Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:22

nombrado schreef:
liljebo schreef:
mooie woorden waar je m.i. in de praktijk niets mee kunt.
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen en het klinkt ook mooi, maar zoals gezegd... je hebt er in de praktijk niets aan.
Wil je een paard zijn individualiteit en trots laten houden, dan moet je gewoon weten wat je doet; ervaring en kennis in huis hebben. En geduld en inzicht.

Als ik les neem van iemand, heb ik het meeste aan een persoon die gedegen kennis in huis heeft, dat kan laten zien en mij in heldere bewoording kan vertellen waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen. En dan leer ik, van die mens, het goed te doen.
Zonder mooie woorden, speciale gevoelens of dromerij. Maar simpel vanuit gedegen kennis van het paard, begrip en geduld.

Dus iemand anders moet jou vertellen wat je moet doen?
wie bepaald wie er gedegen kennis heeft?
Het paard heeft zeker ook begrip en geduld (engelengeduld) en is zeker bereid jou daarin te helpen.

Tja, dan zal ik een kluns zijn, maar ik twijfel er dus geen seconde aan dat hier een aantal mensen zitten waar ik verschrikkelijk veel van zou kunnen en willen leren.
Het is waar dat mijn paarden mij duidelijk maken als ik fouten maak. Maar ik heb niet altijd de juiste oplossing daarvoor/weet niet altijd hoe het dan wel moet.
Zoals gezegd... dan zal ik een enorme kluns zijn (wat ik dus echt niet uitsluit)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:24

liljebo schreef:
Tja, dan zal ik een kluns zijn, maar ik twijfel er dus geen seconde aan dat hier een aantal mensen zitten waar ik verschrikkelijk veel van zou kunnen en willen leren.
Het is waar dat mijn paarden mij duidelijk maken als ik fouten maak. Maar ik heb niet altijd de juiste oplossing daarvoor/weet niet altijd hoe het dan wel moet.
Zoals gezegd... dan zal ik een enorme kluns zijn (wat ik dus echt niet uitsluit)

als je wat aan je zelftwijfel zou doen.
kan je al veel meer zelf, dan je zou denken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:24

Equi_libre schreef:
liljebo schreef:
andafries, geef jij ook wel eens gewoon les aan iemand die eens wil ervaren hoe werk aan de lange teugel is, maar dus niets weet (en geen mogelijkheid heeft om echt te lessen, maar wel dus graag eens wil proeven?)

Ik weet dat Piet Bakker met regelmaat in Scandinavië is, maar of ie bij jou in de buurt komt weet ik niet. Je zou ns kunnen vragen. Zijn website: http://www.lipizzaners.nl/

Ik ken Piet Bakker. Niet persoonlijk hoor, maar ik ken zijn werk. Ellen Ofstad overigens ook en die woont in scandinavie. Niet bepaald in de buurt, maar een clinic bij haar staat op mijn verlanglijst en dat gaat er zeker van komen.

Desalnietemin... Andafries heeft weer een andere manier van werken en het lijkt me erg boeiend om het verschil zelf te voelen.

(even voor de duidelijkheid... ik bak er dus nog niets van)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:26

nombrado schreef:
liljebo schreef:

als je wat aan je zelftwijfel zou doen.
kan je al veel meer zelf, dan je zou denken.

nääääh.... ik heb er veel meer aan om te leren van de mensen die dingen beter kunnen dan ik. Iedereen moet leren. Ik ook. Niks raars aan. Niks mis mee.
Integendeel. Ik leer graag.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:27

liljebo schreef:
Helaas weet ik ook heel erg goed wat angst op een paard betekent. Om diverse redenen.
Ik ga hier ook in mee... het is vooral de angst voor controleverlies.
Dat de zit een rol speelt... ook mee eens.
Heb je het gevoel als een huis op een paard te zitten, komt de ontspanning stukken makkelijker.
(Maar nog niet altijd vanzelf)

Typisch genoeg heb ik vroeger enorm veel tijd besteed aan de zit, reed heel veel zonder beugels en zonder zadel, maar goed... lang geleden. Blijkbaar verslechtert de zit weer enorm als je een tijd niet rijdt.

