Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:59

Het is misschien een stomme vraag, maar hoe worden in de klassieke dressuur pony's en dan vooral welshjes en shetlanders dan ingereden? Want, daar kun je moeilijk een volwassene op zetten...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:00

nombrado schreef:
en waarom moet dat dan op bokt op film? wat is daar het nut van?
Is niet helemaal een serieuze hulpvraag wel?

Denk dat andafries en velen hier op dit topic enorm nieuwsgierig zijn hoe u met uw gave werkt, niemand begrijpt het tot nu toe, maar nu wil andafries het weleens zelf meemaken wat u allemaal zo "extra´s uit de kast kunt halen. En zij wil dat dan op video zodat wij meegenieten kunnen, en er wat van kunnen leren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:01

Airborn schreef:
Het is misschien een stomme vraag, maar hoe worden in de klassieke dressuur pony's en dan vooral welshjes en shetlanders dan ingereden? Want, daar kun je moeilijk een volwassene op zetten...

Men heeft onder de Kinderen die enkele jaren rijden genoeg talenten die pony´s kunnen aanrijden onder goede begeleiding.
Domme vragen zijn er niet, wel domme antwoorden...... 8-)
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-05-11 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:01

quadripes schreef:
tegenwoordig rijdt iedereen maar meteen op jonge paarden. Xenophon schrijft dat jonge mensen niets te zoeken hebben op jonge paarden en dat het correct africhten van jonge paarden een vak apart is en dat als je daar geen ervaring in hebt, het paard niet moet willen africhten maar naar een ervaren africhter moet brengen. in onze maatschappij moet dat echter binnen een maand gebeuren. want tijd is geld. er wordt nauwelijks aandacht besteed aan een correcte opleiding van een paard.

onzekere paarden worden onvoorspelbare wezens. die zonder het te willen weer angst bij mensen veroorzaken.

daarbij wordt het stelselmatig afgeleerd om naar je paard te kijken en te luisteren en alles met dwang op te lossen.

als een beginnend ruiter de motivatie, en geen angst heeft dit zelf te doen, is er niets mis mee.
ik denk dat een paard meer weet dan jij je realiseert.
wb het rijden en beleren, met de juiste begeleiding kan zelfs een beginnende ruiter dit.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:02

welsh en shetlanders zijn Engelse pony's. In Engeland laten ze kinderen onder begeleiding de pony's rijden en daar krijgen kinderen van jongs af aan al een goede opleiding door het rijden van gymkhana's, hunter classes en jachten. Het is daar heel gewoon dat zesjarigen op jacht gaan. Die pony's worden ook niet klassiek gereden, maar engels. Dat is een heel verschil.

Nombrado: een paard kan geen ruiter opleiden. En ik heb er wel degelijk ervaring mee dat een onervaren ruiter een onervaren paard ging rijden. Dat is vragen om ongelukken. En het is oneerlijk tegenover het paard, dat het zo graag goed wil doen, maar door de ruiter totaal niet bevestigd kan worden in wat goed is en wat niet goed is.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 13-05-11 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:02

Professor schreef:
Denk dat andafries en velen hier op dit topic enorm nieuwsgierig zijn hoe u met uw gave werkt, niemand begrijpt het tot nu toe, maar nu wil andafries het weleens zelf meemaken wat u allemaal zo "extra´s uit de kast kunt halen. En zij wil dat dan op video zodat wij meegenieten kunnen, en er wat van kunnen leren.

ik zou zeggen, neem dan zelf een les :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:04

quadripes schreef:
Nombrado: een paard kan geen ruiter opleiden.

een paard kan een ruiter heel wat meer opleiden dan jij je realiseert denk ik.

