Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:47

Airborn schreef:
Over angstgevoel ff van een erg angstige ruiter (ik dus), Herkennen waar het irrationele angstgevoel vandaan komt helpt zeker met het oplossen van het probleem. En het is ook belangrijk om hier niet te snel aan voorbij te gaan omdat je het dan forceert en de angst alleen maar erger word. Vanuit ontspanning grensen verleggen is imo hierbij heel belangerijk. Dus uitdagen, maar niet pushen.

Dat angst irrationeel is wil niet zeggen dat deze vanzelf weg gaat als je het maar negeert. Was dat maar zo!
Geloof dat ik het in dit geval toch keertje met nombrado eens moet zijn :P

angst is mijn specialiteit als instructeur :D ;)
zeker waar wat je schrijft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:50

murphy102 schreef:
Nombrado, binnen de KR spreken we niet over middelpunt, maar over het zwaartepunt.
De ruiter dient steeds bij/boven dat zwaartepunt van het paard zich te begeven. De ruiter dient zich immers aan het paard aan te passen en niet andersom.
Het is logisch dat de ruiter zich eerst moet leren ontspannen, maar dat is wel heel snel gezegd en is niet iets wat in de praktijk zo gemakkelijk gebeurt. Helaas zien we meestal dat -ondanks de spanning van de ruiter- een paard toch nageeft uiteindelijk en dat dán pas de ruiter ontspant. Brave paarden.
Dit zien we op het hoogste niveau, de spanning van de ruiter, daar wordt al bladzijden lang over gesproken nav de div. filmpjes. Eén van de lastigste zaken is de bewuste aan- en ontspanning van de ruiter en zie..., dan komen we dus weer uit bij het Ruitergevoel.

nee.... de ruiter heeft ZELF ook een middelpunt. dat moet eerst :D (en geloof me, het merendeel van de ruiters zit niet recht)
dan gaat het boven het zwaartepunt zitten vanzelf nl.
bewust ontspannen, dan pas rijden en elke keer als ruiter terug naar die ontspanning

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:52

andafries schreef:
Jammer dat de foto zo wazig is. Oren en blik van de ogen is hetzelfde als de andere foto. Dus ik zie alleen dat dit paard meer voor de loodlijn is bijna tegen de hand is. Maar het ging jou over de blik in de ogen dan graag scherpere foto.

maar wel zijn mond dicht heeft
een scherpere foto kan ik hiervan niet maken
je kan zelf ook eens googlen op youtube en filmpjes langzaam afspelen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:58

Airborn schreef:
Over angstgevoel ff van een erg angstige ruiter (ik dus), Herkennen waar het irrationele angstgevoel vandaan komt helpt zeker met het oplossen van het probleem. En het is ook belangrijk om hier niet te snel aan voorbij te gaan omdat je het dan forceert en de angst alleen maar erger word. Vanuit ontspanning grensen verleggen is imo hierbij heel belangerijk. Dus uitdagen, maar niet pushen.

Dat angst irrationeel is wil niet zeggen dat deze vanzelf weg gaat als je het maar negeert. Was dat maar zo!

Airborn, elke goede instructeur zal de angst van een ruiter herkennen. Hij of zij zal dan altijd de les zo aanpassen dat die angst weg genomen kan worden -op welk niveau dan ook-, anders kun je niet verder.
Waar komt angst meestal vandaan? De meeste ruiters hebben angst als zij het GEVOEL hebben niet de controle over het paard te hebben.
Waaróm hebben zij geen controle? Dit heeft meestal te maken met het feit dat de ruiter onvoldoende basis heeft waar het zit en houding betreft. Indien de ruiter een behoorlijk onafhankelijke zit heeft ontwikkeld, zal hem/haar dat zelfvertrouwen geven en is er geen reden meer tot angst
Op hoger niveau zie je vaak dat ruiters angstig worden op zeer sensibele paarden, hetgeen vervolgens opgelost wordt met trekken, slofteugel of scherp bit, maar dat natuurlijk niet voldane gevoel geeft (haal het "hulpje" weg en je bent weer terug bij af, zeker in de wedstrijd). Dus daar schort het aan een gedegen opleiding van de ruiter en aan het gemis van het ontwikkelde ruitergevoel.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:02

