de eerste keer dat ik met dit paard aan het werk was voor SB

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Moll schreef:rollkur is dan in mijn optiek geen "systeem" maar mishandeling.
echter is het zo dat en dat is ook mij mening klassieke dressuur, daar ga ik van uit omdat ik dat zelf ook doe, op elke type paard en ruiter past, en er maar 1 manier van rijden is en dat is de correcte manier
Kev schreef:Sterker nog, het is beter om met een dubbele dan met een enkele longe te longeren, alleen is het nog niet zo makkelijk als het lijkt!
Longeren en sturen als ik erachter loop lukt wel goed, maar echte oefeningen zou ik ook wel willen leren!
Mindfields schreef:Er is maar 1 weg naar Rome en dat is de weg die het paard aangeeft, in mijn optiek. Elk paard is een persoonlijkheid met elk zijn eigen pluspunten en mindere punten. Ik werk liever via de pluspunten aan de minpunten zodat het paard via voor hem makkelijkere dingen, zo sterk en los wordt dat hij de dingen die hij moeilijk vindt ook makkelijker gaat vinden.
Ga je druk zetten op punten die het paard moeilijk vindt(en bij 99 van de 100 dingen is het een gebrek aan kracht of lossigheid, of beide), dan kom je in een soort strijd terecht die ik absoluut niet wil voeren met een paard. Ik ga via samenwerken naar lossigheid en kracht en dan ineens begint het paard te groeien, zowel geestelijk als lichamelijk. Daar is geen ruzie voor nodig. Jammer dat vele ruiters dat wel doen.
Mindfields schreef:Er is maar 1 weg naar Rome en dat is de weg die het paard aangeeft, in mijn optiek. Elk paard is een persoonlijkheid met elk zijn eigen pluspunten en mindere punten. Ik werk liever via de pluspunten aan de minpunten zodat het paard via voor hem makkelijkere dingen, zo sterk en los wordt dat hij de dingen die hij moeilijk vindt ook makkelijker gaat vinden.
Ga je druk zetten op punten die het paard moeilijk vindt(en bij 99 van de 100 dingen is het een gebrek aan kracht of lossigheid, of beide), dan kom je in een soort strijd terecht die ik absoluut niet wil voeren met een paard. Ik ga via samenwerken naar lossigheid en kracht en dan ineens begint het paard te groeien, zowel geestelijk als lichamelijk. Daar is geen ruzie voor nodig. Jammer dat vele ruiters dat wel doen.
FaberSmid schreef:Kev schreef:Sterker nog, het is beter om met een dubbele dan met een enkele longe te longeren, alleen is het nog niet zo makkelijk als het lijkt!
Longeren en sturen als ik erachter loop lukt wel goed, maar echte oefeningen zou ik ook wel willen leren!
Mee eens maar om nu een groen paard meteen aan de dubbele longe longeren? Nee dan liever eerst een basis en gewenning aan de enkele longe.
Kev ik denk dat de clinic van Professor dan wel interessant voor u is?
Kev schreef:Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het juist voor een jong paard slecht om aan een enkele longe gelongeerd te worden, juist omdat die nog zo in de groei is.
De clinic die nog gepland wordt of een andere clinic? Het is toch nog niet duidelijk hoe die er precies uit gaat zien? Ik ben nog niet zo thuis in werken aan lange lijnen. Heb het wel gehad in de cursus bij Annemarie vd Toorn en ben het daarna thuis op gaan pakken, alleen geen 'oefeningen' maar overgangen, tempowisselingen en balkjes lopen.
Kev schreef:Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het juist voor een jong paard slecht om aan een enkele longe gelongeerd te worden, juist omdat die nog zo in de groei is.
Wat is er dan slecht aan?
De clinic die nog gepland wordt of een andere clinic? Het is toch nog niet duidelijk hoe die er precies uit gaat zien? Ik ben nog niet zo thuis in werken aan lange lijnen. Heb het wel gehad in de cursus bij Annemarie vd Toorn en ben het daarna thuis op gaan pakken, alleen geen 'oefeningen' maar overgangen, tempowisselingen en balkjes lopen.
Er komt eerst een bespreking over hoe en wat en dan de organisatie van de clinics zelf.
Kev schreef:Het gaat vooral om een verkeerde belasting, doordat er maar aan 1 zijde (de binnenkant) gewicht is en een paard daardoor met zijn hoofd naar buiten loopt en dus met de verkeerde stelling en buiging gaat lopen. Als ik nu weer een jong paard zou gaan beleren, zou ik de enkele longe alleen even gebruiken voor het wennen maar dan snel aan de dubbele. Mijn 4-jarige pikt het veel sneller op dan mijn 17-jarige.
Het enige paard van ons met peesblessure is een dravertje, die ook op de baan heeft gelopen en daar zijn ze vast vroeg mee begonnen. Ik klop het wel af want er kan altijd iets gebeuren!

Mindfields schreef:Moll is hier toch zelf ook een drijvende hulp? Waar het paard omheen buigt, en ook stelling is aanwezig, en er wordt van het binnenachterbeen naar de buitenteugel gewerkt, ik zie het probleem niet zo. Uiteraard is dit nog geen perfecte sb maar je moet ergens beginnen met het paard uitleggen hoe aan de hand werken in elkaar steekt.
Dit paard was hier voor het eerst aan de hand aan het werk en deed het al heel netjes voor een eerste keer. Ik was er bij en heb gezien hoe het er in beweging uitzag. Dit paard staat bij mij in training.
Professor schreef:Kev schreef:In principe kun je alle oefeningen aan de lange lijnen doen.
Zou je voor zijgangen niet beter achter het paard kunnen lopen? (mijn eerste gedachte omdat je dan aan 2 zijden hulpen kunt geven)
Sorry maar het heet toch langeteugel, lijnen is bij het mennen.
Mindfields schreef:Moll is hier toch zelf ook een drijvende hulp? Waar het paard omheen buigt, en ook stelling is aanwezig, en er wordt van het binnenachterbeen naar de buitenteugel gewerkt, ik zie het probleem niet zo. Uiteraard is dit nog geen perfecte sb maar je moet ergens beginnen met het paard uitleggen hoe aan de hand werken in elkaar steekt.
Dit paard was hier voor het eerst aan de hand aan het werk en deed het al heel netjes voor een eerste keer. Ik was er bij en heb gezien hoe het er in beweging uitzag, en hij deed het erg braaf, in alle rust, en liet zich stellen en snapte het principe. Dit paard staat bij mij in training, vandaar dat ik weet hoe en wat.
Kev schreef:In principe kun je alle oefeningen aan de lange lijnen doen.
Zou je voor zijgangen niet beter achter het paard kunnen lopen? (mijn eerste gedachte omdat je dan aan 2 zijden hulpen kunt geven)
[/quote][/quote]Citaat:Daar waar ik in aanraking gekomen ben (monty roberts/ annemarie vd toorn), heet het dubbele lijnen. Evenals bij Voest, Haanstra, ... Het is toch ook een longeerlijn en geen longeerteugel?