Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:21

het is niet dat mijn paard als een giraffe door de baan gaat. Hij komt wel degelijk neerwaarts maa rhij komt niet voorwaarts neerwaarts. en daar heb ik de hulpteugel voor nodig. ik ga eens knutselen hoe ik de hulpteugel kan omtoveren tot een chambon

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:31

Sizzle schreef:
Hihi meneertje ongeleid projectiel dus :D

Hij heeft er de afstamming ook wel naar natuurlijk :P

Die zal er ongetwijfeld mee te maken hebben :P Hij wordt ook nooit echt moe als zijn pet zo staat, gaat gewoon op karakter door. Dus extra aan het werk zetten... Dat houdt hij meestal langer vol dan ikzelf of werkt averechts waardoor hij nog heter wordt.

Dit jaar nog geluk gehad met de temperaturen denk ik, maar merk nu wel weer dat hij frisser wordt. Had zijn voer wat opgehoogd omdat hij harder moest werken nu maar dat heb ik er maar weer afgehaald. Verkeerde timing.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:38

Starbreeze, de winter is begonnen. Ik geef die van mij geen krachtvoer. Dan wordt hij helemaal fris en komt het volbloedje naar boven. Maar het weer zit ook niet mee. Koud en winderig. Die van mij gaat goed om met de kou maar met kou en wind is hij gewoon erg fris.

Die shetlander <3 Die van mij was daar nooit zo braaf blijven staan. Die rent met longeren altijd achter mijn paard aan. Beetje uitdagen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:44

Ja hè, ligt toch aan het weer. In de zomer is hij echt veel rustiger en meer gelaten. Hij is wel braaf verder maar hij wordt wel een stuk meer wakker.

Hij krijgt nu een kwartje basisbrok per keer, dan wordt hij niet over geslagen met de voerbeurten.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:45

Prachtig paard Simpelman!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:50

Mijn zot kan gelukkig werk en speeluurtje vrij goed scheiden. Daar heb ik gelukkig weinig mee te stellen.

Mooi langelijnd paard in dat longeer filpmje, dat wordt zeker een goede als hij nog wat verder uitgezwaard is :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 17:04

damian23 schreef:
Die shetlander <3 Die van mij was daar nooit zo braaf blijven staan.
Die rent met longeren altijd achter mijn paard aan.
Beetje uitdagen.

Deze ook, maar dat mag niet....
Je kunt aan de houding van de A-Fries zien dat hij het af en toe toch doet maar alleen met zijn blik....

Als hij in de weg loopt dan duwt ze hem opzij, zo van hup weg jij, wij zijn aan het werk en dat is serieus.. :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:25

super leuk die Shetlander... Inderdaad een mooie fries die je daar laat zien. wahaha @ starbreeze, te grappig. van dit frisse gedrag heb ik nu echt noooooit last. meneer wilt buiten nog wel eens gek doen maar zodra ik hem in de handne heb is het alsof hij leegloopt en dan zakt zijn hoofd en is hij helemaal ontspannen. wel leuk zo een stuiterbal naast je lijkt me!!!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:52

Simpelman schreef:
@DarkoFoitzik,

Damian gaf al aan dat je je gogue gemakkelijk kunt aanpassen tot Chambon

Heel streng afgesteld

[ Afbeelding ]

Heel licht afgesteld

[ Afbeelding ]

Het doel is slechts het je paard belemmeren in een vastgezette houding te gaan draven, zoals hier onder:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Probeer op onderstaande uit te komen, met nét iets meer activiteit, de Chambon staat hier op maximaal.

[ Video ]

Is dit jouw eigen paard simpelman?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:54

@starbreeze: ik zal straks proberen uit te leggen hoe ik probeer de giraffestand te voorkomen/vermijden..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:01

Jullie gaan te snel :+ Ik vond het marketingverhaal interessant, ik ben het wel eens dat je aan goede marketing moet doen.
Ik heb er echt helemaal niets mee en het is echt ver buiten mijn comfort-zone :o
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat je aan marketing moet doen als de kwaliteit van je product niet goed genoeg is, maar ik heb me de laatste paar maanden laten overtuigen dat dat niet zo is :D Ben er druk mee bezig :D :D

Qua longeren, ik heb niets met hulpteugels.
Al vind een fijn afgestelde chambon en stootteugel prima (in tegenstelling tot de longeerhulp en pessoa), is het mijn keus om er niet mee te werken.

Ik vind de tijd die je "kwijt" bent met het aanleren van het strekken van de hals nooit verloren tijd. Het verbetert je communicatie en de algehele ontspanning van het paard zo ontzettend, dat ik er nooit voor kies om maar gewoon het hoofd naar beneden te vragen.