Ik zit bij de griek. Ff kort ik bedoelde geen angst op t paard. Maar gewoon angst in t algemeen. Voor spinnen ofzo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:03

murphy102 schreef:
Airborn, elke goede instructeur zal de angst van een ruiter herkennen. Hij of zij zal dan altijd de les zo aanpassen dat die angst weg genomen kan worden -op welk niveau dan ook-, anders kun je niet verder.
Waar komt angst meestal vandaan? De meeste ruiters hebben angst als zij het GEVOEL hebben niet de controle over het paard te hebben.
Waaróm hebben zij geen controle? Dit heeft meestal te maken met het feit dat de ruiter onvoldoende basis heeft waar het zit en houding betreft. Indien de ruiter een behoorlijk onafhankelijke zit heeft ontwikkeld, zal hem/haar dat zelfvertrouwen geven en is er geen reden meer tot angst
Op hoger niveau zie je vaak dat ruiters angstig worden op zeer sensibele paarden, hetgeen vervolgens opgelost wordt met trekken, slofteugel of scherp bit, maar dat natuurlijk niet voldane gevoel geeft (haal het "hulpje" weg en je bent weer terug bij af, zeker in de wedstrijd). Dus daar schort het aan een gedegen opleiding van de ruiter en aan het gemis van het ontwikkelde ruitergevoel.

angst kan van hele rare hoek afkomen.
dat hoeft niets met geen controle te maken te hebben. Dat kan door hele andere oorzaken ontstaan, wat soms zelfs niets met paardrijden te maken hoeft te hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:04

quadripes schreef:
Ik zit bij de griek. Ff kort ik bedoelde geen angst op t paard. Maar gewoon angst in t algemeen. Voor spinnen ofzo.

oh lekker! geniet ervan
ik krijg meteen honger.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:06

nombrado schreef:
murphy102 schreef:
Nombrado, binnen de KR spreken we niet over middelpunt, maar over het zwaartepunt.
De ruiter dient steeds bij/boven dat zwaartepunt van het paard zich te begeven. De ruiter dient zich immers aan het paard aan te passen en niet andersom.
Het is logisch dat de ruiter zich eerst moet leren ontspannen, maar dat is wel heel snel gezegd en is niet iets wat in de praktijk zo gemakkelijk gebeurt. Helaas zien we meestal dat -ondanks de spanning van de ruiter- een paard toch nageeft uiteindelijk en dat dán pas de ruiter ontspant. Brave paarden.
Dit zien we op het hoogste niveau, de spanning van de ruiter, daar wordt al bladzijden lang over gesproken nav de div. filmpjes. Eén van de lastigste zaken is de bewuste aan- en ontspanning van de ruiter en zie..., dan komen we dus weer uit bij het Ruitergevoel.

nee.... de ruiter heeft ZELF ook een middelpunt. dat moet eerst :D (en geloof me, het merendeel van de ruiters zit niet recht)
dan gaat het boven het zwaartepunt zitten vanzelf nl.
bewust ontspannen, dan pas rijden en elke keer als ruiter terug naar die ontspanning

Werk gewoon aan een onafhankelijke zit...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:09

murphy102 schreef:

en wie van de bekende ruiters vind jij dat een onafhankelijke ontspannen zit hebben?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:17

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

en wie van de bekende ruiters vind jij dat een onafhankelijke ontspannen zit hebben?

