Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:21

Professor schreef:
Professor schreef:
http://youtu.be/g63g9r9_N3Q Klassiek Frans.(Hankenbiegung)

Wat vind u er zelf van?

Ik heb niet genoeg ervaring etc om er over te kunnen oordelen, vandaar dat ik de vraag aan jullie stel. Ik vind het er fijn en ontspannen uit zien......

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:21

Tja, Professor, ik bent het zowaar weer met u eens over Adelinde en Parzival. Ik snap dat ook niet zo goed die punten voor de piaffe. Maar ja, ze zullen de activiteit en het op de plaats wel hoog waarderen of zo. Ik vind het ook niet mooi zo. Ook dat kruisen van de achterbenen vind ik niks en haar gehang aan de teugels stoort me al jaren zo. Maar dat vind ik ook van Anky niet mooi. Jammer. Het geeft wel aan hoe moeilijk het kennelijk is om het op een juiste manier te tonen en ook voor de jury's om te herkennen en waarderen.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:25

dat zij geen fatsoenlijke piaffe kunnen laten zien ligt er niet aan dat het moeilijk is om het op de juiste manier te tonen, maar dat ze een verkeerde manier van trainen hebben waardoor de paarden niet werkelijk op de achterhand gaan en dus nooit een goede piaffe (of andere oefening) kunnen laten zien. het zijn geen uitvoerende fouten, het zijn africhtingsfouten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:34

vur schreef:
Tja, Professor, ik bent het zowaar weer met u eens over Adelinde en Parzival. Ik snap dat ook niet zo goed die punten voor de piaffe. Maar ja, ze zullen de activiteit en het op de plaats wel hoog waarderen of zo. Ik vind het ook niet mooi zo. Ook dat kruisen van de achterbenen vind ik niks en haar gehang aan de teugels stoort me al jaren zo. Maar dat vind ik ook van Anky niet mooi. Jammer. Het geeft wel aan hoe moeilijk het kennelijk is om het op een juiste manier te tonen en ook voor de jury's om te herkennen en waarderen.

http://www.youtube.com/watch?v=6ApAxOpBcuI

Wat vinden jullie hiervan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:57

Maris schreef:
Ik heb niet genoeg ervaring etc om er over te kunnen oordelen, vandaar dat ik de vraag aan jullie stel. Ik vind het er fijn en ontspannen uit zien......

Dat is het ook de teugelaanleuning is geweldig mooi en dat nageven van de hand ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:07

cherie78 schreef:

Het appuyeren laat het al zien en het achterwaarts gaan ook (op voorhand niet zakken van de achterhand en slepend met de voorbenen en niet direct vanuit achterwaartsgaan voorwaarts in draf maar met tussen stap) het paard is te hoog in de croupe en gaat in een gecandenseerde draf bij het appuyeren.
Het ziet van zijde van de ruiter erg vriendelijk uit, maar de verzameling is voor dit niveau te weinig.
Bij de changementen á tempo springt het paard naar rechts, achter niet door bijna met twee benen ter gelijkertijd, dit was al bij de 2er en de zigzag te erkennen aangezien jammer genoeg veel te eng werd daardoor verliest men impuls.
Maar het zijn uitvoerings fouten geen opleidings fouten.
Ontspannen en over het geheel is de takt ook in orde, er straalt rust uit van het paard de amazone geeft vooral in de galop te grote hulpen.
Kan mij meer bekoren dan menig andere amazone of ruiter.
Meer wil ik niet commenteren, maar dat zou ik in het protocol schrijven.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:40

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Het appuyeren laat het al zien en het achterwaarts gaan ook (op voorhand niet zakken van de achterhand en slepend met de voorbenen en niet direct vanuit achterwaartsgaan voorwaarts in draf maar met tussen stap) het paard is te hoog in de croupe en gaat in een gecandenseerde draf bij het appuyeren.
Het ziet van zijde van de ruiter erg vriendelijk uit, maar de verzameling is voor dit niveau te weinig.
Bij de changementen á tempo springt het paard naar rechts, achter niet door bijna met twee benen ter gelijkertijd, dit was al bij de 2er en de zigzag te erkennen aangezien jammer genoeg veel te eng werd daardoor verliest men impuls.
Maar het zijn uitvoerings fouten geen opleidings fouten.
Ontspannen en over het geheel is de takt ook in orde, er straalt rust uit van het paard de amazone geeft vooral in de galop te grote hulpen.
Kan mij meer bekoren dan menig andere amazone of ruiter.
Meer wil ik niet commenteren, maar dat zou ik in het protocol schrijven.

