Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:12

Nombrado, Laat me dan een plaatje aan de lange teugel zien waar het paard dan wel blij kijkt in jouw ogen.
Als ik een instructeur zou hebben die niet goed naar mijn paard of andere paarden zou zijn, dan ben ik daar gauw klaar mee denk dat maar.
ik ga weer aan het werk !

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:38

nombrado schreef:
Professor schreef:
Dat zou ik niet zo schrijven, beide is een Kunst waar je hard aan moet werken.
Niet iedereen kan zomaar als ruiter even met de langeteugel overweg, dit vereist veel training en veel vertrouwen en veel gevoel.
"lange teugelen" dat woord ken ik niet, vind dat om het lichtjes uit te drukken degenereren van een grote Kunst.

dik gedrukt, daar gaat het om.
gek genoeg heb ik het veelvuldig over gevoel gehad, echter werd dit door jou als onzin bestempeld en nu kom je zelf met deze uitdrukking.
niks negatiefs aan het woord langeteugelen
net als professoren :+ ;) :D :')

Professor bedoelt hier 'ruitergevoel' en niet zo maar 'gevoel'. Daar ging die discussie telkens over. Ruitergevoel heb je niet zomaar, dat moet je ontwikkelen. Daarom moet je veel trainen. En de een heeft een beter ruitergevoel dan de andere van nature, maar dan nog steeds zul je hard moeten werken.

Wat het ene jaar 'een lichte aanleuning' lijkt te zijn, blijkt het andere jaar nog veel lichter te kunnen. En dat gevoel moet je trainen. Maar ook de wetenschap dat aanleuning verandert en nooit hetzelfde is en niet alleen maar afhankelijk is van teugelvoering en hoe je je handen houdt. Aanleuning is namelijk hoe je je paard in zijn geheel 'voor elkaar hebt'.

Je moet leren aanvoelen hoe je paard onder je beweegt. En dat moet iemand je vanaf de grond vertellen. Want gevoel bedriegt je. Een paard is heel handig in het ontwijken van de trainingspunten bij oefeningen en kan je dan een supergevoel geven. Want alles ging zo vanzelf... nou pas dan maar op, want juist die trainingen hebben het minste effect gehad.

En daarom kun je niet alleen maar rijden 'op gevoel'. Je moet rijden met 'ruitergevoel'. En naarmate je ruitergevoel ontwikkelder wordt, kun je zelf steeds beter voelen of een paard wel of niet de oefening juist aanpakt. En dit ontwikkelen duurt je hele leven. En dan nog zul je paarden tegenkomen die weer anders reageren dan je dacht. Daarom blijf je je hele leven op zoek naar de heilige graal van de rijkunst.

En met de lange teugel zul je dat ruitergevoel weer opnieuw moeten ontwikkelen. En er is een groot verschil tussen mechanisch uitgevoerde oefeningen aan de lange teugel en mensen die het rijkunstig correct uitgevoerd kunnen laten zien. Voor zover ik weet, worden in Wenen maar weinig hengsten hiervoor gebruikt, omdat ze niet allemaal even sensibel zijn hiervoor.

Want kunstjes leren aan de lange teugel is niet zo moeilijk, maar de werkelijke rijkunstig goed uitgevoerde oefeningen in kadans en verzameling laten zien kost heel wat training. Van ruiter en paard, van ruitergevoel en niet alleen maar wat handgrepen om een paard een bepaalde oefening te laten doen.

Dressuur gaat niet alleen maar om de oefeningen. De oefeningen zijn niet zo moeilijk aan te leren.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 12-05-11 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:47

mijn gevoel bedriegt me niet
en het is knap, dat iemand vanaf de grond de ruiter het gevoel kan benoemen en zeggen wanneer het bedrog is
als een paard ontspannen beweegt onder de ruiter, dan voel je dat als ruiter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:49

andafries, ik heb op je profiel en site rondgewandeld en zag nu ook de handen op het kruis bij de shetten.
Ik denk dat je ook een van de weinige bent die les geven hierin?
Jammer dat je zo ver weg zit. Zou het best wel eens willen proberen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:50

het gaat niet alleen maar om ontspanning, Nombrado. En zelfs ontspanning is bedriegelijk. Ik krijg het gevoel dat je nooit serieus met een paard hebt getraind.

Dressuur is immers ontspanning in de aanspanning. Dat is het mooie ervan. Als het alleen maar ontspanning is, dan zou een paard eruit zien als op de wei.

