Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:08

Staan er eindelijk foto's reageert er niemand :D Ik rijd nu natuurlijk zo perfect! :Y) Ik zal nog even kijken naar foto's van iets mindere momenten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:09

Danique1990 schreef:
Hallo,

Ik les sinds een 3 maanden bij Karmie, ik ben hier terrecht gekomen omdat ik een paard heb met zweefgangen en tact fouten.. al na 1 les liep ze niet meer te zweven en waren de tactfouten zo goed als weg!

Ik vind deze manier van rijden zo leuk en bijzonder, dat ik er graag meer van wil leren. Ik blijf natuurlijk nog lessen! Maar moet nu weer stage gaan lopen, hierdoor kan ik heel wat weken niet lessen. Daarom leek het mij goed om naar een stage te gaan waar ze ook via de klassieke manier dressuurrijden, zodat ik er veel van zie, en misschien ook zo paarden mag rijden op het bedrijf.

Weet iemand een leuk stage bedrijf? Het moet wel zijn voor een niveau 4 leerling. ( en graag wil ik mijn paard mee nemen om zo nog meer te leren! )

Is de Balingehof misschien iets voor je?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:09

fransje23 schreef:
Staan er eindelijk foto's reageert er niemand :D Ik rijd nu natuurlijk zo perfect! :Y) Ik zal nog even kijken naar foto's van iets mindere momenten.

Hihi, ik vind mezelf nog niet 'kundig' genoeg om commentaar te geven... dus wacht de anderen even af...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:16

Komend weekend workshop van Ylvie voor een aantal starters en daarna krijg ik zelf een privéles. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:19

fransje23 schreef:

ik ben ook nog niet erg ver dus houd ik voorlopig ook nog even mijn mond :D :o

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:08

Hey Fransje het ziet er netjes uit, alleen bij de draffoto zit er iets spanning in de hals lijkt wel. Als je je handen meer zou dragen en iets hem iets meer ruimte zou geven in de hals zou het er wel beter uitzien denk ik.
Het is allemaal zo makkelijk om te vertellen, maar als ik erop zit dan doe ik dingen ook structureel verkeerd *zucht*

Maar op zich geven de foto's een prettig beeld :-)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:11

Hoi Fransje,
Hoewell t moeilijker is om commentaar op foto's te geven dan op filmpjes, toch 2 dingetjes die me opvallen
- Je linkerhand druk je op de laatste foto gekanteld naar beneden, waardoor je hem vastzet en Cookie overmatig buigt in haar hals, en haar binnenvoorbeen dus niet weg kan zetten.
- Je benen steek je naar voren af (maar dat wist je al ;) ). Het komt een heel klein beetje door je zadel, dat drukt je been iets naar voren, waardoor je bovenlichaam ook naar voren moet om boven je eigen balanspunt te blijven. Dat is echter niet dramatisch. Het meeste wordt veroorzaakt door een lichte spanning omdat Cook altijd hard gaat, is het makkelijker om voorover te zitten om het tempo bij te houden. Bedenk alleen dat eerst jij ontspannen moet zitten, voordat Cookie kan ontspannen. Dus heel bewust ademen, armen los, schouders los, heupen los, knieen los... Steeds dat rijtje afgaan kan helpen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:26

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:35

Ik zou voor je handen een ander referentiepunt nemen, iets hoger en vooral focussen op die neus eruit. De verbinding valt weg omdat ze zich opkrult, en dan komen je hulpen dus ook niet of nauwelijks aan. Je handen zo laag en vast zetten bevordert dat opkrullen alleen maar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:39

Woodstock schreef:
Hoi Fransje,
Hoewell t moeilijker is om commentaar op foto's te geven dan op filmpjes, toch 2 dingetjes die me opvallen
- Je linkerhand druk je op de laatste foto gekanteld naar beneden, waardoor je hem vastzet en Cookie overmatig buigt in haar hals, en haar binnenvoorbeen dus niet weg kan zetten.
- Je benen steek je naar voren af (maar dat wist je al ;) ). Het komt een heel klein beetje door je zadel, dat drukt je been iets naar voren, waardoor je bovenlichaam ook naar voren moet om boven je eigen balanspunt te blijven. Dat is echter niet dramatisch. Het meeste wordt veroorzaakt door een lichte spanning omdat Cook altijd hard gaat, is het makkelijker om voorover te zitten om het tempo bij te houden. Bedenk alleen dat eerst jij ontspannen moet zitten, voordat Cookie kan ontspannen. Dus heel bewust ademen, armen los, schouders los, heupen los, knieen los... Steeds dat rijtje afgaan kan helpen!