Het is mij ook duidelijk dat ik weer daaraan moet werken, wil ik weer meer zelfvertrouwen krijgen. Lastig, als je alleen rijdt en dat probleem hebt. Maar niet onmogelijk.

Maar ik ben het er dus mee eens... als de zit weer goed is; de balans weer goed is, heb je al heel veel gewonnen.
Ik denk niet dat je dan nooit meer bang bent voor controleverlies, maar met de wetenschap dat daar het probleem zit, kun je ook daaraan werken, met geschikt paard.

Ik denk dan ook dat je die angst met/op paarden niet verder moet zoeken dan dat wat het is: angst met/op paard. En of die werkelijk irreëel is, kun je je afvragen.
Paarden zijn zeer zware, sterke en snelle dieren en kunnen een mens doden, als ze dat werkelijk willen (een kennis stierf na een trap in de buik en dat is niet het enige ongeval waarvan ik heb gehoord) en paardrijden is een sport met hoog risico. Iedereen weet dat en je wordt vaak genoeg met de neus op de feiten gedrukt.
Dus of die angst dan irreëel is, kun je je afvragen.

Het is een feit dat met het vergroten van je kennis van paarden en hun gedrag, met het verbeteren van je zit, met het leren omgaan met iedere situatie je zelfvertrouwen toeneemt.
Lijkt me een zeer gezonde zaak.
Angst wordt veroorzaakt door onvoorspelbaarheid. Maar zolang die onvoorspelbaarheid bij paarden een rol speelt voor de hanterende mens, is het omgaan/rijden beslist niet zonder risico en is de angst eigenlijk het beschermingsmechanisme van de mens. Angst negeren is dom in een dergelijke situatie. (voorbeelden van boktadviezen die jonge bibberende meisjes met een zweep de wei in sturen bij een agressief gedragend paard of beweren dat je nooit af mag stappen wat er dan ook gebeurd aan iemand die wellicht nog geen vaste zit heeft ten over)
Niet alleen voelen paarden de angst feilloos aan en reageren daarop, maar het geeft ook aan dat er nog iets in kennis of kunde ontbreekt. En daar moet aan gewerkt worden.
Aan die basis op gebied van omgaan met/zit/hantering/rijden.

Een dier blijft altijd onvoorspelbaar. Ook een paard.
Angst om de controle te verliezen is een angst die moeilijk te bestrijden is.
Als een paard écht niet wil, zal geen goede zit of wat dan ook, die controle beïnvloeden.
Het is juist het vertrouwen tussen paard en mens, die er zijn moet.
Een paard moet WILLEN luisteren, dat kan alleen maar op basis van vertrouwen en zelfs dan is het nog onvoorspelbaar.

Angst voor dingen die KUNNEN gebeuren, is ook zoiets.

Als je in de auto stapt, op de fiets, in een vliegtuig of whatever, denk je toch ook niet "oei, wat kan er allemaal gebeuren"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 13-05-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:28

Niet helemaal mee eens. Ik heb zelfs persoonlijk ervaren dat naarmate kennis en kunde verbetert, de veiligheid in het werken met paarden ook verbetert,
Die basis van vertrouwen ontstaan als de ruiter/begeleider weet wat hij doet, de reacties van het paard begrijpt en daar op de juiste wijze op inhaakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:30

liljebo schreef:
Niet helemaal mee eens. Ik heb zelfs persoonlijk ervaren dat naarmate kennis en kunde verbetert, de veiligheid in het werken met paarden ook verbetert,
Die basis van vertrouwen ontstaan als de ruiter/begeleider weet wat hij doet, de reacties van het paard begrijpt en daar op de juiste wijze op inhaakt.

en dan nòg
kan je erafvallen :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:34

liljebo schreef:

