Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:15

Monique heeft gewoon een heel groot hart voor mens en dier..das voor mij veel belangrijker!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:17

Deels met Jannico eens. Meer om het feit dat ik het hopeloos vindt dat het ook tijdens de dressuur om het uiterlijk van de ruiter gaat en we in de maatschappij meer gericht zijn op uiterlijk dan op kennis. Kom het zelfs in mijn beroep en in de kroeg tegen.

Maar de maatschappij kun je niet in 1 dag veranderen. Dus zal je je iets aan moeten passen. Zie de site maar als een soort solicitatie.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:25

Persoonlijk beoordeel ik mensen liever met paarden die niet van hun zijn (ik gebruik in eigen demonstraties ook zelden een eigen paard, ik focus me dan ook meer op problem solving) Hiermee kan imo beter ingeschat worden hoe effectief iemand daadwerkelijk is, en of de concepten daadwerkelijk passen.

Maar inderdaad een site is een solicitatie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:28

Wat je doet, doet dat goed.
Daar hoort ook de communicatie en de presentatie bij.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:29

biscaya schreef:
Monique heeft gewoon een heel groot hart voor mens en dier..das voor mij veel belangrijker!

Het ging over het vullen van de workshops, dat is marketing en daar hoort al dit bij.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:24

Het heeft me veel tijd gekost om het hele topic door te ploegen, maar nu is het dan toch gelukt! :D Iedereen bedankt voor alle informatie en opbouwende kritiek die ook voor meelezers héél leerzaam is. :)

Ik heb altijd geleerd om vooral toch teugels erbij te houden en goed te vragen op nageeflijkheid. Maar sinds dit topic denk ik daar wat anders over. Toch betrapte ik mezelf erop af en toe met de teugels te poedersuiker, dus sindsdien rijd ik ook regelmatig zonder hoofdstel rond om mezélf te trainen. :D

Toch blijft het voor mij én paard moeilijk om een middenweg te vinden. Of hij loopt héél relaxed en ontspannen en wordt dan flegmatiek, of hij loopt kort (gaat krabbelen) en met de nek erop in tuighouding (hij is overigens nooit betuigd). Dat probeer ik dan af te laten vloeien, maar de middenweg vinden we maar af en toe: dan gaat hij ontspannen, op prachtig tempo, buigt hij voor mijn benen en kan ik ineens zitten omdat hij zijn rug ontspant. Daar wil ik naartoe werken. :j
Ik heb het idee dat hij veel moeite heeft met het dragen omdat hij tuiger is en ook nog eens een heel lang lichaam heeft. Ondertreden lukt hem in stap en galop keurig, maar in draf veel minder. Juist dan gaat hij soms ook krabbelen, naar mijn idee is dat dan krachtverlies/moeheid in de achterhand, omdat daar minder spier op zit?

Waar ik me vooral ook mee bezighou is mijn eigen scheefheid en zit. Ik ben zelf erg scheef, waardoor ik in knik met 1 heup en dat been dus ook meer omhoog komt, en ik dus meer op mijn andere zitbeenknobbel zit. Daarnaast loopt hij niet altijd fijn over de rug en gooit hij erg hoog op, daardoor wordt mijn zit ook niet echt beter. :+

Heb op het moment ook geen les, bak is nu te onzeker. Ene moment zeiknat en volgende moment ineens weer goed. In de lente wil ik daar wel weer mee starten. Ik ben absoluut geen topruiter en kan niet eens een L-proef rijden, dus alleen al daarom vind ik een oog op de grond wel prettig. Ik wil niet zomaar aanklungelen, meer via een soort stappenplan gaan werken ofzo. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Foto's kan ik eventueel via pb sturen, zet ik liever niet openbaar neer. Paard is 19 en wordt 4x per week gereden, 3x daarvan door mij.
Sorry voor het lange verhaal. :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 14:33

@Sokje_6,
Chapeau! het is niet niets om nu het héle topic nog even door te lezen.

