Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:50

Zijn jullie paarden ook nog zo fris? Ging vanmorgen rijden maar dat hoofd stond me niet helemaal aan... Oortjes er flink op enzo.. Heb snel mn rondjes stap draf galop gedaan en maar even gelongeerd. Daarna lekker over de dijk uitgestapt aan de hand.

Meteen weer een leermomentje gehad: er lagen zakken plastic bovenaan de dijk, nou spanning en sensatie alom pff. Ik doorgelopen met hem en op de terugweg weer op de zakken af, ging al beter: brokje erin. Dijk af gelopen en weer terug naar de zakken en ja hoor hij durfde ze zelfs aan te raken! Even later had hij ze aan die trekbandjes opgepakt :') mijn held <3

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:52

Wennen aan een hulpteugel is niet het doel. Wijken voor druk is belangrijk binnen de omgang tussen mens en paard. Vast kunnen staan. Opzij stappen, achterwaarts gaan etc. Sommige paarden hebben wel baat bij een stootteugel of chambon, om ze zo te kunnen trainen dat ze ruitergewicht kunnen dragen zonder ongemak.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:56

Zonder nageven kunnen we niets anders doen dan ze in het land laten staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:56

Laat ik het zo zeggen.
Ik kan het dier overal veilig vastzetten, kan er veilig mee rijden, kan het bijzetten via het bit, kan het in alle gangen vwnw rijden.
Stofzuigt aan de kaptoom en zakt als ik licht op de neus druk leg......maar raakt in paniek van druk in de nek.

You know what, dan doe ik gewoon geen druk op de nek :+
Ik heb een echtra zacht kopstuk gekocht en we leven een veilig en gelukkig leven *\%/*

Dit wordt gewoon geen stang en trens paard en daar kan ik mee leven ;)

Voor iemand die altijd zegt dat je naar je paard moet luisteren vind ik je hierin ontzettend star simpelman.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:05

Ik heb me ook opgegeven voor de webinair. De vorige vond ik ook heel boeiend.

Paarden onrustig viel hier mee. Vandaag wel weer enorm bijgeleerd over wat je houding doet met het spanningsniveau bij paard met dank aan paardlief en aardappelvrachtwagens. :P

Eens met Sizzle wat betreft hulpteugels.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:07

Mijne reageert juist heel fijn op druk achter de oren. In grondwerk ben ik niet zo handig dus soms longeer ik met chambon en soms rij ik er nog mee. Maar dat geldt ook voor de pelham en stang en trens, loopt hij echt heel fijn op zonder dat je veel inwerkt eigenlijk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:12

Schiet me nog te binnen over druk, ik laad en los mijn paard zelf. Tijdje terug vergat ik hem los te maken alvorens ik de balk weghaalde. Ik schrok me rot want ik wist meteen dat ik het vergeten was, maar wat doet mijn paard, die merkte dus ook dat hij nog vast zat en ipv door het lint te gaan stapte hij weer naar voren en bleef staan. Had ook anders af kunnen lopen maar kennelijk wijkt hij dus goed voor druk :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:12

Mijn pony was vandaag gelukkig braaf. Hij kan inmiddels in de linkergalop praktisch de hele tijd in de stretch _/-\o_ Hij voelt zich duidelijk beter en wordt ook wat drukker. Gisteren durfde ik er geeneens op (je weet wel die IJslander die niet voorwaarts te krijgen was 8-) ). Aan de longe ging hij lopen showen. In arbeidshouding en een halve hoef overstappen in draf <<) Na het longeren en bokken was hij met werken aan de hand ook super los :D

edit: ik bedoel de rechtergalop, maar ja maakt voor het verhaal niet uit
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 06-01-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:14

Oh super Jenny, die zit echt goed in zijn vel nu. Met sprongen vooruit zo te horen!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:16

Mijn eerste paard reageerde ook heel goed op nek druk, daar reed ik ook graag met stang en trens mee inderdaad :j

Ik heb ook niets tegen de chambon, maar wel tegen dogmatisch bij ieder paard exact hetzelfde willen.
Als je eerst al je paard aan de kaptoom zo ver hebt dat het mooi zakt zodat de begrenzer nooit hoeft te begrenzen dan is er al helemaal geen reden meer om dan alsnog een hulpteugel eraan te knuppen :o? .

Simpelman, wat ik trouwens extra bijzonder vind is dat uitgerekend iemand die zelf niet met chambon werkt zegt dat een paard er maar aan moet wennen.

Ik heb dat ding al zeker 15 jaar in gebruik maar ik heb er nog nooit echt iets mee bereikt wat zonder niet had gekund, hooguit sneller (wat handig is voor de handel). Ik heb hem wel eens therapeutisch ingezet bij een paard met gescheurde rug spieren. Die mocht absoluut het hoofd niet omhoog doen uit opwinding tijdens het bewegen in de revalidatie fase. Die heb ik toen expres iets te kort begrenst.