Hier sluit ik mij graag bij aan.
Haar trainers zijn Ferdi Eilberg (hele sympathieke vakman, woonachtig en werkzaam in Ierland, Engeland) en Klaus Balkenhol.
Zij wordt absoluut klassiek opgeleid. Ze heeft lang nodig gehad om dit paard "te begrijpen", die tijd krijgt dit paard ook, maar daarom ziet e.e.a. er in sommige proeven nog wel eens wat minder ontspannen uit.
Leuke, talentvolle amazone.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:18

@ cherie ik vind dat er ook heel fijn uit zien.

Maar sorry, ik kan echt niet zien waarom deze dame dan wel goed rijdt en adelinde niet, dat gaat mijn pet te boven.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:28

Abacab, kijk eens naar verschil in zit. Dat is al zo verschillend.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:31

Abacab schreef:
@ cherie ik vind dat er ook heel fijn uit zien.

Maar sorry, ik kan echt niet zien waarom deze dame dan wel goed rijdt en adelinde niet, dat gaat mijn pet te boven.

Wat dat betreft ben je in goed gezelschap en kun je je meten met de top van het internationale jurycorps.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:39

:')

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:51

Persoonlijk zie ik laura Bechtolsheimer ook liever rijden dan Adelinde. Parzival vind ik steeds meer van het achterbeen af gaan lopen. In de piaffe bijv. komt hij met zijn achterhand omhoog. Adelinde zit daarbij ook niet echt soepel op haar paard, het geheel is erg strak en ze zit behoorlijk scheef en met een afhangende schouder. Ik vind op dit moment dat er weinig hoogvliegers aan de top zijn. Er wordt erg geforceerd gereden, de truckendoos gaat open en ik mis het goede rijden bij veel combinaties.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:26

Nou sorry hoor, ik vind het van hetzelfde laken een pak. Laura zit er altijd verschrikkelijk aan te houden, te zagen en te trekken en echt zakken in de achterhand vind ik hem in de piaffe ook niet. Misschien is hij iets correcter in de benen daarin dan Parzival, maar als dit het voorbeeld moet zijn van een amazone die van klassieke trainers les heeft, dan snap ik werkelijk niet waarom zij er altijd zo verschrikkelijk aan zit te trekken en vooral ook zit te zagen. Dat laatste zie ik bij Adelinde iig niet of veel minder als het daarom om gaat. Om je kapot aan te ergeren.... Maar ja, ook weer een super actief paard en een piaffe op de plaats. Dat scoort....

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:58

ik zie haar wel arrets maken, zoals hoort bij stang en trens optoming, maar niet zagen.

verder vind ik het in het algemeen rustgevend om ernaar te kijken en bij Adelinde voel ik gewoon hoeveel druk er op de ketel staat. Ik word er onrustig van in mijn lijf.

ik zie hier ook geen paard dat al staartzwiepend, achterbenen stuwend achter de massa aan, rug eruit, doorduwend tegen de ruiterhand door de baan gaat in een veel te hoog tempo.

natuurlijk is het niet perfect, maar we hebben al eerder gezegd, perfectie is niet haalbaar.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:18

Even een filmpje wat ik op facebook vond. En omdat dit topic over klassiek versus academisch dit is academisch de master himself. Na het zien van dit filmpje is mij zeer duidelijk waarom ik deze manier nooit zal toepassen. let vooral op de pirouette en de piaffe /passage voor wat dat moet voorstellen.
http://youtu.be/NDJPDfwidVc

