Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:02

AL 16? :oo
Eh tja... Als dat een leeftijd is waarbij men "al" zegt......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:03

Niemand heeft hier gezegd dat Edward een slechte ruiter is of dat hij niet goed voor zijn paarden zorgt. Er word wel commentaar gegeven op de bewegingen van Totilas en op de manier van trainen die Edward aanhangt. En vooralsnog is dat een mening, als ik zeg dat ik Totilas niet goed vind lopen, is dat getuigen van weinig respect? Nee hoor, dat is een mening. Net als dat het een mening is als ik zeg dat ik de manier van trainen niet leuk/correct/paardvriendelijk vind. Dat is niet afzeiken, die beste man moet doen wat hem goeddunkt, dat zal hij ook zeker doen, maar ik hoef het er toch niet mee eens te zijn?

Zonde dat je alleen de negatieve tonen pakt. En Totilas is wél extreem in zijn bewegingen. En dat is niet per definitie negatief. Maar voor mij, in dit geval wel. Want ik vind het niet mooi.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:06

pharagirlke schreef:

Tot welke leeftijd heeft Bonfire dan bijvoorbeeld gelopen? Ik dacht ook zoiets. In Sydney (2000) was hij 17 en daarna is het ook afgebouwd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:06

Bonfire is met 18 met 'pensioen' gegaan. Maar hij loopt nog steeds wel hoor. Alleen geen wedstrijden.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:08

Klopt, Bonfire was inderdaad 17 of 18 en dan nog Olympisch goud winnen. Vergeet niet, Gribaldi loopt al lange tijd niet meer echt mee in de sport.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:09

Ik sluit me weer aan bij San. Het heeft niet met kritiek te maken als je deze bewegingsvorm net te extreem vindt om echt mooi te vinden. Dat is een kwestie van smaak o.a.

Het kan ook een heel interessant onderwerp zijn voor een discussie. Is dit waar de dressuurfokkerij naar toe moet?
Moet het in de toekomst nog spectaculaider? Waar ligt de grens, wat is nodig om deze Totilas te verslaan.

Je mag het (en met jou vele anderen) blijven zien als kritiek op Edward of op het paard zelf, maar dan heb je er weinig van begrepen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:11

_San87_ schreef:
Normaal gesproken is dit leeftijd de leeftijd waarin een paard op zijn top van zijn kunnen is. Zo tussen het vijftiende en achtiende levensjaar.

Weet je hoeveel hij dekt???? Je kan een sportruin niet met een dekhengst vergelijken, die werken meer dan dubbel, vooral omdat het springen op de bok totaal andere spiergroepen in werking zet dan de dressuur.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:15

stille lezer meldt zich:

ik weet hier eigenlijk erg weinig van af, maar bij zo'n beeld vraag ik me af of het goed is voor het paard om zo te lopen. Als het paard er geen hinder van ondervind en het leuk vindt om te werken, dan vind ik er niks mis mee. Ik weet alleen niet of dit wel goed is voor het paard.
Het gaat in elk geval het principe van het doel van de dressuur vroeger voorbij. Dit gaat niet meer om je paard goed soepel maken, maar om de show. Daar ben ik het niet echt mee eens.
Ik zou het wel fijn vinden om wat informatie te krijgen over de wijze waarop wordt getraint..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:17

sarabande schreef:
_San87_ schreef:
Normaal gesproken is dit leeftijd de leeftijd waarin een paard op zijn top van zijn kunnen is. Zo tussen het vijftiende en achtiende levensjaar.

Weet je hoeveel hij dekt???? Je kan een sportruin niet met een dekhengst vergelijken, die werken meer dan dubbel, vooral omdat het springen op de bok totaal andere spiergroepen in werking zet dan de dressuur.

Ja, dat weet ik. Daarom staat er ook normaal gesproken ;)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:28

lijntje87 schreef:
Ijslanders leren ze toch soms met die elastieken hun benen zo op te tillen? is totilas in zijn vorige leven ijslander geweest? :+

Huhh, hoe kom je aan de "wijsheid"?...Wanneer je dat bij de ijslanders flinkt wordt je de rest van je leven geschorst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:35

we mogen blij zijn als we nog van Totilas mogen genieten als hij pas 16 is.......... dekkend brengt hij enorm veel geld meer in het laatje :)

dekken en sport gaat niet samen, niet op dit niveau

Als ik eigenaar was geweest had ik hem 5 a 6 keer per jaar op de fantoom laten springen en elk rietje per veiling voor de hoogste bieder aangeboden...........

zo snijd het mes aan twee kanten EN voor de sport en voor de portomonaie

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:38

Lia_ schreef:
_San87_ schreef:
Even simpel gezegt: hyperflexie --> verkorte halsspieren --> Oprichting zorgt voor voorbeenliften.

