Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:51

c_alsemgeest schreef:
Ik zie alleen maar dat ze ondeugdelijke trainings/inrijmethoden gaan bestraffen... (wat ze imo al moeten doen) maar wie zegt dat ze de LDR daar onder gaan scharen?
Imo moeten daar protocollen voor worden opgesteld, met daarbij de moeilijkheidsgraad... wat is slecht voor het paard en wat niet.

Het gaat meer om het tijdstip dat ze deze mededeling doen. Zo vlak voor de vergadering weten ze heus de impact van die mededeling wel. Het zijn echt geen stommerikken daar bij de FEI. Dat hebben ze ook niet per ongeluk gedaan, daar is over nagedacht.

c_alsemgeest

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:53

Dat heb je mij ook niet zien veronderstellen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:56

c_alsemgeest schreef:
Is het achter de loodlijn instellen tijdens een kort tijdsbestek in strijd met het welzijn van het paard?
Geen idee... weten we dat zeker; bestraffen.
Maar imo is hier nog geen zekerheid over :n

Ik denk dat ze maar twee keuzes hebben. Radicaal het achter de loodlijn bestraffen (of dit nou schadelijk is of niet, dat is niet zo belangrijk meer) of helemaal niets doen. En wel omdat iedere tussenoplossing zeer moeilijk meetbaar is. Dan blijft er altijd ruimte voor discussie omdat de een zegt dat het niet de diep was, de ander weer van wel, en dan blijf je strijden. Daarbij zou ik wel eens de logica willen weten waarom je perse zo diep moet trainen terwijl dit in de ring nooit toegepast wordt. Net als dat voetballers met een voetbal van 5 kg gaan trainen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:05

c_alsemgeest schreef:
FaberSmid schreef:
Nog een goed voorbeeld is ldr, rollkur en hyperflexi, de topruiters presteren er goed mee tegen alle regels in en ten koste van de paarden.

Ok nu even in een andere vorm gevraagd... aangezien hier nog altijd geen antwoord op is:
Op welke wijze wordt de gezondheid van het paard geschaadt?

Graag meer antwoord dan een moment-foto of een subjectieve stelling.
Wat is de schade, wat veroorzaakt de schade en kan het uitgesloten worden dat de schade door andere invloeden veroorzaakt kan worden (denk aan dekdienst e.d.)
En hoe kan het zijn dat de schade extreme topprestaties niet ondermijnd?

Geef mij het bewijs en ik stel mijn mening met 180 graden om :)
Ik ben absoluut niet pro LDR, Rollkur e.d.
Maar ik ben er niet van overtuigd dat het het welzijn van de paarden schaadt.

Daarbij is een mening uiten heel anders dan iemand in kwaad daglicht proberen te zetten... doelbewust uithalen naar een persoon (die zich niet kan verdedigen) valt imo nog steeds onder laster.

Daar stel ik maar een vraag tegenover. Het barreren van paarden is verboden. Wie kan mij wetenschappelijk bewijs geven dat de paarden daar schade van ondervinden? En toch is het verboden. Rollkur is een identiek verhaal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:09

Bij gebrek aan antwoorden:
FaberSmid schreef:
c_alsemgeest waarom probeert u het niet op uw zelf uit, dan kan u ervaren hoe de paarden hyperflexi ervaren?

Ik begrijp dat mijn gestelde vragen misschien niet door u te beantwoorden zijn... en dat u daardoor in demineur raakt... heb ik ook zelfs nog begrip voor. Ik ben immers een begripvol mens :')
Maargoed ik ben in een amicale bui:
_O-

Maar oké ik ga dit spelletje even mee spelen en ik ga proberen serieus op uw post in te gaan... :')

Hyperflexie kàn ik niet ervaren als een paard, hoe graag ik dit ook zou willen;
-1 Ik ben geen paard
-2 Ik ben niet gegymnasticeerd tot op GP of zelfs OS niveau

Maar als we het hebben over het overvragen voor opbouw van spieren;
Dat probeer ik wel op mezelf uit. :j
Tijdens mijn zwemmen, fitness, paardrijden en de bijkomstige sport therapieen en massages overvraag ik mijn lichaam en spieren geregeld.
Hoe ervaar ik het... op het moment als onprettig... maar na verloop van tijd als ik terug kijk op mijn toenemende prestaties, zeker als prettig.
Het groote verschil: Ik kies er geheel zelf voor.
Het paard wordt bestuurd door de ruiter, máár... wanneer een paard dit als geheel onprettig zal ervaren zal de ze protesteren. En kan je imo niet jaar in en jaar uit weergaloze prestaties neerzetten in de hoogste regionen van de sport.

