ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:02

Nee, helaas, ken daar ook geen cijfers over. Maar als ik zo om me heen kijk zie ik toch weinig paarden die er voor om rondom hun 8e levensjaar er tussenuit piepen.

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:05

LDRD, inderdaad, het gebeurt wel eens door een ongeluk of iets dergelijks, maar meestal betreft het dan toch de benen of de organen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:16

Maar goed, kennelijk zien anderen toch hele andere dingen om zich heen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:20

Volgens mij is dat ook maar van horen zeggen en een enorme klepel zonder klok.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:36

Er wordt zoveel geroepen over zaken waarbij men geen idee heeft over de werkelijkheid.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:40

Sommige mensen hebben gewoon last van hokjesdenken en tunnelvisie. :+

Alle dwressuuwrpaarden zijn afgestompte stuiterballen in toilethokjes, kijk daar heb je de hokjes :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:57

ik heb dat ook op de 'paardenschool' geleerd, maar dan incl alle slachtpaarden... Dan is de toestand van koeien in NL ook wel heel zorgwekkend trouwens :(:)

Mijne heb ik 2 maand voor zijn 3e de eerste keer onder me gehad. Heb eigenlijk vrij weinig gedaan met hem, beetje rechtuit, keertje draven.. En dat zo 1x in de week. Toen hij 3 en 1 maand was heb ik hem verkocht en nou word hij rustig aan western gereden. Ben blij dat ik hem zelf heb 'uitgetest' zo kon ik in ieder geval zeggen welke ruiter het beste bij hem paste, en vooral wie niet :) er zijn mensen die ik namelijk voor geen goud op hem had gezet, ookal was hij zo braaf, ook een braaf paard is snel verpest.

Zal hier wel een zooi commentaar op krijgen maar ik ben er blij mee wat ik heb gedaan, resultaat is een lief leuk braaf makkelijk te rijden paard met een goede toekomst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:01

Lovely schreef:
Daarnaast is er geen enkele aanleiding om te geloven of aan te nemen dat het niet sluiten van groeischijven de oorzaak is van het overlijden van dat deel van de paardenpopulatie die de 8 jaar niet haalt.

Nee?

De enige data over leeftijd duiden op een geringe levensverwachting.
Het is helder dat te voerg belasten meer schade veroorzaakt.
Het is duidelijk dat belasten voor de groeischijven dicht zijn te vroeg is.

Er is alle reden om aan te nemen dat te vroeg belasten mogelijk verband heeft met de levensverwachting.
Toon maar aan dat er géén verband is.

@vivalavida:
1. De situatie in de bontfokkerij is ook triest. Het fokverbod op nertsen is niet doorgegaan omdat het ethisch niet anders ligt dan paardhouden voor sport. :)*
2. Ook zijn er rokers die 90 worden. Steek er nog één op want dat is niet schadelijk?

Het is allemaal érg eenvoudig.
Paardrijden is geen recht. Wel een plicht.
Waarom moet aangetoond worden dat iets schadelijk is? Als je op de hand van je paard bent wil je weten dat wat je doet níet schadelijk is. Waarom zou je jouw paard wél vroeg inrijden anders dan uit eigen haastige ruiterbelang?!
Dáár ligt de waterscheiding: tussen ruiters en paardenliefhebbers.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:08

Dus mensen die hun paard "te vroeg" (wat jouw mening is overigens ;) ) "inrijden" die houden niet van en geven niet om hun paard.......... :+
Je gaat erg ver om je mening te verkondigen...

Maargoed, is je goed recht, zo heb ik het weer niet op mensen die hun paard de hele winter laten staan en hem dan ineens de klei uit trekken om een rit van uren lang te gaan maken. Kan je ook eeuwig over discussieren...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:09

Ik loop toch al ruim 40 jaar mee in de paarden en de vermeende schade die het jong inrijden zou toebrengen heb ik niet kunnen constateren. Ik weet niet precies wat voor bewijs ik nog meer nodig zou hebben. :n

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:10

MamboBeach schreef:
Huertecilla schreef:
Het KWPN schat dat ´het sportpaard´ een gemiddelde levensverwchting heeft van 8 jaar.

