Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:43

nombrado schreef:
Afbeelding

Dit trappelen op de plaats, het paard duikt voor, en de ruiter gaat nog eens met de handen hoger???
Sorry het paard kan niet zo met de voorhand zich verheffen, omdat hij tegen gewerkt word door de ruiter.
Dit is net zo´n Piaffe die men overal ziet, gewoon trappelen op de plaats.
En fijne hulpen?? stang doorgetrokken, dat onderbeen van de ruiter??? De handhouding????

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:46

nombrado: je moest eens weten :D ik ga maar niet in op wat je schrijft. maar ik mag wel even stiekem lachen om wat je schrijft, ok.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:46

Afbeelding

Vind je dit dan beter professor?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:48

quadripes schreef:
nombrado: je moest eens weten :D ik ga maar niet in op wat je schrijft. maar ik mag wel even stiekem lachen om wat je schrijft, ok.

je mag best lachen
maar durf jij een foto van jou, dezelfde kant van de piaffe onder die van fuego te posten? als vergelijking?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:49

over een paar maanden wel :D

maar goed, ik ga maar eens even wat rijden.

enne: ik zie ook liever Fuego hoor
Laatst bijgewerkt door quadripes op 12-05-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:50

Nombrado, het hoofd zegt niets over de beweging, en bovendien hadden wij het over het rijden, en u haalt weer andere dingen erbij, zoals wij gewend zijn van u.
Een faire discussie wilt u niet voeren, alleen maar uw Spaanse paardjes op de voorgrond plaatsen die net zulke africhtings fouten laten zien als vele andere zg Toppers.
En aan de lange teugel en rijden te vergelijken is appelen met peren vergelijken.

Trouwens i opmerking, een onderhals moet men niet verwisselen met de slokdarm, onderhals spieren heeft men nodig maar mogen niet overheersen, de slokdarm kan men niet "weg" rijden. En Lippizaners hebben deze anders liggen dan de andere rassen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 12-05-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:51

typisch, dat je weer geen antwoord geeft op de vraag of je het een mooier plaatje vind.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:55

nombrado schreef:
typisch, dat je weer geen antwoord geeft op de vraag of je het een mooier plaatje vind.

Nog 1 keer wil ik uw duidelijk maken dat u steeds die vragenstellerij in werking stelt, en nooit to the point bent het is jammer dat u steeds ontwijkt wat vele topic deelnemers u al vaker hebben laten blijken, meer schrijf ik niet erover omdat de discussie daarmee niet geholpen is.
Wijs u alleen daarop dat het thema geheel anders is, en u steeds weer probeert een draai eraan te geven, dat is jammer heel jammer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:00

Professor schreef:
En Lippizaners hebben deze anders liggen dan de andere rassen.

hebben de lippizaners andere slokdarm? of op een andere plek?
dat wist ik niet

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:10

ff snel tussendoor fietsen... bedankt voor de filmpjes.
Ik ben niet in de positie om te beoordelen of bekritiseren, maar wil ze, als ik beetje meer tijd heb, op mijn gemak bekijken met het commentaar van de verschillende mensen.
Kan ik alleen maar van leren.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:19

Nombrado ik ken je niet maar weet dat jij paarden hebt van hetzelfde ras als ik. Maar ik heb net zo lief een Lipizzaner, fries of een Kwpn'er.
En ik moet zeggen dat Fuego een geweldig paard is. Maar de Lipizzaner aan de lange teugel vindt ik ook geweldig.
Paard aan de lange teugel is zeer geconcentreerd op de ruiter dat moet ook wel hij krijgt veel minder en kleinere hulpen. En uit zijn ogen kijken sorry hoor maar ik zie dat niet wat jij dan misschien wel ziet. Volgens mij heeft Fuego dezelfde blik in zijn ogen. Als die ook zo close up zou zijn genomen.
En ik snap het niet jij ziet het liefst een paard afgericht zonder teugel inwerking maar deze stang inwerking vindt je niet erg ? Ook gebruikt de ruiter zijn sporen niet te zuinig.
Je hebt commentaar op iedereen die het fout doet in jouw ogen. Maar laat dan eens wat van jezelf zien !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:26

