Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:03

Bedankt biscaya en sizzle!
Ik kan een beetje rijden. Maar eigenlijk is het eerder ik doe niets verkeerd en zit wel redelijk in balans. Maar als je daardoor kan rijden weet ik niet. Ik mis het knopje doorgaan, lef en durf een beetje haha!

Sizzle hoe leer je de stap galop aan de longe? Gewoon stemhulpen? Ik vind dat nu toevallig 1 van de dingen die ik makkelijk vind op te leren onder het zadel, eigenlijk is het altijd al beetje vanzelf gegaan. Als ik weet dat hij er klaar voor is, en ik voel dat hij scherp en oplettend is in stap probeer ik het gewoon, en meestal springen ze gewoon aan, wel nog een beetje uit elkaar natuurlijk. Maar de hulpen hebben ze precies altijd wel door. Ik heb het wel geen andere paarden geleerd dan de mijne.
Ik zou het wel leuk vinden om dat ook aan de longe te kunnen eigenlijk!

Geen enkel paard is gemaakt om op te zitten. De 1 is er wel beter voor gemaakt dan een ander dat klopt wel. Maar het is aan ons om ze zover te krijgen dat het wel mogelijk is. En als dat nu met chambon is of zonder maakt in principe niets uit. Maar de stelling als hij het niet aanvaard ga je door totdat hij het wel doet is voor mij een no go.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:06

Mag ik nog even terugkomen op de kneveltrenzen? Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn IJslander heb ik nog nooit met bit gereden, dus ik moet ergens beginnen...maar waar? Welke van de kneveltrenzen is het fijnste?

Kneveltrens, met watertrens (moet alleen nog even zoeken of deze in 16mm of dunner is). Komt hier de mondhoek niet tussen?
Afbeelding

Knevetrens met bustrens. Deze is misschien wat stug?
Afbeelding

Of deze? Mooie middenweg?
Afbeelding

Deze lijkt mij ook wel wat, maar is 17mm.
Afbeelding

Pony heeft korte mondspleet. Lijkt wel ruimte te hebben. Kwijlt wel met nog met bit (ik heb nu een dubbelgebroken watertrens met bitringen in tijdens het werken aan de hand, met de teugels nog aan de kaptoom vast)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:11

Buiten te kijken naar de ringen zelf, kijk ook eens hoe het bolletje ligt in het midden. Je ziet een duidelijk verschil tussen je eerste 2 bitjes, deze hebben dus buiten het verschil watertrens-bustrens een heel andere ligging in de mond :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:11

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
Kom op Simpelman... eens toegeven dat je niet alles kan oplossen met 'paardengefluister' is helemaal geen schande.

Het is niet een zaak van "gefluister" maar van kennis, ervaring, intuitie, intelligentie, respect.

Wanneer iemand over een zekere mate van bovenstaande eigenschappen beschikt dan zal diegeen altijd een oplossing vinden voor iets dat anderen als een onoplosbaar probleem ervaren.
Bijvoorbeeld "ervaring" heeft geleerd dat je bij paarden het beste kunt fluisteren dan "werkt" alles beter, zo ontstaan paardenfluisteraars.
Waarschijnlijk zijn dit ook mensen met veel kennis, een goed ontwikkelde intuitie en voldoende intelligent, zo werkend met paarden ontwikkelt zich vanzelf het universele respect voor het organisme paard.

Het eindresultaat lijkt dan op "toveren".
De expertise van het werk van een van een vakman bestaat namelijk voor een groot deel uit dat wat hij niet doet.

Veel paarden geven problemen doordat ze lichamelijk of geestelijk niet gezond zijn, het is dan aan "de fluisteraar" te onderzoeken waar het aan schort.