Waar staat dat?
En schatten kan ik ook!
Ik schat zo in dat daar geen fluit van waar is...

Krijg ik nog een antwoord hc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:31

HC, welke data over gemiddelde leeftijd zijn dat dan? Vertel dan maar waar dat vandaan komt als het zo zeker weet :)*.

Jij vermoedt (!) en neemt aan dat belasting bij 3 jaar schade aan brengt. Jij stelt dat 3 jaar te vroeg is. Beiden zijn ongeldig. En daarmee gaat je conclusie dus ook de mist in. :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:44

MamboBeach schreef:
Krijg ik nog een antwoord hc?

Ik had de bron al vermeld :)*

Met betrekking tot paardrijden zou de omgekeerde bewijslast toegepast moeten worden.
Paardrijden is in de regel geen existentiële activiteit en er is daarom geen enkel ethisch argument het welzijnsbelang van het paard ongeschikt te maken aan dat van de ruiter.

Nogmaals; gebrek aan data heeft twee kanten. Toon maar aan dat het níet schadelijk is.
Verboden tenzij....

hc

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:46

En daarbij telt een schat aan ervaring verder niet?

Ik neem het risico wel, dan maar geen paardenliefhebber :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:47

HC, je hebt dus geen ondergrond voor hetgeen je beweert. Dan is het misschien verstandig om zulke beweringen niet te doen :)*.

Duizenden paarden zijn al gezond oud geworden nadat ze met 3 ingereden zijn. Er zijn ook paarden voor wie het allemaal minder fraai is uitgepakt omdat ze slecht gereden werden, maar ook die groep steunt jouw beweringen niet :)*.

Zonder het paardrijden hebben de paarden geen functie in NL en zijn ze zo via de slager verdwenen. Dus hoezo existentie?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:52

LDRD schreef:
Nee, helaas, ken daar ook geen cijfers over. Maar als ik zo om me heen kijk zie ik toch weinig paarden die er voor om rondom hun 8e levensjaar er tussenuit piepen.

Helaas ken ik ze wel, uitgesmeerd over ca. 32 jaar paarden uit mijn omgeving. En dat varieert van aangeboren afwijkingen tot koliek tot nare blessures tot kronkels in de kop (door verkeerd beleren) etc. En dan heb ik het over KWPNer of KWPNer-achtige paarden, over het algemeen.

Ik sta daar ook verbaasd over, maar het heeft me wel eens angstig gemaakt over mijn eigen jonkie, die inmiddels gezond en wel alweer ruim 5 jaar is. Jonge leeftijd zegt niet altijd wat. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:54

Er gaan heus wel paarden dood voor hun achtste, natuurlijk komt dat voor. Het is echter niet zo dat de gemiddeld leeftijd bij overlijden 8 jaar is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:55

Ik zeg ook weinig, maar ze zijn er uiteraard wel. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:57

Ik mag het niet hopen dat het een gemiddelde leeftijd is en ik weet verder ook niet waar het op gebaseerd is. Inderdaad wel eens gelezen dat het zo zou zijn, maar waar komt het vandaan?

Gelukkig worden de meeste paarden een stuk ouder. :j
Maar moet toch eerlijk bekennen dat ik wel eens verbaasd sta over hoeveel paarden toch relatief jong afgeschreven worden of op een andere manier ontvallen uit het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:01

Verkeerd beleren ja Twiggy2008. Dat is iets om banger voor te zijn (vind ik, mijn mening, enz)
Daarom heb ik hem lekker zelf beleerd :)

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:04

ik denk dat je wat verder moet kijken voordat je hieruit een conclusie kan trekken.Wie weet doen we wel iets met de opfok verkeerd en overlijden er flink wat veulens/jaarlingen jaarlijks en dat kan een vervormd beeld geven van die acht jaar!!

en wie zegt dat het met de opleiding te maken heeft??misschien fokken we ook minder sterke paarden dan 20 jaar geleden toen er minder bloed ingefokt werd!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:05

