Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

er zijn mensen die ik namelijk voor geen goud op hem had gezet, ookal was hij zo braaf, ook een braaf paard is snel verpest. Lovely schreef:Daarnaast is er geen enkele aanleiding om te geloven of aan te nemen dat het niet sluiten van groeischijven de oorzaak is van het overlijden van dat deel van de paardenpopulatie die de 8 jaar niet haalt.
) "inrijden" die houden niet van en geven niet om hun paard.......... 
MamboBeach schreef:Krijg ik nog een antwoord hc?
.
.LDRD schreef:Nee, helaas, ken daar ook geen cijfers over. Maar als ik zo om me heen kijk zie ik toch weinig paarden die er voor om rondom hun 8e levensjaar er tussenuit piepen.

drupke schreef:ik denk dat je wat verder moet kijken voordat je hieruit een conclusie kan trekken.Wie weet doen we wel iets met de opfok verkeerd en overlijden er flink wat veulens/jaarlingen jaarlijks en dat kan een vervormd beeld geven van die acht jaar!!
en wie zegt dat het met de opleiding te maken heeft??misschien fokken we ook minder sterke paarden dan 20 jaar geleden toen er minder bloed ingefokt werd!

talloze maneges waar paarden met hun rug weggedrukt lopen op hetzelfde circeltje in een mega zware bak.