Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:44

nombrado schreef:
Professor schreef:
Begin toch de onzekerheid te voelen die u nu naar voren brengt.

ik niet :+ ;) :D
maar als men les wil, kan men mij benaderen via PB

De aanvraag van andafries is openbaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:58

quadripes schreef:
je bent alweer vergeten wat je gisteren hebt geschreven?

maar ik vind dat ik nu wel weer genoeg gezegd heb in deze onzinnige discussie.

nee hoor
maar tussen vwnw en naar verzameling toe werken, is nog zoveel anders te doen.
nl de zit van de ruiter!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:59

nombrado schreef:
quadripes schreef:
je bent alweer vergeten wat je gisteren hebt geschreven?

maar ik vind dat ik nu wel weer genoeg gezegd heb in deze onzinnige discussie.

nee hoor
nl de zit van de ruiter!

De zit moet bij vwnw ook al in orde zijn hoor :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:01

Adil schreef:
De zit moet bij vwnw ook al in orde zijn hoor :D

ik doe niks met vwnw, althans, niet zoals het tegenwoordig vertaald wordt in het rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:02

nombrado schreef:
nee hoor
nl de zit van de ruiter!

Hoe kunt u überhaupt rijden zonder zit???
U draait nog steeds om het kernpunt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:03

nombrado schreef:
ik doe niks met vwnw, althans, niet zoals het tegenwoordig vertaald wordt in het rijden.

Wij hebben het niet over de tegenwoordige vertaling, wij hebben het hier over Klassiek of AR.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:03

Professor schreef:
Hoe kunt u überhaupt rijden zonder zit???
U draait nog steeds om het kernpunt.

Eens met de Professor :j

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:04

nombrado, bemoei je aub niet met mijn paard. ik heb een instructeur, nee, een leermeester die mijn paard heel goed aanvoelt, met wie mijn paard graag samen wil werken en die in zijn pink meer ruitergevoel heeft dan menig ruiter in zijn hele lichaam. ga aub jezelf niet boven deze man stellen, want je maakt jezelf alleen maar belachelijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:05

Eerst over angst. Wat quadripes en professor zeggen, houdt, wat mij betreft, regelrecht verband met dat wat ik ook benoem. Angst met/bij/op paarden is niet irreëel als je niet de benodigde kennis en kunde hebt om dat paard in die situatie goed te benaderen. En dat is vaak niet zo tegenwoordig en dat betekent dus eerst werken aan jezelf.
Als je als mens weet wat je doet, volgt het paard en is er geen reden meer tot angst.
Ik ben alleen nog lang niet zover, ondanks mijn leeftijd en de vele jaren met paarden. Jammer dan... ik hoop in de toekomst toch de mogelijkheid te hebben om weer te lessen, desnoods in clinics, want ik weet verdraaid goed waarom ik bang ben.

Nombrado, m.i. zoek je dat daarom veel te ver. Je lijkt een beetje op de psychiaters die eindeloos in iemands verleden en jeugd gaan graven om erachter te komen waar wellicht een steekje is gevallen om daar de schuld te leggen (ernstige situaties uit verleden zoals misbruik daargelaten... dat is heel iets anders)
Punt is dat iedereen, zeker iemand die al wat ouder is, traumatische situaties heeft meegemaakt. Je vindt altijd wel iets, als je maar goed zoekt.
Maar de oorzaak van het probleem ligt over het algemeen niet zo diep. Ook niet bij angst voor paarden.
Het komt m.i. voort uit de reëele angst letsel op te lopen en geeft aan dat de kennis en kunde nog niet is wat het moet zijn, om veilig met een paard te kunnen werken
In die zin snap ik de oude meesters erg goed.
Dat tegenwoordig iedereen aanklooit met paarden is waarschijnlijk de reden waarom er veel ongelukken gebeuren. Want die gebeuren er werkelijk.

Mbt groen paard... ik ben geen instructeur, klassieke leraar, noch getalenteerd of goed ergens in op dit gebied. Maar ik heb wel een behoorlijk stuk ervaring en ik kan met zekerheid zeggen dat een onervaren paard en onervaren ruiter geen gelukkige combi is. Bokt staat vol met probleemvragen die hier hun oorsprong hebben. Lees de problemen er maar eens op na.
Helaas wordt daardoor menig onervaren paard verklooit.