Ik heb alleen de laatste bladzijde gelezen maar wil wel graag mijn oordeel geven.
Wij maken ze met de 3jr zadelmak(als ze dan ook écht 3jr geworden zijn).Normalitair hebben wij springpaarden en elk jaar 1-tje uit eigen fok. en aankoop.
Dit doen we gewoon rustig opbouwend aan en het ligt ook helemaal aan het paard zelf wanneer wij denken dat we erop kunnen gaan zitten.
Kijk het echte trainen begint na ruim een half jaar omdat wij in de regel aan VSN meedoen en dan zijn ze dus 3jr...
Ik heb er geen problemen mee en als je een paard hebt wat klinisch en rontgenlogisch gezond verklaard is al helemaal niet.
Daarbij moet geen enkel paard 7dg in de week bereden worden dat wissel je dan af.
Ik ben wel van mening dat dressurpaarden té hard gepakt worden.
Als wij naar zo'n VSN gaan en we zien na ons spr-paard een dressurpaard van noem maar op welke stal dan ook dat zijn alle bommen! In de regel lopen ze zéér spectaculair en getrixt...
Dat doen onze spr-paarden niet :o
Vind het mooi om te zien maar vraag me wel af hoe lang die paarden meegaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:10

drupke schreef:
ik denk dat je wat verder moet kijken voordat je hieruit een conclusie kan trekken.Wie weet doen we wel iets met de opfok verkeerd en overlijden er flink wat veulens/jaarlingen jaarlijks en dat kan een vervormd beeld geven van die acht jaar!!

en wie zegt dat het met de opleiding te maken heeft??misschien fokken we ook minder sterke paarden dan 20 jaar geleden toen er minder bloed ingefokt werd!

Dat laatste sowieso :)

ik denk dat veel "oordelende" mensen een enorm vervormd beeld hebben van sportpaarden....
De stallen waar ik werkte daar pakten we de paarden 2 keer aan de longe per week om los te werken, 2x werken ze gereden en sowieso altijd de zondag waren ze vrij.
Daar liepen er meerdere Z2 en hoger van.

Juist de dure paarden wordt voorzichtig mee omgegaan, logisch toch..!! Denk je dat de eigenaren willen dat hun paarden van 40.000 euries een peesblessure krijgen of op hun 8e de pijp uit gaan??

Dan kan je beter op maneges gaan zeiken :+ talloze maneges waar paarden met hun rug weggedrukt lopen op hetzelfde circeltje in een mega zware bak.
Gek genoeg worden maneges niet zo erg over 1 kam geschoren als sportpaarden.... :?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-09 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:11

Dat is meer het nadeel van die jonge paarden/hengsten competities en heeft naar mijn idee weinig met het inrijden te maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:11

Ik heb het ook zelf gedaan, het beleren. ;)
Dat was ook de bedoeling, anders had ik geen groen paard gekocht zelfs. Ik vond het erg leuk en leerzaam om te doen. :j

Ik denk dat de reden van te jong afgeschreven paarden altijd een combinatie van factoren zijn. Ik ken bv iemand die elk jaar KWPNers fokt, maar die veulens staan meer op stal dan buiten. Er wordt zo kinderachtig met die beestjes gedaan, dat je daar wel brokkenmakers en sociaal gestoorde dieren van krijgt, ja.
Dat ze dan ook meteen gevoeliger worden voor nare blessures en koliek e.d., tja....... Niet dat je alles op de juiste manier van opgroeien van paarden kan toeschrijven, maar er zit zeker een element van waarheid in, denk ik.

Dan heb je nog het beleren, de manier waarop je dat doet. Als ik alleen hier op bokt al regelmatig lees hoe jonge dieren zwaar overvraagd worden, tja....... Kan nooit goed zijn voor hun algehele gezondheid, of je het nou hebt over de fysieke of de mentale gezondheid.

En verder denk ik dat er teveel inteelt zit in het fokken zelf. Paarden worden steeds zwakker, maar moeten wel aan de wensen voldoen van de klanten. Ik vind dat de klanten misschien wat minder pretenties moeten hebben en het welzijn van het dier voor moet gaan. Maar dat is blijkbaar niet commercieel genoeg gedacht. :+