Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:43

@Jannico ik weet zelf niet zo goed wat ik van je filmpje moet vinden. Qua teugellengte en halsruimte vind ik hem héél fijn gereden, maar ik heb toch het gevoel dat ik iets mis.. volgens mij in de souplesse van de achterhand maar heb niet uitgebreid genoeg gekeken om zeker te weten.

Gisteren met Gigi eindelijk de klik gehad van de impuls :)
Ze was altijd erg afwachtend in haar tempo en bewegingen en loopt nu krachten en een soort "trots" door de bak. Haar mond lijkt dan net een verlengde van mijn arm zo licht is ze :)
Ze begint alleen door die realisatie wel érg enthousiast te worden waardoor terugschakelen wat meer inspanning kost, maar ze moet nog die balans daartussen vinden :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:00

Ja @JudArthos,
Nu gaat je paard zich écht goed voelen, krijgt meer en meer kracht, conditie en zelfvertrouwen, begint te stijgen in rangorde maar weet nog niet tot waar en dat moet je dan in de hand zien te houden.

De leidmerrie bepaalt.

Je paard krijgt toestemming koppelgenoot te worden met de leidmerrie.
Als de leidmerrie gaat showen mag je paard het ook.
Samen showen is leuk.
(En dit is allemaal figuurlijk bedoeld natuurlijk.)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:05

FCSA schreef:

Een heel bekwame amazone.

Hengsten in goede conditie kunnen soms even een poging doen de regie over te nemen en daar moet je als ruiter dan wél direct op reageren, ook dat doet ze heel bekwaam.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:11

Zou iemand van jullie een vergelijkingsfoto willen sturen waarbij goed te zien is waar de onderhals erg gespannen is en juist andersom, dus ontspannen op de correcte manier de bovenlijn aangespannen. Vind dat erg moeilijk te herkennen, ik zie steeds verschillende dingen voorbij komen met verschillend commentaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:15

Afbeelding

Afbeelding

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:21

Dankjewel, dat zie ik al, maar dat bedoelde ik niet helemaal. Ik bedoel zoals in de filmpjes hiervoor, daar zei iemand dat de onderhals erg gespannen is, maar ik kon het daar niet goed uithalen. Dus waar het paard wel "nageefelijk" loopt, maar de onderhals aanspant en waar hij correct nageefelijk loopt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:28

Oefenen met observeren. Bij elk bewegend beeld nagaan of het soepel is, het uitziet alsof het vanzelf gaat. Als die al niet het geval zijn kun je gaan zoeken waar de oorzaak eventueel vandaan komt :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:33

Wanneer een paard in uiterste verzameling gebracht wordt dan gaat het meer gewicht overbrengen naar de achterbenen.
Dat werkt als bij een hijskraan, het lichaam is dan de mast, de mast moet stijf zijn anders klapt hij om.
Hoe kleiner de voorwaarste bewegingen, hoe meer gewicht naar achteren hoe stijver de mast.
Hierbij wordt dan ook de onderhals meer en meer aangespannen.

Dit is verwarrend, een paard in piaffe beweegt zich anders dan een paard in verzamelde draf dan een paard in arbeidsdraf.
De soeplesse is relatief aan de beweging.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:42

Afbeelding
Afbeelding
Correct?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niet correct?

Dit bedoel ik. Het is natuurlijk niet het hele beeld. Maar het gaat mij nu puur hier even om, dat ik die spanning in de hals goed kan onderscheiden en zien wanneer iets "nep" is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:48

JudArthos, erg herkenbaar. Net heel fijn gereden na de storm van gisteren. Paard was ook weer lekker rustig. Die van mij begin heel erg met mij mee te denken. Ik ben op de lange zijdes aan het galopperen en dan springt hij aan na de bocht zonder dat ik een hulp geef. Dus eigenlijk is dat gewoon ongehoorzaam (maar wel schattig).

Alleen mijn shet lijkt het niet te begrijpen.
ik zie dat mijn grote zich dominanter begint te gedragen en allerlei signalen geeft en die kleine het gewoon negeert. Van de week was het weer zo ver en toen was de maat vol en beet mijn paard de shet gewoon vol op zijn voorhoofd. Ik schrok er zelfs van want zo ken ik hem helemaal niet. Maar de shet bewoog geen oor. Volgens mij hebben die twee een taalbarriere (Texelaar en een Belg)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:04

SarahIlse schreef:
Dit bedoel ik. Het is natuurlijk niet het hele beeld. Maar het gaat mij nu puur hier even om, dat ik die spanning in de hals goed kan onderscheiden en zien wanneer iets "nep" is.

