Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:05

_BLOEMPOTJE schreef:
Niet 5 keer achter elkaar ;)
elke keer dat ze omhoog kwam, en na 5 keer omhogen was het klaar :)
Tussen de oren vind ik opzich ook goed, maar daar worden de paarden sneller kopschuw als je erop zit zegmaar, als je bijvoorbeeld even aan haar oren wil zitten :+

Die van mij heeft ook een knal op haar kop gekregen. En nog niet lichtjes, en alsk er op zit dan kan ik aan haar oren trekken en er mee spelen wat ik wil, vind ze helemaal heerlijk als ik aan haar oortjes zit, zeker als ik aan de onderkant ga kroelen... Dan staat ze haast te maffen...

_BLOEMPOTJE

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:06

Dan had ik het fout :)

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:19

Mijn paard werd door de vorige eigennaar ook weleens op zijn hoofd geslagen
en waarom? nou gewoon omdat hij niet stilstond met invlechten ;(
Hij is best nog wel kop schuw,
hij vind het niet leuk als je zijn hoofd borsteld enzo
en invlechten in de voorpluk is helemaal een ramp dan gaat dat hoofd 2 meter de lucht in.
Ook als je bijvoorbeeld een plotselinge beweging maakt dan schrikt hij heel erg,
hij heeft zelfs een keer zijn hoofd zover om hoog gegooit toen ie aan het halster vast stond
dat het halstertouw aan de bovenkant los scheurde ! ;(
Dus nee het is zeker geen goed idee.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:36

miszmelissa schreef:
Mijn paard werd door de vorige eigennaar ook weleens op zijn hoofd geslagen
en waarom? nou gewoon omdat hij niet stilstond met invlechten ;(
Hij is best nog wel kop schuw,
hij vind het niet leuk als je zijn hoofd borsteld enzo
en invlechten in de voorpluk is helemaal een ramp dan gaat dat hoofd 2 meter de lucht in.
Ook als je bijvoorbeeld een plotselinge beweging maakt dan schrikt hij heel erg,
hij heeft zelfs een keer zijn hoofd zover om hoog gegooit toen ie aan het halster vast stond
dat het halstertouw aan de bovenkant los scheurde ! ;(
Dus nee het is zeker geen goed idee.

Lees het hele topic eens door voordat je reageer.... en dan mag dit keer JIJ ons vertellen wat je dan moet doen.....

Nouja, ben het zat om uit te gaan leggen hoe of wat.

iemand anders zin hierin }:0

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:46

gelukkig steigerd mijn pony niet maar die zou toch ook een mep tussen zijn oren krijgen.
liever 10x aan de kletter en bokken dan 1x omhoog

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:02

Er zijn heel veel mensen die dit doen, ik zelf zie hier het nut ook niet zo van in. Het zou kunnen dat de eerste keer dat je paard steigerd en jij hem een ei op zijn hoofdstuk slaat ( die je dan toch niet bij je hebt ) hij zo schrikt dat ie niet nog een keer zal proberen te steigeren. Maar zoals ik al zei meestal heeft het geen effect

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:06

solerolover schreef:
Er zijn heel veel mensen die dit doen, ik zelf zie hier het nut ook niet zo van in. Het zou kunnen dat de eerste keer dat je paard steigerd en jij hem een ei op zijn hoofdstuk slaat ( die je dan toch niet bij je hebt ) hij zo schrikt dat ie niet nog een keer zal proberen te steigeren. Maar zoals ik al zei meestal heeft het geen effect

En net zoals alle andere die zeiden dat het niet werkt, de vraag: "hoe los jij het dan op?"