Oh ja, hier gaan we het eens worden..., alhoewel ze zijn er wel, hoor. Anky bijv. zit niet meer zo geweldig nu met die nieuwe trainingsmethoden, maar ooit had zij een geweldige onafhankelijke zit, hetzelfde geldt voor Adelinde, toen nog getraind door Johan Hamminga. En ook mensen als Jeanette Haazen en Sander Marijnissen.
Maar inderdaad, velen zitten slecht en bij de sub-top nog meer en daaronder nóg meer...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:46

Het is natuurlijk goed om te kijken wie er een onafhankelijke zit hebben, leuk. Wat mij nog veel leerzamer lijkt is om de zit van elkaar te bekijken, kunnen we onze zit verbeteren en ook nog van elkaar leren. Lijkt mij een win-win situatie. (ook omdat ik nog wat onzeker ben over mijn zit, en kritiek is gratis advies)
Als er niemand durft, ik durf het spits wel af te bijten! Kom maar op!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:36

andafries schreef:
Nombrado ik daag je uit dat je mij een keer les komt geven dat gefilmd wordt en hier op bokt wordt gezet ! Want ik wordt toch heel benieuwd naar jou gave !

*-:)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 05:45

murphy102 schreef:
Oh ja, hier gaan we het eens worden..., alhoewel ze zijn er wel, hoor. Anky bijv. zit niet meer zo geweldig nu met die nieuwe trainingsmethoden, maar ooit had zij een geweldige onafhankelijke zit, hetzelfde geldt voor Adelinde, toen nog getraind door Johan Hamminga. En ook mensen als Jeanette Haazen en Sander Marijnissen.
Maar inderdaad, velen zitten slecht en bij de sub-top nog meer en daaronder nóg meer...

:j Volkomen waar ze hadden zelfs een zeer goede zit, elegant en effectief.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 05:51

Word spannend Nombrado uitgenodigd door Andafries om haar GAVE te demonstreren in een les aan Andafries, nu nog een goed videoteam en datum. -:)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:31

video team is al geregeld datum nog niet helaas !

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:04

murphy102 schreef:
Airborn schreef:

Hmmmm, ik geloof dat ik het hier dan wel weer mee eens moet zijn idd. Iig bij mij is het idd het gevoel dat ik de controle kwijt ben (of het idee dat dat gaat gebeuren) wat voor de spanning en angst zorgt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:17

andafries schreef:
video team is al geregeld datum nog niet helaas !

video? ik zou het graag real life komen aanschouwen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:26

Helaas weet ik ook heel erg goed wat angst op een paard betekent. Om diverse redenen.
Ik ga hier ook in mee... het is vooral de angst voor controleverlies.
Dat de zit een rol speelt... ook mee eens.
Heb je het gevoel als een huis op een paard te zitten, komt de ontspanning stukken makkelijker.
(Maar nog niet altijd vanzelf)

Typisch genoeg heb ik vroeger enorm veel tijd besteed aan de zit, reed heel veel zonder beugels en zonder zadel, maar goed... lang geleden. Blijkbaar verslechtert de zit weer enorm als je een tijd niet rijdt.

Het is mij ook duidelijk dat ik weer daaraan moet werken, wil ik weer meer zelfvertrouwen krijgen. Lastig, als je alleen rijdt en dat probleem hebt. Maar niet onmogelijk.

Maar ik ben het er dus mee eens... als de zit weer goed is; de balans weer goed is, heb je al heel veel gewonnen.
Ik denk niet dat je dan nooit meer bang bent voor controleverlies, maar met de wetenschap dat daar het probleem zit, kun je ook daaraan werken, met geschikt paard.

Ik denk dan ook dat je die angst met/op paarden niet verder moet zoeken dan dat wat het is: angst met/op paard. En of die werkelijk irreëel is, kun je je afvragen.
Paarden zijn zeer zware, sterke en snelle dieren en kunnen een mens doden, als ze dat werkelijk willen (een kennis stierf na een trap in de buik en dat is niet het enige ongeval waarvan ik heb gehoord) en paardrijden is een sport met hoog risico. Iedereen weet dat en je wordt vaak genoeg met de neus op de feiten gedrukt.
Dus of die angst dan irreëel is, kun je je afvragen.