Voor mij komt die lage hoofdhouding voort uit juist lichaamsgebruik. Ik wil communiceren over dat lichaamsgebruik (voorwaarts, ontspanning, balans). Die communicatie heb je ook nodig bij het rijden. Het is nooit verloren tijd om die communicatie heel goed te krijgen.

Ik focus nooit heel lang op lichaamsgebruik, altijd korte stukjes. Als het paard fris is, ligt er een beetje aan wat de reden is.
Is het paard speels, dan mag hij eerst wat rennen en spelen, sprongetjes, draaien, hard gaan, "leuke" dingen. Niet los, juist "gekke" dingen onder controle van mij. Als de rust is gekomen, werk ik aan lichaamsgebruik.
Als het frisheid door spanning is, werk ik eerst aan ontspanning. De goede lichaamshouding komt dan vanzelf.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:50

@sanne83: als je de hele dag moet werken is t praktische niet bij te houden hier! Gelukkig geen baas die me op de vingers kijkt :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:39

Ik kan niet volgen in mijn verlof :D

Bedankt sizzle voor de uitleg!

Als mijn paard te fris is laat ik hem heel dicht bij mij lopen, loop ik half en half mee langs hem, beetje genre werken aan de hand. Hij stuiterd dan wel, maar ik kan hem dan wel ho hier blijven vertellen. Hij heeft genoeg respect en zelfcontrole om mij niet overeind te springen.
Is hij te brutaal stuur ik hem achteruit, fris of niet fris hij moet luisteren.
Of soms laat ik hem gewoon voor mij staan, en wacht ik totdat hij op rust komt te staan, smekken met mond. Hij mag niet links of rechts wegdraaien. Doet hij natuurlijk wel eens. Ik ben wel redelijk snel met mijn zweep om de doorgang te blokkeren. En hij weet ook heel goed dat de zweep of mijn arm de grens is. (En soms is meneer zeer brutaal en neemt hij gewoon die enge zweep uit mijn hand :+ )
Werken is werken en heeft hij teveel energie vind ik maar dat hij meer zijn best moet doen. :o
Dan laat ik hem op die kleine volte, draf stap draf stap. Totdat ik vind dat hij kalmeert.
Dan vergroten we de circel terug. En blijf ik overgangen maken. Luisterd hij niet terug dichter bij mij, dat kleine verzamelde is zwaar voor hem, dus hij wordt dan snel moe :D .
Nu ik probeer hem zo veel mogelijk paddock beweging te geven, en als ik weet dat hij fris zal zijn spelen we nog even samen. Jammergenoeg kan hij niet een hele dag buiten in de winter.

Nu mijn ander paard ging dat zo niet lukken, die ging mij dan overeind lopen. Mocht ze natuurlijk ook niet maar die bleef in die furie hangen en schrok ook van alles dan, was een beetje gevaarlijk. Maar die was dan van zichzelf flegmatiek in het werk, dus gebruikte dat zotte om haar goed voorwaarts te houden, was ze opeens zo los als een veertje, dan maar rodeo tussendoor.
Giraf als ze was, kon je haar ook tussendoor laten zakken.
Nekje krullen en passage. Doe maar! En was ze toch teveel giraf, om goed te zijn, welja morgen beter. Als ze op de wei giraf speelde was ik er ook niet bij om te zeggen doe je kop omlaag..

Simpelman, mooi filmpje en hilarische shetlander! Haha

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:57

biscaya schreef:
@starbreeze: ik zal straks proberen uit te leggen hoe ik probeer de giraffestand te voorkomen/vermijden..

Dit is Hoe ik t doe Starbreeze..
De giraffestand.. is een uiting van opwinding/ spanning..Mijn merrie kon/ kan deze heel goed..Helaas. Wat ik alle paarden als eerste leer ( voordat ik überhaupt ga longeren) is voor ( minimale) druk te wijken ter hoogte van de atlas ( die van mij had dat snel door alleen in haar spanning kon ze wel 100 x weer met haar hoofd omhoog komen)..De aanhouder wint ik hoef mn hand nog maar alleen boven haar hoofd te halen en ze zakt gewillig ( heeft door dat het toch wel erg fijn is)..De adrenaline zakt hierdoor en endorfines worden op die manier aangemaakt.. Dan ga ik verder met aan de hand vwn te oefenen..Dit kost wat tijd...Vind ik niet erg.. Op t moment dat ik ga longeren begin ik op de kleine volte en vraag dmv kleine ophoudingkjes wat stelling en op t moment dat ik voel dat het paard wil zakken geef ik mee..Als er spanning en girafgedrag is hou ik t paard nog even op de kleine volte..Hoe meer het paard de hals kan laten " vallen" Hoe sneller de endorfines worden aangemaakt Hoe eerder af van girafstand..Eerst dit alles goed in stap bevestigen..Je zult zien als t kwartje valt ( en dit kan even duren) dat het paard het steeds meer gaat aanbieden vwn te Willen lopen..denk toch dat t als zeer prettig door paarden wordt ervaren. Uiteindelijk kan je paard dit ook op de grote volte ( stap, draf , galop).
Dus zodra de girafstand aanneemt de volte verkleinen, kleine ophoudingkjes maken, zodra de hals wil vallen zelf meegeven.
Je eigen lichaamstaal ( zacht) heeft grote invloed op de girafstand merk ik..
Mijn paard komt nog zelden in de girafstand aan de longe..Zou willen dat ik dat onder t zadel ook zo snel voor elkaar kreeg..
Ik hoop dat je hier wat mee kan!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:16