*edit erg veel typfouten := *
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-02-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:20

c_alsemgeest schreef:
Misverstand dan :)

Ok, ik begrijp het al. Vanwege dat ik zei dat ze echt niet stom zijn bij de FEI. Nee, dat bedoelde ik inderdaad niet zoals jij het opvatte. Maar desondanks een wonderlijke actie van de FEI zo een dag voor zo'n controversionele vergadering. Dat doen ze toch niet per ongeluk? Wat denk jij?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:22

natuurlijk is daar over nagedacht, er zit daar een heel team PR op :D zit een hele strategie achter. Kan ook niet anders, er hangt veel vanaf en veel van samen. Dit soort dingen moeten altijd "handig" gespeeld worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:26

Nee zeker geen ondoordachte actie.
En ik vind het ook goed dat een discussie als deze gevoerd wordt imo moet alles in het teken staan van de welzijn van het paard.
Maar daarbij ben ik ook nuchter genoeg om bewijzen te vragen wanneer er geroepen wordt dat een methode verboden moet worden.
Blijkt het idd een negatieve invloed te hebben... de deur uit met de LDR. Maar ik zie tot nu toe (de foto's daar gelaten, ik schaar deze nog altijd tot momentopnamen) nog geen negatieve invloeden van deze trainingsmethoden.
Dat betekend niet dat ik niet open sta voor goede argumenten en bewijzen...
Wel sta ik niet open voor een discussie op de manier van FS ;)
Ik stel een aantal dood normale vragen... die niet eens pro-ldr gekleurd zijn maar deze worden meteen over-ruled met imo belachelijke wedervragen :D
Want als mens kan ik niet weten hoe een paard zich voelt. Ik kan het hooguit 'denken' te weten ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:26

MarcelDufour schreef:
c_alsemgeest schreef:
Misverstand dan :)

Ok, ik begrijp het al. Vanwege dat ik zei dat ze echt niet stom zijn bij de FEI. Nee, dat bedoelde ik inderdaad niet zoals jij het opvatte. Maar desondanks een wonderlijke actie van de FEI zo een dag voor zo'n controversionele vergadering. Dat doen ze toch niet per ongeluk? Wat denk jij?

Nee zeker geen ondoordachte actie.
En ik vind het ook goed dat een discussie als deze gevoerd wordt imo moet alles in het teken staan van de welzijn van het paard.
Maar daarbij ben ik ook nuchter genoeg om bewijzen te vragen wanneer er geroepen wordt dat een methode verboden moet worden.
Blijkt het idd een negatieve invloed te hebben... de deur uit met de LDR. Maar ik zie tot nu toe (de foto's daar gelaten, ik schaar deze nog altijd tot momentopnamen) nog geen negatieve invloeden van deze trainingsmethoden.
Dat betekend niet dat ik niet open sta voor goede argumenten en bewijzen...
Wel sta ik niet open voor een discussie op de manier van FS ;)
Ik stel een aantal dood normale vragen... die niet eens pro-ldr gekleurd zijn maar deze worden meteen over-ruled met imo belachelijke wedervragen :D
Want als mens kan ik niet weten hoe een paard zich voelt. Ik kan het hooguit 'denken' te weten ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:30

KiWiKo schreef:
Troost je Alsemgeest......... het gaat pas griezelig worden als hij wel een keer antwoord geeft :) dan moet je echt op gaan letten :)

met andere woorden, ik geloof dat FS nog nooit een vraag beantwoord heeft op bokt :)

Ik wordt graag geshockeerd en ik geloof er in dat mensen kunnen veranderen... dus ik blijf hopen op antwoord :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:54

FaberSmid schreef:
c_alsemgeest meningloos bent u niet, gezien het feit u mij veroordeeld. Antwoord op mijn vragen krijg ik ook niet. En antwoorden van mij woorden niet gelezen.

