Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:31

Precies, pijn bijvoorbeeld.
Ga daar maar lekker aan wennen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:33

Sizzle schreef:
Maar zonder werkt net zo goed :P
Gewoon tijd nemen en keurig aan de hand werken. Boegspieren los masseren. En jawel ook tuigers kunnen grazen.

Het heeft niets te maken met het al dan niet kunnen hals strekken.
Het is een triggermechanisme, inspanning=romp vast zetten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:35

biscaya schreef:
Ik werk dus helemaal niet met stootteugel of chambon.. M. I helemaal niet nodig..Eigenlijk leer ik elk paard de voorwaarts neerwaartse tendens te bereiken dmv aan de hand werken..En van daaruit neem ik dat mee aan de longe..Niks geen hulpmiddelen bij nodig.

Ik werk aan de enkele longe, met hoofdstel. Kan dan een heel nette vwnw beweging krijgen, zonder risico van een klap wanneer het paard plotseling ergens van schrikt oid.

@Evelijn: dank voor de TED-link!
Laatst bijgewerkt door FCSA op 06-01-16 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Kom op Simpelman... eens toegeven dat je niet alles kan oplossen met 'paardengefluister' is helemaal geen schande.

Lante

Een paard pest je niet bij juist gebruik van een chambon. Je kan er gewoon mee trainen op een positieve manier. Eerst leer je wijken voor druk op het hoofd aan de hand, maakt er een spel van met positieve bekrachtiging, dan eventueel indien nog nodig met een chambon of bijzet op een manier die duidelijkheid schept en meteen zorgt dat de druk weg is bij gezond lichaamsgebruik. Als je het goed opbouwt, dan is het geen probleem is mijn ervaring. Doel is ten aller tijde zo snel mogelijk zonder hulpteugel hetzelfde lichaamsgebruik kunnen bereiken en een blij en gezond paard.

Als iemand anders dit bij elk paard zonder hulpteugel kan, dan is hij/zij vast handiger dan ik. Heb er geen enkel probleem mee dat toe te geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:41

Als het paard de hand heeft leren volgen dan is het ras niet relevant.

De paarden die overreageerden kon ik tot nu toe altijd terugleiden op domweg een fysiek probleempje. Gewoon een laag rooster, erg brede wervels, in mijn geval waarschijnlijk een zenuw op kraakbeen onder het kopstuk. Simpele dingen die je simpel kan vermijden.

Een anatomisch onhandig gelegen melkader bijvoorbeeld.
Ik haat singels met elastiek, ik heb ze normaal nooit. Maar voor dat paard heb ik destijds speciaal een singel met elastiek gekocht.
Paard blij, ik blij.

Lante, ik kan dit paard uitstekend bijzetten, geen enkel probleem. Zolang het maar niet direct een vertikale druk achter het oor is. Ik kan pionnen op haar nek zetten, tussen de oren poetsen, netjes 3e oor toiletteren, maar niet via een kopstuk druk geven.
Ofwel dat doet gewoon pijn.

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:57

Het doel is nooit druk achter de oren accepteren, maar goed lichaamsgebruik. Als je daar op een paardvriendelijke manier komt is het wat mij betreft okay hoor. Liever zonder bijzet dan met bijzet, maar bijzet hoeft niet per definitie slecht te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:02

Ik heb totaal niets tegen bijzet. Totaal niet.
Het enige wat ik zeg is dat niet 1 methode voor alle paarden moet werken.
Ik heb in de afgelopen 25 jaar twee keer een paard meegemaakt dat met oordruk echt niet om kan gaan. So be it.

Ik heb 2 zeer gevaarlijk opzij gericht uitslaande paarden weer braaf en veilig gekregen voor de hoefsmid mbv beenlonge. Het was dus een fijn hulpmiddel in deze specifieke gevallen.
Dan wil niet automatisch zeggen dat je ieder meppend paard kunt corrigeren met een beenlonge. Dat zou een typisch geval van tunnelvisie zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:13

@sizzle: beenlonge?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:27

Simpelman schreef:
Overigens wanneer een paard zo extreem reageert op druk achter de oren dan moet daar wel even naar gekeken worden, het is een teken van stress.

Idd, het zal niet de eerste zijn met een blessure aan de atlas (door bijvoorbeeld hangen)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 09:01

Picasso schreef:
Kom op Simpelman... eens toegeven dat je niet alles kan oplossen met 'paardengefluister' is helemaal geen schande.

