Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:56

ten eerste word de bassis van aan de hand werken bij gebracht, eerst via dubbele longe dan lange teugel werk, dit stukje om het paard te laten wennen aan mensen die met hem mee lopen en hem op die manier aanwijzingen geven, het leren volgen van dan hand aan de teugel, enz enz. en dan door met het paard stukje voor stukje met het zachtjes toucheren van het achter been en of bilpartij voorzichtig aan vertellen dat hij voor moet los laten en achter in moet stappen kom je stukje bij beetje naar de SB. zo ook voor piaf pasage enz enz
de eerste keer dat ik met dit paard aan het werk was voor SB
Afbeelding

Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:08

Moll schreef:
rollkur is dan in mijn optiek geen "systeem" maar mishandeling.
echter is het zo dat en dat is ook mij mening klassieke dressuur, daar ga ik van uit omdat ik dat zelf ook doe, op elke type paard en ruiter past, en er maar 1 manier van rijden is en dat is de correcte manier

Dus u en mindfields hebben ook maar een weg naar Rome? Het doet goed weer tekst een ruiter met gezond verstand te lezen.

Moll ik sla het handwerk zoals u en de anderen klassieke ruiters doen over. Horsemanship heeft ook prachtige oefeningen, het paard voor te bereiden. Ga na het longeren enkele longe, zo snel mogelijk over op dubbele longe en lange teugel (overgang dubbele longe en lange teugel gaat eigenlijk automatisch, met het "uitstappen" schuin achter het paard lopen).

Kev

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:12

Sterker nog, het is beter om met een dubbele dan met een enkele longe te longeren, alleen is het nog niet zo makkelijk als het lijkt!
Longeren en sturen als ik erachter loop lukt wel goed, maar echte oefeningen zou ik ook wel willen leren!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:23

Er is maar 1 weg naar Rome en dat is de weg die het paard aangeeft, in mijn optiek. Elk paard is een persoonlijkheid met elk zijn eigen pluspunten en mindere punten. Ik werk liever via de pluspunten aan de minpunten zodat het paard via voor hem makkelijkere dingen, zo sterk en los wordt dat hij de dingen die hij moeilijk vindt ook makkelijker gaat vinden.

Ga je druk zetten op punten die het paard moeilijk vindt(en bij 99 van de 100 dingen is het een gebrek aan kracht of lossigheid, of beide), dan kom je in een soort strijd terecht die ik absoluut niet wil voeren met een paard. Ik ga via samenwerken naar lossigheid en kracht en dan ineens begint het paard te groeien, zowel geestelijk als lichamelijk. Daar is geen ruzie voor nodig. Jammer dat vele ruiters dat wel doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:41

Kev schreef:
Sterker nog, het is beter om met een dubbele dan met een enkele longe te longeren, alleen is het nog niet zo makkelijk als het lijkt!
Longeren en sturen als ik erachter loop lukt wel goed, maar echte oefeningen zou ik ook wel willen leren!

Mee eens maar om nu een groen paard meteen aan de dubbele longe longeren? Nee dan liever eerst een basis en gewenning aan de enkele longe.
Kev ik denk dat de clinic van Professor dan wel interessant voor u is?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:43

Mindfields schreef:
Er is maar 1 weg naar Rome en dat is de weg die het paard aangeeft, in mijn optiek. Elk paard is een persoonlijkheid met elk zijn eigen pluspunten en mindere punten. Ik werk liever via de pluspunten aan de minpunten zodat het paard via voor hem makkelijkere dingen, zo sterk en los wordt dat hij de dingen die hij moeilijk vindt ook makkelijker gaat vinden.

Ga je druk zetten op punten die het paard moeilijk vindt(en bij 99 van de 100 dingen is het een gebrek aan kracht of lossigheid, of beide), dan kom je in een soort strijd terecht die ik absoluut niet wil voeren met een paard. Ik ga via samenwerken naar lossigheid en kracht en dan ineens begint het paard te groeien, zowel geestelijk als lichamelijk. Daar is geen ruzie voor nodig. Jammer dat vele ruiters dat wel doen.

