Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:11

Lante schreef:
Bij veel friezen is het best wel een uitdaging om dat eerste stukje, de aansluiting van achter naar voor over de rug naar de hand toe voor elkaar te krijgen. Dat zie ik ook bij jouw Kay. Hij komt of net te hoog, of hij kruipt erachter. Ik vind hem met de pessoa ook net niet mooi bijgezet. Heb geen verstand van de bevestiging, maar wanneer hij de aanleuning zoekt is hij nog achter de loodlijn als hij hem vind zeg maar. Als je hem iets langer zet kan hij verder voorwaarts- neerwaarts (en ja; ook verder omhoog zou hij dat willen).

Qua rijden begrijp ik dat jij je handen wijd houdt. Helaas lijkt het alsof dit niet ten goede komt aan jouw balans (zie ook je wiebelbenen), wat hem vervolgens ook weer verstoord in zijn balans. Ik zou dan er liever voor kiezen de teugels iets meer op maat te nemen en de handen iets naar voren te doen als je hem uitnodigt je hand naar voren te volgen. Hij volgt je hand nu helemaal niet, duikt er alleen maar achter en dat is niet wenselijk.

Verder zou ik het tempo zoeken waarin Kay van nature zijn hals en hoofd van zo stil mogelijk houdt zonder dat je daar met je handen iets voor hoeft te doen, dat is vaak het ideale arbeidstempo. Liever in een wat hogere halshouding, dan achter de loodlijn gedoken, want dan heeft hij echt geen verbinding. Het ideale tempo is bij elk paard anders. Hij moet het van achter 'aanvullen' als hij achter de loodlijn gaat, tempo moet dan iets actiever. Verbinding maken vanuit de achterhand over de rug, dan komt hij in balans, ontstaat er een ritmische, actieve tact en heeft hij een stille hals en een hoofd dat zo weinig mogelijk beweegt. Van daaruit kan je gaan proberen of Kay je hand verder voorwaarts neerwaarts wil volgen (ontspanning) tot hij na een tijdje de lage stretch aan kan en dit een tijdje kan volhouden (Losgelassenheid). Dit stukje kost maanden met zo'n paard.
Maar je bent een vriendelijke, bewuste ruiter, dus niet ongeduldig worden; uiteindelijk ontwikkelen jullie samen absoluut het juiste gevoel. :)

Fijn dat @Lante mee doet.
Zo hebben we er nog een ervaren mening bij. :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:41

Ha allemaal,

Ik lees zo nu en dan met jullie mee en zou het gezellig vinden om ook mee te kletsen :)

Ik ben in 2012 door een headshakend paard op het pad van het rechtrichten gekomen, vanuit daar de KD ontdekt en sindsdien zeer geinteresseerd in deze trainingsmethode (boeken, filmpjes van Klimke, Uta Graf, Klaus Balkenhol etc.) - wat een verademing! Eindelijk een eerlijke, biomechanisch-kloppende, rustige benadering tussen al het geruk & gepluk. Ik heb overigens les van Karmie Stroeve.

Sinds okt heb ik een nieuw (groot, 5-jarig) springpaard (61% XX) waarmee ik SGW wil gaan starten. Hij is altijd erg achter de teugel gereden; we werken nu aan een correctere aanleuning en meer vertrouwen in de hand. Bijzonder wat er dan allemaal naar boven komt (de eerste weken was hij onregelmatig, kantelen, struikelen etc.)

Tot zover een kort voorstelrondje, ik haak graag aan bij jullie discussies (ik gebruik het lichtrijden op het 'verkeerde' been bv. ook vaak :) )

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:53

Oh sizzle wat naar! Hoop dat alles snel op zijn plooi valt voor de paarden ook!
Ja ik ben heel blij met de prins. Hij ziet er goed uit, voelt zich goed, is een beetje brutaal.
Nu jammergenoeg zien andere mensen dat niet. Ze denken nog steeds jammer voor het paard, hij kan zo goed lopen... 8)7 precies of hij weet als hij goed kan lopen of niet, denk niet dat mijn paard zelf wedstrijdambitie heeft... En precies alsof het longeren het eindstation is. Voor mij is het eindstation nog altijd fijn rijden, met een blij paard, blessurevrij. En we zien wel in hoeverre we samen komen.

Verder ga ik helemaal mee met lante. Vooral over het stukje balans in je zit daardat ja je handen naar beneden duwt. Het hangt ook allemaal beetje samen, als je paard vlot aan het been is komt de aanleuning ook makkelijker. Verder heb ik geen ervaringen met friezen en hun bouw, dus beetje moeilijk in te schatten.