Het is m.i. klinklare nonsens dat je er wel komt als je weet hoe paarden zich onderling gedragen. Een paard is geen mens en weet verdraaid goed dat wij geen paard zijn. Het is tenslotte niet achterlijk. Daarnaast heb ik nog nooit een paard op een ander paard zien zitten (nou ja gedeeltelijk misschien voor bepaalde doeleinden), een ander paard gymnastische oefeningen laten doen op commando of met elkaar met de lange teugel zien werken.
Wij vragen paarden dingen die ze elkaar niet vragen en daartoe moet een communicatie worden ontwikkeld. Dat is ook gebeurd, heel erg lang geleden, en ik vermoed dat het met de methode trial en error is gebeurd. Gezien het belang van de paarden destijds en het belang van een goede africhting van die paarden, denk ik dat er door die mensen heel erg veel energie is gestoken in het vinden van de methode die het beste werkt en de houdbaarheid van de paarden garandeerd.
Omdat wij het geluk hebben dat we het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, kunnen wij daarvan weer leren en meteen toepassen waarvan we weten dat het het beste werkt/het meest duidelijk is voor het paard etc ipv alles opnieuw uit te proberen en daarmee paarden te verklooien...(het zal bij de ontwikkeling van een goede rijmethode heus wel eens misgelopen zijn)

Wat de les van andafries betreft... ja, ik begrijp die vraag goed.
Nombrado je schrijft heel erg veel, maar zegt niet zo veel. Het gaat veelal over ongrijpbare, niet nader te definieren stellingen en niemand van ons lijkt te begrijpen wat je nu allemaal verteld.
Andafries wil een les van je nemen, omdat je de indruk wekt het beter te weten, maar dit niet uit je woorden blijkt.
Iemand die dan toch wil weten hoe het zit en in hoeverre je de stellingen werkelijk in praktijk kunt brengen en kunt overdragen, zal daarvoor een les willen volgen.
Als die les wordt gefilmd en bekeken, hoeft ze daarna niet alleen een bewering in je voordeel of nadeel te doen, die altijd subjectief is, maar kunnen andere mensen ook hun oordeel daaraan koppelen.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:08

prachtig verwoord :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:09

Met paarden omgaan, ze berijden, ze borstelen en zelfs ze aanraken betekent van jezelf af kunenn stappen en leren te denken en te VOELEN vanuit het paard.
De grootste fout die mensen maken is door rationeel te gaan denken, wij kunnen boeken lezen, elkaar bevechten maar ieder gevecht is een gevecht tegen jezelf.
Kom ik weer met de ene vinger die wijst naar een ander, en de drie vingers die wijzen naar jezelf.

Vechten is Nederlands, en Duits ik ben op 5 mei een minuut helemaal stil om te bedenken wat mensen elkaar aandoen, en wat mensen nu maakt tot wie ze zijn. Is er iets veranderd?
Is de holocaust voorbij?
Het is een grote competitie, de ene kan iets beter dan...

Paarden zijn onze therapeuten als het gaat om je eigen gevoel, zij spiegelen alles. Angst, trouw, loyalitiet, betrokkenheid en vooral het in staat zijn om ons te begrijpen. Paarden denken niet zoals wij, ze handelen altijd 100% vanuit zichzelf en blijven altijd trouw aan zichzelf.
Alleen de hengsten vechten, om hun merries en kinderen te beschermen. De merries koesteren hun kwetsbare veulens en ze helpen elkaar om dat samen te kunnen doen. Daarom leven paarden in de natuur in kuddes en bij ons in groepen. Alles in hun leven gericht op samen.
Daarom kunnen wij deze dieren trainen, en onszelf ook.

Mensen leven vaak in een droom, de kosmos, prachtige verhalen en noem het maar op. Paarden zetten ons terug op aarde, zij zijn bij voorkeur met hun vier benen op de grond.
Mensen die moeite hebben met het inleven in anderen zullen nooit deze dieren begrijpen, waarom niet? Omdat die mensen vanuit IK denken, en niet in staat zijn vanuit JIJ te denken. Daar komt ruzie van. Dat is competitie en de natuur kent geen competitie, zij kent alleen maar samen.

Als ik dit topic doorlees is het gehalte aan zelfkennis en zelfingenomenheid enorm. Kritiek op alles en iedereen. Beschamend vind ik dat en er wordt gelet op kleine details die in het grote geheel totaal niet relevant zijn. Alleen de autist ziet de details.
Ik kan het standpuntvan Nombrado goed begrijpen, als het iets meer geaard zou zijn zou ze heel krachtig kunnen zijn of worden. Net als ik het leerproces van Quadripes kan begrijpen en boeiend vind. Anderen, benoemen zichzelf tot 'ik ben belangrijk' en genieten als een ander met de grond gelijk wordt gemaakt. Waarom?
Zij die alleen maar willen competeren en zichzelf zo vreselijk interessant en belangrijk vinden zullen nooit leraren kunnen zijn.

