Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:11

Professor schreef:
http://youtu.be/g63g9r9_N3Q Klassiek Frans.(Hankenbiegung)

en wat vinden jullie dan van dat filmpje ? Goed of juist niet ???

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:22

spokie, dat is toch geen passage, dat is gewoon een dribbeldraf. Dit paard tilt zijn benen niet eens op.
Sommige filmpjes van de AR zien er wel goed uit maar als je dit ziet en ik denk weer terug aan dat filmpje van Bongo dan lijkt het wel aslof sommige paarden alleen maar slechter gaan bewegen.

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:24

Abacab, het wordt door hun passage genoemd. Ik vroeg mijzelf al af of je het passage mocht noemen :).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:25

Maris schreef:
Professor schreef:
http://youtu.be/g63g9r9_N3Q Klassiek Frans.(Hankenbiegung)

en wat vinden jullie dan van dat filmpje ? Goed of juist niet ???

Wat vind u er zelf van?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:26

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:30

Professor schreef:
Moll schreef:
in de KR komt de pasage ook van uit de piaffe, echter niet zoals in het filmpje, gelukkig

Ziet dan wat op het filmpje wat op Passage lijkt????
Geen draagkracht, het paard neemt de croupe hoog.

vandaar mijn, stukje dat het gelukkig niet zo is zoals in het filmpje

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:33

http://vimeo.com/4537038
En dit is voor mij ook een verschrikkelijk slechte Piaffe daarbij schaukelt het paar ook nog en kruist af en toe de achterbenen. De Passage dito, en de aanleuning??? Kan ook nooit met zo´n teugelvoering. Wanneer men dit vergelijkt er word geen enkele keer nagegeven, de neusriem aangesnoerd tot extreem, waar is hier de lichtheid te zien???

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:43

Abacab schreef:
hier een fimpje van een paard waar ik wel blij van wordt

http://www.youtube.com/watch?v=hHW4qTxLi3M

ik niet
het paard heeft nauwelijks bewegingsvrijheid van het hoofd.
hij is behoorlijk vastgebonden aan de voorzijde
hier wordt ik dus niet blij van ;(

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:45

Abacab, mooi filmpje.

Professor, wat bedoelt u met schaukelen? Ik ben niet bekend met deze term.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:47

Professor schreef:
http://vimeo.com/4537038
En dit is voor mij ook een verschrikkelijk slechte Piaffe daarbij schaukelt het paar ook nog en kruist af en toe de achterbenen. De Passage dito, en de aanleuning??? Kan ook nooit met zo´n teugelvoering. Wanneer men dit vergelijkt er word geen enkele keer nagegeven, de neusriem aangesnoerd tot extreem, waar is hier de lichtheid te zien???

Daarbij hangt de amazone te surfen met de paardenmond als houvast... ik snap ook werkelijk niks van de hoge punten die deze combinatie keer op keer krijgt, ik vind het afschuwelijk. Het paard treedt niet onder en piaffeert op de voorhand.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:48

spokie79 schreef:
Abacab, mooi filmpje.

Professor, wat bedoelt u met schaukelen? Ik ben niet bekend met deze term.

Het afdrukken van de voorbenen waarbij het paard naar links en rechts beweegt, hij valt als het ware op het voorbeen wat neergezet word.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:49

schaukelen, is schommelen

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:49

Prof, ik vind het filmpje van Adelinde ook geweldig. Dat paard loopt met zo veel afdruk, elegantie en bravour door de baan, het ontroerd me.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:51

Abacab schreef:
Prof, ik vind het filmpje van Adelinde ook geweldig. Dat paard loopt met zo veel afdruk, elegantie en bravour door de baan, het ontroerd me.

Sorry dan heeft u de beginselen van de Dressuur toch echt verkeerd geleerd of begrepen, het paard gaat een in een enorme spanning, kan men al zien bij het halthouden, de spronggewrichten zijn ver achter de massa.
Het paard draagt niet maar stuwt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:00

Afbeelding

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:01

Abacab, hier ben ik het toch echt niet mee eens. Ik doe het haar absoluut niet na hoor, maar dit is niet zoals ik het zou willen. Een paard hoort mijns inziens over kleinere bodem te gaan bij verzamelen, maar ik zie de achterbenen er een beetje achteraan komen. Daarbij staat haar stangteugel veel te strak. Ze lijtk te hangen op de teugels. Ze zit wel mooi rechtop, maar verder vind ik haar zit vaak ook niet helemaal lekker. Alsof ze het paard de oefeningen in duwt. Nee, geen voorbeeld voor mij.

Dat schaukelen, doen een heleboel GP paarden dat niet? Volgens mij zie ik dat veel vaker.