ooit de eerste ruiter op een paard? hoe heeft die dat voor elkaar gekregen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:07

nombrado schreef:
Professor schreef:

ik zou zeggen, neem dan zelf een les :D

Nee het gaat niet om mij, maar u heeft het over de langeteugel gehad met Andafries en die bekritiseerde u ook haar leermeester, en daarom wilde andafries graag van u ervaren hoe u met uw gave dit oploste???
Maar dan in de praktijk omdat ze het niet geheel kon volgen zo theoretisch.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:08

nombrado, vandaag heb ik niet zoveel geduld als gisteren. als jij zelf niet begrijpt dat een paard een ruiter niet kan opleiden, zonder dat het paard zelf is opgeleid, dan hoeven we deze discussie niet eens aan te gaan. en dit bevestigt wat ik gisteren al schreef: jij hebt nooit serieus met een paard gewerkt. dan zou je deze uitspraken niet eens doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:14

quadripes schreef:
nombrado, vandaag heb ik niet zoveel geduld als gisteren. als jij zelf niet begrijpt dat een paard een ruiter niet kan opleiden, zonder dat het paard zelf is opgeleid, dan hoeven we deze discussie niet eens aan te gaan. en dit bevestigt wat ik gisteren al schreef: jij hebt nooit serieus met een paard gewerkt. dan zou je deze uitspraken niet eens doen.

hetgeen wat wij vragen aan een paard, kan een paard vanuit nature ook (ook de piaffe en passage)
dat houd dus in, dat het enige waar je aan zal moeten werken is de communicatie tussen ruiter en paard overbrengen.
als je een paard benaderd op de manier dat zij elkaar ook onderling benaderen (en dat is vaak waarin het mis gaat bij de mens en paard) is er niks aan de hand.
wat is jou definitie van serieus met een paard werken?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:18

nombrado schreef:
hetgeen wat wij vragen aan een paard, kan een paard vanuit nature ook (ook de piaffe en passage)
dat houd dus in, dat het enige waar je aan zal moeten werken is de communicatie tussen ruiter en paard overbrengen.
als je een paard benaderd op de manier dat zij elkaar ook onderling benaderen (en dat is vaak waarin het mis gaat bij de mens en paard) is er niks aan de hand.
wat is jou definitie van serieus met een paard werken?

Vind u dit niet een heel onnozele bewering, wij mensen kunnen van natuur uit ons bewegen, maar doen wij dat ook goed, en kunnen wij ongetraind en ongeleerd ons goed bewegen??
Wij kunnen over een boomstronk springen, maar over een lat van 1.80m moeten wij toch wel de techniek leren, zo is dat ook bij een paard.
Wat u beschrijft dan krijgt men beelden zoals die Bent.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:19

Professor schreef:
Nee het gaat niet om mij, maar u heeft het over de langeteugel gehad met Andafries en die bekritiseerde u ook haar leermeester, en daarom wilde andafries graag van u ervaren hoe u met uw gave dit oploste???

w8 ff
ik heb niet háár leermeester bekritiseerd
ik bekritiseerde het plaatje en filmpje aan de lange teugel.
zo zie je. Leermeesters doen ook niet alles perfect.
nog steeds begrijp ik niet , hoe ik dit kan oplossen met het paard van andafries hetgeen te zien is op het plaatje van wenen. (geen idee, ik zie de link echt niet hoor!)
òf loopt andafries tegen een probleem aan met haar paard, waardoor ze een andere kant wil ervaren?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:22

nombrado schreef:
Professor schreef:

w8 ff
ik heb niet háár leermeester bekritiseerd
ik bekritiseerde het plaatje en filmpje aan de lange teugel.
zo zie je. Leermeesters doen ook niet alles perfect.
nog steeds begrijp ik niet , hoe ik dit kan oplossen met het paard van andafries hetgeen te zien is op het plaatje van wenen. (geen idee, ik zie de link echt niet hoor!)
òf loopt andafries tegen een probleem aan met haar paard, waardoor ze een andere kant wil ervaren?