Bedankt voor je opmerkingen!

Ik moest mijn handen stil houden en ik ben daar zo mee bezig dat het geheel te strak wordt. Dat zie je inderdaad op de foto goed.
Aan die onderbenen moet ik ook meer werken maar soms ik ben je met zoveel tegelijk bezig dat ik dan weer verval in die houding... Geen excuus maar wel waar :D
Op die ontspanning hamert mijn lesgeefmens ook. Rustig ademen door je buik, ontspannen etc. Zij heeft met het rijden op Koek ook gemerkt hoe snel die wat oppakt. Zodra je ook maar even met wat ander bezig bent of gespannen bent krijg je een reactie. Heel duidelijk en vooral heel confronterend.

Ik ga van de week eens rijden met een barepackpad volgens mij is dat ook wel goed voor mijn houding of niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:44

Woodstock schreef:
Ik zou voor je handen een ander referentiepunt nemen, iets hoger en vooral focussen op die neus eruit. De verbinding valt weg omdat ze zich opkrult, en dan komen je hulpen dus ook niet of nauwelijks aan. Je handen zo laag en vast zetten bevordert dat opkrullen alleen maar.

Ik ga nu even van mijn instructrice uit. Het belangrijkste op dit moment is dat ik leer mijn handen stil en op 1 plek te houden. Cookie wordt dan veel rustiger met haar hoofd en mond, wat ook logisch is. Zij gaat anders van heel hoog naar heel laag en omgekeerd. Later gaan we dan wel weer verder met de juiste positie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:28

fransje23 wat voor bit gebruik je eigenlijk? het lijkt namelijk geen normale trens? Of zie ik dat verkeerd

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:41

fransje23 schreef:

zoals ik begrijp heb je al behoorlijke vorderingen gemaakt en de foto's zien er voor het proces waarin je op dit moment in de training zit heel netjes uit.

Ik ga mee met Woodstock. Misschien kun je als je stelling vraagt met je binnenhand, je duim naar het midden van de cirkel draaien en weer terug, op die manier kun je je hand op zijn plaats laten maar blijft je pols losser. Op die manier geef je ook niet te veel druk in de mond, waardoor ze iets achter het bit kruipt. Van mij zou ze met een iets langere lagere hals mogen lopen met wat meer ruimte achter de kaak. Het is dan ook makkelijker om de correcte stelling en buiging te krijgen. Op de eerdere foto's zie ik haar een beetje over de buitenschouder weglopen omdat ze teveel stelling heeft en te weinig buiging. Dit is ook goed te zien op de foto die als link geplaatst is bij de laatste. Het contact met het achterbeen is verbroken.

Op de eerste van de laatste foto's is de stelling al beter, maar zou toch graag de hals iets lager willen zien.
Nog 1 puntje. Woodstock noemde je benen al. Op de momenten dat je je binnenteugel gebruikt, zie ik je binnenbeen afsteken. Misschien als geheugensteuntje, binnenteugel en binnenbeen werken gelijktijdig.

en verder: goed bezig! +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:06

Als ik haar iets meer ruimte geef,al is het een paar mm, krult ze niet minder op maar gaat haar tempo direct omhoog en ben ik veel kwijt.

Met mijn beenhulpen ben ik ook voorzichtig omdat ze daar ook nog al eens overdreven op wil reageren. Pas als ze meer gaat ontspannen kom ik aan beenhulpen toe en ook dan moet je vorozichtig zijn. Heel voorzichtig aanleggen is al meer dan voldoende en soms al teveel.