Begin bij het begin.
Om de juiste basis er op te zetten, eerst 6 weken tot 3 maanden longeren (40min), het gaat dan om de draf.
Gebruik een Chambon, in het begin vooral niet te kort ingesteld.(stuur maar een foto na een keer of 3 à 4)
Je moet eerst de losgelatenheid bevestigen die dan tegelijkertijd een correcte spieropbouw bewerkstelligt.

Tuigpaarden vragen wat meer tijd.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-01-16 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:34

Presentatie is toch wel groot deel van het geheel, uiteindelijk gaat het om de prestatie, maar om mensen daar heen te trekken moet je het wel dusdanig presenteren dat mensen niet voortijdig afhaken.
En zou natuurlijk top zijn als je middels goede PR (site, YT etc.) je lesdagen goed vol zou krijgen, ongeacht wie je bent en welke stroming je aan hangt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:46

Janico je hebt gelijk. Uiterlijk zegt niets over hoe een instructeur je kan verder helpen. Al staat de goede instructeur in een clownspak :+
Maar het gaat over marketing, en hoe je jezelf verkoopt aan de buitenwereld. Als je het niet in hoofdberoep doet, en dit ook niet wenst te doen maakt het niet uit. Maar als je dit wel wenst te doen moet je jezelf verkopen. En dan is je voorkomen wel van belang. Met de typische merkkledij trek je een ander publiek aan dan dat je in een lange jas staat les te geven bijvoorbeeld.
Ook een goede site vind ik van belang. Ik ga persoonlijk altijd eens googlen, site bekijken, en kijken als ik ergens ervaringen kan vinden over gelijk welk product of dienst. Een professionele website is voor mij een plus punt. Als ze geen goede site hebben wil dat al zeggen dat ze aangeraden zijn door iemand waar ik vertrouwen in heb.

Haha simpelman, mijn naam vind ik niet professioneel genoeg voor zoiets! Het is nogal zoet klinkend en dan nog in een verkleinwoord. Het past eerder bij '...' pannenkoekenhuis ofzo iets. En mijn achternaam is te moeilijk. Bijna niemand spreekt het correct uit, laat staan dat ze het zouden onthouden.

Wekom sokje!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:49

Simpelman schreef:
@Sokje_6,
Chapeau! het is niet niets om nu het héle topic nog even door te lezen.

Begin bij het begin.
Om de juiste basis er op te zetten, eerst 6 weken tot 3 maanden longeren (40min), het gaat dan om de draf.
Gebruik een Chambon, in het begin vooral niet te kort ingesteld.(stuur maar een foto na een keer of 3 à 4)
Je moet eerst de losgelatenheid bevestigen die dan tegelijkertijd een correcte spieropbouw bewerkstelligt.

Bedankt voor je reactie!

Ben alleen wel vergeten te vermelden dat het niet mijn eigen paard is, maar mijn verzorg/bijrijdpaard. Een chambon heb ik niet, wel kan ik geloof ik aan een longeerhulp komen en daar heb ik ook ervaring mee. Werkt een chambon ongeveer hetzelfde of is het niet vergelijkbaar? Van hulpteugels heb ik nooit veel kaas gegeten.

Bedankt, Chocooprins! :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 14:54

Ik heb mijn Chambon zelf gemaakt, met wat wat oud tuig een fluitje van een cent.
Bekijk de Google images dan zie je waar het om gaat.
Het is eigenlijk alleen het kopstuk dat de chambon maakt, de rest zijn een stuk touw, wat karabijnhaken, een metalen oog en een bijzettteugel.
Beetje rondzoeken in huis en stal.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-01-16 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:55

Choco, mijn naam wordt in 99% fout gespeld. Gelukkig kun je dat gewoon ondervangen. Schrijf je naam in je pagina zoektermen gewoon in alle variaties en het maakt dan niet meer uit hoe fout ze het spellen. Ze komen dan altijd alsnog op jouw site terecht :D
Heel eenvoudig :j