Daar is dus geen op z'n flikker slaan voor nodig.

Het is veel simpeler, hier het "geheim van de smid" ;)
Citaat:
Bij het tuigen gaat het om een explosieve draf en fiere houding met veel front, een hooggrijpend voorbeen en een sterk ondertredend achterbeen. Om dit iets meer te accentueren en om de paarden te stimuleren, gebruikt men in de tuigsport enkele hulpmiddelen.
Om het front te verbeteren traint men met de zogenaamde Spaanse-ruiter, hiermee kan men de bijzetteugels zeer hoog opbouwen zodat het paard in zijn beweging meer front laat zien.
Daarnaast heeft men de “ringen” die men onder de kogel van de benen aanbrengt om het voorbeen hoger te laten “grijpen”.
Hiervoor gebruikt men ook de zogenaamde “schoenen”, die aan de hoeven zelf worden bevestigd. Doormiddel van een lijntje kan men een lichte druk op de voeten van het paard uitoefenen, die ook het hooggrijpen bevordert.
Het is echter een uiterst delicaat werkje dan men thuis zelf niet uitprobeert, maar best overlaat aan echte vakmensen.

Dat klinkt "leuk" maar knup de hele hierboven beschreven mikmak aan het onderstaande paard, en hij zal echt geen extreme actie krijgen. Daarvoor is ook aanleg nodig.
Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:46

Nou, mijn pony is 5 jaar en heeft nog nooit schoenen, ringen of een spaanse ruiter gezien, en heeft toch het talent om zo te lopen.
Ik vind het voorbeen van Totilas erg spectaculaeir, maar achter laat hij te wensen over.
Misschien als mijn pony straks zadelmak is krijg ik wel een Totilas 2 ;)

Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:00

pharagirlke schreef:

Er is menig "sport"paard wat op die leeftijd al niet meer vol in de basissport meeloopt vanwege gezondheidsproblemen of slijtage. Dit is een veelgevraagde dekhengst die ook nog eens van jongs af aan intensief getraind is en op zeer hoog internationaal niveau gelopen heeft, naast zijn baan als dekhengst.
Kan me goed voorstellen als zo'n paard dan aan zijn top zit en niet meer vol mee kan draaien, dat er dan een stapje terug wordt gedaan, bijvoorbeeld ten gunste van de dekdienst. In training houden en op wedstrijden uit laten komen kost immers bakken met geld? Wie zegt dat het paard helemaal niet meer gereden wordt en met pensioen is?
Denk alleen niet dat zo'n paard nog een extra ronde krijgt als leerpaard voor een young-rider, zoals met ruinen op dat niveau nog wel eens gebeurd...

Verder heb ik eerder in het topic al eens gezegd dat ik verwacht dat wanneer Edward Gal er iets meer rust in krijgt, het paard ook een meer rustig, en tactmatig beter beeld zal geven. Je ziet tijdens het rijden dat het dier enorm sterk reageert op zijn hulpen. Een beetje meer fine-tuning kan al veel doen in mijn ogen.
Verder wordt inderdaad vaak genoeg vertelt dat ze hem heel selectief inzetten en heel zuinig met hem omspringen. hij heeft ook nog maar weinig grand-Prix starts gemaakt.

Wel ben ik het met veel hier eens dat er best iets meer waarde gehecht mag worden aan regelmaat van de gangen en rust en ontspanning in de dressuur, en minder waarde aan spektakel waarbij foutjes erg graag vergeven worden.
Ik vond het paard heel mooi bewegen, sterk, en van de grond af, en de oortjes bijna altijd naar voren. Bij de uitgestrekte stap kon je in de laatste 2 proeven zien dat de aanleuning nog niet helemaal perfect was omdat hij wat probeerde te kantelen, en je merkte dat hij meer foutjes maakte, in mijn ogen uit vermoeidheid.

Ik kom verder niet op stallen achter gesloten deuren, maar vind het nogal wat als er geroepen wordt dat zo'n paard kunstmatig (dus met hulpmiddelen) zover gekregen wordt om zo te bewegen. Door een paard goed te trainen, kun je een paard heel goed leren te draven met meer afdruk, en bij zo'n werkwillig paard, met zoveel looplust en energie, en zoveel beweging in zijn lijf, gaat die opgebouwde en opgevangen energie toch ergens heen. Een hele kunst om dat gecontroleerd in goede banen te leiden.