Het is een feit dat met het vergroten van je kennis van paarden en hun gedrag, met het verbeteren van je zit, met het leren omgaan met iedere situatie je zelfvertrouwen toeneemt.
Lijkt me een zeer gezonde zaak.
Angst wordt veroorzaakt door onvoorspelbaarheid. Maar zolang die onvoorspelbaarheid bij paarden een rol speelt voor de hanterende mens, is het omgaan/rijden beslist niet zonder risico en is de angst eigenlijk het beschermingsmechanisme van de mens. Angst negeren is dom in een dergelijke situatie. (voorbeelden van boktadviezen die jonge bibberende meisjes met een zweep de wei in sturen bij een agressief gedragend paard of beweren dat je nooit af mag stappen wat er dan ook gebeurd aan iemand die wellicht nog geen vaste zit heeft ten over)
Niet alleen voelen paarden de angst feilloos aan en reageren daarop, maar het geeft ook aan dat er nog iets in kennis of kunde ontbreekt. En daar moet aan gewerkt worden.
Aan die basis op gebied van omgaan met/zit/hantering/rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:31

andafries schreef:
Nombrado ik daag je uit dat je mij een keer les komt geven dat gefilmd wordt en hier op bokt wordt gezet ! Want ik wordt toch heel benieuwd naar jou gave !

Jou les geven? met jou paard? Wat denk je daarmee te bereiken?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:34

Helemaal met je eens liljebo!
En als je zit niet in orde is word dit door spanning vaak ook nog verergerd, en doordat je zo gespannen bent word het veel moeilijker om tips en advies te verwerken. Je zal dan toch ook aan de ontspanning moeten werken voor je echt verder kan met de zit te verbeteren imo.

Ik denk dat leren dat enige mate van controle verlies 1 van de dingen is wat paardrijden zo therapeutisch maakt. En ook waarom zoveel mensen naar scherpe bitten enzo grijpen, omdat ze wél in controle willen blijven. Je leert van paardrijden hoe erg je houding, bewust en onbewust, van invloed is op je communicatie. Als je iets op de goede manier vraagt, krijg je meestal bevestigend antwoord. maar je moet het eerst wel goed vragen! En dat is iets wat je bij het dagelijks leven weer terug ziet.

Alleen geen idee in hoeverre dat nog klassiek is, hihi. Werd/word bij klassieke dressuur de houding van de mens, zowel fysiek als mentaal, ook deels als levensstijl gezien?

nombrado, ik denk dat ze dr iets van wil leren?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:41

nombrado schreef:

Zou ziet u maar, er zijn mensen die uw ideeën willen ervaren..., en de gave die u heeft willen meemaken, denk dat dat wat andafries wil.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:42

ik denk dat als je met gezond verstand met je paard om gaat, je al veel risico's kunt uitsluiten. en je moet ze niet opzoeken. een paardenmens ziet situaties aankomen, kan gevaren inschatten en gaat ze uit de weg. dan ontstaan er ook geen gevaarlijke situaties. op veel stallen geldt echter het regime 'hij moet het maar leren'. dat is de omgekeerde wereld.

als paarden op de juiste manier worden behandeld en benaderd, zul je merken dat heel veel onvoorspelbare paarden ineens heel voorspelbaar worden.

tegenwoordig rijdt iedereen maar meteen op jonge paarden. Xenophon schrijft dat jonge mensen niets te zoeken hebben op jonge paarden en dat het correct africhten van jonge paarden een vak apart is en dat als je daar geen ervaring in hebt, het paard niet moet willen africhten maar naar een ervaren africhter moet brengen. in onze maatschappij moet dat echter binnen een maand gebeuren. want tijd is geld. er wordt nauwelijks aandacht besteed aan een correcte opleiding van een paard.

onzekere paarden worden onvoorspelbare wezens. die zonder het te willen weer angst bij mensen veroorzaken.

daarbij wordt het stelselmatig afgeleerd om naar je paard te kijken en te luisteren en alles met dwang op te lossen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 13-05-11 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:53