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:21

Tenenkrommend, wat ik gisteren weer zag op stal. Paard opgetuigd met stang en trens, mond constant open, steigeren (echt recht omhoog), meerdere keren. Ruiter altijd in stoelzit en paard in valse knik, onderhals, enz. Het verzet straalt er aan alle kanten af.....ik vind het gewoon pijnlijk om te zien.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:22

Misschiein is het juist goed dat je geen Jansen heet, Choco. Dan zijn er veel mensen met jouw naam en ben je minder makkelijk online te vinden :-)

Sokje (welkom!) omschrijft eigenlijk ook al waar vraag naar is: een soort stappenplan. Ik denk dat Marijke de j ong daarom ook zo'n succes had. Zij presenteerde een makkelijk te volgen stappenplan. Deze kon je gratis online vinden. Ze had een zeer overzichtelijke website. En zij gaf geregiseerde filmpjes vrij. De mensen wilde dit (destijds) ook :j Dit was misschien wat te simplistisch, maar het werkte wel.

Zelf ben ik in M onique geinteresseerd geraakt door een gratis webinar. Die vond ik goed. Echter toen ik naar meer informatie ging zoeken, leek het wat amateuristisch. Waardoor ik nog geen contact met haar heb opgenomen. De twijfel was of zij mij meer kon leren dan ik al weet (dat klinkt wat uit de hoogte, maar zo is het niet bedoeld, ze woont ver bij mij vandaan en om haar helemaal hier heen te halen is een grotere drempel). Toch is het webinar blijven hangen, dus wie weet :D

De website van Sanne is meer blijven hangen. Maar misschien is dat ook omdat ze hier meeschrijft met goede tips :o :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:24

Ik had/heb ook het oog op Monique de R. ijk van http://www.atletischerijkunst.nl laten vallen voor instructie in het nieuwe jaar, heb de hele (vorige) website doorgespit, en haar achtergronden filosofie overal opgezocht. Ook heb ik een gratis webinar van haar gevolgd, paar maanden terug. Vooral haar achtergrond sprak me aan, dat ligt in richting Antoine de Bodt (rechtrichten), hetgeen zij later heeft uitgebouwd tot veel méér dan alleen de nadruk leggen op rechtrichten per se.
Dat vond ik met name mij aanspreken, omdat ik voorheen het afgelopen jaar les kreeg van S.teef G.eelen van http://www.rechtpaard.nl waarbij het veel méér om rechtrichten draait dan bij Monique. Rechtrichten was een onderdeel dat er bij mij gewoon "doorheen gevallen was" in het paardrijden en-trainen, dus het was wel een verademing toen ik dit onderdeel leerde kennen hanteren.
Het deed ook wónderen voor de bewegingsafloop van mijn paard, en mijn eigen rijvaardige ontwikkeling. Aanvankelijk.
Maar toen liep ik (onder andere) vast op het "one trick pony" syndroom (dat de oplossing voor álles het rechtrichten is). Paard begon ook te muiten. Ging slechter lopen, vond het niet leuk meer, werd erg gespannen, buitenritten na jaren niet meer mogelijk wegens plots wegsperend paard, ik werd steeds kritischer op wat er éígenlijk werd gezegd en gedaan. En verloor het vertrouwen. Paard duidelijk ook in mij... dat kon niet de bedoeling zijn.
Bovendien heb ik nog een jonge (nou ja jong, 6 jarige groenige, net zadelmakke) merrie die ik uiteindelijk ook begeleiding met les wil geven, waarbij ik het gevoel had dat ik er dáár niet mee op de juiste weg zou zitten.
Ik ben dus gestopt bij meneer en gaan zoeken en op zoek naar passende (vervolg) instructie geschikt voor mijn Tinker x Fries kruising Bonte Jaopie en gedegen begin-begeleiding voor Tuiger x Fries kruising Bonte Khavanna AAN HUIS, want ik kan niet op verplaatsing.
M.onique leek mij daar een heel geschikte partij voor, dan kijk ik wel door een wat rommelige website heen toch, ik kijk eerder naar de achtergrondfilosofie, en de beschikbare filmpjes-met-instructie, dan hoeft het toch niet allemaal zo gelikt?