Zo extreem met die voorbenen hoeft van mij niet, een beetje minder vind ik persoonlijk mooier. Maar denk niet dat voor de jury geldt hoe hoger het voorbeen hoe beter... Denk dat ze meer kijken naar het totale beeld... En blijkbaar bevalt dat goed genoeg om vele tienen kwijt te kunnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:03

KiWiKo schreef:
we mogen blij zijn als we nog van Totilas mogen genieten als hij pas 16 is.......... dekkend brengt hij enorm veel geld meer in het laatje :)

Als ik eigenaar was geweest had ik hem 5 a 6 keer per jaar op de fantoom laten springen en elk rietje per veiling voor de hoogste bieder aangeboden...........

Kim misschien wat moeilijk te geloven, maar de eigenaar van Moorlands Investments is totaal niet geïnteresseerd in dekgeld

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:12

Refagreni schreef:
_San87_ schreef:
Even simpel gezegt: hyperflexie --> verkorte halsspieren --> Oprichting zorgt voor voorbeenliften.

Citaat:
Bij het tuigen gaat het om een explosieve draf en fiere houding met veel front, een hooggrijpend voorbeen en een sterk ondertredend achterbeen. Om dit iets meer te accentueren en om de paarden te stimuleren, gebruikt men in de tuigsport enkele hulpmiddelen.
Om het front te verbeteren traint men met de zogenaamde Spaanse-ruiter, hiermee kan men de bijzetteugels zeer hoog opbouwen zodat het paard in zijn beweging meer front laat zien.
Daarnaast heeft men de “ringen” die men onder de kogel van de benen aanbrengt om het voorbeen hoger te laten “grijpen”.
Hiervoor gebruikt men ook de zogenaamde “schoenen”, die aan de hoeven zelf worden bevestigd. Doormiddel van een lijntje kan men een lichte druk op de voeten van het paard uitoefenen, die ook het hooggrijpen bevordert.
Het is echter een uiterst delicaat werkje dan men thuis zelf niet uitprobeert, maar best overlaat aan echte vakmensen.

Dat klinkt "leuk" maar knup de hele hierboven beschreven mikmak aan het onderstaande paard, en hij zal echt geen extreme actie krijgen. Daarvoor is ook aanleg nodig.
Afbeelding[/quote]

en dan plaatst ze de foto erbij van 1 van de betere hengsten,oftewel wolfgang. :+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:13

mariska32 schreef:
_San87_ schreef:

Citaat:

Afbeelding[/quote]

en dan plaatst ze de foto erbij van 1 van de betere hengsten,oftewel wolfgang. :+[/quote]
nee hoor je hebt gelijk,paard zonder talent. _O-

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:17

Bomba schreef:
Omdat het in de dressuur erom gaat dat het paard (tijdens verzameling) zoveel mogelijk gewicht op de achterhand neemt en daarbij actief moet blijven in het achterbeen. Het voorbeengebruik dat het paard daar echter bij toont, moet in gelijke mate zijn met het achterbeengebruik dat het paard heeft. Daar komt bij, dat het officieel in de dressuursport zo is, dat de activiteit van de achterhand belangrijker is dat die van de voorbenen.

Bij Totilas is dat niet een beetje niet in verhouding, maar absoluut niet in verhouding.

Ik kan het heel goed begrijpen als mensen de knieheffing niet mooi vinden en dat te extreem vinden. Paarden die maaien vinden veel mensen ook niet mooi (en dat is ook niet efficiënt om die term nog maar eens te gebruiken).
Maar wat ik niet kan begrijpen is als mensen zeggen dat het achterbeen niet meekomt (tenzij jullie het over Gribaldi hebben natuurlijk ;) )
Hier kun je lezen wat er over Totilas werd gezegd in Verden toen hij nog niet door Edward gereden werd:
http://www.eurodressage.com/reports/sho ... tilas.html

Dus er werd gezegd: Totilas has a beautiful front leg usage with a hindleg that actually follows!

Nu is de foto uit de beginpost inderdaad niet mooi wat het achterbeen betreft maar er zijn zoveel goede foto's van de uitgestrekte draf van deze combinatie (even zelf zoeken op arnd.nl).