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:55

quadripes schreef:
ik zie haar wel arrets maken, zoals hoort bij stang en trens optoming, maar niet zagen.

verder vind ik het in het algemeen rustgevend om ernaar te kijken en bij Adelinde voel ik gewoon hoeveel druk er op de ketel staat. Ik word er onrustig van in mijn lijf.

ik zie hier ook geen paard dat al staartzwiepend, achterbenen stuwend achter de massa aan, rug eruit, doorduwend tegen de ruiterhand door de baan gaat in een veel te hoog tempo.

natuurlijk is het niet perfect, maar we hebben al eerder gezegd, perfectie is niet haalbaar.

Doorduwend in de hand zie ik bij haar altijd wel. Het zagen ook regelmatig. Ik vind het net zo niet mooi als bij Adelinde maar ook bijvoorbeeld het getrek van de dochter van Balkenhol als ook Nadine Capellman op Elvis vind ik helemaal niks. Het is allemaal niet mijn ding.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:51

andafries schreef:
Even een filmpje wat ik op facebook vond. En omdat dit topic over klassiek versus academisch dit is academisch de master himself. Na het zien van dit filmpje is mij zeer duidelijk waarom ik deze manier nooit zal toepassen. let vooral op de pirouette en de piaffe /passage voor wat dat moet voorstellen.

hahahhaha
heb je die text erbij gehoord, dat ie aan het woord is?
zegt ie
ik wil één worden met het paard, net als een paardmens, waarbij ik the brain ben en het paard de beweger
hahahah
ik denk dat brain en paard 1 zijn, en hij de onbewuste clown erop. (die trouwens vuil met zijn handjes zit te werken)
éénheid??? wat kan die man ongelooflijk hobbelen zeg. Niks eenheid
ik kan hem best wat zitlesjes geven :+ ;) :D (overigens niet voor niets ;) )

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:31

Ik vond nog een ander filmpje van Laura waarin ze eigenlijk nog een dikke klasse beter is dan op het eerste filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=niYuCw2tQh8
Ik vind dit echt een schitterende kur, zo zie ik een paard graag lopen

Ik heb ook nog eens goed gekeken naar adelinde maar die kritiek op haar zit kan ik niet plaatsen [sorry]. Ze zit meer achterover dan Laura, maar Laura vind ik soms wat voorover duiken. adelinde heeft soms taktfoutjes, het paard van Laura wordt soms traag en lijkt ra niet altijd even lekker te gaan. Per saldo vind ik ze allebei geweldig goed!!

Ik heb nog even gekeken naar het frans klassieke filmpje. Ik blijf het niet fijn vinden. Dat pard maakt in de pi-pa zo veel taktfouten, niet mijn ding.

De grootmeester himself is eigenlijk wel een beetje sneu om te zien. Zelfs ik begrijp nu dat je zulke dingen niet moet willen broadcasten. Dan doen zijn leerlingen het zo gek nog niet want ik heb ook wel dingen gezien van leerlingen die beter zijn dan dit.

Dan wil ik meteen iedereen heel hartelijk danken voor alle input want ik kijk nu echt heel anders tegen rijkunst aan. Al doorgrond ik nog lang niet alles want dikwijls gaat de discussie hier mijn pet te boven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:54

andafries schreef:

Het is huppelen, een grote show, maar in wezen is het niets, en dan de zg aanleuning.
Nee dit heeft werkelijk niets met fijn rijden te maken, kan eigenlijk geen positiefs iets vinden in dat filmpje, snap niet dat mensen erin luizen bij zulke typen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:51

Abacab schreef:
Ik heb ook nog eens goed gekeken naar adelinde maar die kritiek op haar zit kan ik niet plaatsen [sorry]. Ze zit meer achterover dan Laura, maar Laura vind ik soms wat voorover duiken. adelinde heeft soms taktfoutjes, het paard van Laura wordt soms traag en lijkt ra niet altijd even lekker te gaan. Per saldo vind ik ze allebei geweldig goed!!

