Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:58

Bisc: dit lijkt als twee druppels water op een rechtstel oefening
Sizzle: het laatste moet ik eerst zelf gaan probeer en aanvoelen , die buitenteugel kan best is kloppen, ga daar ook es op letten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:04

Kan je paard schouderbinnenwaarts?
Je kan je paard dan licht schoudervoor uit de volte rijden en dan vanuit daar vlak voor de volgende hoek recht stellen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:04

VWestra schreef:
Bedankt voor de uitleg Biscaya, ik ga het uitproberen.
@Simpelman, die arabo-fries(toch?) is zo fijn om naar te kijken, naar dat beeld streef ik!

Een Arabo Fries.
Ik ook, maar wél met meer impuls.

Ik zie grofweg twee hoofdstromen van werken met paarden:
Vriendelijk mensen, met een losgelaten paard maar dat voornamelijk schuifelt.
Gestreste harde kippen die hun paard in een wippende vlucht drijven en hem om contrôle te houden in de krul drukken.

Waar ik naar streef is losgelatenheid, vertrouwen, kalmte én impuls.
Met die twee samen wordt het mooi.
Daar werken we nu aan, nog een jaar of twee...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:19

Ben ik ook weer eventjes :D
Ik heb Manolito en Timo afgelopen zaterdag naar hun nieuwe (tijdelijke) plekje verhuisd. Ze waren meteen aardig rustig maar kleefden de eerste 3 dagen erg aan elkaar. O wee als ze uit elkaars zichtveld waren! Gelukkig begint dat nu snel minder te worden.

Het rijden gaat goed, ondanks dat ze er pas een paar dagen staan. Beide lopen ze keurig in de stretch (Manolito voor zover hem dat lukt; Timo volledig), vanaf de eerste keer dat ik erop zat. En dat in een zeer kijkerige buitenbak. Ik ben zo trots op ze *\o/*

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:21

Simpelman schreef:
Probeer op onderstaande uit te komen, met nét iets meer activiteit, de Chambon staat hier op maximaal.

[ Video ]

Mooi paard en een schitterende omgeving zeg!

Zal binnenkort ook weer eens een stukje filmen/laten filmen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:13

biscaya schreef:
@starbreeze: je begint achter de oortjes ( hele lichte druk) bij geen reactie voer je de druk wat op, nog geen reactie dan maar even echt pittige druk ( meestal niet nodig hoor) zodra je reactie omlaag voelt ook al is t maar een milimeter haal je de druk weg..Je zal zien als je hier even consequent aandacht aan besteedt dat je steeds minder " druk" hoeft uit te oefenen en helemaal mooi is als je je hand alleen nog even boven de atlas houdt en dat t paard wil zakken..Mooi doel om naar te streven!
Ben benieuwd!

Ik geef druk met 3 of 4 vingers..Nog even voor de duidelijkheid..

Tx! :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:18

Simpelman, mooi filmpje van de fries. Grappige shet ;)

Hw, veel plezier op jullie nieuwe stekkie. Mijne werd super relaxed na overplaatsing.

Ik heb vanmiddag weer les. Eens kijken of we die overgang naar galop wat vloeiender kunnen krijgen. En misschien wordt het voor ons ook eens tijd om een middengang of zijgang erbij te nemen.
Wij zijn momenteel gewoon heel erg basis :p

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:47

Ik doe hetzelfde aan de enkele longe met lichte druk op de binnenste bitring icm voldoende voorwaartsheid (lichte stelling vragen, bij correcte neerwaartsheid weer rechter laten worden). Werkt perfect bij dusver alle paarden waarmee ik het heb gedaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:01

FCSA schreef:
Ik doe hetzelfde aan de enkele longe met lichte druk op de binnenste bitring icm voldoende voorwaartsheid (lichte stelling vragen, bij correcte neerwaartsheid weer rechter laten worden). Werkt perfect bij dusver alle paarden waarmee ik het heb gedaan.

Maarrr... nu de impuls, dat is ons echte doel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:10

Ik merk dat er bij de juiste combinatie van activiteit en losgelatenheid het hele beeld begint te kloppen (impuls, takt). Erg leuk en zinvol, dat longeren :j

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:16

Simpelman jij schrijft dat je 2 dingen ziet. Ofwel vwnw maar zonder impuls, ofwel stresskippen in de krul.
Maar ik vind mijn paard wel al heel netjes vwnw lopen, en hij wordt niet trager, en impuls vind ik ook ok.
Bij mijn filmpjes zei jij ook net dat het net iets te haastig was.

Nu ik schakel ook erg veel, en in het voorwaartse vraag ik aan mijn kaptoom of (touw)halster hem iets binnenstelling en hou ik een lichte druk totdat hij nageeft. Dan geef ik ook na. Blijft hij daar terug tempo verminderen. Hij moet pas echt neerwaarts als ik ook voorwaarts vraag, is dat niet de bedoeling? Begrijp niet dat je vind dat ze vaak impuls verlies hebben...
Nu zijn we zo ver dat hij het dusdanig begrijpt dat ik als ik hem trager laat draven dat hij ook kan nageven als ik het vraag.
Ofwel heb ik gewoon een paard die niet zo snel impuls verlies heeft, of gewoon een voorwaarts paard, hij is natuurlijk een lusitano. Die zijn vaak net iets te haastig in hun beenzetting.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:45

Impuls moet je ook trainen. Daar moeten ze sterker voor worden. Wie was er aan het lezen in het boek het atletische paard? Daar staat een heel stukje in over impuls en het juiste tempo.

