Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Picasso schreef:Kom op Simpelman... eens toegeven dat je niet alles kan oplossen met 'paardengefluister' is helemaal geen schande.
Het is niet een zaak van "gefluister" maar van kennis, ervaring, intuitie, intelligentie, respect.
Wanneer iemand over een zekere mate van bovenstaande eigenschappen beschikt dan zal diegeen altijd een oplossing vinden voor iets dat anderen als een onoplosbaar probleem ervaren.
Bijvoorbeeld "ervaring" heeft geleerd dat je bij paarden het beste kunt fluisteren dan "werkt" alles beter, zo ontstaan paardenfluisteraars.
Waarschijnlijk zijn dit ook mensen met veel kennis, een goed ontwikkelde intuitie en voldoende intelligent, zo werkend met paarden ontwikkelt zich vanzelf het universele respect voor het organisme paard.
Het eindresultaat lijkt dan op "toveren".
De expertise van het werk van een van een vakman bestaat namelijk voor een groot deel uit dat wat hij niet doet.
Veel paarden geven problemen doordat ze lichamelijk of geestelijk niet gezond zijn, het is dan aan "de fluisteraar" te onderzoeken waar het aan schort.
Jennyxx schreef:Mag ik nog even terugkomen op de kneveltrenzen? Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn IJslander heb ik nog nooit met bit gereden, dus ik moet ergens beginnen...maar waar? Welke van de kneveltrenzen is het fijnste?
Pony heeft korte mondspleet. Lijkt wel ruimte te hebben. Kwijlt wel met nog met bit (ik heb nu een dubbelgebroken watertrens met bitringen in tijdens het werken aan de hand, met de teugels nog aan de kaptoom vast)
Starbreeze schreef:Zijn jullie paarden ook nog zo fris?
Jennyxx schreef:Mag ik nog even terugkomen op de kneveltrenzen? Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn IJslander heb ik nog nooit met bit gereden, dus ik moet ergens beginnen...maar waar? Welke van de kneveltrenzen is het fijnste?
DarkoFoitzik schreef:Ik heb gister een chambon gekocht, althans dat dacht ik. achteraf bleek het een lock te zijn. Dit ga ik niet bij mijn paard gebruiken. iemand een geode tip voor een geode en vooral grote chambon?
Verder ben ik het eens met zowel Sizzle als met Simpelman, jullie bedoelen het zelfde!
biscaya schreef:Het is gewoon denk ik zo afhankelijk van de kunde vd longeur..Als je van je zelf weet dat je de voorwaarts neerwaartse tendens niet dmv handigheid aan de longe kunt overbrengen lijkt mij een chambon miss wel een uitkomst..Beter dan een hulpmiddel als dat je je paard alleen maar als een giraffe kunt rondsturen.
Ik heb nog nooit een hulpmiddel hoeven gebruik om een paard vwn te krijgen..maar zie zat mensen om me heen waarbij het miss veel beter is wel die chambon te gebruiken.
Babootje schreef:Jennyxx schreef:Mag ik nog even terugkomen op de kneveltrenzen? Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn IJslander heb ik nog nooit met bit gereden, dus ik moet ergens beginnen...maar waar? Welke van de kneveltrenzen is het fijnste?
Misschien even gemist, maar waarom wil je een kneveltrens gebruiken?
Simpelman schreef:SarahIlse schreef:@Simpelman, waarom een kneveltrens? En waarom wel/geen water/bustrens?
Een kneveltrens heeft een heel stabiele ligging en de inwerking op de tegenoverliggende zijde van de wang is duidelijk maar zacht.
In panieksituaties loop je geen enkel risico dat het bit aan één kant de mond ingetrokken wordt, dat geeft nog meer paniek.
Een bustrens is erg grof waar het bit tussen de wang/lippen naar buiten komt, dat kan wat irriteren.
Een watertrens knelt soms wat vel van de wang tussen de ring en het bit en schuift gemakkelijk heen en weer.
[ Afbeelding ]
Simpelman schreef:[ Video ]