Veroordelen op grond van het niet verstrekken van antwoorden staat imo los van geen gekleurde mening hebben met betrekking tot het wel/niet verbieden van LDR/hyperflexie/rolkur :?
Antwoorden heb ik gegeven... tweemaal zelfs, ook op uw wedervragen betreft de hyperflexie zelf uitproberen.

MarcelDufour schreef:
Dat geldt niet voor mij, want mijn wedervraag was alleen maar of er bewijs is dat barreren schadelijk is voor het paard terwijl dat wel al verboden is. Maar zelfs al zou het niet schadelijk zijn voor het paard, inmiddels is er zo een breedgedragen aversie tegen de rollkur dat het wel degelijk schadelijk is voor de paardensport in zijn algemeen. Dit gaat sponsors kosten, omdat ze niet meer vereenzelvigd willen worden met zo'n contraverse. En in deze tijd van crisis heb je niet zo maar een andere sponsor, en zonder zijn concoursen organiseren onmogelijk. Misschien was dat wel de oplossing. Geen concoursen meer. Want als die er niet zijn, dan is er geen kip meer die rollkuurt. Waarom zouden ze nog?

Gaat het verbieden van rollkur dan niet meer lijken op een economisch weloverwogen keuze ipv een hippisch overwogen keuze?
Bij barreren is imo de angst voor een pijnprikkel de uitgangsmethode... bij de LDR etc is pijn imo niet de prikkel die gegeven wil worden?
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-02-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:00

FaberSmid schreef:
Kiwiko u kan dus geen stelling en buiging aannemen, dan bent u wel heel stijf?

c_alsemgeest schreef:
Ik begrijp dat mijn gestelde vragen misschien niet door u te beantwoorden zijn... en dat u daardoor in demineur raakt... heb ik ook zelfs nog begrip voor. Ik ben immers een begripvol mens :')
Maargoed ik ben in een amicale bui:
_O-

Hoe bedoeld u dat precies, omdat ik maar hoefsmid ben?
c_alsemgeest u kunt toch ook uw kin op uw borst doen en zo hyperflexen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:16

c_alsemgeest schreef:
Ja als je het zo bekijkt... dan gebeurt dat zeker.
Maar moet de gehele dressuursport dan niet herzien worden? :D

Dat is weer een andere vraag. Maar jouw argument was dat barreren op pijnprikkels gebaseerd was, en Rollkur niet, terwijl daar toch echt ook pijnprikkels gegeven worden doormiddel van de ketting en wielsporen.
En, ik moet heel eerlijk zijn, ja, ik vind dat de dressuur inderdaad wel eens herzien zou mogen worden. Het is nu een circusact met talloze onnatuurlijke bewegingen. Passage, draven als een hackney, Lopen met je kin tegen je borst, niet kunnen zien wat er 3 meter voor je gebeurt, ik heb het een paard in de natuur echt nog nooit zien doen!
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:18

FaberSmid schreef:
Kiwko u temt er maar op los, u gaat net zo min op vragen en antwoorden in. Als u zo een fanatiek motorrijder bent, kan u wel degelijk buiging en stelling ervaren. Of u moet tegenhangen in de bocht en de bocht niet door kijken?

ik heb jouw vraag al 5 keer beantwoord :D gelukkig valt dat allemaal terug te lezen, evenals je wederom niet antwoord geeft op de aan jou gestelde vragen.

Als je als motorrijder tegenhangt in de bocht, zeker als je wat harder gaat........ dan kom je de bocht niet door, en ga je op je bek. Maar dan alsnog begrijp ik niet wat dit wat dan ook met de buiging of de stelling van een paard van doen heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:20

Ik geef het ook toe, wanneer je het zo bekijkt wordt beide met pijnprikkels bewerkstelligd.
Maar ik denk dan meteen door... want wat zou je dan idd nog meer allemaal wel niet moeten gaan verbieden?
Ik denk dat het dan een te grote kwestie wordt voor de FEI om aan te pakken.
Daarbij *om even ontopic te blijven* valt het op dat de dressuur er altijd wel uitgelicht wordt om misstanden in de paardensport aan het licht te brengen. Terwijl er in andere disciplines ook zaken gebeuren die niet in de haak zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:22

een wissel komt ook voort uit een pijnprikkel dan, de overgangen ook........ de zijgangen ook........ eigenlijk alles wel in de dressuursport.

word leuk :D wie kan de beste B proef rijden :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:22

MarcelDufour schreef:
c_alsemgeest schreef:
Gaat het verbieden van rollkur dan niet meer lijken op een economisch weloverwogen keuze ipv een hippisch overwogen keuze? Bij barreren is imo de angst voor een pijnprikkel de uitgangsmethode... bij de LDR etc is pijn imo niet de prikkel die gegeven wil worden?
Dat kan jij wel zeggen, maar bewijs heb ik daar nooit van gezien.
En denk je dat van de ketting aan de stang en trens, en van de wielsporen geen pijnprikkel uitgaat?

