Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:27

Nombrado, dat vind ik ook een hele mooie combinatie. Sowieso vind ik iberische paarden prachtig om naar te kijken. Jammer alleen dat de spanjaarden en portugezen, vaak veel uitvoeringsfouten maken. Zo zonde. Ik hoop iedere keer weer dat zij hoog eindigen. Zij laten meestal wel een goede piaffe en passage zien in plaats van een huppel en een zweefdraf.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:32

spokie79 schreef:
Nombrado, dat vind ik ook een hele mooie combinatie. Sowieso vind ik iberische paarden prachtig om naar te kijken. Jammer alleen dat de spanjaarden en portugezen, vaak veel uitvoeringsfouten maken. Zo zonde. Ik hoop iedere keer weer dat zij hoog eindigen. Zij laten meestal wel een goede piaffe en passage zien in plaats van een huppel en een zweefdraf.

Men doet net of de Piaffe en de Passage het moeilijkste zijn of het belangrijkste, er zijn veel meer dingen waaraan men kan zien of een combinatie werkelijk rijdt.
Het paard van de spanjaard daar gaan in de Piaffe de achterbenen breed, zijn hand huppelt van boven naar beneden er word niet nagegeven, het halthouden is geen halthouden de achterbenen staan gestrekt dus de spronggewrichten zijn te ver van de massa.
De stap is onregelmatig de nek is niet het hoogste punt, en zo kan men nog doorgaan, lichtheid is dit niet.
Laatst bijgewerkt door Professor op 12-05-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:34

spokie79 schreef:

De spanjaarden en portugesen hadden veelal heel weinig met de dressuur, en te weinig goede begeleiding daarin. Gelukkig heeft het Olympisch team nu een goede bondcoach, die ze daadwerkelijk hoger brengt in de wedstrijdsport.
wb de spanjaarden zijn vaak heethoofden en ongeduldig (de mannen) en de paarden zijn veelal ook heet...tja........hahahaha
Er is een keer via de FEI een meeting geweest waarin alle combinaties in vertraging op video werden getoond. De enige paarden die een juiste galopchangement lieten zien, waren de spaanse paarden.
Heeft mede met de bouw en de balans van de paarden te maken denk ik.
maar ook de lenigheid.
ik denk, als je eenmaal een spanjaard (pre) , die goed is beleerd ,hebt gereden, je meteen verslaaft bent :+ en je niks anders meer wilt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:34

Professor schreef:
spokie79 schreef:

Men doet net of de Piaffe en de Passage het moeilijkste zijn of het belangrijkste, er zijn veel meer dingen waaraan men kan zien of een combinatie werkelijk rijdt.

krijgen ze daar niet dubbele punten voor?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:48

nombrado schreef:
liljebo schreef:
nombrado, van welk filmpje wordt jij blij? Kun je iets laten zien waarvan je onder de indruk bent?

als we het dan bij Kentucky willen houden, kijk ik liever hier naar.
ruiter geeft meer met hand, zit nog niet perfect, maar er zijn hele mooie momenten dat paard en ruiter in balans en eenheid zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFm ... re=related
het feit dat de ruiter aan het einde met 1 hand changementen om de pas of passage doet, verklaart al zeker dat hij dit met zit doen , wat klassiek rijden is naar mijn idee.
perfectie is het nog niet. maar wat ik al eerder zei, dat dit niet in 1 mensenleven te bereiken is.

Dit is ook heel mooi om te zien.
Perfectie ;) zal misschien met "momenten" er zijn. Dat gevoel dat alles vanzelf gaat, dat een gedachte al voldoende is en dat het paard het zó laat zien, als de bedoeling is.

Maar die momenten opnieuw te beleven en uit te bouwen. Dat vind ik het mooiste wat er is, aan het paardrijden.
Maar continue de perfectie laten zien, daar is inderdaad een PAARDENleven te kort voor.
Trouwens ook een mensenleven :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:51

nombrado schreef:
Professor schreef:

krijgen ze daar niet dubbele punten voor?

Ze krijgen er inderdaad dubbele punten voor.
Ik geloof voor de stap ook??