Als het alleen maar aanspanning, (of gewoon spanning) dan krijg je weer het andere uiterste. Dat laatste zie je tegenwoordig echter steeds vaker.

En ik denk toch echt dat een instructeur minstens in staat moet zijn om te vertellen hoe iets aanvoelt op een bepaald moment en waarom dat dan zo is. Juist om een leerling te vertellen hoe iets moet voelen en hoe iets niet moet voelen.

Anders krijg je niet goed les.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:55

quadripes schreef:
het gaat niet alleen maar om ontspanning, Nombrado. En zelfs ontspanning is bedriegelijk. Ik krijg het gevoel dat je nooit serieus met een paard hebt getraind.

Kijk, dat is jou gevoel
niet het mijne ;)
ik kan toch nu niet zeggen dat jou gevoel niet klopt?
dat is hetzelfde om iemand die voelt dat ie bang is zeggen dat zijn gevoel niet klopt :o

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:57

ik wilde niet zeggen: ik weet zeker dat jij nooit serieus met een paard hebt getraind... maar die uitspraak ontlok je nu onderhand wel.

en trouwens: iemand die bang is kan ook bedrogen worden door zijn angst/gevoel. want je hebt ook irrationele angst en dat is angst die totaal misplaatst is op een bepaald moment... dan help je die persoon echt niet door hen in hun angstgevoel te bevestigen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 12-05-11 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:00

quadripes schreef:
ik wilde niet zeggen: ik weet zeker dat jij nooit serieus met een paard hebt getraind... maar die uitspraak ontlok je nu onderhand wel.

dan mag jij dat nog steeds zeker weten
als je oordeelt van hoe iemand schrijft over rijden? dan mis je de essentie rijden met gevoel al.
wat is jou definitie van serieus trainen?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:02

Nombrado, jij mist gewoon telkens het verschil tussen 'ruitergevoel' en 'gevoel'.

Een instructeur heeft als taak het ruitergevoel van iemand te ontwikkelen. Zo maak je iemand een beter ruiter. Niet door iemand oefeningen aan te leren of truukjes aan te leren om een paard op een bepaald moment iets te laten doen.

Het feit dat jij vindt dat een instructeur dat niet kan, zegt voor mij genoeg. (mbt serieus trainen)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:10

ik mis niks
hier een artikel over gevoel
zet daar ruiter voor en je hebt ruitergevoel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoel

het enige wat een goede instructeur kan doen, is de hulpen aangeven in het moment dat het nodig is en vragen of de ruiter het voelt.
dan is dat gevoel nog altijd een beleving van de ruiter zelf, niet van de instructeur.
stel je voor dat je alles voelt van een ander
hoe zou je dat vinden?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:16

ik ga mezelf niet zitten herhalen hoor.

en ik geef mijn leerlingen wel degelijk aan hoe iets moet voelen, niet alleen maar de hulpen. en ik geef hen ook aan waarom iets zo voelt. (is gewoon logica en biomechanica)

want ruitergevoel is deelbaar, is leerbaar en overdraagbaar.

hoe snel iemand het leert, is afhankelijk van zijn talent.

maar paardrijden kan iedereen gewoon leren tot een bepaald niveau

alleen voor het hoge school werk (de correcte verzamelde arbeid en piaffe/passage/levade) heeft niet iedereen talent genoeg en niet elk paard talent genoeg, omdat dan de hulpen zo verfijnd worden en de Feinabstimmung zo hoog is, dat niet iedereen dat kan.

Net zoals dat een F1 auto enorm veel 'gevoel' eist van de coureur, eist een hogeschoolpaard dat ook van zijn of haar ruiter.

Dixi.

En ik ga nu uit eten :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:23

Als ik zou moeten kiezen tussen manier van lesgeven van Nombrado of die van Quadripes, zou ik toch kiezen voor die van Quadripes. Het enigste wat ik mis is hoe je je zit kan verbeteren. Maargoed, dat zal wel standaard zijn uiteraard.
Ik vind zelf dat er een verschil is tussen gevoel en ruitergevoel. Gevoel heb ik in het dagelijks leven en ruitergevoel (hoop ik) heb ik op mijn paard. Uiteraard heb ik ook wel gevoel op me paard want als iemand me gaat uitschelden dan ben ik verdrietig |(

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:52

nombrado schreef:
ik mis niks
hier een artikel over gevoel
zet daar ruiter voor en je hebt ruitergevoel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoel

het enige wat een goede instructeur kan doen, is de hulpen aangeven in het moment dat het nodig is en vragen of de ruiter het voelt.
dan is dat gevoel nog altijd een beleving van de ruiter zelf, niet van de instructeur.
stel je voor dat je alles voelt van een ander
hoe zou je dat vinden?

