Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:10

Dat vind ik dan net zo lomp als zeggen: hij houdt niet van in de krul lopen maar hij went er maar aan :+

Sommige paarden zijn nou eenmaal erg gevoelig achter de oren. Waarom dan plagen als het ook anders kan?

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:34

Vind ik niet hetzelfde. In de krul lopen is slecht voor het paard, als het paard uitvind dat hij naar beneden kan met zijn hoofd dan is dat alleen maar goed voor hem uiteindelijk.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:35

Tijdje geleden dat ik heb geschreven maar lees wel mee.
@ terpentijn waarom ga je niet kijken bij de clinic van M onique de R ijk die nu wordt georganiseerd? ik vind toeschouwer zijn altijd een hele prettige manier om kennis te maken met een lesgever.
@simpelman wat een goede marketing tips. Stond jij ook zo schoongepoetst op je website :D of was jij van de mond op mond reclame? Ik ben het er wel mee eens dat hoe professioneler je site en ook je prijs, hoe meer mensen geneigd zijn je te benaderen.

Mijn merrie is ondertussen zadelmak en gaat eind volgende week op bootcamp en dan wordt ze ruitermak gemaakt, stuur en rem erop gemonteerd en de 3 basisgangen, dan komt ze terug en gaan we lekker achter de kont van mijn oma tinkertje aan door het bos rijden.
Longeren gaat redelijk, een kant is duidelijk wat beter dan de andere, maar dat is work in progress.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:37

Ja, die druk achter de oren zit ik nu dus ook naar te kijken, a.d.h.v. de tip van Simpelman. Weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.
Ging het er niet juist om dat ze daar met geduld zelf de houding moesten vinden? Dus vanuit achteren werken en op die manier komt die hoofdhouding vanzelf, toch? Nou ja, iets genuanceerder uiteraard. Dit lijkt daar zo tegenin te gaan, of zit ik er naast?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:39

xxdomiixx schreef:
Vind ik niet hetzelfde. In de krul lopen is slecht voor het paard, als het paard uitvind dat hij naar beneden kan met zijn hoofd dan is dat alleen maar goed voor hem uiteindelijk.

Ook als hij daar extreem stress van krijgt dat hij gevaarlijk hoog gaat stijgeren?
Dat ik ik namelijk met 2 paarden meegemaakt. 1 daarvan sloeg zelfs achterover.
Je kunt ook gewoon zonder druk achter de oren een paard vwnw krijgen dus de noodzaak zie ik niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:51

Sjolvir schreef:
Inderdaad als je echt goed bent heb je geen site nodig, dan is mond op mond reclame meer dan voldoende.

Mhh mag ik bedanken?
lijkt me gezien de franse keuken niet echt een geurloze reklame... :evaw: :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:59

Peetstap schreef:
Sjolvir schreef:
Inderdaad als je echt goed bent heb je geen site nodig, dan is mond op mond reclame meer dan voldoende.

Mhh mag ik bedanken?

Hahaha, de eerste die er wat van zegt! Heb het al bij drie verschillende mensen gelezen, maar ik hou ook meer van 'mond tot mond' :Y)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:05

Sizzle schreef:
xxdomiixx schreef:

Ook als hij daar extreem stress van krijgt dat hij gevaarlijk hoog gaat stijgeren?
Dat ik ik namelijk met 2 paarden meegemaakt. 1 daarvan sloeg zelfs achterover.
Je kunt ook gewoon zonder druk achter de oren een paard vwnw krijgen dus de noodzaak zie ik niet.

Ik werk dus helemaal niet met stootteugel of chambon.. M. I helemaal niet nodig..Eigenlijk leer ik elk paard de voorwaarts neerwaartse tendens te bereiken dmv aan de hand werken..En van daaruit neem ik dat mee aan de longe..Niks geen hulpmiddelen bij nodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:12

Fransje_70 schreef:
@simpelman wat een goede marketing tips.
Stond jij ook zo schoongepoetst op je website :D of was jij van de mond op mond reclame?
Ik ben het er wel mee eens dat hoe professioneler je site en ook je prijs, hoe meer mensen geneigd zijn je te benaderen.

Ik ben nog van voor het internet.
Wel altijd schoon en mond op mond reclame. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:15

biscaya schreef:
Ik werk dus helemaal niet met stootteugel of chambon.. M. I helemaal niet nodig..Eigenlijk leer ik elk paard de voorwaarts neerwaartse tendens te bereiken dmv aan de hand werken..En van daaruit neem ik dat mee aan de longe..Niks geen hulpmiddelen bij nodig.