Zij missen het fundament van het omgaan met anderen, met paarden en met mensen, het fundament wat ons verbindt of afstoot. In een woord samengevat respect. Waar we als mens zo trots op zijn.
Praten over paarden is heerlijk voor paardenmensen, en ik bewonder de openheid van sommige mensen hier die dat durven. Eerlijkheid duurt lang, maar op de lange duur vertaalt het zich terug.
Kijk maar naar de paarden, zij tonen ons precies wie we zijn.

Professor, toon me uw paard en ik vertel u wie u bent. Dat is slechts een uitdrukking uiteraard, maar mogelijk snap ik dan het onderschrift wat ik nu niet begrijp in relatie tot paarden. Het geeft me nu zo'n vreemd 'gevoel'.

Als groot instructeur zou het leuk zijn om na al die jaren van geheimzinnigheid eens te kunnen zien wie deze grootmeester is, vooral in relatie tot zijn paard?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:14

ook een mooi stuk proza, hoewel ik het niet met alles eens ben. maar ook mooi geschreven.

ik denk dat paarden niet altijd trouw aan zichzelf blijven. op het moment dat een paard mishandeld wordt, en dat gebeurt sneller dan wij denken, zal het veranderen. zal het niet meer zichzelf zijn. net zoals een kind verandert als dat gebeurt.

het is dan aan ons, ruiters, om zo'n paard weer zichzelf te laten worden.

een paard dat eenmaal door verkeerde training is gebroken, wordt nooit meer helemaal zichzelf.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:17

liljebo schreef:
Een paard is geen mens en weet verdraaid goed dat wij geen paard zijn. Het is tenslotte niet achterlijk. Daarnaast heb ik nog nooit een paard op een ander paard zien zitten (nou ja gedeeltelijk misschien voor bepaalde doeleinden), een ander paard gymnastische oefeningen laten doen op commando of met elkaar met de lange teugel zien werken.
Wij vragen paarden dingen die ze elkaar niet vragen en daartoe moet een communicatie worden ontwikkeld. Dat is ook gebeurd, heel erg lang geleden, en ik vermoed dat het met de methode trial en error is gebeurd. Gezien het belang van de paarden destijds en het belang van een goede africhting van die paarden, denk ik dat er door die mensen heel erg veel energie is gestoken in het vinden van de methode die het beste werkt en de houdbaarheid van de paarden garandeerd.
Omdat wij het geluk hebben dat we het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, kunnen wij daarvan weer leren en meteen toepassen waarvan we weten dat het het beste werkt/het meest duidelijk is voor het paard etc ipv alles opnieuw uit te proberen en daarmee paarden te verklooien...(het zal bij de ontwikkeling van een goede rijmethode heus wel eens misgelopen zijn)

_/-\o_ This is the subject of the matter of the point.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:27

Als je denkt sterker te zijn dan Moeder Natuur zal je altijd blijven vechten tegen jezelf.
Geen paard zal reageren als mens. Paarden leren door naar elkaarte kijken, zo weten ze hoe ze horen te zijn. Dieren zijn geprogrammeerd, hun gedrag en hun levensstandaard ligt genetisch vast.
Al het andere in combinatie met mensen is aangeleerd.

Alle gedrag van een paard is paardengedrag, veel gedrag van mensen is gekopieerd of ge quote gedrag. Mensen vinden het belangrijk WAT iemand is, paarden vinden het belangrijk WIE je bent. Zij kijken niet naar tiltels, diploma's oid. Door rationeel te denken zijn velen het contact kwijt met de natuur, en denken dat alles te programmeren is. Gek, eigenlijk, want we zijn zelf een odnerdeel van die natuur.

Maar als je vindt dat dit proza is, dan zijn mijn woorden niet juist gekozen.
Dat wij degene zijn de paarden moeten helpen, om zich te handhaven is onze 'paardgevangenissen', daar zijn we het denk ik over eens.

Vooral de gekwetste paarden, die niet begrepen worden, agressie tonen, angst hebben en andere problemen vertonen zijn een afspiegeling van wat ze geleerd hebben. ik geloof niet dat ruiters problemen oplossen, ik geloof dat alles begint op de grond en hoe je met elkaar omgaat.
Dat heb ik van de paarden geleerd.
Daarom blijf ik bij mezelf, dat is soms al lastig genoeg.