Wat simpelman zegt over marketing ga ik ook mee akkoord, maar is niet makkelijk vind ik...
We zijn een lesdag aan het organiseren met noor tanger en patrick molenaar. In west vlaanderen (moesten er vlamingen meelezen ;) ). Dus niet eens zooooo alternatief, nou mensen zoeken was dus niet makkelijk! De echte dressuurprikkers hebben echt iets van, phoeh dat is niets voor mij. Terwijl ik vind dat het wel aansluit bij de lessen die ze nu volgen. (Totaal geen verkeerde lesgever trouwens, zelf nog les van gehad. En ga ook terug lessen als hij terug onder het zadel is. )
Maar aangezien de lesgever gekend is onder de echte dressuurprikkers geeft hij dus les aan echt dressuurprikkers. Met uitzondering van een paar.
En aangezien noor en patrick lesgeven aan eerder de niet zo wedstrijd gerichte mensen bij ons en ook grondwerk voorzien is het precies alsof ze geen echte dressuurles geven.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:10

FCSA, welkom!!! Wat leuk dat je met ons mee kletst. Nieuwe inbreng is altijd goed.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:06

nu er hier en daar wat namen genoemd zijn qua instructeurs,
Werd ik een beetje nieuwsgierig, wat vind men hier van Arthur Kottas?

@sizzle, wat naar dat je paardje het niet gered heeft.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:09

De PRE die ik een tijdje heb mogen rijden is ook wel eens getraind geweest door Kottas.

Hemels.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:14

Bedankt voor de verschillende inzichten en tips. Heel opbouwend, hier ga ik weer mee aan de slag!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:52

VWestra schreef:
Bedankt voor de verschillende inzichten en tips. Heel opbouwend, hier ga ik weer mee aan de slag!

Je paard vindt het duidelijk lastig om in de voorwaarts neerwaartse tendens te komen en zijn lange rugspier te ontspannen .. ( wat ook nog helemaal niet gemakkelijk is) hij loopt erg in 1 houding.. Wat ik vaak doe bij paarden die dit lastig vinden is dit eerst aan de hand te trainen.
Ben je bekend met t werken aan de hand?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:56

Nee helaas niet. Is er literatuur of filmpjes die je specifiek kan aanraden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:14

VWestra schreef:
Nee helaas niet. Is er literatuur of filmpjes die je specifiek kan aanraden?

Pfff es even denken.. Ik heb zelf werken aan de hand geleerd van mijn instructrice ( monique de rijk)
Zij heeft inmiddels ook een E Book ( curcus atletische rijkunst Fase 1) daarin staat zeer veel info wat betreft werken aan de hand.. Als je op haar site kijkt kun je t vinden kost dacht ik 29.95 zie www.atletischerijkunst.nl
Misschien dat je ook bij www.paardenbegrijpen.nl van Marijke de Jong ook t een en ander kunt vinden.
Misschien dat andere ook nog tips hebben van auteurs die dit onderdeel behandelen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:51

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:14

Marijke de Jong is wel academisch (dus niet klassiek). Wie klassiek aan de hand werkt, is bv. Bastiaan de Recht. Op http://www.pferdiathek.tv is ook een aantal filmpjes te vinden van werken aan de hand.

Edit: er staat geen 'klassiek' in de topictitel (zoals ik dacht) dus ik heb niets gezegd :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:10

Ik heb het gevoel dat Monique de Rijk van http://www.atletischerijkunst.nlwel eens mee leest hier.
Daarom nog even over die marketing om mogelijk in de toekomst het aantal inschrijvingen per cursus te vergroten, recht zo die gaat.. :)
Misschien hebben anderen met ambitie er ook iets aan.

De huidige kleur van de site is een technologie kleur, het logo amateuristisch en weinig sprekend, er is veel en veel te veel informatie.
Laat een logo ontwerpen door een vakman.
Mensen willen niet op donkere sites blijven daarom zijn alle sites van grote verkopers wit.
De verpakking moet minimaal zijn, het gaat op de kwaliteit van de inhoud.

Kompakte informatie, weinig leeswerk, in scene gezette foto's en video's, overal contactinformatie/lokatie.
Probeer niet alles aan iedereen te verkopen, er zijnbdaarvoor veel te veel ruiters in NL.
Kies, dit kan ik goed en vind ik leuk en dat wil ik aan dat soort mensen overbrengen.
Maak een standaard les paket, simpel, en werk dat door herhalen uit tot in de perfectie.
Steeds hetzefde, tot je het zat bent en dan ga je wat anders doen. ;)

EBooks moet je vrij op Youtube zetten én gratis te downloaden op je site, verkopen komt pas over een jaar of 5 als je beroemd bent en overvraagd.
Gratis video's op internet zijn een ideaal middel om je zélf gratis bekendheid te geven, hoe meer je er weg geeft hoe beter.
Niet tientallen van matige tot slechte kwaliteit, maar een paar van uiutzonderlijke.
Video's moeten strak geredigeerd zijn, een duidelijke boodschap afgeven aan de doelgroep.
Een begin en een eind, contactgegevens.