Ziet u dan niet, de aanleuning??? Adelinde geeft geen enkele keer na, het paard zijn mond is dood, en zij compenseert de kracht die zij moet aanwenden door achterover te leunen,
het paard overdonderd door zijn grote beweging, maar ziet u dan niet dat de achterbenen bijna niet dragen maar stuwen?
Ziet u de teugelvoering niet? Dat is al een bewijs van weinig gevoel in de hand, maar kracht. Opjektief naar een combinatie kijken en vergelijken en de rijtechnische fouten eruit halen, en dan pas de uitvoerings fouten.
Dat is wat ik gedaan heb, kijken wat is de kern van de fouten, foutloos kan het nooit, maar wel licht en vrolijk en vooral met gevoel.
Dan straalt er bij Adelinde geen lichtheid uit maar kracht, kijkt u maar een naar de overgangen, daar ziet men het meeste.
Het is voor mij gevoel jammer dat ze die weg is ingeslagen, maar dat is kiezen in Nederland of echt licht en gevoelvol rijden of het rijden a la SJ, en dat hij de macht heeft vallen velen ervoor om zo te gaan rijden wat jammer is voor de dressuursport, het is niet samen met je paard maar je sportapparaat paard met een ruiter erop.
Het samensmelten van paard en ruiter dat ziet men niet dat wat de dressuur zo mooi maakt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:26

naar aanleiding van de commentaren op ook de spaanse rijschool en nu bovenstaande discussie:

ik denk dat mensen in NL (en misschien wel meer mensen ook buiten onze landsgrenzen) het gevoel voor en het inzicht in gedragenheid, lichtheid en de werkelijke verzameling inclusief de relatieve oprichting kwijtgeraakt zijn. wij zijn gewend geraakt aan paarden die altijd maar zandkorrels zien en dat heet dan 'over de rug'... een paard dat de rug werkelijk loslaat en Schwungvoll beweegt wordt niet meer herkend.

daarbij lijkt het wel alsof er in NL alleen nog maar grootbewegende sportpaarden rondlopen en dat alles wat anders beweegt, 'niet kan bewegen'... terwijl de meeste sportpaarden hier niet eens in de werkelijke verzameling en relatieve oprichting gereden worden, maar stuwen en duwen. en dat wordt dan gezien als 'goed bewegend' en 'spectaculair om te zien'...

dressuur hoeft niet spectaculair om te zien te zijn. het gaat om een eerlijk opgeleid paard dat naar beste kunnen beweegt. het werkelijke rijden is fijnzinnnig en gaat nooit ten koste van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:35

Abacab schreef:
Ik vond nog een ander filmpje van Laura waarin ze eigenlijk nog een dikke klasse beter is dan op het eerste filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=niYuCw2tQh8
Ik vind dit echt een schitterende kur, zo zie ik een paard graag lopen

ruiter zit te duwen met haar zit en achterover (achter de beweging van het paard) hangt ook aan de teugels is ook niet echt zachtzinnig in haar handen
haar hele rug is geblokkeerd incl schouders. dan doet het paard dit ook. Zo simpel werkt het.
Nee, ik wordt hier ook niet echt blij van

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:17

nombrado, van welk filmpje wordt jij blij? Kun je iets laten zien waarvan je onder de indruk bent?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:41

liljebo schreef:
nombrado, van welk filmpje wordt jij blij? Kun je iets laten zien waarvan je onder de indruk bent?

als we het dan bij Kentucky willen houden, kijk ik liever hier naar.
ruiter geeft meer met hand, zit nog niet perfect, maar er zijn hele mooie momenten dat paard en ruiter in balans en eenheid zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFm ... re=related
het feit dat de ruiter aan het einde met 1 hand changementen om de pas of passage doet, verklaart al zeker dat hij dit met zit doen , wat klassiek rijden is naar mijn idee.
perfectie is het nog niet. maar wat ik al eerder zei, dat dit niet in 1 mensenleven te bereiken is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:10

het eenhandig rijden is in de KR ook een controlemiddel of je paard werkelijk 'in de hand gesteld is'.