Juist de dieren die zo assertief zijn en blijven reageren zijn nog zo levendig, zij zij docenten voor mensen. Een paard is 100% paard, altijd en overal.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:40

Haha mijn uidaging naar Nombrado toe doet wel veel stof opwaaien. Precies de bedoeling !!!
Het gaat er ook niet om dat ik problemen heb met mijn paard (Bondadoso), nee die neem ik echt niet mee.
Daar heb ik de juiste instructie al voor waar ik duidelijk verbetering mee krijg. Maar een paard /pony met minder ervaring mag Nombrado zich mee bewijzen. Ze blaast nogal hoog van de toren met haar speciale gaves en dat wil ik wel ervaren en uitwisselen hier op het forum. Ze beweerd dat het werken aan de lange teugel dat ze jaar het goed gevoel in heeft en dat dit werk vrij simpel is voor iedere klassieke ruiter. Nou dat wil ik dan wel ervaren want daar denk ik toch anders over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:42

andafries schreef:
Haha mijn uidaging naar Nombrado toe doet wel veel stof opwaaien. Precies de bedoeling !!!
Het gaat er ook niet om dat ik problemen heb met mijn paard (Bondadoso), nee die neem ik echt niet mee.
Daar heb ik de juiste instructie al voor waar ik duidelijk verbetering mee krijg. Maar een paard /pony met minder ervaring mag Nombrado zich mee bewijzen. Ze blaast nogal hoog van de toren met haar speciale gaves en dat wil ik wel ervaren en uitwisselen hier op het forum. Ze beweerd dat het werken aan de lange teugel dat ze jaar het goed gevoel in heeft en dat dit werk vrij simpel is voor iedere klassieke ruiter. Nou dat wil ik dan wel ervaren want daar denk ik toch anders over.
:j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:44

Ik ben benieuwd :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:52

andafries, geef jij ook wel eens gewoon les aan iemand die eens wil ervaren hoe werk aan de lange teugel is, maar dus niets weet (en geen mogelijkheid heeft om echt te lessen, maar wel dus graag eens wil proeven?)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:59

paarden kijken regelrecht in de ziel van mensen.
voorbij alle ego's en denkwijze of aangeleerd gedrag.
Zien angsten, blokkades, maar zeker het mooie in elk mens.
zij oordelen niet , of geven er geen oordeel aan.
ze leven in het NU. Waarin zij hun lessen hier ook mogen ervaren en leren.

Paarden geven op subtiele wijze aan, als ze iets mankeren of het anders zouden willen.
je kan daar als mens voorbij gaan, maar de signalen zullen sterker worden.
Een mens kan er voor kiezen het paard aan zichzelf te onderwerpen (breken of nog andere woorden die hiervoor gebruikt worden) , daarbij maken ze 1 essentieel onderdeel stuk bij het paard. De individualiteit.
wat willen wij als mens? een robot die alles volgens het boekje doet? Of 2 individuen , mens en paard, die tot een samenspel komen, waarbij er plezier en passie ervan afstraalt.
Ik wil een paard zien stralen. De trots, de kracht, de lenigheid en het unieke individu .
Om dit als mens te kunnen zien? hoef je niet te beschikken over gave's of is voor maar enkele weg gelegt (iedereen heeft deze gave) mits je maar bereid bent het te zien en te ervaren en ervoor open te staan.

In het rijden wil ik dit ook graag zien tussen ruiter en paard.
een plezier, een kracht, een lichtheid en samenspel wat beide plezier schept.
Niet om op te scheppen naar de buitenwereld, of te laten zien "hoe goed je bent", die fase mag iedereen wel eens achter zich laten.

Ik ben als instructeur een aangever in de lessen. Laat de leerlingen een andere kant zien, zodat zij het ook zelf kunnen en niet meer afhankelijk hoeven zijn van de oordelen van anderen. (hoe goed ze wel niet zijn)
Niets moet daarin, elke ervaring is daarin al belangrijk.
Filmpjes plaats ik niet en ga ik ook niet plaatsen.
Helemaal niet van leerlingen. Dat vind ik niet ethisch. (en veel te kwetsbaar)
les gaat altijd om jezelf
niet om wat een ander ervan vind.
zo ziet een paard dat ook