Als jij goed ruitergevoel/Rijkunstig gevoel zou hebben, zou je begrijpen wat Quadripes bedoelt, want ze zegt het nl. heel goed en met heel veeel geduld.
Een goed instructeur ZIET wat de ruiter voelt en hij/zij moet dan dus ook zelf dat ruitergevoel hebben, waardoor hij dit herkent bij zijn leerling. Hij/zij zal aan de reactie van het paard zien wat er gebeurt, wat er goed of fout gaat, waar het vandaan komt en hoe op te lossen en dat kan alleen vanuit dat Rijkunstig - Ruitergevoel! Daar vanuit zal hij/zij ZIEN wat de ruiter dus VOELT en heeft dus niets met een verschillende beleving te maken.
Dus wat jij hierboven zegt, betekent dan dat jij zelf zeer waarschijnlijk niet dat ruitergevoel hebt waar hierover gesproken wordt.
Is niet erg, maar dan mag je hier geen uitspraken over doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:53

quadripes schreef:
en trouwens: iemand die bang is kan ook bedrogen worden door zijn angst/gevoel. want je hebt ook irrationele angst en dat is angst die totaal misplaatst is op een bepaald moment... dan help je die persoon echt niet door hen in hun angstgevoel te bevestigen.

door bewust naar je angst te gaan, kan je het pas verhelpen/loslaten.
niet door te zeggen dat het er niet is. (als buitenstaander of angstige)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 12-05-11 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:56

Danique_G schreef:
Als ik zou moeten kiezen tussen manier van lesgeven van Nombrado of die van Quadripes, zou ik toch kiezen voor die van Quadripes. Het enigste wat ik mis is hoe je je zit kan verbeteren. Maargoed, dat zal wel standaard zijn uiteraard.
|(

en het begint allemaal met zit.
dat is zeker niet standaard tegenwoordig
je zal daarin je gevoel moeten volgen wie je les geeft en waar je verder mee komt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:59

murphy102 schreef:
Als jij goed ruitergevoel/Rijkunstig gevoel zou hebben, zou je begrijpen wat Quadripes bedoelt, want ze zegt het nl. heel goed en met heel veeel geduld.
Een goed instructeur ZIET wat de ruiter voelt en hij/zij moet dan dus ook zelf dat ruitergevoel hebben, waardoor hij dit herkent bij zijn leerling. Hij/zij zal aan de reactie van het paard zien wat er gebeurt, wat er goed of fout gaat, waar het vandaan komt en hoe op te lossen en dat kan alleen vanuit dat Rijkunstig - Ruitergevoel! Daar vanuit zal hij/zij ZIEN wat de ruiter dus VOELT en heeft dus niets met een verschillende beleving te maken.
Dus wat jij hierboven zegt, betekent dan dat jij zelf zeer waarschijnlijk niet dat ruitergevoel hebt waar hierover gesproken wordt.
Is niet erg, maar dan mag je hier geen uitspraken over doen.

nog erger
ik zie, maar voel ook alles wat een ruiter en een paard voelt als ik les sta te geven
angsten, pijn, verdriet, spieren, blokkades , alles.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:10

nombrado schreef:
Danique_G schreef:
|(

en het begint allemaal met zit.
dat is zeker niet standaard tegenwoordig
je zal daarin je gevoel moeten volgen wie je les geeft en waar je verder mee komt.

Maar dat is nu net de grootste valkuil als mensen nog geen ruitergevoel hebben ontwikkeld, hetgeen overigens een proces is waar je "nooit klaar" mee bent.
De taak van een instructeur is de ruiter "wegwijs" te maken in al die vele, vele gevoelens van haar/hem die zij/hij onder zich voelt en dat te "vertalen" naar de ruiter en daar ook -afhankelijk van de graad van opleiding van de ruiter- prioriteiten in aanbrengt.
Dus:"Wat je nu voelt is dit en dat komt daar en daar vandaan en zo ga je daarmee om, zo reageer je daarop".
De ruiter voelt immers zoveel en benoem dan maar eens wat wat is, dan kom je niet verder door te zeggen "Volg je gevoel",want de ruiter wéét immers niet wat hij/zij moet voelen.
Dat is nu juist het moeilijke hieraan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:19