Ik ben nu echt het voorwaartse aan het trainen. Steeds korte stukjes en dan weer terug in zijn comforttempo. Half jaartje gelden had hij wat overbelasting aan de lendenen. Dus rustig aan opbouwen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:00

Een paard dat de hals voorwaarts neerwaarts beweegt komt meestal terug in tempo. Dit heeft te maken met het opnieuw moeten vinden van balans en met het feit dat het trekt in de (nog te korte) spieren die de achterhand over de rug met de voorhand verbinden. Deze spieren moeten langer en soepeler worden in de training, pas dan kan je langzaam aan meer impuls gaan vragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:04

Waar je wel voor moet waken is dat het paard het vwnw niet gebruikt om niet voorwaarts te hoeven.
Dat zie je namelijk ook nog wel eens. Ruiter drijft dan voorwaarts en het paard laat de hals verder zakken ipv voorwaarts te gaan. Als je dat dan goedkeurd dan heeft het paard snel geleerd hoe het in zijn comfortabele tempo kan lopen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:08

Simpelman schreef:
[ Video ]

Ik vind het ietwat strak gereden?

Ik zie liever deze houding. De demi-arret/halve ophouding is af en toe wat streng en niet helemaal mijn idee, maar dit paard lijkt toch meer lucht te krijgen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:38

Ik zie bij dat filmpje Jannico dat de spieren in de onderhals best behoorlijk aangespannen zijn.. gebruikt hij dan zijn rug wel goed genoeg? Zie het in draf vooral.. zeker bij de lastigere oefeningen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 08-01-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 12:39

Lante schreef:
Een paard dat de hals voorwaarts neerwaarts beweegt komt meestal terug in tempo. Dit heeft te maken met het opnieuw moeten vinden van balans en met het feit dat het trekt in de (nog te korte) spieren die de achterhand over de rug met de voorhand verbinden. Deze spieren moeten langer en soepeler worden in de training, pas dan kan je langzaam aan meer impuls gaan vragen.

@sizzle,
Impuls is niet een hoger tempo, bijna het tegendeel.

Vwnw gaand zal het inderdaad zijn balans moeten hervinden, soepeler én sterker moeten worden om het basis tempo vast te kunnen houden.
Een paard mét impuls zet méér kracht in en legt daardoor een grotere afstand af per pas omdat het meer zweefmoment heeft.
Mét impuls zijn de bewegingen groter of ze nu verzameld zijn of niet.
En het vw in het vwnw staat voor VOORWAARTS :) en niet zoals velen denken het voorwaarts uitstrekken van de hals.

@jannico,
Tact en impuls.
Dit gaat weer naar kunstjes. :)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-01-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:53

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:04

@jannico, ik vind het filmpje niet fijn ogen. In mijn beleving komt hij niet onder de massa en drukt hij zijn rug volledig weg. Veel spanning, dit paard is niet klaar voor die oefeningen.

@FCSA, anders trek je hem toch lekker in zijn mond. Je ziet goed dat het paard de rug naar beneden deukt in de galop waardoor hij voor heel hoog komt en achter wat mee sloft. Heel onprettig beeld.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 08-01-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:07

Dan zijn we het niet met elkaar eens :) Ik vind het een fijn, ontspannen beeld van een correct opgeleid paard.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:08

Over het verhaal van de kunstjes heb ik nog is nagedacht omdat het me niet helemaal lekker licht. Een kunstje impliceert imo dat er geen gedegen/logische opbouw is geweest in de oefeningen. Je kan uiteraard van mening zijn dat een aantal voorwaarden niet helemaal voldoen, net zoals ik vind dat in het eerdere filmpje het paard behoorlijk strak gehouden wordt.

Het gaat mij echter te ver het zomaar als een kunstje aan te duiden. En in hoeverre is een kunstje negatief als je het paard er op een logische wijze een nieuwe competentie mee kan aanleren. Bijvoorbeeld de spaanse pas om het paard de schouder lichter te leren maken en een passage te verbeteren.

Daarbij als we puur de semantiek bekijken zijn alle oefeningen kunstjes.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:11

Ik weet niet of ik naar hetzelfde filmpje als jij aan het kijken ben DarkoFoitzik... degene die FCSA net postte van Franziskus vond ik juist wel prima.. ik zie geen rug die naar beneden drukt.. en ja hij is nog niet perfect maar vind het qua training wel mooi en vriendelijk. Vind paard achter zeker niet sloffen... en juist van voren omhoog komen omdat hij achter mooi eronder zet (en amazone die genoeg ruimte geeft om dat voor elkaar te krijgen)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:13

FCSA schreef:
Dan zijn we het niet met elkaar eens :) Ik vind het een fijn, ontspannen beeld van een correct opgeleid paard.

Wat vind jij hier fijn aan ogen. Welke stukken en waarom?

Wat ik zelf zie is dat ze hem flink in de mond zit. Ik ben erg nieuwsgierig, misschien mis ik wat of zie ik het verkeerd.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:29

de achterhand komt er alleen onder (kanteling) als er een galop pirouette of piaffe gereden wordt. Dat je dat dus niet ziet is niet zo vreemd. Ik zie echter een paard wat niet compleet vastgehouden wordt aan de voorkant itt het andere filmpje, wat trouwens wel een behoorlijk getalenteerd paard is.

Het is trouwens niet een plaatje waar ik naar streef. Maar alleen maar stukjes van Dhr Karl posten is ook saai.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:32

Ze vraagt inderdaad een aantal keer heel duidelijk na elkaar 'hè laat je los'. Voor het mooiere mocht die hulp fijner zijn en dan zeker bij de voorbereiding van het galop appuyement wordt ze zelf iets wat strak. Was de amazone rustiger in de hand, dan had ik dit een heel mooi voorbeeld filmpje gevonden. Ik ben ook niet de persoon van 'blijven vasthouden tot hij lost'. :j