andafries, vraagje tussendoor. Ik zie dat je veel aan de lange teugel werkt (gespiekt in je profiel) en ik heb ook Piet Bakker vaak aan het werk gezien.
Ik zie dat jij achter de paarden loopt en hij naast de achterhand. Jij trouwens soms een beetje en de mensen met de shetjes lopen weer erachter.
Ik ben erg benieuwd waarom erachter of ernaast?
(ik neem toch aan dat ook dit Klassiek Dressuur is? ook al is het niet rijden)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:28

andafries schreef:
En ik snap het niet jij ziet het liefst een paard afgericht zonder teugel inwerking maar deze stang inwerking vindt je niet erg ? !

Ik denk dat je veel te veel hebt geluisterd naar de verhalen van professor (die schijnt namelijk nogal goed te weten hoe ik bitloos rij :') )
ik ben nl niet van bitloos rijden! Dat heb ik nooit gezegd. Soms doe ik het wel, maar ook met bit, stang en trens, trens, portugese stang.
wel van het BEWUST met handen rijden, zowel onder het zadel als aan de lange teugel.
aan de lange teugel hangen mijn teugels ook vederlicht over mijn vingers net als met rijden. Daar werk ik altijd naartoe.
Ga me niet vertellen dat het plaatje aan de lange teugel zo hoort. want dan stop ik acuut met paardrijden.
hoe hard hier iedereen ook brult hoe mooi het is. Nee, het is niet mooi
het is in en in triest. Dat zie je aan het oog van het paard en je ziet het aan de stress aan de neus.
paard is niet blij!
Ik streef naar een blije eenheid. zowel paard als ruiter. daar hoeft nog zeker niet alles perfect, maar het plezier moet zowel bij het paard als bij de ruiter aanwezig zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:34

andafries schreef:
Je hebt commentaar op iedereen die het fout doet in jouw ogen. Maar laat dan eens wat van jezelf zien !

Wie ruiter is met passie en met zijn hart, die heeft geen publiek nodig voor zijn rijden, hij heeft genoeg aan dat samen beleven, dat één zijn met je paard
;)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:42

Ik loop ook schuin naast het paard. Stap en draf naast binnen achterbeen, galop naast buiten achterbeen en hooguit in de piaffe erachter maar dat doe ik alleen met mijn eigen paard om hem goed recht te houden. Wat ik belangrijk vindt is dat de hulpen hetzelfde worden gegeven als onder het zadel. Dat houdt in dat de handen dus hetzelfde houdt als je erop zou zitten. Dat houdt in dat de handen op het kruis bij de inzet van de staart wortel staan. Er zijn mensen die de handen naast het paard houden daar ben ik niet zo'n voorstander van want dan loopt één van de teugels altijd over het schoft heen. Nadeel is dan dat de teugelinwerking anders is voor het paard minder logisch ook is het dan moeilijker om het paard recht te houden bijvoorbeeld op een diagonaal. Ik doe lange teugel op de Weense manier. Lange teugel valt onder de klassieke rijkunst !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:44

als je goed klassiek kan rijden
kan je ook goed lange teugelen. daar is dan geen kunst aan.
het heeft alles met lichaam, houding en ontspanning te maken, zelfs al loop je erachter

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:46

andafries schreef:
Ik loop ook schuin naast het paard. Stap en draf naast binnen achterbeen, galop naast buiten achterbeen en hooguit in de piaffe erachter maar dat doe ik alleen met mijn eigen paard om hem goed recht te houden. Wat ik belangrijk vindt is dat de hulpen hetzelfde worden gegeven als onder het zadel. Dat houdt in dat de handen dus hetzelfde houdt als je erop zou zitten. Dat houdt in dat de handen op het kruis bij de inzet van de staart wortel staan. Er zijn mensen die de handen naast het paard houden daar ben ik niet zo'n voorstander van want dan loopt één van de teugels altijd over het schoft heen. Nadeel is dan dat de teugelinwerking anders is voor het paard minder logisch ook is het dan moeilijker om het paard recht te houden bijvoorbeeld op een diagonaal. Ik doe lange teugel op de Weense manier. Lange teugel valt onder de klassieke rijkunst !

Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg. Piet werkt idd met de handen ernaast. Maar ik begrijp dus ook goed wat je verteld.
Ik neem aan dat de mensen met de shetten daarom erachter lopen? Met een shet loopt het niet handig als je de handen op het kruis houdt. (lijkt me niet lekker voor je rug ;) )
En dan krijg je erachter de zuiverste inwerking, neem ik aan.
Ik heb het zo nog nooit geprobeerd. Werk wel met lange lijnen (meer leeg mennen) maar dat is heel wat anders.
Lijkt me toch wel wennen voor een paard als je ernaast loopt met handen op kruis.

Nog een vraagje...
Waarom kruis/aanzet staart en niet verder naar voren?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:48

nombrado schreef:
het heeft alles met lichaam, houding en ontspanning te maken, zelfs al loop je erachter

Ik vind het allebei een kunst en heb respekt voor de mensen die KR kunnen en voor hen die goed met de lange teugel kunnen werken. Of die beiden kunnen. :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:50

nombrado schreef:

Dat zou ik niet zo schrijven, beide is een Kunst waar je hard aan moet werken.
Niet iedereen kan zomaar als ruiter even met de langeteugel overweg, dit vereist veel training en veel vertrouwen en veel gevoel.
"lange teugelen" dat woord ken ik niet, vind dat om het lichtjes uit te drukken degenereren van een grote Kunst.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:59

Nombrado, Ik lees hier veel mee ja maar lang niet alles daar heb ik geen tijd voor.Okay dus het maakt jou niet uit bit of geen stang, trens. Hoe kan jij dan aan een foto zien dat het paard aan de lange teugel niet licht is in de hand. Want ik kan dat dus niet zien. Dan ben ik dus diep triest ! Ik moet je zeggen dat ik er ook van houdt dat mijn paard licht is in de hand vooral aan de lange teugel. Mijn paard is volgens mij ook vrij licht in de hand en toch moest ik tijdens de les die ik krijg nog minder mijn hand gebruiken, en weet je van wie ik les krijg daarin ?............. juist degene die achter dat paard loopt aan de lange teugel. Foto die jij zo verschrikkelijk vindt.
Nu zul jij wel zeggen je bent bevooroordeelt dat is misschien ook zo. Maar ik kan je wel zeggen dat deze man de enige is die met mijn paard dit werk mag doen :-)
Werken aan de lange teugel op dat niveau is een kunst daar gaat jarenlange training aan vooraf. Wederzijds vertrouwen die krijg je niet zomaar !!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:59

Professor schreef:
Dat zou ik niet zo schrijven, beide is een Kunst waar je hard aan moet werken.
Niet iedereen kan zomaar als ruiter even met de langeteugel overweg, dit vereist veel training en veel vertrouwen en veel gevoel.
"lange teugelen" dat woord ken ik niet, vind dat om het lichtjes uit te drukken degenereren van een grote Kunst.

dik gedrukt, daar gaat het om.
gek genoeg heb ik het veelvuldig over gevoel gehad, echter werd dit door jou als onzin bestempeld en nu kom je zelf met deze uitdrukking.
niks negatiefs aan het woord langeteugelen
net als professoren :+ ;) :D :')

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:05

Mijn leerlingen met shetlander lopen op dezelfde manier als ik. Mar de shetlander moet inderdaad niet te klein zijn. Nee met mennen heeft het niks te maken. Bij mennen past lange lijnen. Dan lopen de teugels door de ringen van het rugstukje..
Handen op het kruis nog geen problemen mee gehad. Ik beloon regelmatig door klopjes en over het kruis te strijken.
Kruis inzet staart ideaal maar een paard wat het nog niet kent begin ik bij het schoft en ga daarna steeds een stukje verder naar achteren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:05

nombrado schreef:
gek genoeg heb ik het veelvuldig over gevoel gehad, echter werd dit door jou als onzin bestempeld en nu kom je zelf met deze uitdrukking.
niks negatiefs aan het woord langeteugelen
net als professoren :+ ;) :D :')