Als de piaffe GOED wordt uitgevoerd, is het een "moeilijke" oefening. De overgangen piaffe/passage zijn ook best pittig :D

Maar er zijn inderdaad andere punten om te "beoordelen" of een combinatie werkelijk rijdt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:04

Voorheen kreeg men dat voor de schaukel ook, en ik denk niet dat de Spanjaarden en de Nederlanders dat goed kunnen rijden.
En wanneer men een Piaffe rijdt dan dienen de achterbenen niet wijd te gaan wat men bij deze Spaanse combinatie ziet, en het halthouden is evenmin of verre van goed, duidelijk africhtings fouten.
De handen zijn knoert hard het paard word in de Passage geprobeerd op te richten.
Helaas wil men dat niet zien omdat het zo´n mooi paard is?? Het zou ook moeten voldoen aan de FEI wedstrijd reglementen, lichtheid is hier niet te zien.
Laatst bijgewerkt door Professor op 12-05-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:05

In de GP tellen de apuuyementen in draf, de verzamelde en uitgestrekte stap, de appyementen in galop (zig-zag), de serie 1ers en de beide galoppirouettes twee keer.

In de GPS tellen de draf appuyementen, de verzamelde en uitgestrekte stap en de pirouettes in galop dubbel

In de vrije FEI kur tellen de galop pirouettes, de passage en de piaffe dubbel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:16

Zooist schreef:
In de GP tellen de apuuyementen in draf, de verzamelde en uitgestrekte stap, de appyementen in galop (zig-zag), de serie 1ers en de beide galoppirouettes twee keer.

In de GPS tellen de draf appuyementen, de verzamelde en uitgestrekte stap en de pirouettes in galop dubbel

In de vrije FEI kur tellen de galop pirouettes, de passage en de piaffe dubbel.

De galop vergeet u nog, er zijn veel meer oefeningen als alleen de Piaffe en Passage, daarom vind ik het vreemd dat alleen daar na gekeken word en zeker is, men rijdt niet voor de punten bij Klassiek men rijdt om dat men met zijn paard een eenheid wil vormen, de weg is het doel niet de wedstrijd alleen.
Daar komt tegenwoordig veel te veel show voor, en daar is die Spanjaard geen uitzondering op.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:19

Ik vergeet geen galop :n
Zoals ik het hier vermeld heb komt het toch van de FEI proeven?
Ik zie nergens vermeld dat de galop dubbel zal tellen :n

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:27

Zooist schreef:
Ik vergeet geen galop :n
Zoals ik het hier vermeld heb komt het toch van de FEI proeven?
Ik zie nergens vermeld dat de galop dubbel zal tellen :n

Sorry overzien, maar het gaat niet om punten het gaat over Klassiek rijden, dat word door velen over het hoofd gezien, die punten dubbel of driedubbel het gaat om het geheel, de eenheid en de harmonie, en de lichtheid, en die ziet men bij velen niet meer, het word armoedig de dressuur, voor leken begrijpelijker maar rijtechnisch slechter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:36

sorry professor
maar ik wordt niet blij van het filmpje van de lippizaner aan de lange teugel zo met zijn mond open.
vergelijkbaar met de wedstrijdsport en het paard Fuego, ziet dat paard er toch heel wat blijer uit.
zo zie je, nog nergens is perfectie. Dat is het streven wel, maar nog onbereikbaar in dit mensenleven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:43

nombrado schreef:
sorry professor
maar ik wordt niet blij van het filmpje van de lippizaner aan de lange teugel zo met zijn mond open.
vergelijkbaar met de wedstrijdsport en het paard Fuego, ziet dat paard er toch heel wat blijer uit.
zo zie je, nog nergens is perfectie. Dat is het streven wel, maar nog onbereikbaar in dit mensenleven.

Perfectie in de uitvoering dat bereikt men niet een hele proef, maar perfectie in de africhting wel, en dat paard is niet goed afgericht, anders zou het stilstaan met de achterbenen onder de kniegewrichten, zou het niet te diep gaan(nek), zou de ruiter fijner reageren met zijn handen en zou het paard niet breed gaan in de Piaffe.
Dat zijn op dit niveau basis fouten heeft niets met perfectie te doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:10

zo wijd gaat hij niet , neusje mag er nog iets meer uit
Afbeelding

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:15

Achter de loodlijn, doorgetrokken stang, zwiepende staart, wijdbeens zo op deze foto niet duidelijk te zien maar doet hij toch en ook dit paard heeft de mond iets geopend. Wel een verkeerde moment opname gebruikt.Ik vindt het een geweldig paard maar Nombrado ik snap niet dat u dit beter vindt dan de lange teugel die u geplaatst heeft ??????