Angst kan uit een heleboel hoeken komen.
Ook al de angst iets verkeerd te doen. Wat mijn ervaring daarbij is, is dat de mensen zich dan compleet afsluiten en er komt niets meer binnen aan informatie van buitenaf (en dat is lastig, zeker als je paardrijd)
veelal heeft dit soort angst niets meer van doen met het rijden op zich, maar vind zijn oorsprong op een heel ander vlak (kan zelfs vanuit de jeugd ontstaan)
Zo ga ik daarin veel dieper met rijden op die materie in.
En zo die angst onder ogen te zien, naar te kijken en daardoor er meer begrip voor te hebben. Het ebt dan vanzelf weg. Angst om niet goed te zijn, angst om te vallen, angst om geen controle te hebben.
als er met die angst gewerkt wordt, kan er pas weer (zelf) vertrouwen komen.
Zo heb ik een leerling gehad die altijd op de linkerhand bij de middenpaal mijn paard naar buiten liet vallen, daardoor verkeerd (tegengesteld) ging zitten. Eerste instantie dacht ze dat dit door het paard kwam. (echter ik heb deze ervaring nooit gehad met dit paard)
Ik vroeg haar na een paar lessen, toen het weer gebeurde, wat is er ooit in die hoek van een bak gebeurd met een paard en jou. En daar kwam de aap uit de mouw. Aan die kant, was ze een keer van een jong paard afgevallen en met haar hoofd tegen een paal beland. Die ervaring was ze zich niet meer bewust van, maar had zich wel vastgezet in haar lijf. Dat gebeurd er dus, als je de angst blijft negeren en zeggen dat het er niet is.
Nu hadden we de gelegenheid dit weer onder ogen te zien en begrip ervoor opbrengen is dan voldoende.
als de ruiter het weet, kan ze er bewust op dat moment wat aan doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:55

Professor schreef:
nombrado schreef:

Zou ziet u maar, er zijn mensen die uw ideeën willen ervaren..., en de gave die u heeft willen meemaken, denk dat dat wat andafries wil.

en waarom moet dat dan op bokt op film? wat is daar het nut van?
Is niet helemaal een serieuze hulpvraag wel?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:56

quadripes schreef:
ik denk dat als je met gezond verstand met je paard om gaat, je al veel risico's kunt uitsluiten. en je moet ze niet opzoeken. een paardenmens ziet situaties aankomen, kan gevaren inschatten en gaat ze uit de weg. dan ontstaan er ook geen gevaarlijke situaties. op veel stallen geldt echter het regime 'hij moet het maar leren'. dat is de omgekeerde wereld.

als paarden op de juiste manier worden behandeld en benaderd, zul je merken dat heel veel onvoorspelbare paarden ineens heel voorspelbaar worden.

tegenwoordig rijdt iedereen maar meteen op jonge paarden. Xenophon schrijft dat jonge mensen niets te zoeken hebben op jonge paarden en dat het correct africhten van jonge paarden een vak apart is en dat als je daar geen ervaring in hebt, het paard niet moet willen africhten maar naar een ervaren africhter moet brengen. in onze maatschappij moet dat echter binnen een maand gebeuren. want tijd is geld. er wordt nauwelijks aandacht besteed aan een correcte opleiding van een paard.

onzekere paarden worden onvoorspelbare wezens. die zonder het te willen weer angst bij mensen veroorzaken.

daarbij wordt het stelselmatig afgeleerd om naar je paard te kijken en te luisteren en alles met dwang op te lossen.

Komt erop neer nooit jonge ruiters op jonge paarden.
Iedereen weet natuurlijk dat jonge ruiters beginnende ruiters zijn heeft niets met leeftijd te maken.
Jonge paarden dito.
Het is zo, wanneer men zichzelf niet onder controlle heeft (geen stabiele en vaste zit) kan en mag men geen jong paard rijden. Aangezien deze ook nog veel te veel bezig is met zijn evenwicht onder de ruiter, en nog niets begrijpt van de hulpen, de jonge ruiter kent deze ook nog niet, en daardoor ontstaat een mis communicatie.