Jenny, wat goed zeg *\o/*

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:17

Hahah leuk jenny! Die van mij ging vandaag showen. Dan zweeft hij echt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:18

Wat super Jenny :D

Ik heb al twee dagen geen paard gezien... het is gewoon niet echt veilig om de weg op te gaan. Krijg wel ontwenningsverschijnselen... maar probeer het maar te vervangen door het boek "Denkwerk" te lezen en veel te kijken op internet.
Een TEDx verhaal voor meer positieve bekrachtiging bij paarden trainen https://youtu.be/Q247zNUc99g

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:23

Niet elk paard zakt uit zichzelf in de ideale houding helaas. Daarvoor moeten ze de bouw ten eerste een beetje mee hebben en voorheen vooral niet verkeerd getraind zijn.

Daarnaast is het ook handig om wijken voor druk op het hoofd aan te leren bij grote paarden als je zelf klein bent. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:26

Lante wijken voor druk op het hoofd kan ook zonder directe inwerking op het gebied bij de oren (de stootteugel aan de onderkant van een neusriem bijvoorbeeld).
En ja ik heb ervaring met tuigers en een verreden fries.

Hier vandaag tussen de buien door een wandeling aan de lange teugel gemaakt.

Dan kun je extra goed zien welke spieren wanneer gebruikt worden. Zo zie je in het klimmen de hele rug omhoog komen en de spieren er echt opliggen. Ook het deel van de hals vlak voor de schoft wordt dan vol en breed.
In het stijl dalen gaat het paard door de gewrichten (zitten) en staan de dwarse buikspieren op maximaal gespannen.
Blijft fascinerend.

We zijn 1 paardetende steen tegengekomen maar uiteindelijk is ze daar toch voorop aan voorbij gegaan. Wel letterlijk bijna met de sprongewrichten op de grond en de voorbenen wijd, maar zonder sterk te worden in mijn hand en zonder in mijn ruimte te komen (ik liep aan de buitenkant).

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:35

Mooi topic! (heb het niet helemaal doorgelezen hoor, zoals Sokje_6) Hierdoor de hele middag zitten lezen en me aan het verdiepen in het rechtrichten. Het is dat ik nu niet naar mijn paard kan en waarschijnlijk morgen ook niet, vanwege het weer, maar heb echt heel veel zin om hiermee aan de slag te gaan! Ik lees dus lekker mee hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:50

Huh? Simpelman werkt wel met chambon hoor Sizzle; hij vertelde toch over een zelfgemaakt exemplaar? Maar ik meen me te herinneren dat hij eerder schreef er geen gebruik van te maken... Ben ook even los van de trappers.... Ik kan het niet rijmen trouwens; al dat gepraat over 'zonder dwang' en dan nu zeggen dat 'het paard er maar aan moet wennen'.

Btw; paardrijden kan volgens mij nooit zonder een vorm van dwang.... kunst is om het zo vriendelijk mogelijk te houden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:58

Dat ben ik met je eens.
Dwangloos bestaat niet, maar als je de mogenlijkheid hebt om iets voor het paard aangenamer te maken dan kies je niet expres de onaangename weg lijkt mij.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:03

[quote="Lante"]Niet elk paard zakt uit zichzelf in de ideale houding helaas. Daarvoor moeten ze de bouw ten eerste een beetje mee hebben en voorheen vooral niet verkeerd getraind zijn.

Met tuigers heb ik geen ervaring zoals al even werd genoemd in dit topic maar wel ervaring met zwaar over bouwde paarden..lichamelijk gezien ook zeker niet t makkelijkste maar ook die werk ik voorwaarts neerwaarts zonder enkele hulpteugels. Zonder hulpteugels duurt misschien wat langer maar ik weet iig zeker dat ik mijn paard niet vastzet op wat voor een manier dan ook. Zou het ook aan de handigheid vd longeur kunnen liggen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:13

Ik heb trouwens nekfoto's laten maken en een goede osteopaat erbij gehad bij mijn huidige paard. De laatste zei dat het dier een erg grote ooraanzet heeft en er daardoor wellicht zenuwen dicht langs het kopstuk liggen.

Het andere paard was niet van mij maar die kon sowieso niet tegen opsluiting.
Die paniekeerde dan gewoon en kreeg spontaan koliek.
Dat hebben we gewoon vermeden en daar is ze veilig een 26 jaar oud rijpaard mee geworden waar zelfs meerdere beginners op hebben leren rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:14

Sizzle schreef:
Dat ben ik met je eens.
Dwangloos bestaat niet, maar als je de mogenlijkheid hebt om iets voor het paard aangenamer te maken dan kies je niet expres de onaangename weg lijkt mij.

Precies en daarom snap ik niet dat er dan gezegd wordt dat 'het paard er maar aan moet wennen'

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:20

Werken zonder dwang, zeker.
Maar er zijn dingen die een paard niet moet doen, zoals achteruit de sloot in lopen, zijn ruiter de box uit timmeren, rechts af gaan als we links af moeten, doorlopen als het halt moet houden en ga zo maar door.
Dit soort zaken moeten omgebogen worden.
Iets niet mogen is iets anders dan iets moeten.