De kwaliteit van de video's moet uitstekend zijn.
Het moet op een promotie video prachtig weer zijn, het gras is mals en groen, de bak is aangesleept, de afrastering in perfecte staat, niveau.
Het moet het verlangen opwekken erbij te zijn, hier wil ik mijn geld aan besteden.

Een goed doorgereden paard met veel kwaliteit ver boven het niveau van het getoonde en perfect schoon en getoiletteerd.
Ik zou willen dat mijn paard ook zo wordt.

De ruiter/instructeur is bescheiden opgemaakt, naar de kapper geweest en heeft een passend onberispelijk kostuum en handschoenen aan, een dressuurzweep in de hand en glimmend gepoetste rijlaarzen alles bij de doelgroep passend.
Ze heeft haar teksten overdacht en ingestudeerd.
Een buitengewoon persoon met klasse, iemand waar je tegen op kijkt, autoriteit en niet het buurmeisje dat van paarden houdt.

Er is een regiseur nodig voor het maken van goede video's.

Als je jezelf op een paard toont dan moet dat onberispelijk zijn en doe dat dan alleen op een paard ZONDER problemen, één waarbij alles direct werkt.
Gefrutsel en gerommel met "probleempaarden" zien mensen overal al, ze snappen niet wat ze zien, daar hebben ze een cursus voor nodig.
Het is allemaal veel te normaal, dagelijks, middelmatig, het buurmeisje in de achtertuin.

Laat niet teveel "leerlingen" zien in je video's maar neem steeds dezelfde getalenteerde die veel meer kan dan ze toont.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:13

Simpelman _/-\o_

Je legt het weer perfect uit :)

Inderdaad, mensen willen graag hun dromen verwezelijken en niet met hun huidige status geconfronteerd worden.
Beeldmateriaal moet inderdaad het 'dat wil ik ook' effect bewerkstelligen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:36

Ik zal t doorgeven aan monique.. :D
Maar ik geloof niet dat daar haar hart ligt..

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:46

Ik ken Monique ook en ze heeft echt hart voor paarden (en mensen). Maar... ze heeft ook een bedrijf en ik vind de tips van Simpelman zeker de moeite waard. De (vernieuwde) site is te donker en nodigt niet uit tot lezen. Ook staan er spelfouten in...dat is jammer en niet nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:51

Biscaya, Hoe kan je hart niet liggen in het laten zien van het perfecte hoogst haalbare binnen jouw doelgroep?
Niemand heeft toch als doel: de rest van mijn leven als een springruiter zittende lichterlijk scheef in de bochten mee op je paard door de bak galopperen?
Ze hoeft geen wedstrijd combinatie in te zetten. Maar ze heeft hopelijk ook klanten die met een goed bespierd paard heel eenvoudig hun paard in alle houdingen kunnen rijden waarbij ze zelf prachtig stil zitten.

Waarom denk je dat die filmpjes van Klimke zo populair zijn? Niemand van ons gaat dat niveau ooit halen dat weten we allemaal, maar juist dát maakt het iets waar je naar toe wilt streven.
Wie wil niet dat heerlijke gevoel van een jong dier dat zich heerlijk laat overtuigen, voorwaarts is maar wel perfect controlleerbaar, hooguit een klein vreugde bokje maakt uit jongigheid (reken maar dat dit er expres in is blijven zitten in de video) waar je om kunt lachen.

Sterker nog, als een bokker een filmpje plaatst van 4 jarige hengst die zijn eerste cross training krijgt en dat zo beheerst doet zodat je weet dat dit dier zeker al M-dresuur klaar is en makkelijk een L parcours kan springen dan krijg je het zwaar te verduren want hij is nog veel te jong.