Precies: dus als een chambon niet werkt, dan zoeken naar een ander 'instrument' dat wel werkt of misschien wel geen! Niet 'hij moet er maar aan wennen'. Per paard kijken wat werkt, en niet een oplossing voor alle paarden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:12

Ik doe dat vooral met lichaamstaal choco uiteraard samen met stemhulp.
Als je paard het principe kent dat ze stoppen als jij stopt dan kan je dat aan de longe ook gebruiken. Eerst draf-stap en draf-halt installeren door ernaast te lopen en dan te remmen op lichaamshouding.
Klein galopperen, volte kleiner en zet ik ze een klein stukje recht en maak met mijn lichaam een ophouding als het ware. De eerste keer draaien ze dan vaak om, maar als je dan niet beloond en ook niet corrigeerd dan gaat een beetje werkwillig paard zoeken naar datgene wat wel een grote beloning opleverd.
Beetje vaag verhaal waarschijnlijk :')
Gewoon experimenteren en niet te veel verwachten.

Bij sommige paarden gaat het onder het zadel inderdaad direct meer vanzelf sprekend, zal ook wel een lichaamsbouw dingetje zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:46

Jennyxx schreef:
Of deze? Mooie middenweg?
[ Afbeelding ]

Ik heb deze en die bevalt me tot nu toe super. Maar zoveel paardenmondjes, zoveel bitjes.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:33

@Jenny: ik rij met een jointed locked kneveltrens van Trust. Erg fijn, stabiel bit. En fijne combinatie van gebroken en ongebroken (door ingebouwd lock).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:39

Toen ik laaaang geleden nog wedstrijden in Nederland reed mocht je niet starten met een bit van 2 verschillende metalen.
Ik heb geen flauw idee of dat nog zo is, maar wellicht wel iets om in de gaten te houden met zo'n bit als bovenstaande.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 13:53

Jennyxx schreef:
Mag ik nog even terugkomen op de kneveltrenzen? Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn IJslander heb ik nog nooit met bit gereden, dus ik moet ergens beginnen...maar waar? Welke van de kneveltrenzen is het fijnste?

Pony heeft korte mondspleet. Lijkt wel ruimte te hebben. Kwijlt wel met nog met bit (ik heb nu een dubbelgebroken watertrens met bitringen in tijdens het werken aan de hand, met de teugels nog aan de kaptoom vast)

Ga nog een tijdje door met het bitje dat je nu hebt.
Wanneer je paard nog nooit mét heeft gewerkt dan moeten jullie er beide eerst aan wennen.
Na een paar weken of maanden ga je eens goed observeren hoe het ligt en hoe je paard er op reageert, enz..
Mogelijk ben je tevreden en anders probeer je eens een kneveltrensje.
Op dit moment zal je paard waarschijnlijk nergens ontspannen op reageren en krijg je een verkeerd beeld.

De kunsstof vinden ze vaak juist niet aangenaam en ook gaan ze er vaak op bijten zodat het vol punten komt te zitten.
De meeste paarden maar in ieder geval jonge hebben nog weinig ruimte in de mond dus een dun bit ligt voor hen dan vaak prettiger.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:07

Sizzle, voorheen was dat inderdaad zo, maar voor zover ik begrepen heb, heeft de KNHS dat een paar jaar geleden losgelaten.
https://www.knhs.nl/media/1247/bijlage- ... r-2013.pdf , vanaf pagina 3 kan je zien welke bitten zijn toegestaan en vanaf welke klasse.
Er staat onder dat het bit in principe van metaal is, maar dat kunststof of metaal met kunststof gecombineerd ook toegestaan is. Er staat nu niet meer bij dat het van één soort metaal moet zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:55

het gaat hier om een chambon of stootteugel. nu krijg ik een hoop verschillende plaatjes bij de zoekterm stootteugel. Hoe werkt dit principe precies.? Ik heb namelijk een tuig/trekpaard. Ik laat hem meestal onder het zadel werken. Ik zou het fijn vinden om hem een aantal keer per week een conditie training te geven door te longeren en het bakwerk te gebruiken voor het ontspannen en berijden niet meer voor conditie.

Ik heb gister een chambon gekocht, althans dat dacht ik. achteraf bleek het een lock te zijn. Dit ga ik niet bij mijn paard gebruiken. iemand een geode tip voor een geode en vooral grote chambon?

Verder ben ik het eens met zowel Sizzle als met Simpelman, jullie bedoelen het zelfde! ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:11

Starbreeze schreef:
Zijn jullie paarden ook nog zo fris?

Ja, die van mij net. Ik denk door het slecht weer wat er straks aankomt (of een combinatie met een kettingzaag in de verte). Het begon inderdaad al toen we de bak in kwamen. Overal naar kijken en schrikken. Hij had bedacht dat er een hoek eng was. We hebben het er een paar pagina's geleden al een keer over gehad, maar normaal ga ik dan stil staan en dan mag hij even kijken. Maar dat werkte vandaag dus niet want er moest en zou daar gekoekeloerd worden. Zodra we die kant van de bak naderde kwam hij terug in tempo, gingen zijn oren naar voren, ogen op steeltjes en zijn hoofd ver achter de loodlijn en opkrullen zodat ik het contact helemaal kwijt was. En aan de hulpen stond hij al helemaal niet. Wilde ik voor de enge hoek de bocht afsnijden dan reageerde hij gewoon niet op mijn been en zit. Dus dit keer het toch vooral in het voorwaarts opgelost ipv te laten kijken, want dat werkte vandaag totaal niet. Gelukkig een paar rondjes in ontspanning gekregen en direct gestopt. Klaar voor vandaag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:11

Jennyxx schreef:

Misschien even gemist, maar waarom wil je een kneveltrens gebruiken?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:19

DarkoFoitzik schreef:
Ik heb gister een chambon gekocht, althans dat dacht ik. achteraf bleek het een lock te zijn. Dit ga ik niet bij mijn paard gebruiken. iemand een geode tip voor een geode en vooral grote chambon?

Verder ben ik het eens met zowel Sizzle als met Simpelman, jullie bedoelen het zelfde! ;)

Heb je een qogue gekocht (zeker bij Divoza?) die hebben de qogue verwisseld met de chambon.
Maar je kan je qogue heel makkelijk ombouwen tot chambon. Het stukje aan het hoofstel is hetzelfde, je moet alleen de touwtjes wat inkorten (of in jouw geval zijn ze misschien al goed). Ik heb mijn qogue ook omgebouwd tot chambon.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:37

die bedoel ik idnerdaad. ik heb hem bij de locale paardenwinkel gekocht. Ze wisten inderdaad niet of het een chambon was of niet. ik denk dat he tinkorten uiteindelijk de beste optie is. als ik een normale koop gaat hij toch te klein zijn.

en hoe werkt een stoot teugel?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:45

@DarkoFoitzik,

Damian gaf al aan dat je je gogue gemakkelijk kunt aanpassen tot Chambon

Heel streng afgesteld

Afbeelding

Heel licht afgesteld

Afbeelding

Het doel is slechts het je paard belemmeren in een vastgezette houding te gaan draven, zoals hier onder:

Afbeelding

Afbeelding

Probeer op onderstaande uit te komen, met nét iets meer activiteit, de Chambon staat hier op maximaal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:46

biscaya schreef:
Het is gewoon denk ik zo afhankelijk van de kunde vd longeur..Als je van je zelf weet dat je de voorwaarts neerwaartse tendens niet dmv handigheid aan de longe kunt overbrengen lijkt mij een chambon miss wel een uitkomst..Beter dan een hulpmiddel als dat je je paard alleen maar als een giraffe kunt rondsturen.
Ik heb nog nooit een hulpmiddel hoeven gebruik om een paard vwn te krijgen..maar zie zat mensen om me heen waarbij het miss veel beter is wel die chambon te gebruiken.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je paard dit doet op het moment dat de giraffestand erop staat?