murphy102 schreef:
Maar dat is nu net de grootste valkuil als mensen nog geen ruitergevoel hebben ontwikkeld, hetgeen overigens een proces is waar je "nooit klaar" mee bent.
De taak van een instructeur is de ruiter "wegwijs" te maken in al die vele, vele gevoelens van haar/hem die zij/hij onder zich voelt en dat te "vertalen" naar de ruiter en daar ook -afhankelijk van de graad van opleiding van de ruiter- prioriteiten in aanbrengt.
Dus:"Wat je nu voelt is dit en dat komt daar en daar vandaan en zo ga je daarmee om, zo reageer je daarop".
De ruiter voelt immers zoveel en benoem dan maar eens wat wat is, dan kom je niet verder door te zeggen "Volg je gevoel",want de ruiter wéét immers niet wat hij/zij moet voelen.

Als je zelf, als ruiter, je middelpunt hebt kunnen vinden met rijden, en daaruit volgend je ontspanning, is dat stuk zeker klaar. (je herkent het zeker als je dat punt gevonden hebt)
pas als de ruiter ontspant en in het middelpunt recht kan balanceren kan de ruiter pas een eenheid worden met het paard en diens beweging. Eerder nooit.
eerst ontspanning ruiter, vandaaruit kan pas het paard gaan ontspannen.
die voelt nl alles van de ruiter (ook de spanningen in het lijf)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:30

andafries schreef:
Nombrado, Laat me dan een plaatje aan de lange teugel zien waar het paard dan wel blij kijkt in jouw ogen.

wel beter toch?
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:34

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:34

nombrado schreef:
[

nog erger
ik zie, maar voel ook alles wat een ruiter en een paard voelt als ik les sta te geven
angsten, pijn, verdriet, spieren, blokkades , alles.

Oh jee... paranormaal begaafd of zo?
Sorry, maar dit gaat mij echt te ver.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:35

Over angstgevoel ff van een erg angstige ruiter (ik dus), Herkennen waar het irrationele angstgevoel vandaan komt helpt zeker met het oplossen van het probleem. En het is ook belangrijk om hier niet te snel aan voorbij te gaan omdat je het dan forceert en de angst alleen maar erger word. Vanuit ontspanning grensen verleggen is imo hierbij heel belangerijk. Dus uitdagen, maar niet pushen.

Dat angst irrationeel is wil niet zeggen dat deze vanzelf weg gaat als je het maar negeert. Was dat maar zo!
Geloof dat ik het in dit geval toch keertje met nombrado eens moet zijn :P

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:39

Jammer dat de foto zo wazig is. Oren en blik van de ogen is hetzelfde als de andere foto. Dus ik zie alleen dat dit paard meer voor de loodlijn is bijna tegen de hand is. Maar het ging jou over de blik in de ogen dan graag scherpere foto.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:42

Nombrado ik daag je uit dat je mij een keer les komt geven dat gefilmd wordt en hier op bokt wordt gezet ! Want ik wordt toch heel benieuwd naar jou gave !

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:45

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

Als je zelf, als ruiter, je middelpunt hebt kunnen vinden met rijden, en daaruit volgend je ontspanning, is dat stuk zeker klaar. (je herkent het zeker als je dat punt gevonden hebt)
pas als de ruiter ontspant en in het middelpunt recht kan balanceren kan de ruiter pas een eenheid worden met het paard en diens beweging. Eerder nooit.
eerst ontspanning ruiter, vandaaruit kan pas het paard gaan ontspannen.
die voelt nl alles van de ruiter (ook de spanningen in het lijf)

Nombrado, binnen de KR spreken we niet over middelpunt, maar over het zwaartepunt.
De ruiter dient steeds bij/boven dat zwaartepunt van het paard zich te begeven. De ruiter dient zich immers aan het paard aan te passen en niet andersom.
Het is logisch dat de ruiter zich eerst moet leren ontspannen, maar dat is wel heel snel gezegd en is niet iets wat in de praktijk zo gemakkelijk gebeurt. Helaas zien we meestal dat -ondanks de spanning van de ruiter- een paard toch nageeft uiteindelijk en dat dán pas de ruiter ontspant. Brave paarden.
Dit zien we op het hoogste niveau, de spanning van de ruiter, daar wordt al bladzijden lang over gesproken nav de div. filmpjes. Eén van de lastigste zaken is de bewuste aan- en ontspanning van de ruiter en zie..., dan komen we dus weer uit bij het Ruitergevoel.