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:26

nou ik mag toch liever naar de spaanse combi kijken dan, wat Nederland had gebracht op de WEG, en dat er fouten in zitten zonder meer, maar het geheel oogt beduidend fijner dam menig ander combinaties die ik daar toen heb zien rijden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:29

andafries schreef:
Achter de loodlijn, doorgetrokken stang, zwiepende staart, wijdbeens zo op deze foto niet duidelijk te zien maar doet hij toch en ook dit paard heeft de mond iets geopend. Wel een verkeerde moment opname gebruikt.Ik vindt het een geweldig paard maar Nombrado ik snap niet dat u dit beter vindt dan de lange teugel die u geplaatst heeft ??????

zeg maar jij hoor ;) , je kent me tenslotte.
stang is niet doorgeslagen.
en waar gebruikt een paard zijn staart voor denk je?
vind jij het paard aan de lange teugel een fijn gezicht trekken? Kijkt het paard blij uit zijn ogen?
Ik vind dus van niet.
ik zal 1 momentje daarna vastleggen, (seconde) dan zie je een losse stangteugel (duwt zijn hand naar voren)
dat vind ik ook het verschil, de handen moet een naar voren gaande beweging zijn, niet een trekkende, en dat mis ik bij veel ruiters.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:32

'neusje mag er meer uit' is een typische opmerking van mensen die de paarden teveel met de hand terug rijden waardoor ze achter de loodlijn duiken.

je moet een paard eerlijk van achteren naar voren rijden en dan hoeft dat neusje er niet meer uit gereden te worden. want dan gaat een paard niet achter de loodlijn, eerder ervoor dan erachter.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 12-05-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:35

paar seconden daarna
en het staartje gaat net de andere kant op balanceren :+
Afbeelding

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:36

je ziet toch dat dat paard geen werkelijke relatieve oprichting toont? de nek is niet het hoogste punt, dat zou wel moeten in een piaffe. paard wordt door de ruiter aan de voorkant omhoog gehouden met de handen. dit is ook Anky look a like. alleen dit paard lijkt meer op de achterhand te zijn vanwege zijn barokke bouw, maar dit is ook een piaffe op de voorhand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:38

quadripes schreef:
'neusje mag er meer uit' is een typische opmerking van mensen die de paarden teveel met de hand terug rijden waardoor ze achter de loodlijn duiken.

je moet een paard eerlijk van achteren naar voren rijden en dan hoeft dat neusje er niet meer uit gereden te worden. want dan gaat een paard niet achter de loodlijn, eerder ervoor dan erachter.

waar je heel erg voor moet uitkijken is dat het idd vanachter komt.
als dit niet juist gaat kan het paard het uit de onderhals gaan werken (neus teveel eruit)
of te diep gaan lopen.
overigens 'neusje eruit" is niet typisch een opmerking van mensen die paarden teveel met hand rijden.
uit deze aanname blijkt dat je nooit een andalusier of barokke ras hebt gereden.
die zijn veelal er een ster in erachter te duiken.
en idd geen juist gebruik vanachteruit.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:39

heb je mijn profiel al gezien, nombrado?????? of vallen Lipizzaners niet meer onder de barokke paarden?
Laatst bijgewerkt door quadripes op 12-05-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:40

quadripes schreef:
je ziet toch dat dat paard geen werkelijke relatieve oprichting toont? de nek is niet het hoogste punt, dat zou wel moeten in een piaffe. paard wordt door de ruiter aan de voorkant omhoog gehouden met de handen. dit is ook Anky look a like. alleen dit paard lijkt meer op de achterhand te zijn vanwege zijn barokke bouw, maar dit is ook een piaffe op de voorhand.

dat lijkt me sterk
heb je de achterhand gezien?
trek eens een lijn vanaf de croupe naar voren?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:41

kijk eens naar de stand van het voorbeen, het feit dat het paard wijd gaat van achteren en het feit dat het paard pas in de derde nekwervel buigt... allemaal tekenen dat de verzameling en oprichting niet werkelijk van achteren naar voren worden gereden. dit paard lijkt alleen meer te dalen vanwege zijn bouw.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:43

quadripes schreef:
heb je mijn profiel al gezien, nombrado?????? of vallen Lipizzaners niet meer onder de barokke paarden?

kheb hem gauw weer weggeklikt :o
typisch voorbeeld vanuit de boeg werken
dat is NIET vanachter naar voren.
dit paard heeft de spieren nog niet om deze verzameling te rijden.
Onderhalsspier veel teveel ontwikkeld, geen ontspanning in de kaak
ik weet niet wie je instucteur is, maar misschien moet je het daar eens met hem/haar over hebben