Mindfield dat is nu juist het mooie van de moderne en klassieke dressuur, het rijden zelf blijft het zelfde als een weg naar Rome. Maar is aan te passen per paard, het is een misverstand dat het volgens een vaste volgorde en dosering van de hulpen is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:16

Nou dat is ook zeker zo, per paard kijken wat het nodig heeft, en daar is geen vaste volgorde voor, de een heeft een onderhals, de ander een wat moeilijkere rug, die heeft een steil achterbeen, die heeft een steile schouder, maar elk paard kan sterker, mooier, losser, beter worden zonder dat je hem pijn hoeft te doen. Ik heb al heel wat van die opknappertjes gehad die helemaal verreden waren, zo ook mijn vosje waar ik die piaffe foto van plaatste op de vorige pagina, en altijd worden het compleet andere paarden, veel mooier in het lijf en veel relaxter in het hoofd. En daar doe ik het voor.

Ik krijg ook veel van die zogeheten "niet rustig te krijgen paarden" in mijn lessen, maar wonderwel na 20 minuten is er toch rust en ontspanning en kunnen ze ineens wel hun passen afmaken, maar voor elk van die paarden kies je andere oplossingen, omdat elk paard een andere benadering vraagt.

Maar dus wel altijd vanuit klassiek oogpunt, rust, begrip en gevoel.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:21

Mindfields schreef:

Helemaal mee eens!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:23

FaberSmid schreef:
Kev schreef:

Mee eens maar om nu een groen paard meteen aan de dubbele longe longeren? Nee dan liever eerst een basis en gewenning aan de enkele longe.
Kev ik denk dat de clinic van Professor dan wel interessant voor u is?

Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het juist voor een jong paard slecht om aan een enkele longe gelongeerd te worden, juist omdat die nog zo in de groei is.
De clinic die nog gepland wordt of een andere clinic? Het is toch nog niet duidelijk hoe die er precies uit gaat zien? Ik ben nog niet zo thuis in werken aan lange lijnen. Heb het wel gehad in de cursus bij Annemarie vd Toorn en ben het daarna thuis op gaan pakken, alleen geen 'oefeningen' maar overgangen, tempowisselingen en balkjes lopen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:31

Kev schreef:
Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het juist voor een jong paard slecht om aan een enkele longe gelongeerd te worden, juist omdat die nog zo in de groei is.
De clinic die nog gepland wordt of een andere clinic? Het is toch nog niet duidelijk hoe die er precies uit gaat zien? Ik ben nog niet zo thuis in werken aan lange lijnen. Heb het wel gehad in de cursus bij Annemarie vd Toorn en ben het daarna thuis op gaan pakken, alleen geen 'oefeningen' maar overgangen, tempowisselingen en balkjes lopen.

Ik vind het nog niet eens zo slecht voor een jong paard om aan de enkele longe gewerkt te worden, MITS je het kort doet, en uiteraard eerst de longe alleen aan het halster/kaptoom, en langzamerhand wennen aan het bit. Als je het het paard duidelijk uitlegt en stapje voor stapje te werk gaat en elke keer kort werkt, krijg je geen problemen.

Weet je wat ik nog het mooiste vindt aan het in alle rust opleiden van paarden?

Ik heb nog nooit een paard met peesblessures, of wat voor blessures dan ook, gehad. Nog nooit!

Ja er heeft er eens eentje zijn voet tussen twee boxtralies gewurmt waar ie drie dagen wat stijf van was, en eentje was zo slim om met zijn zool op een bevroren punt zand te stappen in de paddock waar ie een weekje van uit de running was, maar nog nooit rijden-gerelateerde blessures gehad, in al die jaren, met al die paarden, niet.

En dat klop ik ook niet af want je houdt ze gewoon heel als je ze met beleid traint en ze niet scheef rijdt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:39

Kev schreef:

Wat is er dan slecht aan?

Er komt eerst een bespreking over hoe en wat en dan de organisatie van de clinics zelf.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:39

Het gaat vooral om een verkeerde belasting, doordat er maar aan 1 zijde (de binnenkant) gewicht is en een paard daardoor met zijn hoofd naar buiten loopt en dus met de verkeerde stelling en buiging gaat lopen. Als ik nu weer een jong paard zou gaan beleren, zou ik de enkele longe alleen even gebruiken voor het wennen maar dan snel aan de dubbele. Mijn 4-jarige pikt het veel sneller op dan mijn 17-jarige.
Het enige paard van ons met peesblessure is een dravertje, die ook op de baan heeft gelopen en daar zijn ze vast vroeg mee begonnen. Ik klop het wel af want er kan altijd iets gebeuren!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:48

Kev schreef:
Het gaat vooral om een verkeerde belasting, doordat er maar aan 1 zijde (de binnenkant) gewicht is en een paard daardoor met zijn hoofd naar buiten loopt en dus met de verkeerde stelling en buiging gaat lopen. Als ik nu weer een jong paard zou gaan beleren, zou ik de enkele longe alleen even gebruiken voor het wennen maar dan snel aan de dubbele. Mijn 4-jarige pikt het veel sneller op dan mijn 17-jarige.
Het enige paard van ons met peesblessure is een dravertje, die ook op de baan heeft gelopen en daar zijn ze vast vroeg mee begonnen. Ik klop het wel af want er kan altijd iets gebeuren!

Ik denk dat als je ze te lang longeert, je inderdaad teveel eenzijdige belasting krijgt, echter ligt dat dan meer aan de duur van de training dan aan de belasting zelf, aan de dubbel kunnen ze ook verkeerd gaan belasten denk ik, als je het net niet goed doet of noem maar op.

Er kan wel altijd iets gebeuren, maar ik heb het over trainings-gerelateerde blessures, zoals rugproblemen, schouderproblemen, peesblessures door verkeerd belasten, scheef rijden, hoefkatrol door scheef rijden, etc. Die kom ik dus nooit tegen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:50

Kev ik longeer dan ook met enkele longe niet zonder bijzet of hulpteugels. En kort maar krachtig, het gaat om de gewenning en gehoorzaamheid, als basis voor de dubbele longe en lange teugel.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:54

Dit verschijnsel treed al op bij een aantal weken longeren.
Als je het niet goed doet kan bij alles een negatief effect optreden

@fabersmid: ook met bijzet neemt een paard contra-stelling aan/ wil aannemen. Het is wel beter dan met helemaal niks

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:56

[quote="Moll"]
de eerste keer dat ik met dit paard aan het werk was voor SB
Afbeelding

Dat vind ik vreemd, SB wordt met buiging gereden, en diogonale hulpen geving.
Waarom de zweep richting heupbeen.
De drijvende binnenkuit ligt bij of op de singel.
De logika begrijp ik niet met dit wat u laat zien.
Men kan een paard wijken laten, omdat men laterale hulpen kan geven eigenlijk alleen die aan de hand, met de lange teugel kan men wel zijgangen oefenen.
Het nadeel aan de hand is dat men niet het paard voorbereiden kan op den hulpen vanuit het zadel gegeven.
Wat men met enige beperking wel met de langeteugel kan.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:59

In principe kun je alle oefeningen aan de lange lijnen doen.
Zou je voor zijgangen niet beter achter het paard kunnen lopen? (mijn eerste gedachte omdat je dan aan 2 zijden hulpen kunt geven)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:01

Moll is hier toch zelf ook een drijvende hulp? Waar het paard omheen buigt, en ook stelling is aanwezig, en er wordt van het binnenachterbeen naar de buitenteugel gewerkt, ik zie het probleem niet zo. Uiteraard is dit nog geen perfecte sb maar je moet ergens beginnen met het paard uitleggen hoe aan de hand werken in elkaar steekt.

Dit paard was hier voor het eerst aan de hand aan het werk en deed het al heel netjes voor een eerste keer. Ik was er bij en heb gezien hoe het er in beweging uitzag, en hij deed het erg braaf, in alle rust, en liet zich stellen en snapte het principe. Dit paard staat bij mij in training, vandaar dat ik weet hoe en wat.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:03

Mindfields schreef:
Moll is hier toch zelf ook een drijvende hulp? Waar het paard omheen buigt, en ook stelling is aanwezig, en er wordt van het binnenachterbeen naar de buitenteugel gewerkt, ik zie het probleem niet zo. Uiteraard is dit nog geen perfecte sb maar je moet ergens beginnen met het paard uitleggen hoe aan de hand werken in elkaar steekt.

Dit paard was hier voor het eerst aan de hand aan het werk en deed het al heel netjes voor een eerste keer. Ik was er bij en heb gezien hoe het er in beweging uitzag. Dit paard staat bij mij in training.

Dat klopt mi inderdaad dat hijzelf de drijvende hulp is. Ik geloof zelfs dat ze bij vd Toorn uberhaupt geen gebruik maken van een zweep maar alles met hun lichaam doen. Ik heb dat zelf ook mogen ervaren met mijn jonge paard los in de round pen, en dat is echt erg leuk en leerzaam!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:07

Kev schreef:
Zou je voor zijgangen niet beter achter het paard kunnen lopen? (mijn eerste gedachte omdat je dan aan 2 zijden hulpen kunt geven)

Sorry maar het heet toch langeteugel, lijnen is bij het mennen. *D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:09

Goede avond Professor u bent ook weer meteen aanwezig als onze instructeur (smilie).

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:14

Professor schreef:
Kev schreef:

Sorry maar het heet toch langeteugel, lijnen is bij het mennen. *D

Daar waar ik in aanraking gekomen ben (monty roberts/ annemarie vd toorn), heet het dubbele lijnen. Evenals bij Voest, Haanstra, ... Het is toch ook een longeerlijn en geen longeerteugel?
edit: ik zie dat het 2 verschillende dingen zijn, lange teugel en lange lijnen, maar beide doe je vanaf de grond.
Laatst bijgewerkt door Kev op 13-10-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:18

Mindfields schreef:

Dit paard was hier voor het eerst aan de hand aan het werk en deed het al heel netjes voor een eerste keer. Ik was er bij en heb gezien hoe het er in beweging uitzag, en hij deed het erg braaf, in alle rust, en liet zich stellen en snapte het principe. Dit paard staat bij mij in training, vandaar dat ik weet hoe en wat.

Wat noemt u stelling???
En wat noemt u buiging???

Deze stelling du u beschrijft is hals buiging, iets geheel anders als wat men wil bij SB.
En dito met de buiging, die is er niet, het lijkt zo, maar als een paard werkelijk gebogen is, dan moet het ook werkelijk van maanentop tot en met de staart.
En dat redt men niet aan de hand.
Dus het is veredeld wijken.

Het binnenbeen geeft de stelling aan, de binnenteugel verfijnert.
Het buitenbeen begrenst, en is passief, en wanneer nodig aktief, en drijft ook.
En hier wordt het paard, een beweging geleerd die niets met SB te doen heeft maar wel met wijken.
Sorry maar zelf het ik het ook geleerd, kan het hier niet zo goed beschrijven, omdat juist met het werken aan de hand zoveel fouten gemaakt worden, en met de dubbelelonge en langetuegel ook.
Het wordt vaak zo onderschat, het is, voor de mens zwaarder als rijden, je mag eigenlijk geen fouten maken, en dat kost een enorme concentratie.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:21

Wanneer je met 2 lijnen werkt kun je wel buiging vragen (althans ik nog niet :))

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:25

Kev schreef:

Sorry maar het heet toch langeteugel, lijnen is bij het mennen. *D[/quote]

Citaat:
Daar waar ik in aanraking gekomen ben (monty roberts/ annemarie vd toorn), heet het dubbele lijnen. Evenals bij Voest, Haanstra, ... Het is toch ook een longeerlijn en geen longeerteugel?
[/quote]

Sorry eerst een woordje over Haanstra, die kan ik niet goed vinden, wanneer hij de spaanseruiter toepast dan verfoei ik iemand.
Werkelijk sorry maar die neem ik niet serieus.
Dan monty Roberts, dat is een andere rijstijl, dat is western niet dat ik dat verkeerd vind ben de laatste die dat zeggen zou. (vond hem vroeger veel en veel beter nu te commercieel)
Wij Modern klassieke en Klassieke instructeurs noemen dat de langeteugel.
Heb ook paardenaangeleerd voor de wagen, met hulp van anderen nooit alleen want dat kan ik niet, maar dan ga je eerst besturingsoefeningen doen aan de langelijnen.