Vanaf een paar plaatjes zoals je die plaatste is dat heel moeilijk.
Het is een moment en het is relatief aan de bouw en graad van africhting.

Zo op het eerste gezicht lijkt mij (onder ruim voorbehoud)
1 niet correct, lijkt afgedwongen, te diep, zit van de ruiter?, neusriem te strak, teveel schuim
2 correct maar waarom die spanning?
3 niet correct, lijkt achter de teugel en in verzet
4 redelijk, maar te diep
5 correct maar paard heeft nog onvoldoende aanleuning en halsbespiering

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:11

damian23 schreef:
ik zie dat mijn grote zich dominanter begint te gedragen en allerlei signalen geeft en die kleine het gewoon negeert. Van de week was het weer zo ver en toen was de maat vol en beet mijn paard de shet gewoon vol op zijn voorhoofd. Ik schrok er zelfs van want zo ken ik hem helemaal niet. Maar de shet bewoog geen oor. Volgens mij hebben die twee een taalbarriere (Texelaar en een Belg)

Ik heb dezelfde zorg hier.
Mijn rustige vriendelijke merrie heeft mijn vorige Shet letterlijk doormidden geslagen.
Euthanasie.... :(
De Shetjes zijn zo klein dat ze telkens onder de corrigerende afwerende signalen door gaan.
Het kleine kreng loopt dan ook de chef te spelen.
Het begint met een corrigerende tik van de merrie, mis, dat dan nog 100 keer en op een bepaald moment is het dan welletjes en haalt ze echt uit......
Het lot bepaalt dan, raak of mis...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:22

Ojee, dat was wel een heftige corrigerende mep. Ik heb ze in de winter ieder in een eigen paddock staan. Ze kunnen bekvechten of knuffen door het hek heen. Ik durf dat risico niet aan. Hoewel mijn ruin heel erg zachtaardig is maar mini is 90 centimeter en mijn paard 1.73. In de wei staan ze samen maar dan wordt er geen ruzie gemaakt omdat er genoeg te kanen is. Ze spelen dan wel en als er rottigheid uit gehaald moet worden dan doen ze dat lekker samen. Ik heb mijn ruin ook nog nooit de shet een mep zien geven.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:48

ongeluk zit in ene klein hoekje. die van mij staat met normale paarden op de wei. Die normale paarden zijn voor hem allemaal schetlanders. hij weegt ruim twee keer zo veel. Het enige voordeel is dat de signalen wel aankomen. naja bij de dominante ruin in eerste instantie niet. die van mij trapte gericht en volgens ooggetuigen kraakte het andere paard. de slag was tegen zijn ribben en flank. maar goed als dreigen niet helpt en hij blijft jagen moet het een keer afgelopen zijn. nu zijn het dike maatjes.

op mijn vorige stal stond hij in een open stal met 12 andere gemendg ruin en merrie. daar stond ook een Shetlander bij. die had een andere strategie. zodra een paard dreigde of iets anders dan maakte hij er een spel van. hij kreeg iedereen aan het spelen zelfs de domniante merries. Heel bijzonder om te zien. Ik denk dat hij heel goed wist was zijn plaats was. want als hij werkte dat het uit de hand ging lopen was hij weg.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:59

DarkoFoitzik schreef:
FCSA schreef:
Dan zijn we het niet met elkaar eens :) Ik vind het een fijn, ontspannen beeld van een correct opgeleid paard.

Wat vind jij hier fijn aan ogen. Welke stukken en waarom?

Wat ik zelf zie is dat ze hem flink in de mond zit. Ik ben erg nieuwsgierig, misschien mis ik wat of zie ik het verkeerd.

Ik zal vanavond de tijd nemen om te antwoorden (nu aan het werk..)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:04

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:31

Mijn fijne Bonte Jaopie heeft in zijn jongstee jaren zijn weidemaatje de Shet Bartje ook indertijd bijna écht vermoord, echt omver gooien en met z'n knieen er op drenzen en in zijn manenkam heen en weer blijven gooien.
Ik kreeg hem er niet weg of vanaf, alleen met gerammel met een emmertje brokjes, zodat ik gauw Shettemans veilig in de stal kon zetten en meneer Jaopie die nacht buitengesloten moest doorbrengen.
In de ochtenduren probeerde Jaopie klauwend en wel die stal in te komen, dus Shet via andere staldeur naar buren met groot weiland gebracht. Daar stond Shet veilig bij de schaapjes.
Na een aantal jaren Jaopie en Bartje weer voorzichtig bij elkaar gedaan, op heel vreemd terein, dat ging goed, mits op hééééle grote weide. Zie onder:

Afbeelding

Maar het ging ook geregeld zó dat-ie hem na zat:

Afbeelding

Meestal wist de Shet hem te snel af te zijn. Ze scheelden overigens drie maanden in leeftijd, de Shet was dus 3 maanden ouder.

Dat ging goed tot ik (eigenlijk als vriendinnetje voor Jaopie) een nieuwe bonte merrie als veulen er bij nam. Jaopie inmiddels kénnende (hij kan een enórme bully zijn tegenover kleiner of zwakker spul), wilde ik daar het merrieveulen niet meteen aan wagen dus die ging eerst bij een oude Friese merrie in het naastgelegen weiland. Die heft voor haar als een soort pleegmoeder gefungeerd.

Na een jaar mocht ze bij Jaopie en Bartje. Dat ging geweldig, Khavanna en Bartje speelden gezellig met mekaar maar ik sliep zeker, want Jaopie begon zich meer en meer terug te trekken en in een hoekje van het weiland te gaan staan, terwijl Khavanna en Batje elkaar spelend achternazaten. Hij bemoede zich er hélemaal niet mee.
Wat was ik blind!
Tot op de dag dat Jaopie ontplofte en de Shet te lijf ging, zódanig, dat-ie hem door de draden heen schopte en joeg naar het weiland van de naastgelegen Dexter-koeien... met STIER, di natuurlijk achtr de Shet aanging. Dexters hebben hun horens nog, dus lévensgevaarlijke situatie.
Uiteindelijk na 2 uren bloed zweet en tranen de Shet kunnen vangen, maar die was niet meer welkom op het land van de boer waarvan ik dat land huurde, dus die moest ik meteen daar weghalen. Shet mee naar huis (ik woon schuin aan de overkant van het land).
Nu had Jaopie zijn zin, wat hij al die tijd wrokkend in een hoekje van de weide had staan overwegen: Die meid is van MIJ. Die rot-Shet moet WEG.

Nou Jaopie en de merrie Khavanna zijn nu jaren later een match made in heaven, ze zijn dol op elkaar. Hij meer op haar dan andersom, denk ik.

Allereerste kennismaking Jaopie en Khavanna, in 2009 op Jaopie z'n verjaardag (hij stond toen bij een groepje Haflingers): volgens mij was hij toen al op slag verliefd op die merrie:

Afbeelding

Jaopie (nu 12 jaar) staat tegenwoordig alleen met Khavanna (bijna 7 jaar) samen in de wei, eindelijk heeft de Prins zijn Prinses. Jaopie kan een enórm baasje zijn (of uithangen), en is zeker niet altijd een makkelijke knaap om mee om te gaan.

Onder het zadel heeft hij me echter nooit écht teleurgesteld (zeer werkwillig, zeer trots, zeer meegaand, mits AARDIG gevraagd) dus ik ga hem snel weer uit zijn weidevakantie halen nu ook hier in Drenthe eindelijk de dooi is ingetreden. Ik heb veel respect voor hem, gewoon, zoals hij is, qua karakter, qua paard, hij verwacht eerlijkheid naar hem toe, met respect voor zijn eigenheid.

Don't worry: de Shet heb ik nog steeds, hoor, die kon er ook niks aan doen, die staat al weer jaren achter mijn huis in de paddock-met-inloopstal met zijn eigen Shetvriendinnetje.

Jaopie heeft een beetje een gebruiksaanwijzing... en is een beetje een binnenvetter.

Het kostte me wat jaren om hem te leren lezen, maar 't is een geweldig paard:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-01-16 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:32

damian23 schreef:
JudArthos, erg herkenbaar. Net heel fijn gereden na de storm van gisteren. Paard was ook weer lekker rustig. Die van mij begin heel erg met mij mee te denken. Ik ben op de lange zijdes aan het galopperen en dan springt hij aan na de bocht zonder dat ik een hulp geef. Dus eigenlijk is dat gewoon ongehoorzaam (maar wel schattig).