Of u wilt het niet begrijpen of u begrijpt het niet, maar uw beweringen hebben nieuwsgier bij andafries opgewekt, vooral dat met uw gave ervoor.
En wat is het voor u een probleem om even zo´n les te geven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:24

Professor schreef:
Vind u dit niet een heel onnozele bewering, wij mensen kunnen van natuur uit ons bewegen, maar doen wij dat ook goed, en kunnen wij ongetraind en ongeleerd ons goed bewegen??
Wij kunnen over een boomstronk springen, maar over een lat van 1.80m moeten wij toch wel de techniek leren, zo is dat ook bij een paard.
Wat u beschrijft dan krijgt men beelden zoals die Bent.

heeft men jou geleerd te lopen? heeft men jou geleerd hard te lopen?
ik heb het niet over springen gehad. Daar heb ik niets mee.
maar de mensen in de derde wereld hebben geen trainers. en toch lopen ze mee met de spelen.
ze balanceren zelfs uren lang, met een kruik op hun hoofd om water te halen.
of hebben ze daar les in gehad?
Een paard traint zichzelf ook. Dat begint al bij dat ze veulen zijn. Je ziet ze allerlei sprongen maken zodat ze zich bewust worden van hun lichaam en wat ze er mee kunnen.
Dat zie je bij elk dier. Ze doen dit spelenderwijs
Kijk naar een jonge kat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:27

Professor schreef:
Of u wilt het niet begrijpen of u begrijpt het niet, maar uw beweringen hebben nieuwsgier bij andafries opgewekt, vooral dat met uw gave ervoor.
En wat is het voor u een probleem om even zo´n les te geven.

Omdat het enige waarop ik haar les zou willen geven te maken zal hebben met ontspanning van de ruiter achter het paard. Wat dus veelal in stap zou gebeuren.
verder zou ik zeker bij dit paard en ruiter geen piaffe of passage verlangen.
eerst leren mooi door het lijf te bewegen met mooie soepele afgemaakte passen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:29

nombrado schreef:
heeft men jou geleerd te lopen? heeft men jou geleerd hard te lopen?
ik heb het niet over springen gehad. Daar heb ik niets mee.
maar de mensen in de derde wereld hebben geen trainers. en toch lopen ze mee met de spelen.
ze balanceren zelfs uren lang, met een kruik op hun hoofd om water te halen.
of hebben ze daar les in gehad?
Een paard traint zichzelf ook. Dat begint al bij dat ze veulen zijn. Je ziet ze allerlei sprongen maken zodat ze zich bewust worden van hun lichaam en wat ze er mee kunnen.
Dat zie je bij elk dier. Ze doen dit spelenderwijs
Kijk naar een jonge kat.

Ja ik heb leren lopen, ik heb leren hardlopen anders kon ik geen marathon lopen.
Derde wereld mensen leren het door overleveringen van de oudere.
Een paard kan zichzelf niet trainen dat is totale onzin.

U gaat nu weer doordraven, het gaat om de les van andafries die dolgraag een les wil hebben met haar paard aan de langeteugel, omdat u met uw gave misschien een toegevoegde waarde aan haar werk kan geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:31

nombrado schreef:
Omdat het enige waarop ik haar les zou willen geven te maken zal hebben met ontspanning van de ruiter achter het paard. Wat dus veelal in stap zou gebeuren.
verder zou ik zeker bij dit paard en ruiter geen piaffe of passage verlangen.
eerst leren mooi door het lijf te bewegen met mooie soepele afgemaakte passen.