Jemig, een peerd dat van zich eigen uit een parcours springt, een peerd wat van zich eigen uit een grand prix proefje loopt, tuurlijk, keep on dreaming. Sorry, voor mijn simpele nederlands. Denk eens na, niets gaat vanzelf, een dier van 600 kilo. Als er hier een iemand paardenmens is weet degene dat het niet gaat zo.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:23

Professor schreef:
Hermelientje schreef:

Nee Professor u bent verkeerd geïnformeerd, dit is een foto van een klassieke paardentrainster volgens de Duitse school, heeft een boek geschreven samen met Hinnemann, "De eenvoud van de dressuur", waarin zij de grondbeginselen van klassiek rijden volgens het Duitse Skala uitlegt. Tijdens de zitting die de KNHS aan deze affaire wijdde gaf zij aan dat wat zij hier doet een erkende klassieke Duitse trainingsmethode was. Verder werkte haar stal ook samen met Ulrieke Thiel één van de felste tegenstanders van LDR van een paar jaar geleden. Met andere woorden zij zit in uw "kamp", als u zo graag de wereld wil verdelen in pro en contra.

Ik zeg de hele tijd toch al dat het leven iets minder simpel in elkaar zit dan menigeen denkt.

Nee mevrouw Hermelientje dan bent u verkeerd informeert, haar dochter rijdt wel degelijk bij SJ.
Dat hebben zij veranderd anders konden zij niet verder komen dan nationale wedstrijden, zij hebben dat ook toegegeven dat zij zo rijden, en deze foto bewijst dit ook, dit is geen modern Klassieke methode van longeren, dat weet u net zo als ik.

Misschien kunt u zelf even kijken naar het stuk dat begint onderaan op pagina 21 in deze link http://www.knhs.nl/objects/00008320.pdf dan ziet u dat ik echt niets zelf verzin.
Hier staat het citaat over de Duitse manier van longeren, regelrecht afkomstig uit een uitgave van de FN. Ik mag het niet citeren, omdat het in het Duits is en citeren zonder vertaling is tegen de boktregels.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:28

c_alsemgeest schreef:
Ik geef het ook toe, wanneer je het zo bekijkt wordt beide met pijnprikkels bewerkstelligd.
Maar ik denk dan meteen door... want wat zou je dan idd nog meer allemaal wel niet moeten gaan verbieden?
Ik denk dat het dan een te grote kwestie wordt voor de FEI om aan te pakken.
Daarbij *om even ontopic te blijven* valt het op dat de dressuur er altijd wel uitgelicht wordt om misstanden in de paardensport aan het licht te brengen. Terwijl er in andere disciplines ook zaken gebeuren die niet in de haak zijn.

Dat weet ik ook wel, maar tegen geen van allen is nu zo'n grote weerstand als tegen de rollkur. Misschien als dat probleem opgelost is, dan komt het volgende. En als dat ernstig genoeg is, moet dat ook aangepakt worden. Eigenlijk is het toch compleet van de gekke dat de FEI verplicht om met stang en trens te rijden? Zelfs al heb je een paard dat op een rubber bitje alles perfect zou uitvoeren, dan zeggen die debielen dat je toch met stang en trens moet rijden!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:32

Mee eens... maar dan strijk je de FEI tegen de haren in :D
Er zal enkel aangepast worden door het FEI wat in het voordeel van de FEI past :D
Dat is met alle grote organisaties het probleem... de wil is er vaak wel. Maar het kunnen is een ander verhaal... zeker op mondiaal niveau :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:42

Je kan op je bitje, zonder stang en trens, rijden tot en met ZZ zwaar, daarna wordt stangentrens verplicht. Dit was jaren geleden anders. Tig jaar geleden vroeg ik me al af, waarom grandprix niet mocht op gewoon bit, maar that was not done. Nu zijn we al een stukje opgeschoven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:43