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga er eens mee aan de slag. Ik merk dat hij soms ronden achter elkaar kan stofzuigen en ineens is hij weer afgeleid en loert hij maar wat rond.

Het leren wijken voor druk bij de atlas, doe je dat met je hand?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:20

Ik doe het ook zo, maar dan met wijken voor druk op de neusriem via de kaptoomring. Ik leer ze daar het commando 'zakken' bij. Dat commando werkt ook goed vanuit het zadel :j
Is ook practisch als je paard ergens voor moet bukken :+ (ik had vroeger een super lage trailer).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:25

@starbreeze: je begint achter de oortjes ( hele lichte druk) bij geen reactie voer je de druk wat op, nog geen reactie dan maar even echt pittige druk ( meestal niet nodig hoor) zodra je reactie omlaag voelt ook al is t maar een milimeter haal je de druk weg..Je zal zien als je hier even consequent aandacht aan besteedt dat je steeds minder " druk" hoeft uit te oefenen en helemaal mooi is als je je hand alleen nog even boven de atlas houdt en dat t paard wil zakken..Mooi doel om naar te streven!
Ben benieuwd!

Ik geef druk met 3 of 4 vingers..Nog even voor de duidelijkheid..
Laatst bijgewerkt door Othilly op 07-01-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:28

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:35

Simpelman schreef:
[ Video ]
ja mooi he, weet je wie dit is ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:35

nee

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:37

Heeft deze er niet al eerder opgestaan?
Komt me bekend voor.
Waarom plaats je deze?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:43

Bisc:

Fijne praktische en direct bruikbare tip geef je hier, fijne bijdrage, waarvoor dank.
Ik herken in op kleine volte longeren hetzelfde als ohz in een kleine volte op de binnenteugel nageven.
Probleem is hier nog vaak dat uit die volte komend koppie weer omhoog gaat.
Mijn paardje mag ook soms hierbij hoofd wat kantelen, das niet de bedoeling natuurlijk, wat doe jij hieraan ? Of vraag ik op zo'n moment fractie teveel ?

Vraagje: voor jou is "geef ik mee" als beloning; het stoppen met de ophoudingkjes maken en longeerlijn ontspannen in contact , meer niet ?
Wellicht een "braaf" erbij ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:47

Peetstap, dan heb je hem waarschijnlijk te weinig aan de buiten teugel. Kun je hem wel omstellen binnen de volte (van hand veranderen)?
Minder stelling nemen en dan eerst volte iets vergroten danwel hoek inrijden dan lukt het waarschijnlijk wel (?).

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:50

Bedankt voor de uitleg Biscaya, ik ga het uitproberen.
@Simpelman, die arabo-fries(toch?) is zo fijn om naar te kijken, naar dat beeld streef ik!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:52

Peetstap schreef:
Bisc:

Fijne praktische en direct bruikbare tip geef je hier, fijne bijdrage, waarvoor dank.
Ik herken in op kleine volte longeren hetzelfde als ohz in een kleine volte op de binnenteugel nageven.
Probleem is hier nog vaak dat uit die volte komend koppie weer omhoog gaat.
Mijn paardje mag ook soms hierbij hoofd wat kantelen, das niet de bedoeling natuurlijk, wat doe jij hieraan ? Of vraag ik op zo'n moment fractie teveel ?

Vraagje: voor jou is "geef ik mee" als beloning; het stoppen met de ophoudingkjes maken en longeerlijn ontspannen in contact , meer niet ?
Wellicht een "braaf" erbij ?

Wat betreft op de volte herkenbaar hoor..zodra je voelt dat je em " kwijt" bent/ spanning direct weer de volte inzetten..contact houden op die binnenteugel totdat je voelt dat t paard als t ware t contact aanneemt..Van daaruit weer rechtdoor..verlies je em weer direct weer de volte inzetten. Er komt een moment dat t kwartje valt!

Wat betreft t meegeven aan de longe: idd ontspannen contact houden en je paard dmv braaf en lichaamstaal ( zacht) de hemel in prijzen!