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:10

een ei en een fles water is echt achterhaald...
ik had een pony die heel bang was om onder lage dingen door te gaan,ze stootte regelmatig haar hoofd.
denk je nu echt dat ze dat afleerde?welnee,t werd alleen maar erger.
uiteindelijk is het vanzelf overgegaan,maar ze bleef t eng vinden.

als je weet dat je paard steigerd is de beste remedie om hem voorwaarts te houden,staat hij al op z'n achterbenen dan een tik tussen de oren.
met rust oplossen???een steigeraar vind het wel prachtig op z'n achterbenen,sommigen kunnen er een hele show van maken met draaien en lopen.
een paard word kopschuw als hij onterecht klappen vangt die hij aan ziet komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:11

timilon schreef:
een ei en een fles water is echt achterhaald...
ik had een pony die heel bang was om onder lage dingen door te gaan,ze stootte regelmatig haar hoofd.
denk je nu echt dat ze dat afleerde?welnee,t werd alleen maar erger.
uiteindelijk is het vanzelf overgegaan,maar ze bleef t eng vinden.

als je weet dat je paard steigerd is de beste remedie om hem voorwaarts te houden,staat hij al op z'n achterbenen dan een tik tussen de oren.
met rust oplossen???een steigeraar vind het wel prachtig op z'n achterbenen,sommigen kunnen er een hele show van maken met draaien en lopen.
een paard word kopschuw als hij onterecht klappen vangt die hij aan ziet komen.

voorwaarts houden? Een echte steigeraar houd je niet voorwaarts.

Dat gaat er kennelijk niet in, geloof jij echt dat je die 500kg in beweging kan houden als die besluit dat ie niet meer wil bewegen? Als zo'n dier zo eigenzinnig/verpest/whatever is dat hij wil steigeren, zal hij er ook zijn hoef niet voor omdraaien om je been en zweephulpen en stemhulpen te negeren lijkt me :+

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:13

daarom ook het stukje eronder,pharagirlke...

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:16

Misschien is het handig om te weten waarom je paard steigerd :) en ik weet ook niet hoe ie steigerd. Sommige steigeren uit uit paniek , Protest, of pijn. Ik heb een pony gehad ie ook welles omhoog ging wanneer hij ergens bang voor was en ik wou dat ie er langs ging. Pony dacht ja hallo dat ga ik niet doen je kan me wel dwingen maar dan ga ik omhoog (protest) maar dat ging later ook wel weer over. Ik ben een keer achterover geklapt met een paard die steigerde uit paniek en wist zichzelf niet meer in balans te houden ( dit is nog het minste). Meestal zit er wel een goede reden achter. Heel vaak is er iets met de rug van het paard of mond of nek of een zadel dat niet goed past. Waardoor hij zomaar uit het niets een pijnscheut kan krijgen. Met als gevolg dat ie zal gaan steigeren om gewoon duidelijk te maken van hey er zit mij iets niet lekker. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:17

een paard kan dat ook op minder gevaarlijke manieren uiten. Nee een paard weet niet dat het gevaarlijk is, maar een paard weet in den beginne ook nog niet dat been vooruit is. Dus dat steigeren niet mag is ook simpel aan te leren :j Dan zoekt ie maar een andere manier om te laten weten dat ie bang is. Maar niet eentje waarbij we allebei dood kunnen blijven.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:20

tja,konden ze maar praten heh?

ik vind steigeren erg misselijk,ik heb liever dat ze dan bokken of eventueel gaan rennen,maar steigeren...
mochten ze ergens last van hebben,dan kunnen ze dat ook op een andere manier laten merken.
(bijv. al tijdens het opzadelen,longeren mt bijzet etc)

ik heb meerdere steigeraars onder het zadel gehad,en bij enkelen ging het er wel uit,bij anderen niet.
bij paarden die het uit paniek doen gaat het er meestal wel uit,als het een machtsspelletje is heb je een groter probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:22