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:07

andafries schreef:

ze is gewoon hier
je mag dit verhaal dus ook rechtstreeks naar mij richten hoor.
Ik hoef mij niet te bewijzen, waarom? voor wie?
de toren zet jij mij op, ik niet mijzelf. want ik zie iedereen als gelijke, niet als mindere of meerdere
als jij mij op dat voetstuk zet? heeft dat betrekking op jou, niet op mij.
Ik heb , net als iedereen op deze aardbol, mijn eigen lessen.
Wat ik al doorhad bij je aanvraag, is bij deze bevestigd. Vandaar dat ik niet inga op je verzoek. Er is namelijk absoluut geen hulpvraag, dus wat kom ik daar dan doen?
Het is bedoeld iemand bewust af te branden en te kleineren. Dat is geen hulpvraag, dat is uit ego , kijk mij eens beter zijn dan jij.
en dat is nu net waarin ik niet meewerk, want dat is niet mijn essentie van mij lessen.
Jou onderschrift zegt duidelijk dat je geen publiek nodig hebt. Mooi onderschrift, maar is het waar?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:14

mooie woorden waar je m.i. in de praktijk niets mee kunt.
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen en het klinkt ook mooi, maar zoals gezegd... je hebt er in de praktijk niets aan.
Wil je een paard zijn individualiteit en trots laten houden, dan moet je gewoon weten wat je doet; ervaring en kennis in huis hebben. En geduld en inzicht.

Dat veel paarden worden gebroken, klopt. Volgens mij is daar een eenvoudige verklaring voor. Geweld begint waar kennis eindigt. Bovendien moet alles gisteren.

Als ik les neem van iemand, heb ik het meeste aan een persoon die gedegen kennis in huis heeft, dat kan laten zien en mij in heldere bewoording kan vertellen waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen. En dan leer ik, van die mens, het goed te doen.
Zonder mooie woorden, speciale gevoelens of dromerij. Maar simpel vanuit gedegen kennis van het paard, begrip en geduld.

Het lijkt me logisch dat je geen filmpjes van leerlingen plaatst. Maar ik zie niets onethesich aan het les geven aan een forum lid en dat filmen en plaatsen als dat betreffende forumlid dat zelf graag wil

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:16

liljebo schreef:
Het lijkt me logisch dat je geen filmpjes van leerlingen plaatst. Maar ik zie niets onethesich aan het les geven aan een forum lid en dat filmen en plaatsen als dat betreffende forumlid dat zelf graag wil

wel als het forumlid er een speciaal doel mee heeft.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:19

liljebo schreef:
andafries, geef jij ook wel eens gewoon les aan iemand die eens wil ervaren hoe werk aan de lange teugel is, maar dus niets weet (en geen mogelijkheid heeft om echt te lessen, maar wel dus graag eens wil proeven?)

Ik weet dat Piet Bakker met regelmaat in Scandinavië is, maar of ie bij jou in de buurt komt weet ik niet. Je zou ns kunnen vragen. Zijn website: http://www.lipizzaners.nl/

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:20

liljebo schreef:
mooie woorden waar je m.i. in de praktijk niets mee kunt.
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen en het klinkt ook mooi, maar zoals gezegd... je hebt er in de praktijk niets aan.
Wil je een paard zijn individualiteit en trots laten houden, dan moet je gewoon weten wat je doet; ervaring en kennis in huis hebben. En geduld en inzicht.

Als ik les neem van iemand, heb ik het meeste aan een persoon die gedegen kennis in huis heeft, dat kan laten zien en mij in heldere bewoording kan vertellen waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen. En dan leer ik, van die mens, het goed te doen.
Zonder mooie woorden, speciale gevoelens of dromerij. Maar simpel vanuit gedegen kennis van het paard, begrip en geduld.

Dus iemand anders moet jou vertellen wat je moet doen?
wie bepaald wie er gedegen kennis heeft?
Het paard heeft zeker ook begrip en geduld (engelengeduld) en is zeker bereid jou daarin te helpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:21

Maar dan ga je er dus al vanuit dat het tegenvalt?
Ik neem aan dat je iemand pas werkelijk kunt overtuigen als je les geeft en juist heel goed blijkt in dat wat je doet, in tegenstelling tot de indruk die nu heerst.
In dat geval zou het toch alleen maar voor je spreken?

Ik weet het niet hoor... als ik denk dat ik ergens erg goed in ben en ik heb te maken met een aantal mensen die beweren dat het niet zo is, zonder dat ze dat in de praktijk hebben kunnen ervaren, zou ik zelf heel graag laten zien waar ik voor sta.

Wie weet verras je de mensen hier?