Met name bij sommige paarden met tuigpaardaanleg kom je soms niet verder, zo gauw er namelijk inspanning gevraagd wordt zetten ze in de tuigpaardmodus.
Je leert ze dan namelijk hoe ze aan het probleem van het zich inspannen moeten ontkomen.
Bij hen kom je snel verder met een stootteugel of Chambon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:17

Ik heb bij mijn tuiger inderdaad een chambon gebruikt en deze accepteerde het ook. Als ze het niet verdragen had dan had ik gewoon meer geduld moeten hebben ;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:18

Peetstap schreef:
Sjolvir schreef:

Mhh mag ik bedanken?

Oke :+ :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:18

voor de liefhebbers van clinics, 2 en 3 april geeft Anja Beran clinics en een theorieavond bij manege Noot in Callantsoog. De lessen zitten al vol maar je kan wel als toeschouwer komen kijken.

En voor de PK-fans is er ook een clinic in maart.
http://marjanstevens-legerete.nl/servic ... uurclinic/

En, Tristan komt 20 maart naar manege Bria in Andijk. Daar ga ik zeker naar toe!!
Laatst bijgewerkt door damian23 op 06-01-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:19

Het hele probleem in dit soort zaken zit hem in de neiging af te willen dwingen.
Een Chambon stel je zo af dat wanneer je paard zich vast zet, en niet eerder de Chambon in werking komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:21

En op het moment dat het paard dus wel met zijn hoofd omhoog slaat de begrenzing in werking gaat met een klap op het gevoelige deel achter de oren en het paard in paniek achteruit stuift met paniek in de ogen......

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:23

Dan ben je te snel gegaan, je moet hem eerst de tijd geven te begrijpen wat er gebeurt en hoe hij zijn probleem zelf op kan lossen.
Het zoeken naar de juiste instelling van helemaal geen effect naar aanraken, naar een beetje naar correct.

Het werkt hetzelfde als een teugelhulp of een wijkende beenhulp.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-01-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:25

Zou je paard die zo paniekerig reageert op druk achter de oren niet eerst hoofd laag aanleren met of te wel porcupine game van Parelli of de basic 'hoofd laag' van clickertraining?
Dan is hij al wat voorbereid... en kan je de paniek reactie op de werking van de chambon gewoon vermijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:26

Evelijn schreef:
Zou je paard die zo paniekerig reageert op druk achter de oren niet eerst hoofd laag aanleren met of te wel porcupine game van Parelli of de basic 'hoofd laag' van clickertraining?
Dan is hij al wat voorbereid... en kan je de paniek reactie op de werking van de chambon gewoon vermijden.

Dat doe ik in ieder geval wel zo.
Je mag nooit in een paniekreactie terecht komen, = ruitergevoel = ervaring.

Overigens wanneer een paard zo extreem reageert op druk achter de oren dan moet daar wel even naar gekeken worden, het is een teken van stress.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-01-16 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:28

VWestra schreef:
Bij die cursus kun je ook meekijken? Evt kosten? Weet jij dat zo Lante?

Ja, dat kan; voor 5 euro per keer mag je ook de theorieles bijwonen. Wel nog even opgeven. ;)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:32

Bedankt voor de informatie Lante, helaas kan ik zaterdag niet maar ik sluit graag een andere keer aan. Ik email wel.

Betreft de chambon, gelukkig geen gesteiger hier. Wel een bit wel de oren in wordt getrokken dus al even niet meer gebruikt. Vandaag een Micklem besteld om ook aan de hand te gaan werken. Ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door VWestra op 06-01-16 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:33

Je kunt een paard leren wijken voor druk met grondwerk. Overal op het lichaam en ook achter de oren. Misschien een tip voor je gaat werken met chambon of stootteugel in zo'n geval.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:36

Even nog over M onique :-) Ze geeft weer een gratis webinar op 20 januari. Ik heb mij via de site opgegeven. Leuk!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:43

Ja interessant webinar over kissing spines..Net opgegeven..

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:46

Ik heb haar vorige webinars laatst terug zitten kijken op Youtube en hoop dat deze ook weer online wordt gezet. Vind ze erg interessant en kan me ook goed vinden in wat ze zegt en haar methode/visie. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:48

Maar waarom zou je in godesnaam je paard aan een hulpteugel moeten leren wennen (dan heeft hij lekker pech) als het ook gewoon zonder kan?

En te snel? Je kan me van een hoop betichten maar ik ga eerder 3 jaar te langzaam :+
Dat voorbereiden doe ik uitgebreid. Zoals altijd zijn paarden individuen en niet allemaal hetzelfde.
De chambon kan heel nuttig zijn maar het is alles behalve essentieel.

Er zijn paarden die graag een te wijd zadel hebben. Sorry maar dan krijgen die gewoon een te wijd zadel met een bontje eronder.

Als een paard de schurft heeft aan springen, dan ga ik niet springen.
Als een paard een hekel heeft aan bakwerk dan rij ik wel buiten.
Ik doe niet aan paardje pesten onder het mom: hij went er maar aan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-16 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt