Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:37

Om te corrigeren, ook als die niet luistert naar mijn been, geef ik 'm een tikje zodat die wel sneller gaat

EarthFocus

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:42

Ik gebruik mijn zweep..
-om de richting aan te geven waar ik heen ga
-mensen te slaan die mijn paard slaan
-op het stoplichtknopje te drukken

in de bak...
-om hem op 1 tempo te laten lopen, dat ik niet steeds mijn been hoef te gebruiken (ik sla hem dus niet, maar enkel als ik me zweepje erbij heb loopt die vlotter)
-soms een klein tikje achter mijn kuit, zodat die zijn achterhand eronder zet
-om hem op de grond te gooien, en vervolgens Alwin hem te laten pakken <3

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:44

Ik heb een zweepje om mensen die te dichtbij voorbij rijden/fietsen buiten een klap te verkopen }> ...k rij niet met zweepje verder vind ik niet nodig

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:52

Bij een jong paard gebruik ik m'n zweep om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Dat beenhulp naar voren betekend enzo. En bij een M en Z paard gebruik ik m'n zweep om af en toe even bij te tikken. Bijvoorbeeld dat z'n kont ook nog mee moet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:56

In principe enkel om beetje bij te tikken zodat hij achterbeen er onder zet. Heel heel af en toe, als hij heel stout is om hem een flink pak op zijn lazer te geven, soms kan het niet anders. Overigens voel ik mij dan achteraf wel heel rot.

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:45

Mijn paard gereageerd nogal heftig op de zweep, dus in principe gebruik ik geen zweep. Alleen als ik bijvoorbeeld bij het wijken wil corrigeren als hij niet naar mijn been luisterd.

xFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:06

ik gebruik mijn zweep voor reactie, en kleine aanwijzingen..

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:26

Ik gebruik überhaupt geen zweep, omdat ik het niet prettig vind rijden (ik vind het vervelend om vast te houden, aangezien ik het niet gewend ben) en omdat het bij de paarden die ik rijd niet echt nodig is. Ik gebruik wel eens mijn teugels om een tik te geven als 't paard loopt te klooien richting andere paarden (bijten, opeens eropaf schieten, bokken etc)

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:01

bij mn vorige verzorgpaardje reed ik wel eens met een zweep om dr actief genoeg te houden,
nu rijd ik een paardje, en nou daar hoef ik toch echt geen zweep bij te gebruiken, die is al zo pittig, :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:04

Ik gebruik de zweep vooral om te helpen die vervelende insecten te verjagen.

en af en toe om hem goed te laten stappen, aanleggen is al voldoende, want hij is weleens lui.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:11

Om hem te corrigeren en hem af en toe net iets vlotter te laten lopen.

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:12

Ik heb een zweep, maar ik gebruik hem eigenlijk bijna nooit. Meestal lukt het wel met mijn benen. Maar soms, als het paard echt heel langzaam is, geef ik hem wel een tikje, maar wel nadat ik het met mijn benen heb geprobeerd.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:21

bij rijden gebruik ik geen zweep, nergens voor nodig:). maar bij longeren wel, gewoon om dr even bij de les te houden. longeren word ze soms nogal afgeleid of heeftze geen zin meer :D hihi

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:30

ik gebruik de zweep heel soms op een tik tegeven maar dan hebben ze het ook echt verdient ander
doe ik dat echt nooit en om de paarden bij de les tehebben en dat ze snelller lopen
maar sla er niet mee. rij meestal zonder hoor ben niet zon zweep type.
aleen als een paard niet zil of wijgerd bij een hindernis die die makkelijk kan nemen
tja .. dan wel eens maar SLA NIET HARD
bij longeren gebuik ik geen sweep luisterd prima op stem!!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:32

Ik gebruik mijn zweep om mijn paard gruwelijk mee in elkaar te hengsten........!!!

:D

Nee natuurlijk niet, ik gebruik 'm als ze niet of nauwlijks reageerd om minimale kuitdruk; na een duidelijke aandrijving en er is nog geen reactie kan ze "een loei verwachten"!! Gewoon een tikkie dus.

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:43

ik gebruik mijn zweep voor af en toe een tikje als ze niet oplet, of gewoon als ze ergens niet langswil dan geef ik dr ook een tikje en dan is het goed ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:28

Alleen meenemen van de zweep is meestal voldoende. En anders geef ik em een tik... Met de zweep ;)

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:09

Alleen om het achterbeen wat actiever te maken bij de tolt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:23

ik gebruik mijn zweep alleen als mijn man weigert de afwas te doen _O-

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:26

alison_belle schreef:
ik gebruik mijn zweep alleen als mijn man weigert de afwas te doen _O-

Die ga ik onthouden ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:28

neeeee, nu even serieus........
ik gebruik m eigenlijk ook als mijn dochter haar kamer niet op heeft geruimt :+
ow.....enneee.......hij is ook erug handig als je jeuk op je rug hebt ;)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:36

Als het paard niet reageert op m'n been; 1e keer geen reactie op het been nog een keer drijven, 2e keer geen reactie op het been tikje met de zweep. Als het paard vervelend is; flinke tik op z'n reet :+ Of als het paard iets eng vindt; als aanmoediging.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:20

Ik gebruik mijn zweep om te corrigeren.
Soms heeft hij gewoon een tikje nodig om hem bij de les te houden.
Ook gebruik ik mijn zweepje voor meer actie vanuit de achterhand.
Ik gebruik mijn zweepje vaak met losrijden voor de wedstrijd, om hem net wat scherper te maken voor hij de ring in moet.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:59

Ik gebruik mijn zweep alleen om hem de corrigerende tik te geven als hij niet lekker vanuit achter werkt, vooral in de galop (en dan meteen ff de klappen opvangen, de mijne reageert op een tik in de galop altijd met een stel bokken, maar het heeft meestal wel effect!).
Daarnaast is het ook fijn om zijn achterbenen te activeren bij de keerwendingen om de achterhand.
Daar zijn wij nu hard mee aan het oefenen, maar hij laat zijn achterbenen vaak stilstaan. Dat werkt niet, dus wat tikjes zijn dan fijn.
En als hij echt niet werkt en alleen maar ligt te vervelen, dan krijgt hij gewoon een klap om te laten merken dat hij dat niet mag...
Maar op wedstrijd heb ik hem alleen bij voor als hij echt ligt te vervelen, maar moet hem toch voordat ik de ring inga afgeven, dus heb er dan niets aan.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:19

Als ik bij elke stap die het paard zet aan moet sporen zonder dat ik enige reactie krijg...dan krijgt hij een klein tikje om hem weer eventjes wakker te schudden! Niet om te straffen... Dan maak je het het je paard wel heel ingewikkeld.