Bij sommige heb je inderdaad een groot probleem. Pharaon (mijn kleine, rijd ik nu niet meer echt op dus eigenlijk is het ook niet meer echt een probleem) steigerde ook, werd helemaal binnenste buiten gedraaid door dierenartsen, smid die keek naar zijn hoeven of hij daar een pijntje had, niks aan het handje. Maar Phara bleef steigeren. Mep tussen de oren was die absoluut niet van onder de indruk. (en ja Kim: normaal is het, dan heb je niet hard genoeg gemept. Maar ben er om een reden die ik hier niet ga zetten vrij zeker van dat ik hard genoeg gemept heb := ) tja, dan houd het op. Phara steigert in ieder geval al niet meer gevaarlijk hoog. (zover heeft ie de hint dus wel begrepen. Er was potverdikke niks mis en nog deed dat onding zo :+) waardoor het niet meer echt gevaarlijk is. Maar er volledig uitgekregen heb ik het nooit. Terwijl de merrie een mep tegen haar oren kreeg met de hand, en ze het nooit meer deed....

Ex is een sul wat dat betreft :(:) die wist tot vorig jaar niet eens dat hij zijn achterbenen allebei van de grond kon heffen en zo zijn frissigheid kwijt kon :(:)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:31

solerolover schreef:
Misschien is het handig om te weten waarom je paard steigerd :) en ik weet ook niet hoe ie steigerd. Sommige steigeren uit uit paniek , Protest, of pijn. Ik heb een pony gehad ie ook welles omhoog ging wanneer hij ergens bang voor was en ik wou dat ie er langs ging. Pony dacht ja hallo dat ga ik niet doen je kan me wel dwingen maar dan ga ik omhoog (protest) maar dat ging later ook wel weer over. Ik ben een keer achterover geklapt met een paard die steigerde uit paniek en wist zichzelf niet meer in balans te houden ( dit is nog het minste). Meestal zit er wel een goede reden achter. Heel vaak is er iets met de rug van het paard of mond of nek of een zadel dat niet goed past. Waardoor hij zomaar uit het niets een pijnscheut kan krijgen. Met als gevolg dat ie zal gaan steigeren om gewoon duidelijk te maken van hey er zit mij iets niet lekker. ;)

Maar op het moment dat een paard dit doet, denk ik er niet bij na waarom die dat zou kunnen doen. Hij moet het gewoon níet doen :) .

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:21

Mijn vriendin gooit een borstel naar dr verzorgpony's hoofd, als die alleen al omdraait en ze is even wat anders aan het doen.
Dan heb ik zoiets van: waar kan ze nou heengaan? Beetje onnodig als je het mij vraagt.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:53

Michelle___ ; dit heeft niet echt betrekking tot deze discussie over steigeren.
Jij hebt het over, uhh... Iemand die gewoon niet weet waar ie mee bezig is :+ Als ik zoiets zou zien zou ik ff stiekem die borstel oppakken en naar haar hoofd teruggooien.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:16

Je zegt zelf al dat heropvoeding ook niet geholpen heeft.
Dan lijkt het erop dat de eigenaar uit wanhoop haar eigen methoden gaat toepassen....

sja wie weet helpt de zoveelste methode wel?
sommige paarden zijn nou eenmaal een beetje hardleers.

En als je echt van je lastpak houd doe je hem niet zomaar naar een handelaar. Lijkt me duidelijk wat er dan mee gaat gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:19

Stephanie schreef:
Je zegt zelf al dat heropvoeding ook niet geholpen heeft.
Dan lijkt het erop dat de eigenaar uit wanhoop haar eigen methoden gaat toepassen....

sja wie weet helpt de zoveelste methode wel?
sommige paarden zijn nou eenmaal een beetje hardleers.

En als je echt van je lastpak houd doe je hem niet zomaar naar een handelaar. Lijkt me duidelijk wat er dan mee gaat gebeuren.

Op wie is deze reactie? :o

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:01

kaill87 schreef:
Michelle___ ; dit heeft niet echt betrekking tot deze discussie over steigeren.
Jij hebt het over, uhh... Iemand die gewoon niet weet waar ie mee bezig is :+ Als ik zoiets zou zien zou ik ff stiekem die borstel oppakken en naar haar hoofd teruggooien.

_O- .. Kwam precies hetzelfde in me op...