Maar bij Klimke ziet het er zo makkelijk uit dat het wel toveren lijkt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:07

Bedankt simpelman! Vind het super interessant.
Om de interesse wat aan te wakkeren voor de volgende lesdag zal ik mijn paard toiletteren en op foto zetten tijdens de les (lees strak in de knot, net zadeldekje en bijhorende beenbescherming).
Ook de paarden die verder gevorderd zijn zal ik op foto zetten. We zitten gelukkig op een zeer mooie, nieuwe, en professionele locatie. Dus daar hebben we al geen werk aan.
Wat betreft het uiterlijk van de lesgever, ikzelf heb persoonlijk liever niemand in kostuum. Vind ik persoonlijk te ontoegankelijk. Ik zie graag iemand met professionele rijkleding in de bak staan... Of hebben we een taalprobleem, kostuum wil hier letterlijk zeggen, strak in pak haha.
En hopelijk kunnen we zo maandelijks een lesdag organiseren.
En ook voor mezelf in de toekomst, want ik ben al ruime tijd druk bezig met jm sportmassage voor paarden. Kwestie van een site heb ik geluk, want mijn vriend maakt als vast beroep website's voor grote bedrijven. Logo laat ik maken. Maar een naam zoeken... Phoeh zo moeilijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:17

Ik neem aan dat onder kostuum bedoeld wordt: aan de gelegenheid aangepaste schone kleding.
Veilig schoeisel dat ook geschikt is om mee op het paard te stappen. Evtl jas met logo.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:45

Tjah geliktheid tot daar aan toe, maar genoeg "gelikte" instructeurs in de paardenwereld who aint worth their salt..

Citaat:
The interesting "quest" for the riding instructor who won't actually try to make you learn how to ride---

LeGoff said of Americans, "They don't want you to teach them how to ride. They want you to teach them how to compete."

Learning how to "ride", in that traditional European old school tradition meant having to develop an independent seat, having to comprehend reams of specific knowledge, having to be able to lengthen and shorten the gaits, having to be able, in jumping, to get the horse routinely to a good takeoff point, having to master endless basics, all of which came with the dreaded "W" word, as in "WORK."

Many riding instructors start out with high expectations for their riders, and see so many of those riders "bolt" to instructors with, shall we say, "less stringent" standards, that in the interests of sheer economic survival they start to become what we might cynically call, "Very nice, Mrs Smith (barf), I LOVE the (barf) progress you are making" "teachers."

Don't be in too much hurry to place ALL the burden of guilt on those teachers. They reflect what LeGoff surmised early about our riding culture, and are products of an ethic that puts show ahead of substance.

Tot op zekere hoogte ook toepasbaar hier

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:54

jannico schreef:
Tjah geliktheid tot daar aan toe, maar genoeg "gelikte" instructeurs in de paardenwereld who aint worth their salt..

De ruiter/instructeur is bescheiden opgemaakt, naar de kapper geweest en heeft een passend onberispelijk kostuum (is hier mogelijk rijkleding) en handschoenen aan, een dressuurzweep in de hand en glimmend gepoetste rijlaarzen alles bij de doelgroep passend.
Pas als iemand heel hoog gestegen is kan hij het zich in zijn bedrijfsvoering veroorloven tot op zekere hoogte "zichzelf" te zijn, tot dat moet hij zich houden aan een zekere standaard van dat wat algemeen aanvaard als correct beschouwd wordt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:58

ChocooPrins schreef:
Maar een naam zoeken... Phoeh zo moeilijk!

Gewoon je eigen naam, die gaat je hele leven mee, hij staat voor ik sta achter dat wat ik verkoop, ik laat mij kennen.
Pat Parelli
Ingrid Klimke
Nuno Olivièra
Claus Hempfling
Monty Roberts
Anky........ :o

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:07

Ik snap het punt, enigszins representatief zijn is noodzakelijk. Ik benijd de mensen die het ook presteren schoon te blijven in een dergelijke outfit. Het helpt ook niet dat ik een schimmel heb die zijn kleur niet waardeert.

Mijn punt is: uiterlijk vertoon zegt niks over de kwaliteit van de ruiter/instructie. Een geregisseerd stuk met goed doorgetraind paard is geen garantie dat deze persoon ook daadwerkelijk jou kan helpen met je huis tuin en keuken paard. Nogmaals ik snap het punt dat gemaakt wordt, ik plaats slechts een kantekening.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:12

Zeker waar, maar je eerste indruk zal wel zijn 'Wauw, die heeft wel alles voor elkaar!' Wellicht gevolgd door 'had ik alles maar zo goed voor elkaar'.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:13

jannico schreef:
Mijn punt is: uiterlijk vertoon zegt niks over de kwaliteit van de ruiter/instructie. Een geregisseerd stuk met goed doorgetraind paard is geen garantie dat deze persoon ook daadwerkelijk jou kan helpen met je huis tuin en keuken paard. Nogmaals ik snap het punt dat gemaakt wordt, ik plaats slechts een kantekening.

Mee eens!