nombrado schreef:Professor schreef:Begin toch de onzekerheid te voelen die u nu naar voren brengt.
ik niet![]()
![]()
![]()
maar als men les wil, kan men mij benaderen via PB
De aanvraag van andafries is openbaar.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:quadripes schreef:je bent alweer vergeten wat je gisteren hebt geschreven?
maar ik vind dat ik nu wel weer genoeg gezegd heb in deze onzinnige discussie.
nee hoor
maar tussen vwnw en naar verzameling toe werken, is nog zoveel anders te doen.
nl de zit van de ruiter!
liljebo schreef:Een paard is geen mens en weet verdraaid goed dat wij geen paard zijn. Het is tenslotte niet achterlijk. Daarnaast heb ik nog nooit een paard op een ander paard zien zitten (nou ja gedeeltelijk misschien voor bepaalde doeleinden), een ander paard gymnastische oefeningen laten doen op commando of met elkaar met de lange teugel zien werken.
Wij vragen paarden dingen die ze elkaar niet vragen en daartoe moet een communicatie worden ontwikkeld. Dat is ook gebeurd, heel erg lang geleden, en ik vermoed dat het met de methode trial en error is gebeurd. Gezien het belang van de paarden destijds en het belang van een goede africhting van die paarden, denk ik dat er door die mensen heel erg veel energie is gestoken in het vinden van de methode die het beste werkt en de houdbaarheid van de paarden garandeerd.
Omdat wij het geluk hebben dat we het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, kunnen wij daarvan weer leren en meteen toepassen waarvan we weten dat het het beste werkt/het meest duidelijk is voor het paard etc ipv alles opnieuw uit te proberen en daarmee paarden te verklooien...(het zal bij de ontwikkeling van een goede rijmethode heus wel eens misgelopen zijn)
andafries schreef:Haha mijn uidaging naar Nombrado toe doet wel veel stof opwaaien. Precies de bedoeling !!!
Het gaat er ook niet om dat ik problemen heb met mijn paard (Bondadoso), nee die neem ik echt niet mee.
Daar heb ik de juiste instructie al voor waar ik duidelijk verbetering mee krijg. Maar een paard /pony met minder ervaring mag Nombrado zich mee bewijzen. Ze blaast nogal hoog van de toren met haar speciale gaves en dat wil ik wel ervaren en uitwisselen hier op het forum. Ze beweerd dat het werken aan de lange teugel dat ze jaar het goed gevoel in heeft en dat dit werk vrij simpel is voor iedere klassieke ruiter. Nou dat wil ik dan wel ervaren want daar denk ik toch anders over.
andafries schreef:Haha mijn uidaging naar Nombrado toe doet wel veel stof opwaaien. Precies de bedoeling !!!
Het gaat er ook niet om dat ik problemen heb met mijn paard (Bondadoso), nee die neem ik echt niet mee.
Daar heb ik de juiste instructie al voor waar ik duidelijk verbetering mee krijg. Maar een paard /pony met minder ervaring mag Nombrado zich mee bewijzen. Ze blaast nogal hoog van de toren met haar speciale gaves en dat wil ik wel ervaren en uitwisselen hier op het forum. Ze beweerd dat het werken aan de lange teugel dat ze jaar het goed gevoel in heeft en dat dit werk vrij simpel is voor iedere klassieke ruiter. Nou dat wil ik dan wel ervaren want daar denk ik toch anders over.
liljebo schreef:andafries, geef jij ook wel eens gewoon les aan iemand die eens wil ervaren hoe werk aan de lange teugel is, maar dus niets weet (en geen mogelijkheid heeft om echt te lessen, maar wel dus graag eens wil proeven?)
liljebo schreef:mooie woorden waar je m.i. in de praktijk niets mee kunt.
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen en het klinkt ook mooi, maar zoals gezegd... je hebt er in de praktijk niets aan.
Wil je een paard zijn individualiteit en trots laten houden, dan moet je gewoon weten wat je doet; ervaring en kennis in huis hebben. En geduld en inzicht.
Als ik les neem van iemand, heb ik het meeste aan een persoon die gedegen kennis in huis heeft, dat kan laten zien en mij in heldere bewoording kan vertellen waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen. En dan leer ik, van die mens, het goed te doen.
Zonder mooie woorden, speciale gevoelens of dromerij. Maar simpel vanuit gedegen kennis van het paard, begrip en geduld.