Wat u doet dat wil andafries meemaken, en wil ons dat laten zien in een filmpje hier op het topic, wat andafries wil is het meemaken van uw gave en uw lesgeven, omdat zij het zo in theorie niet begrijpt wat u allemaal bedoeld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:33

Professor schreef:
U gaat nu weer doordraven, het gaat om de les van andafries die dolgraag een les wil hebben met haar paard aan de langeteugel, omdat u met uw gave misschien een toegevoegde waarde aan haar werk kan geven.

heet jij andafries dan? of kan ze het zelf niet vragen.
ze kan me altijd pb en hoor.
ik begrijp niet, dat dit dik gedrukt gevraagd wordt door jou, terwijl het jou niet eens betreft.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:35

kijk, ik kon ook voetballen op straat. ik was links en rechtsbenig. en dat was heel leuk beetje tegen een balletje schoppen en ik had er nog talent voor ook.

maar ik heb pas echt leren voetballen, balbeheersing, tactiek enz toen ik daadwerkelijk op voetbal ging en van een trainer bepaalde dingen leerde.

en wat een onzin dat het paard van Andafries geen piaffe en passage zou mogen doen? net zoals mijn krachtpatser van 13 jaar oud die superveel talent heeft volgens jou nog niet aan verzameling toe zou zijn? dat paard is al verzameld in zijn hele beweging van nature. en dat paard moest uitgedaagd gaan worden, mentaal en fysiek. zodat ie weer uitkeek naar de training ipv dat eeuwige vwnw rijden dat tegenwoordig bij iedereen die niet in de wedstrijdsport rijdt, zo populair is. als iets geestdodend en beledigend is voor een paard is het wel dat 'lang en laag rijden' in stap en draf totdat je erbij neervalt.

sorry hoor maar je hebt echt helemaal geen inzicht in een paard, niet mentaal en niet fysiek.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:36

nombrado schreef:

Geperfectioneerd en getraint, maar niet meer natuurlijk....In mijn ogen dan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:37

nombrado schreef:
[

heet jij andafries dan? of kan ze het zelf niet vragen.
ze kan me altijd pb en hoor.
ik begrijp niet, dat dit dik gedrukt gevraagd wordt door jou, terwijl het jou niet eens betreft.

Ze heeft het toch voorgesteld, alleen u ging er gelijk aan voorbij, daarom attendeerde ik u erop.
Het betreft ons allemaal en zeker de mensen die interesse hebben aan het werk met de langeteugel.
andafries schreef dat toch heel duidelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:39

quadripes schreef:
en wat een onzin dat het paard van Andafries geen piaffe en passage zou mogen doen? net zoals mijn krachtpatser van 13 jaar oud die superveel talent heeft volgens jou nog niet aan verzameling toe zou zijn? dat paard is al verzameld in zijn hele beweging van nature. en dat paard moest uitgedaagd gaan worden, mentaal en fysiek. zodat ie weer uitkeek naar de training ipv dat eeuwige vwnw rijden dat tegenwoordig bij iedereen die niet in de wedstrijdsport rijdt, zo populair is. als iets geestdodend en beledigend is voor een paard is het wel dat 'lang en laag rijden' in stap en draf totdat je erbij neervalt.

sorry hoor maar je hebt echt helemaal geen inzicht in een paard, niet mentaal en niet fysiek.

vreemd, je omschrijft nu dingen, die ik nergens heb geschreven in hoe ik lesgeef. (vwnw???? waar heb ik dat gezegd?)
wb jou paard? heb ik het over jou paard en verzamelen gehad??? we hadden het toch over het paard van andafries?
ik zou bij jou weer aan andere dingen werken.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 13-05-11 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:41

nombrado schreef:
vreemd, je omschrijft nu dingen, die ik nergens heb geschreven in hoe ik lesgeef. (vwnw???? waar heb ik dat gezegd?)
wb jou paard? heb ik het over jou paard en verzamelen gehad??? we hadden het toch over het paard van andafries?

Haalt u nu niet dingen doorelkaar???????????
Begin toch de onzekerheid te voelen die u nu naar voren brengt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:42

je bent alweer vergeten wat je gisteren hebt geschreven?

maar ik vind dat ik nu wel weer genoeg gezegd heb in deze onzinnige discussie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:42

Professor schreef:
Begin toch de onzekerheid te voelen die u nu naar voren brengt.

ik niet :+ ;) :D
maar als men les wil, kan men mij benaderen via PB