Het is niet een zaak van "gefluister" maar van kennis, ervaring, intuitie, intelligentie, respect.

Wanneer iemand over een zekere mate van bovenstaande eigenschappen beschikt dan zal diegeen altijd een oplossing vinden voor iets dat anderen als een onoplosbaar probleem ervaren.
Bijvoorbeeld "ervaring" heeft geleerd dat je bij paarden het beste kunt fluisteren dan "werkt" alles beter, zo ontstaan paardenfluisteraars.
Waarschijnlijk zijn dit ook mensen met veel kennis, een goed ontwikkelde intuitie en voldoende intelligent, zo werkend met paarden ontwikkelt zich vanzelf het universele respect voor het organisme paard.

Het eindresultaat lijkt dan op "toveren".
De expertise van het werk van een van een vakman bestaat namelijk voor een groot deel uit dat wat hij niet doet.

Veel paarden geven problemen doordat ze lichamelijk of geestelijk niet gezond zijn, het is dan aan "de fluisteraar" te onderzoeken waar het aan schort.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 07-01-16 09:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:03

Volledig eens met Sizzle. Paardje strekt de hals mooi aan de longe zonder chambon. Zie niet in waarom je er dan perse een chambon aan moet willen hangen. Hij doet toch al wat je vraagt?
Sizzle bekijkt elk paard voor hoe hij is. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Kijk naar wat voor jouw paard werkt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:09

Simpelman schreef:
Wanneer iemand over een zekere mate van bovenstaande eigenschappen beschikt dan zal diegeen altijd een oplossing vinden voor iets dat anderen als een onoplosbaar probleem ervaren.

Maar dat heeft Sizzle toch ook. Ze heeft geen chambon nodig om haar doel te bereiken. Het doel is niet het paard leren met chambon te lopen, het doel is leren het paard vwnw te lopen.
Ik vind een andere, voor het paard meer passende, manier vinden voor het bereiken van het doel, juist van meer intuïtie, intelligentie en respect spreken als hij moet maar wennen aan die chambon.

Mijn paard is heel gevoelig op de neus. Omdat ik wedstrijden rijdt "moet" ie inderdaad maar wennen aan het werken met een neusriem. Dat neemt niet weg dat ik die neusriem wel heel los kan doen en dat er geen haar op mijn hoofd is om ooit een optuiging met druk op de neus te kiezen voor dit dier.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 09:17

Milkberry schreef:
Volledig eens met Sizzle. Paardje strekt de hals mooi aan de longe zonder chambon. Zie niet in waarom je er dan perse een chambon aan moet willen hangen. Hij doet toch al wat je vraagt?
Sizzle bekijkt elk paard voor hoe hij is. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Kijk naar wat voor jouw paard werkt.

Een Chambon gebruik je wanneer hij behulpzaam is bij het adequaat conditioneren.

We kunnen nu allemaal perfect de hals strekken, maar wat gebeurt er wanneer we dan het VOORWAARTS toevoegen?
Het paard vragen energiek voorwaarts te gaan met een correct zweefmoment in de draf?
Voorwaarts neerwaarts wil immers zeggen VOORWAARTS neerwaarts.
Wanneer dit lukt zonder dat het zich daarbij vast gaat zetten dan zijn we goed op weg.

Maar wanneer dit nu eens niet lukt?
Vooral tuigers hebben die modus niet direct beschikbaar, je kunt dan een jaar uit trekken om zijn "automaat" om te formatteren met prijzen op het moment dat hij zijn hals laat vallen, maar dit is vrijwel altijd op het moment dat hij impuls verliest.
Dat is de moeilijke manier.
Met behulp van een Chambon conditioneert een paard zichzelf.
Het gebruik ervan vraagt wel ruitergevoel en dat kun je alleen maar opbouwen door te doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:22

Het is gewoon denk ik zo afhankelijk van de kunde vd longeur..Als je van je zelf weet dat je de voorwaarts neerwaartse tendens niet dmv handigheid aan de longe kunt overbrengen lijkt mij een chambon miss wel een uitkomst..Beter dan een hulpmiddel als dat je je paard alleen maar als een giraffe kunt rondsturen.
Ik heb nog nooit een hulpmiddel hoeven gebruik om een paard vwn te krijgen..maar zie zat mensen om me heen waarbij het miss veel beter is wel die chambon te gebruiken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:45