Zonder kennis en kunde is er nooit geen veiligheid.
Maar de gedachte in het "achterhoofd" moet ook niet gebaseerd zijn op "WAT KAN ER GEBEUREN", maar gewoon met "verstand" doen, zoals alles in het leven met verstand gedaan moet worden.
Maar ik kan beter schrijven "met een gevoelvol verstand" ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:36

nombrado schreef:
liljebo schreef:

en dan nòg

En dan nóg kan je onder een auto komen, een botsing krijgen of noem maar op :D
Een bepaald "risico" blijft in het leven :+
Maar het ligt er maar net aan, wat "zwaarder" weegt :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:39

nombrado schreef:
[
Dus iemand anders moet jou vertellen wat je moet doen?
wie bepaald wie er gedegen kennis heeft?
Het paard heeft zeker ook begrip en geduld (engelengeduld) en is zeker bereid jou daarin te helpen.

U stelt alles zo makkelijk een paard leert de mens, sorry maar dat vind ik zo´n lariekoek.
Wanneer geeft u eens iets concreets aan, het is hier een topic over Klassiek vs AR.
En dat komt u met dingen die totaal niet relevant zijn op dit topic, van die zweverige vragen nooit iets precies aangevend, echt zo van I have a Dream.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:39

cherie78 schreef:

of van een stoeprand vallen
als je bij alles wat je doet, je moet gaan afvragen wat er kán gaan gebeuren? dan heb je toch geen leven?

levenslessen is vallen en opstaan en doorgaan......zowel letterlijk als figuurlijk :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:41

Professor schreef:
echt zo van I have a Dream.

en wat was er mis met Martin Luther King?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:43

nombrado schreef:
Professor schreef:
echt zo van I have a Dream.

en wat was er mis met Martin Luther King?

Het is gewoon geweldig zoals u van thema´s af kan gaan, dat is het enige wat u goed kunt op dit topic, geweldig.
Andafries stelde een vraag.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:44

MLK was niet klassiek geschoold :n

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:46

Airborn schreef:
Het is misschien een stomme vraag, maar hoe worden in de klassieke dressuur pony's en dan vooral welshjes en shetlanders dan ingereden? Want, daar kun je moeilijk een volwassene op zetten...

Onze welsh is "ingereden" door mijn dochter :(:)
Naderhand bekeken, niet echt een "succes" ;)
Daar kwamen we pas achter tijdens een wedstrijd :7 eerste proef 179 punten (toen 156 nog winst was), tweede proef 154 punten :(:) hij ging een "beetje" hard op de grote volte :D bij B afwenden lukte ook niet zo erg.
De dag erna ben ik er zelf eens opgegaan :D

Voor onze shetlander hebben we een "klein" volwassen meisje gevraagd, die reed op dat moment ook al "subtop", maar ze had NOG haar handen vol.

Maar al met al, is groen met groen niet echt een succes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:47

Professor schreef:
Andafries stelde een vraag.

daar heb ik keurig antwoord op gegeven
of heb je de tijd niet genomen alle texten door te lezen.
anonimous

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:49

nombrado schreef:
liljebo schreef:

en dan nòg

Natuurlijk....
Ik kan met de auto ook ergens tegen aan botsen.
Een aanvaardbaar risico, noemt men dat.
Als ik zonder enige rijervaring met mijn auto door amsterdam rij, heb ik echter alle reden om bang te zijn.
Ben ik terdege voorbereid en weet ik verdomd goed wat ik doe en hoe ik met een moeilijke situatie die kan ontstaan, moet reageren, dan is er geen sprake meer van echt angst of paniek gevoel. Hooguit met reëele behoedzaamheid.
Er is een groot verschil tussen die twee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:49

ik denk dat we het hele academische wel kunnen schrappen op dit topic?
daar wordt weinig kennis over uit gedragen hier.

wb klassiek, vind ik ook dat daar heel wat ruiters te strak zitten in hun rug en bovenlijf en nog geen ontspanning is