Tijdens het EK zag ik op de Britse tv een stukje van een gesprek met Laura Bechtolsheimer. Zij wordt getraind door Balkenhol en is volgens mij op dit moment de hoogst geplaatste ruiter die geen LDR rijdt en de enige die naast de Nederlanders een individuele medaillle won. Zoals Britten altijd doen als ze denken dat een Brit kanshebber is vroegen ze haar naar haar kansen op goud. Zij zei: "Guys, riding against Edward and Totilas is like running against Usain Bolt, no chance". Zij spreekt alleen maar bewondering uit voor Edward en Adelinde terwijl die haar van goud afhouden. Ook lieten ze de draf van Totilas in slow-motion zien waarbij heel duidelijk gezegd werd door degene die toelichting gaf (Britse topruiter klassiek geschoold) dat het voorbeen ongelofelijk was maar dat het achterbeen daadwerkelijk meekwam. Ook legde hij uit hoe je in slow-motion heel goed kon zien dat de diagonale benenparen steeds precies gelijk op de grond kwamen en vertrokken, iets wat dus niet in orde is bij typische voorbeenzwaaiers die met teveel hand worden gereden daar blijft 1 voorbeen langer staan dan het bijbehorende achterbeen omdat het paard op de voorhand wordt getrokken. Als ik sommige dingen in dit topic lees dan vraag ik me werkelijk af hoe het kan dat collegaruiters, naaste concurrenten, juryleden en deskundige commentatoren met zoveel respect spreken over de combinatie. Ik zou er nog eens goed over nadenken voordat je weer zoiets zegt.

"I rest my case" zoals ze in het Engels zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:03

De Engelse benadering is wel heel anders dan de Duitse ;)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:15

Citaat:

Citaat:
Afbeelding

Citaat:
en dan plaatst ze de foto erbij van 1 van de betere hengsten,oftewel wolfgang. :+
nee hoor je hebt gelijk,paard zonder talent. _O-

Lezen is moeilijk, ik weet het. 8)7 Het ging in dit geval om extreme actie en niet of een paard talent heeft ja/nee.
Het zal best een goed paard zijn (daar ging het niet om), maar in het eerste bericht werd gesuggereerd dat je door de hierboven beschreven trucken een paard een extreme manier van bewegen aan zou kunnen leren alla Tortilas (of fries, andalusier, tuiger whatever).
Training is niet genoeg. Er is ook aanleg nodig.

Nu misschien duiderlijker? :+

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:34

smout schreef:
Hij heeft een sterk atletisch lichaam met een een hele goede kop. Is goed opgevoed.
bij mensen heb je ook uitblinkers..om die ook direct extreem te noemen..
dit paard is een uitblinker.
Hij doet zijn oefeningen goed, die niet goed waren zijn ook zo niet beoordeeld.( beter opletten)
.....
Wat sommigen hier zeggen raakt kant nog wal en getuigd van weinig respect...

Precies, zo is het.

Ik heb wat zitten lezen hier en kan het nu echt niet meer laten om te reageren:
Zouden we een Grand Prix paard ontwerpen als computer-simulatie, dan denk ik dat Totilas er veel op lijkt! Alles klopt aan hem en wat nog niet perfect is, is nog in ontwikkeling. Heeft hij ook nog eens de goede kleur, doen we 4 witte voetjes en een kolletje/snebje...

Ik heb in maart de eer gehad met dit dier in dezelfde ring te mogen starten. Dan maak je een diepe kniebuiging voor DE Totilas. Respect in 3-voud.

Wat kunnen we trots zijn dat WIJ, Nederland dus, de eer hebben om zo'n paard te mogen bezitten. Dit is goed voor de dressuurtop, goed voor onze PR en dus goed voor onze hele paardensport.
Sta op, geef elkaar een hand en juich!

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:58

Amen! +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:01

Vido mag ik even zeggen (het doet er niet toe in dit topic maar goed) dat je fantastisch mooie paarden hebt die je super aan het lopen hebt en dat het rijden er erg eerlijk en rustig uit ziet?
Normaal kijk ik geen profielen in een discussie maar ik werd even nieuwsgierig toen je zei dat je in dezelfde ring had gereden :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:29

Vido schreef:
Ik heb wat zitten lezen hier en kan het nu echt niet meer laten om te reageren:
Zouden we een Grand Prix paard ontwerpen als computer-simulatie, dan denk ik dat Totilas er veel op lijkt! Alles klopt aan hem en wat nog niet perfect is, is nog in ontwikkeling. Heeft hij ook nog eens de goede kleur, doen we 4 witte voetjes en een kolletje/snebje...

Ik heb in maart de eer gehad met dit dier in dezelfde ring te mogen starten. Dan maak je een diepe kniebuiging voor DE Totilas. Respect in 3-voud.

Wat kunnen we trots zijn dat WIJ, Nederland dus, de eer hebben om zo'n paard te mogen bezitten. Dit is goed voor de dressuurtop, goed voor onze PR en dus goed voor onze hele paardensport.
Sta op, geef elkaar een hand en juich!

Of zoals de Britse commentator bij het EK zei: "Does this horse have no shortcomings at all? Yes just one, that he isn't ours"

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:41

KiWiKo schreef:

hij is al best veel hengst als ze hem nu laten dekken wordt ie helemaal gek!