Ik ga ook mee met sizzle. Het is toch gek dat je de chambon moet gebruiken, indien hij het niet aanvaard dan is er iets mis met het paard.
Sorry dat is voor mij hetzelfde als als hij niet in de krul wil, dan is er iets mis met het paard.
Gebruik toch je materiaal naargelang je paard. Niet omdat jij iets fijn gerief vind dat het paard dat ook moet vinden. Elk paard die ik heb gekend had zijn eigen voorkeur kwa zadel, kwa hoofdstel, kwa peesbescherming. En wat betreft bijzet.
Ik heb geen chambon nodig. Mijn paard heeft ook een hoge halsaanzet. Een barokke nek, en een te lange rug. En is overbouwd. Wel geen recht kruis gelukkig. Hij was eerst voorwaarts, en had standje boeg vastzetten ook.
En wat heb ik gedaan, geduld gehad. En altijd gezorgd dat hij los in het lijf blijft, door hem in die periode om de zoveel weken los te maken. En heb dan niet eens lang moeten wachten.
Ik heb nuttig gebruik gemaakt van standje hengst :D. Zijn drang om de grond te onderzoeken. Dat te belonen en daaraan een hulp met de longe toe te voegen. Constante lichte druk, wil hij zakken--> los.
Hij loopt nu heel stabiel vwnw.
Mijn vorige merrie was moeilijker, die zette zich op alles vast. Was sterrekijker, pakte bit tussen haar tanden. Dit na een periode van heftige ziekte, had haar toen een week... Die heb ik eerst leren nageven op het bit door haar appeltjes te voeren met bit in. Ook aan de hand haar laten nageven op het bit en dan uitvoerig belonen. Ook een tijdje met chambon gereden, liep ze inderdaad vwnw maar zette zich daar dan ook vast, ze sleurde je gewoon de grond in. Met longeren hetzelfde, kon de bocht gewoon niet halen. 5 jaar bezig geweest wat voor haar werkte. Niets gewoon standje sterrekijker dat werkte. Veel gezocht naar lichamelijke afwijkingen maar in principe mocht haar niets gestoord hebben. Al denk ik wel dat ze ergens niet ok is... Verkocht als wandel recreatiepaard, die wel een sprongetje kan nemen. Want dat kon ze wel heel goed. Eigenaren heel tevreden, paard ook.
Alleen willen ze nu toch die nageefelijkheid erin krijgen, op een minder voorzichtige manier, wordt niet in dank afgenomen.... Ze bokt nu iedereen eraf. Dus ik heb dan iets van, dit paard is misschien wel iets mis mee, maar aanvaard dat gewoon en ga terug naar standje sterrekijker. Ze is geschikt voor andere dingen, wandelen, springen en zolang je niet nagefelijk vraagt kan je er een beginneling mee leren rijden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:51

biscaya schreef:
Het is gewoon denk ik zo afhankelijk van de kunde vd longeur..Als je van je zelf weet dat je de voorwaarts neerwaartse tendens niet dmv handigheid aan de longe kunt overbrengen lijkt mij een chambon miss wel een uitkomst..Beter dan een hulpmiddel als dat je je paard alleen maar als een giraffe kunt rondsturen.
Ik heb nog nooit een hulpmiddel hoeven gebruik om een paard vwn te krijgen..maar zie zat mensen om me heen waarbij het miss veel beter is wel die chambon te gebruiken.

Daar heb je wel gelijk in.
Maar dan ga je als longeur ook wel niet het gevoel krijgen, hoe je een paard los moet longeren.
Eigenlijk moet je daarvoor ook een schoolmaster hebben :D.
Nuja je moet er ook voor openstaan, om je paard los te longeren. De meeste mensen longeren los als ze nergens zin in hebben... Ze zien geen toegevoegde waarde.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:16

ChocooPrins schreef:
biscaya schreef:

Daar heb je wel gelijk in.
Maar dan ga je als longeur ook wel niet het gevoel krijgen, hoe je een paard los moet longeren.
Eigenlijk moet je daarvoor ook een schoolmaster hebben :D.
Nuja je moet er ook voor openstaan, om je paard los te longeren. De meeste mensen longeren los als ze nergens zin in hebben... Ze zien geen toegevoegde waarde.