Ik heb nog geen besluit genomen, aangezien ik inmiddels uit ervaring weet dat iemand aanvankelijk sympathiek vinden overkomen ook bepaald geen garantie is dat de wijze van bejegening van ruiter en paard (als combinatie) bij je past.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:10

Ik zal een zaterdag (ondertussen hopend op vriendelijke weergoden...) kennis maken met haar en haar manier van les geven.
Ben echt zoekend naar juiste instructie en dit komt "toevallig" nu op mijn pad (dank voor het delen Lante!) dus ben wel gek om het niet te proberen, zeker voor deze prijs.
Wie weet is het iets, wie weet past het niet...
Dat weten we pas over 3 maanden.
Laat je wel weten hoe mijn ervaring is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:26

Simpelman schreef:
Begin bij het begin.

hier begin je mee? misschien ook maar eens snel een chambon aanschaffen en beginnen met longeren!!!!!

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:12

hoi allemaal! Heb gelezen dat hier fans zijn van Will Faerber? Of iig, wat vinden jullie van hem?
Ik vind zijn videos zelf namelijk er erg goed uit zien, wat hij allemaal verteld etc. Ook omdat het niet zo anti-wedstrijddressuur is. Ik vraag namelijk omdat ik de mogelijkheid om een clinic te gaan volgen bij hem in maart, dus doen of niet?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:30

DarkoFoitzik schreef:
Simpelman schreef:
Begin bij het begin.

hier begin je mee? misschien ook maar eens snel een chambon aanschaffen en beginnen met longeren!!!!!

Ik vond de tip van Simpelman aan mij voor een stootteugel aan het halster ook een goede. De chambon is nog geen favoriet van m'n paardje helaas. Druk achter de oren is hoofd nog hoger....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:05

Chabliss schreef:
hoi allemaal! Heb gelezen dat hier fans zijn van Will Faerber? Of iig, wat vinden jullie van hem?
Ik vind zijn videos zelf namelijk er erg goed uit zien, wat hij allemaal verteld etc. Ook omdat het niet zo anti-wedstrijddressuur is. Ik vraag namelijk omdat ik de mogelijkheid om een clinic te gaan volgen bij hem in maart, dus doen of niet?

Voor de basis is hij heel leuk, super leerzaam en het heeft mij heel erg geholpen, maar als je verder wilt naar verzameling vind ik hem wat minder. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik twijfel dan ook heel erg of ik wel naar de clinic ga. Het is voor mij best een eindje rijden, het is prijzig en wat gaat het mij nieuwe inzichten brengen? Mijn paard is niet gewend om veel van huis te gaan (af en toe op vakantie en naar de binnenhal van de vereniging), dus die komt daar in een vreemde, drukke omgeving. Dus ik kan al raden wat voor les het gaat worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:06

Als ik in een instr. geïnteresseerd ben en het lijkt me wat vind ik gewoon een keer uitproberen vaak de handigste optie, of keer meekijken als iemand anders les heeft.
En nette site is ook wel handig, dan liever een beknopte keurige site, dan een onoverzichtelijke onverzorgde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:21

Als je echt goed bent en/of midden in het gat in de markt zit kom je zonder site ook aan je dik belegde boterham.
Maar de reden dat het ter sprake kwam was het gebrek aan inschrijvingen voor de cursus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:23

Inderdaad als je echt goed bent heb je geen site nodig, dan is mond op mond reclame meer dan voldoende.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:57

Bij die cursus kun je ook meekijken? Evt kosten? Weet jij dat zo Lante?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:02

VWestra schreef:
Ik vond de tip van Simpelman aan mij voor een stootteugel aan het halster ook een goede. De chambon is nog geen favoriet van m'n paardje helaas. Druk achter de oren is hoofd nog hoger....

Als dat zo is, dan moet je daar gewoon niets van aan trekken.
Iedere dag je longeerwerk doen, "hij zoekt het maar uit".
Je paard vindt van zelf uit wat goed voor hem is.