beschikt je paard minder belast/hinderd.