Het is idd waar..Goed longeren is voor de meeste niet weggelegd..Ik kan gerust stellen dat ik een betere longeur dan berijder bent..Het is helemaal mijn ding longeren. Ik kan daar heel veel gevoel in leggen. De meeste vinden er niks aan..En staan doelloos in t midden..Ik geniet juist naar t moment van dansen toe..wow mooi om te zien. Vind longeren ook zo'n mooie check om te zien of mijn paard zich helemaal los kan laten. Nu we nog 2 mnd voor de bevalling zitten kom ik mooi aan t longeren toe..onbelast wat werken en haar zo toch mooi los kunnen houden! En dan duim ik heel hard dat haar los houden een beetje helpt voor de bevalling!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:17

VWestra schreef:
Bedankt voor de informatie Lante, helaas kan ik zaterdag niet maar ik sluit graag een andere keer aan. Ik email wel.

Betreft de chambon, gelukkig geen gesteiger hier. Wel een bit wel de oren in wordt getrokken dus al even niet meer gebruikt. Vandaag een Micklem besteld om ook aan de hand te gaan werken. Ben benieuwd!

Misschien kan je de chambon aan een kaptoom vastmaken?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:25

Biscaya haha wauw! Ik dacht dat ik de enige was die zo over logeren dacht. Haha!
Ik doe het ook graag, met hart en ziel! En niemand begrijpt mij daarin. Dus ben blij dat je dat hebt gepost haha! :+

Morgen ga ik terug op een paard. Met het hele knie verhaal van mijn paard had ik de handdoek ik de ring gegooid. Vrijdag ga ik op het paard van de staleigenares. Heel fijn en braaf dier. Maar heb toch wel een beetje stress :o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:32

Ha ha ChocooPrins dat dacht ik nou ook!!
Geniet van je rit!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:39

Spannend Choco, maar je kan prima rijden volgens mij. Geniet maar gewoon van het moment en kijk niet wie er langs de kant staat ;)

Ik ben ook meer een longeur dan ruiter :D
Sommige dingen vind ik onder het zadel ontzettend lastig aan te leren voor de eerste keet (galop-stap bijvoorbeeld), dan leer ik het ze eerst aan de longe en tadaaa ze kunnen het dan ook onder het zadel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 10:39

Jullie zien iets essentieels over het hoofd.
Tuigpaarden zijn tuigpaarden omdat ze de kar moeten trekken.
Dat trekken is eigenlijk duwen.

Om goed te kunnen duwen moet een paard de romp stijf houden en niet doorbuigen in de knieën.
(Probeer maar eens te duwen tegen een snoer kralen.)

De neiging om de romp onder bepaalde omstandigheden stijf te houden zit in alle paarden maar bij tuigpaarden is die neiging door fokselektie sterk ontwikkelt.
Hij kan niet anders, het gaat vanzelf.

Bij het berijden willen we dat een paard die neiging onderdrukt, dat kan hij, dat is een kwestie van conditionering.
In dit geval maken we gebruik van positieve en negatieve.
Tegen de Chambon opduwen en beloning.
Zo gaat het vele malen sneller en vermijden we allerlei valkuilen.
Bijvoorbeeld, belonen als de hals valt, dit gaat meestal samen met impulsverlies, we belonen dan dus ook voor impulsverlies.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:47

Niemand zegt dat je een chambon MOET gebruiken. Er wordt gezegd dat je hem eventueel KAN gebruiken en daarbij hoe je hem kan gebruiken in welk geval. Het is enkel informatie uitwisselen hoe een paardentrainer voorwaarts neerwaarts kan trainen bij een vereden en/of niet ideaal gebouwd paard. :)
Respect voor ieder die het anders doet.

Ik neem alles mee, ook methoden die ik minder voor de hand vind liggen. Wellicht komt het nog van pas, want geen enkel paard is hetzelfde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:50

Een tuiger is ook gewoon een paard hoor.
Ik heb geen specifieke grote problemen ondervonden in het rijden van friezen of tuigers.
Kaptoompje erop en goed belonen. Stem commando eraan koppelen (zakken). En warempel dan doet het gewoon wat er van hem gevraagd wordt ;)
Dat bevestigen aan de dubbele longe en als het paard dan goed de hand volgt is het onder het zadel ook geen thema meer.