Sorry en dat bedoel ik nu met gevoel en geen gevoel hebben, juist dat woord langeteugelen geeft het al aan, en dat is wat mensen die dit beheersen heel heel erg raakt, en dat gevoel schijnt u nu niet te tonen en dat is jammer heel jammer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:06

andafries schreef:
Nombrado, Ik lees hier veel mee ja maar lang niet alles daar heb ik geen tijd voor.Okay dus het maakt jou niet uit bit of geen stang, trens. Hoe kan jij dan aan een foto zien dat het paard aan de lange teugel niet licht is in de hand. Want ik kan dat dus niet zien. Dan ben ik dus diep triest ! Ik moet je zeggen dat ik er ook van houdt dat mijn paard licht is in de hand vooral aan de lange teugel. Mijn paard is volgens mij ook vrij licht in de hand en toch moest ik tijdens de les die ik krijg nog minder mijn hand gebruiken, en weet je van wie ik les krijg daarin ?............. juist degene die achter dat paard loopt aan de lange teugel. Foto die jij zo verschrikkelijk vindt.
Nu zul jij wel zeggen je bent bevooroordeelt dat is misschien ook zo. Maar ik kan je wel zeggen dat deze man de enige is die met mijn paard dit werk mag doen :-)
Werken aan de lange teugel op dat niveau is een kunst daar gaat jarenlange training aan vooraf. Wederzijds vertrouwen die krijg je niet zomaar !!!

Nu begrijp ik wel dat je het niet kán zien.
In feite val je dan eigenlijk je eigen instructeur af, als je dit zou zeggen. dus ik snap het wel.
Niemand is perfect, zo ook jou instructeur niet. Maar ik denk dat het belangrijk is voor jezelf, dat je eerlijk blijft naar jezelf en het paard, en ziet wat er is. (zonder oordeel)
het is altijd mogelijk dat dit betreffende paard niet echt fijn liep tijdens die show, dat kan, en dat het er anders met dit paard losser en soepeler uitziet.
Jou instructeur zal een aardige man zijn. Ik zeg ook niets over hem als persoon.
maar wel over het beeld wat ik zie. En zo wil ik het dus niet als op dat plaatje
Ik wil een stralende karakter vol dier zien, die trots geniet van zijn werk samen met zijn baas.
Ik heb ook nergens iets gezegd over jou als persoon. Dat is een aanname die je er zelf aan hangt.
Wat ik op het plaatje zie, is een paard die niet blij is. Daar gaat het hier om.
wie of wat de personen daarom heen zijn, boeit me weinig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:08

andafries schreef:
Mijn leerlingen met shetlander lopen op dezelfde manier als ik. Mar de shetlander moet inderdaad niet te klein zijn. Nee met mennen heeft het niks te maken. Bij mennen past lange lijnen. Dan lopen de teugels door de ringen van het rugstukje..
Handen op het kruis nog geen problemen mee gehad. Ik beloon regelmatig door klopjes en over het kruis te strijken.
Kruis inzet staart ideaal maar een paard wat het nog niet kent begin ik bij het schoft en ga daarna steeds een stukje verder naar achteren.

oh oke, hartstikke duidelijk.
Lijkt me idd handig om bij de schoft te beginnen.

Dat lange lijnen heel anders zijn, had ik al begrepen. Is ook stuk makkelijker... ;)
Maar ik vind werk aan de lange teugel heel erg mooi.
Dat handen op kruis met shetten onhandig lijkt, komt wellicht omdat ik minishetten had. Dan moet je dus echt bukken. Dan kan ik mij voorstellen dat erachter lopen handiger is.
Ik zal je foto's nog een keer nauwkeurig bekijken.