Wij gaan gewoon rustig verder met oefenen, stapje voor stapje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:10

Anoniem schreef:
fransje23 wat voor bit gebruik je eigenlijk? het lijkt namelijk geen normale trens? Of zie ik dat verkeerd

Zie je goed! Ik rijd met een Reinsman Rocking S snaffle. Meer over het bit kan je vinden op www.markrashid.com

De teugels zitten aan een los ring en niet aan de bitiring waardoor je o.a. geen notenkraker-effect krijgt. Verder is het een vrij dun bit maar aangezien Koek geen grote mond heeft vind ik dat wel prettig.

Hier zie je het bit wat beter op:

Afbeelding

Afbeelding

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:27

Nee een gewone instructrice wij dachten aan Adelinde
En ik heet trouwens geen maan ik heet Fleur :P
en ik ben 11 jaar.
groetjes fleur :D

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:32

Nouja Adelinde heeft haar stal in Spier en dat is wel een goeie afstand...
Wij wonen namelijk in Ruinen
maar weet jij daar ook wat meer over ??
groetjes fleur

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:37

Adelinde (Cornelissen) zit in Spier maar dat is geen RR of AR instructrice.
Zoek je wel zo iemand kijk dan op www.paardenbegrijpen.nl

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:39

Wat bedoel je met RR en AR?? :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:41

maan2010 schreef:
Wat bedoel je met RR en AR??

Ik denk dat je per ongeluk in het verkeerde topic terecht gekomen bent.
Hier zitten mensen die lessen en werken volgens de klassieke dressuur/ academische rijkunst.
RR = Rechtrichten
AR = Academische Rijkunst

Ook dressuur, maar dan een tikkie anders ;-)
Op www.paardenbegrijpen.nl kun je meer vinden wanneer je het interessant vind.
Wanneer je een 'gewone' instructrice zoekt moet je misschien even in een anders topic die vraag stellen.

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:44

dat kan best,
maar ik zoek ook geen RR of AR instructrice maar een gewone dressuur instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:45

maan2010 schreef:
dat kan best,
maar ik zoek ook geen RR of AR instructrice maar een gewone dressuur instructrice

Dan zit je hier verkeerd. Wij rijden namelijk allemaal RR of AR en geloven ook dat dit beter is/werkt dan het moderne dressuur

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:49

Ah, stille meelezer meld zich weer eens :)

@Fransje, interessant bit is dat zeg, aanrader? Of specifiek bij een bepaald paard?
Foto's zien er goed uit, zie vooruitgang wat betreft de vorige keer dat je ze plaatste. Je paard ziet er ook ongelooflijk tevreden en goed uit :)

Nu het weer weer wat beter wordt en we niet meer hoeven te vechten om de binnenbak is mijn training ook weer begonnen. Ze is wel iets achteruit gegaan in vergelijking van voor de winter, maar goed, ook niet zo gek natuurlijk. Gelukkig nog genoeg punten om aan te werken hier.

Owh, en als we het toch over lesgeefmensen hebben ;) Iemand die een aanrader weet omg. Friesland die alleen ADH les geeft?
We zijn vorig weekend bij iemand wezen kijken, maar die gaf heel eerlijk toe dat dat niet haar afdeling was en ze toch naar het rijden toe wou werken.. En helaas was ze ook niet al te positief over een draver en dit werk. Nog net niet te horen gekregen dat ik beter een ander paard kon zoeken....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:51

maan2010 schreef:
dat kan best,

Ik probeerde 'uiteraard' alleen maar behulpzaam te zijn, fijn dat dat gewaardeerd wordt ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:52

Waarom wil je alleen les voor ADH en niet ook OHZ zelf vind ik dat een goede combi.

Verder heb ik ook een draver. En tsja echt gemakkelijk is het niet(mijn draver is ook nog eens gigantisch eigenwijs). Maar onmogelijk is het ook niet. Kan prima :) zit alleen meer werk in