Mijn paard krijg ik prima vwnw aan de longe zonder bijzet. Maar er zijn ook dagen dat meneer fris is en liever de aandacht elders heeft. Op zulke dagen helpt de chambon hem eraan te herinneren dat hij vwnw moet lopen en hij niet zijn eigen plan mag trekken. Hangt dat ding eraan, peinst meneer er eigenlijk niet over om rond te gaan loeren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:48

Babootje schreef:
Jennyxx schreef:

Misschien even gemist, maar waarom wil je een kneveltrens gebruiken?

In de berichten van 23 november staat meer informatie hierover. Onder andere:

Simpelman schreef:
SarahIlse schreef:
@Simpelman, waarom een kneveltrens? En waarom wel/geen water/bustrens?

Een kneveltrens heeft een heel stabiele ligging en de inwerking op de tegenoverliggende zijde van de wang is duidelijk maar zacht.
In panieksituaties loop je geen enkel risico dat het bit aan één kant de mond ingetrokken wordt, dat geeft nog meer paniek.

Een bustrens is erg grof waar het bit tussen de wang/lippen naar buiten komt, dat kan wat irriteren.
Een watertrens knelt soms wat vel van de wang tussen de ring en het bit en schuift gemakkelijk heen en weer.

[ Afbeelding ]

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:49

Een stootteugel werkt als een (google) "longeerhulp" maar dan niet aan het bit maar aan de onderste halsterring vastgezet.
Hals op horizantale lijn plaatsen, neus net voor de loodlijn, niet strakker.
Dit geeft een ontspannen en natuurlijke houding.
Je paard trekt na afstellen de singel tussen de benen wat naar voren en dat is precies de juiste tolerantie.

Je kunt dit ook gemakkelijk in elkaar knutselen met een longeersingel of zadel en wat touwtjes.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:51

Het zal inderdaad een gogue zijn, de oplossing om hem als chambon te gaan gebruiken heb je al ;) . Een stootteugel is een "ouderwetse" bijzetteugel die je van de singel tussen de voorbenen van je paard naar het kaptoom of halster laat lopen. Die moet je dan zo instellen dat hij alleen werkt als je paard zijn hoofd echt te hoog houdt, als je hem te kort zet, trek je hem dus juist weer in de krul ermee. Mijn advies is wel ( maar daar heb je waarschijnlijk zelf ook wel aan gedacht) om eerst op beide handen even te longeren zonder hulpteugel en pas daarna de hulpteugel vast te maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:53

Jet schreef:
Mijn advies is wel ( maar daar heb je waarschijnlijk zelf ook wel aan gedacht) om eerst op beide handen even te longeren zonder hulpteugel en pas daarna de hulpteugel vast te maken.

Heel goede opmerking, warming up. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:00

Starbreeze, bij frisse paarden maak ik juist pas de bijzet eraan als de frisheid eraf is.
Mij is anders het risico te hoog dat ze hun voorbeen bokkunsten gaat showen terwijl ze vastzitten.
Of nog erger, toch gewoon hun staart op de rug leggen en gewoon tegen de bijzet intrekken (hem dus gewoon keihard negeren). Dan neem ik liever een dubbele longe met veel wendingen en overgangen of laat ze gewoon even uitrazen.

Maar ook daar, ieder paard heeft zo zijn gebruiksaanwijzing.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:02

Ja hij mag natuurlijk uitstuiteren zonder bijzet maar op zulke dagen is zijn aandacht toch nog vaak all over the place :))

Denk er ook weer aan om toch op pelham of s en t te gaan rijden voor een tijdje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:12

Hihi meneertje ongeleid projectiel dus :D

Hij heeft er de afstamming ook wel naar natuurlijk :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-01-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:13

Simpelman schreef:
[ Video ]

Sorry, maar die shetlander, géniaal! Tzou de mijne kunnen zijn _O-

Spoiler:
Simpelman, een filmpje van eigen hand?