Hermelientje schreef:
Nee Professor u bent verkeerd geïnformeerd, dit is een foto van een klassieke paardentrainster volgens de Duitse school, heeft een boek geschreven samen met Hinnemann, "De eenvoud van de dressuur", waarin zij de grondbeginselen van klassiek rijden volgens het Duitse Skala uitlegt. Tijdens de zitting die de KNHS aan deze affaire wijdde gaf zij aan dat wat zij hier doet een erkende klassieke Duitse trainingsmethode was. Verder werkte haar stal ook samen met Ulrieke Thiel één van de felste tegenstanders van LDR van een paar jaar geleden. Met andere woorden zij zit in uw "kamp", als u zo graag de wereld wil verdelen in pro en contra.

Ik zeg de hele tijd toch al dat het leven iets minder simpel in elkaar zit dan menigeen denkt.

Citaat:
Misschien kunt u zelf even kijken naar het stuk dat begint onderaan op pagina 21 in deze link http://www.knhs.nl/objects/00008320.pdf dan ziet u dat ik echt niets zelf verzin.
Hier staat het citaat over de Duitse manier van longeren, regelrecht afkomstig uit een uitgave van de FN. Ik mag het niet citeren, omdat het in het Duits is en citeren zonder vertaling is tegen de boktregels.

Eigenlijk, redelijkerwijs, is het van de gekke dat ze toen vrijgesproken zijn. Want als we gewoon als mensen onder elkaar hierover zouden praten is er toch geen twijfel mogelijk dat dit dierenkwelling is? En toch vrijspraak?
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:43

MarcelDufour schreef:
...Passage, draven als een hackney, Lopen met je kin tegen je borst, niet kunnen zien wat er 3 meter voor je gebeurt, ik heb het een paard in de natuur echt nog nooit zien doen!

Net als karren trekken, over gekleurde hekken springen, een zadel op z'n rug dragen, een ruiter op z'n rug dragen en ga zo maar door. En bovendien kunnen we het paard niet zien in de natuur daarvoor zijn we wat eeuwen te laat geboren. Niks natuurlijks aan dat hele paard, gewoon een landbouwhuisdier, gefokt en gehouden door en voor de mens.

De regels over optoming worden toch steeds aangepast, dat is slechts een kwestie van tijd. Er kan nu ook bitloos gestart worden bij de KNHS, ik zou zeggen kom op allemaal laat eens wat moois zien zonder bit daar heb je meer aan dan zeuren hoe fout andere mensen het doen. Als het je lukt mooie proeven te rijden zonder bit dan kun je toch verzekerd zijn van een enorme fanclub!

O ja sporen afschaffen, zeker in de lagere klassen en bij de pony's daar zijn ook veel ruiters voorstander van. Die debielen zoals jij ze noemt bij de FEI worden toch gewoon overwegend democratisch gekozen, en regels kunnen toch aangepast worden, alleen moet je dan wel mee willen doen aan het "proces" en dat is vaak langzaam en bureaucratisch en dat is niet alleen bij de FEI zo. ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:51

Kijk en zo blijven we lekker bezig :D
Maar ik ga jullie verlaten... Ik ga mijn bed en wederhelft opzoeken :P Morgen gaat mijn wekker weer om half 6 :')

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:55

MarcelDufour schreef:
Eigenlijk, redelijkerwijs, is het van de gekke dat ze toen vrijgesproken zijn. Want als we gewoon als mensen onder elkaar hierover zouden praten is er toch geen twijfel mogelijk dat dit dierenkwelling is? En toch vrijspraak?

Ik probeer de laatste tijd om niet te snel te oordelen of te veroordelen, dus daar zeg ik even niks over. Maar dat boek van haar "Eenvoud van de dressuur" dat moet ik maar eens terug sturen met een mooi lintje erom, want het was kennelijk allemaal veel eenvoudiger dan ik dacht en ik heb er helemaal geen boek of scala voor nodig. ;)

Maar goed jij schrijft zelf ook dat je allerlei dingen hebt uitgespookt, moet jij daar dan ook nog met terugwerkende kracht voor "veroordeeld" worden. Ben je trouwens zo fel en onverzoenlijk omdat je een bekeerde zondaar bent?
}>