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:50

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

of van een stoeprand vallen
als je bij alles wat je doet, je moet gaan afvragen wat er kán gaan gebeuren? dan heb je toch geen leven?

levenslessen is vallen en opstaan en doorgaan......zowel letterlijk als figuurlijk :+

Ik denk dat ik je in levenslessen overtref :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:51

liljebo schreef:

is dat belangrijk?
wil je graag ergens beter in zijn dan?
van mij mag dat hoor ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:53

cherie78 schreef:
liljebo schreef:

Zonder kennis en kunde is er nooit geen veiligheid.
Maar de gedachte in het "achterhoofd" moet ook niet gebaseerd zijn op "WAT KAN ER GEBEUREN", maar gewoon met "verstand" doen, zoals alles in het leven met verstand gedaan moet worden.
Maar ik kan beter schrijven "met een gevoelvol verstand" ;)

Klopt, zonder kennis en kunde is er geen veiligheid en daarom is het een goed idee om die te vergroten en daarmee angst te bestrijden.
Het 'wat er kan gebeuren' komt dan vanzelf in een ander context. Het is dan uiteindelijk geen vage vraag meer, maar wetenschap waar je antwoord op kunt geven

Natuurlijk blijft er altijd een risicofaktor in alles wat je doet. Maar dan is er sprake van aanvaardbaar risico wat allert houdt, maar niet afremt.

Paardentango

In de natuur verschuilen vele weekdieren zich in hun harde schelp, die maken ze zelf of jatten er een die ze mooi vinden van een ander (zoal de Heremietkreeft) ze moeten wel anders worden ze zonder pardon opgevreten door anderen. Hun lijfjes zijn te week om zonder schelp een kans te hebben.
Andere dieren leven in een hol, en verschuilen zich zo.
Paarden niet, paarden leven van nature op de steppe. Ze hebben elkaar en passen op elkaar.

Ik hou niet zo van Engels, als ik het in het Duits moet zeggen klinkt het nog akeliger.
Maar... 'Practive what you preach'.

Waar komt die vreemde angst vandaan?
Marijke de Jong toont heel veel van haar werk, en ik vind haar als mens een zeer symathiek en een uitermate betrokken persoon. Je hoeft het allemaal net mooi te vinden, die keuze heb je. Maar ze toont het allemaam wel, in het Spaans 'cojones hay' oftewel ballen. En hier, wordt ze afgezeken waar ik nu en dan echt misselijk van word.

Hier wordt hoog opgegeven, afgegeven en wordt zelfs heel lelijk gedaan tegen elkaar. Maar vraag je om iemands eigen kunnen dan zijn we niet thuis?
Waarom niet?
Is dat de nieuwe rage? Is dat sportief?

Wie legt me dat eens uit. Misschien zijn er meer die deze vraag hebben. Toon het ons, leer het anderen. Het zou de kwaliteit van alle rijderij en gedroom enorm verbeteren nietwaar.

(tikfout verbeterd)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 13-05-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

nombrado schreef:
liljebo schreef:

is dat belangrijk?
wil je graag ergens beter in zijn dan?
van mij mag dat hoor ;)

welnee, geen enkele behoefte aan. Moest alleen even lachen met je 'wijze' les over levenslessen, die je aan mij richtte.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:55

Nou nee Nombrado volgens mij heb je geen duidelijk antwoordt gegeven. Je probeert eronder uit te komen. Ik heb meerdere paarden/pony's waarmee ik aan de lange teugel werk. Misschien zitten daar wat probleem gevalletjes tussen waar jij jou gave op los kunt laten. En ik zie het nut niet in waarom er niet gefilmd kan worden als erom gevraagd wordt. Als instructeur/trice zijnde wil je toch graag de kennis overbrengen aan de mensen ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:55

cherie78 schreef:
.

Maar al met al, is groen met groen niet echt een succes.

Ik denk dat de meeste het hier daarover eens bent.
Heel eerlijk verteld overigens. +:)+