Het is voor een paard beter om in een natuurlijke ontspannen houding te werken.
Helaas zijn er allerlei redenen waarom sommige paarden dat niet doen, ze gaan dan in een verkeerde voor hen onaangename en op den duur funeste houding lopen werken.
Dat kan zo zijn omdat dat gedrag er door fokkerij in versterkt is, zoals bij tuigpaarden of door stress, verkeerde belering enzovoorts.

Met behulp van een goedgekozen hulp teugel kunnen we ons zelf helpen het paard snel te leren begrijpen hoe het ook kan.
Met een stootteugel of een Chambon kun je in een keer of drie à vier het paard naar een betere houding leiden, bevestiging zal maanden duren.

Ik zelf gebruik meestal een stooteugel, ik heb mezelf geleerd ermee om te gaan, het werkt heel snel.
Via allerlei pb's, foto's en video's en reacties op topics zie ik dat veel mensen gemakkelijker met een Chambon overweg kunnen.
Twee valkuilen zien we vaak langsgaan, twijfelachtig werken waar even doorgedouwd moet worden en teveel in één keer willen bereiken.
De twijfelaars (en dat is geen kritiek, twijfelen is begrijpbaar) hebben altijd als reden om niet verder te gaan dat het bij hun paard niet werkt.
Ik ben zo'n paard nooit tegengekomen en ik heb jaren met "probleempaarden" gewerkt.
Het werkt meestal niet omdat de voorbereiding van het paard overgeslagen of onvoldoende was.

Je moet een paard in plastic kunnen wikkelen, touwen om zijn benen kunnen slaan, overal aan kunnen raken met wat dan ook, benen op kunnen laten tillen en uit kunnen strekken, hoofd omhoog of omlaag laten doen op verzoek voor dat je er vérder mee aan het werk kan gaan.

Wanneer paarden in paniek raken bij het toepassen van zachtwerkende hulpmiddelen dan moeten we altijd terug nemen tot het punt waarop het begrepen wordt en aanvaardbaar is, maar het is niet het paard dat de dienst uitmaakt.
En, nogmaals paarden die sterk reageren op "iets" achter de oren hebben daar een probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:24

Juist als die een probleem hebben ga je ze daar toch niet mee pesten als het niet dringend nodig is?

Je gaat een paard dat slecht tegen een dichte stal kan toch ook niet expres in een dichte stal stallen als er ook andere opties zijn?

Als een paard op 1 specifiek punt overreageerd en niet lijkt te kunnen 'wennen' dan ga ik er van uit dat het daar een goede reden voor heeft en dat is ook bijna altijd het geval. Daar kun je gewoon rekening mee houden zonder dat het wat dan ook in de weg staat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-16 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:28

biscaya schreef:
Lante schreef:
Niet elk paard zakt uit zichzelf in de ideale houding helaas. Daarvoor moeten ze de bouw ten eerste een beetje mee hebben en voorheen vooral niet verkeerd getraind zijn.

Met tuigers heb ik geen ervaring zoals al even werd genoemd in dit topic maar wel ervaring met zwaar over bouwde paarden..lichamelijk gezien ook zeker niet t makkelijkste maar ook die werk ik voorwaarts neerwaarts zonder enkele hulpteugels. Zonder hulpteugels duurt misschien wat langer maar ik weet iig zeker dat ik mijn paard niet vastzet op wat voor een manier dan ook. Zou het ook aan de handigheid vd longeur kunnen liggen?

Tuigpaarden leveren vaak nog al wat problemen op om ze klaar te maken als rijpaard.
Ze zetten zich namelijk automatisch vast in hun romp op het moment dat er inspanning gevraagd wordt.
Zo kunnen ze beter tegen het borsttuig drukken en blijven ze langer heel.
Voortbewegen doen ze zonder kniebuiging zoals we bij een rijpaard zoeken, zo kunnen zij namelijk beter duwen.
Het is ingefokt.

Het zich los laten bij inspanning is moeilijk voor ze het vraagt veel voorbereidingstijd.
Een Chambon helpt ons om het paard de richting in te conditioneren die we willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:29

Maar zonder werkt net zo goed :P
Gewoon tijd nemen en keurig aan de hand werken. Boegspieren los masseren. En jawel ook tuigers kunnen grazen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-16 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:30

Sizzle schreef:
Juist als die een probleem hebben ga je ze daar toch niet mee pesten als het niet dringend nodig is?

Je gaat een paard dat slecht tegen een dichte stal kan toch ook niet expres in een dichte stal stallen als er ook andere opties zijn?

Als een paard op 1 specifiek punt overreageerd en niet lijkt te kunnen 'wennen' dan ga ik er van uit dat het daar een goede reden voor heeft en dat is ook bijna altijd het geval.

Paarden horen niet in een stal.
Wanneer ik een paard heb dat over reageert dan ga ik zoeken welke "goede" reden hij daarvoor heeft.
Het blijkt altijd dat er iets onder zit dat opgelost moet worden.