Ja die van mij ook, wil ik haar terugnemen staat ze op haar plaats te dansen zodra ik weer denk aan vooruit gaan.. Wel lief dat ze zo enthousiast zijn :)

Pfoe dat zijn toch enge dingen om te zien, heb mijn paard en haar weigenootje ook vaker discussies zien hebben. Heeft me ook al 3x een kreupel paard opgeleverd :(

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:33

Wat die shetten betreft, op de manege waar ik vroeger heb leren rijden mochten we niet met grote paarden en shetten in dezelfde bak rijden. Puur om het gevaarlijk was door het hoogteverschil. Hun hoofdjes zitten wat dat betreft ook niet helemaal op een handige hoogte..

Iets wat ik me afvroeg overigens, hoe kijken jullie aan tegen het 'hakken omlaag drukken' wat vaak als tip wordt gegeven? Zowel als in de houding als de spanning die het eventueel in je enkels geeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:49

JudArthos schreef:
Iets wat ik me afvroeg overigens, hoe kijken jullie aan tegen het 'hakken omlaag drukken' wat vaak als tip wordt gegeven? Zowel als in de houding als de spanning die het eventueel in je enkels geeft.

Het levert niet meer op dan een mooi plaatje en een slechte zit.
Het idee stamt uit andere, oude soorten van dressuurrijden, het is blijven hangen als dicipline in de cavalerie en zo in onze wereld terecht gekomen.

Een goede zit is ontspannen en in evenwicht, alleen zo kun je voelen en alleen wanneer je kan voelen kan een paard jou echt voelen.
Bij een goede zit draait het om ontspanning én evenwicht en de knieligging, gesloten en naar binnen gedraaid.

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:02

FCSA, wat een fijn fimpje post je daar. Mag wat mij betreft nog iets vriendelijker wat betreft de ophoudingen. Maar totaal geen deuk achter het zadel. En keurig over de rug gereden.

Judarthos, ik ben geen fan van hakken uitdrukken. Dan spannen de benen en heb je dus geen ontspannen zit. Simpelman zegt altijd, zo min mogelijk doen. En daar ben ik het mee eens. Been ontspannen af laten hangen. Paar minuutjes instappen zonder beugels, dan je benen in de beugels vouwen, en zo laten zitten. Dan zit je perfect. En hoef je niks geen hakken uit te drukken.

Mijn les ging super fijn vandaag. Middendraf ging fijn, aanspringen in galop gaat steeds beter, en voor het eerst een keertwending om de voorhand. Nou.. daar snappen we allebei nog geen hout van. Maar dat komt wel ;)
We hebben iig weer oefenmateriaal

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:12

Een ontspannen zit gaat voor mij ook niet samen met het omlaag drukken van de hakken.
Maar ik heb nog een andere vraag voor jullie: in welk gewricht "scharnier" je het meest bij het lichtrijden? Ik hoorde eens dat je enkels hierin zeer belangrijk zijn, dat je je laat opveren vanuit je enkels zeg maar. Hoop dat ik de vraag goed stel...

Ik ga zeker het webinar van Monique volgen, het gaat over kissing spines, dus voor mij erg interessant.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:31

Watermill schreef:
Een ontspannen zit gaat voor mij ook niet samen met het omlaag drukken van de hakken.
Maar ik heb nog een andere vraag voor jullie: in welk gewricht "scharnier" je het meest bij het lichtrijden? Ik hoorde eens dat je enkels hierin zeer belangrijk zijn, dat je je laat opveren vanuit je enkels zeg maar. Hoop dat ik de vraag goed stel...

Ik ga zeker het webinar van Monique volgen, het gaat over kissing spines, dus voor mij erg interessant.

Probeer licht te rijden zonder beugels.
Alles gebeurt vanuit je knieën.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-01-16 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:36

Bij het lichtrijden doe ik eigenlijk niets. Ik veer mee in de draf van mijn paard. Ik laat me opgooien en terugveren. Veer niet bewust in mijn enkels iig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:41

Simpelman, ik heb nergens beweerd dat een paard snel moet.
Wel dat het voorwaarts moet reageren op de hulp. Het neus over de grond rijden is in mijn regio in tegenstelling tot Nederland heel populair (vooral onder recreatieve ruiters) en ik zie het regelmatig gebeuren dat het paard de hals laat vallen op de beenhulp ipv naar voren te gaan.
Uiteindelijk resulteerd dat in een eindeloos geschuivel.