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:02

NNombrado, wat voegt die foto toe aan de discussie? Misschien even commentaar erbij geven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:11

spokie79 schreef:
NNombrado, wat voegt die foto toe aan de discussie? Misschien even commentaar erbij geven.

uhm, voorbeeld piaffe plaatje
je kan aan de foto zien, dat het paard draagt op achterbeen en voorbeen gelijkmatig
dat hoort een juiste piaffe te zijn.
er blijft een iets voorwaartse drang, en die energie wordt eigenlijk hoger gebracht ipv naar voren.
daarbij hoor je evenals in andere gangen te geven met hand ipv te nemen.
je gaat mee in de beweging van het hoofd met je hand als ruiter.
je ziet aan dit plaatje de hoek van de achterbeen en voorbeen gelijk is. Zo hoort een piaffe eruit te zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:16

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

je kan aan de foto zien, dat het paard draagt op achterbeen en voorbeen gelijkmatig
er blijft een iets voorwaartse drang, en die energie wordt eigenlijk hoger gebracht ipv naar voren.
je ziet aan dit plaatje de hoek van de achterbeen en voorbeen gelijk is. Zo hoort een piaffe eruit te zien.

Uw beweringen zijn dan wel heel tegenstrijdig, de hals is dan veel te eng volgens u, en de neus is niet voor de loodlijn.
Het achterbeen gaat alleen omhoog en grijpt niet naar voren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:25

Warmbloed in een perfecte Piaffe:
Afbeelding

Lippizaner in een Passage:
Afbeelding

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:58

spokie79 schreef:
Abacab, hier ben ik het toch echt niet mee eens. Ik doe het haar absoluut niet na hoor, maar dit is niet zoals ik het zou willen. Een paard hoort mijns inziens over kleinere bodem te gaan bij verzamelen, maar ik zie de achterbenen er een beetje achteraan komen. Daarbij staat haar stangteugel veel te strak. Ze lijtk te hangen op de teugels. Ze zit wel mooi rechtop, maar verder vind ik haar zit vaak ook niet helemaal lekker. Alsof ze het paard de oefeningen in duwt. Nee, geen voorbeeld voor mij.

Dat schaukelen, doen een heleboel GP paarden dat niet? Volgens mij zie ik dat veel vaker.

Inderdaad Spokie, ze hangt aan de teugels, zit achterover (remhouding). Ze duwt in de uitgestrekte draf en belemmert het paard in de beweging daardoor. Er is geen Lossgelassenheit bij het paard, er is geen ontspanning bij de ruiter. In alle oefeningen komt de achterhand er achteraan. Het stanggebruik is ongekend sterk. Een stang werkt 10x sterker in dan een trens agv de hefboomwerking.
De kwalitatieve kenmerken voor de Klassieke Dressuur zijn niet aanwezig, nl. ongedwongenheid en lichtheid. Je mist de harmonie. Ooit reed deze amazone veel fijner.
Maar heel eerlijk gezegd zie je deze zaken bij de meeste GP-ruiters, óók bij ruiters als Isabel Werth en Ula Zalzgeber.
Tuurlijk de beste stuurlui staan aan wal, maar hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind en dan is het wel leerzaam om het verschil tussen de verschillende trainingsmethoden te ontdekken.
Het zegt verder ook niets over de persoon ansich. Ze lijkt me een heel aardig persoon.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:20

Professor schreef:
Afbeelding

Afbeelding

foto 1
is nog steeds het voorbeen het dragende been.
je ziet dat aan de hoek van het achterbeen.
als het achterbeen meer zou dragen, dan zou het standbeen een andere hoek hebben.

foto 2
met die onderbreking in de arm van de ruiter (paard wordt aan de voorzijde zogezegd omhoog gelift) kan het paard vanachter niet de juiste draagkracht voor een passage inzetten
hierdoor werkt het paard teveel uit de boeg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:24

Professor schreef:
nombrado schreef:

Uw beweringen zijn dan wel heel tegenstrijdig, de hals is dan veel te eng volgens u, en de neus is niet voor de loodlijn.
Het achterbeen gaat alleen omhoog en grijpt niet naar voren.

neusje mag er idd nog meer uit
echter het achterbeen grijpt wel naar voren (en omhoog), kijk maar naar het standbeen.
dit zou idd meer bij perfectie in de buurt komen als de ruiter iets meer durft te geven in de handen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:11

nombrado schreef:
Professor schreef:
Afbeelding

Afbeelding

foto 1
is nog steeds het voorbeen het dragende been.
je ziet dat aan de hoek van het achterbeen.
als het achterbeen meer zou dragen, dan zou het standbeen een andere hoek hebben.
Weet nu genoeg over uw kunnen vooral wanneer men weet dat het een voorwaartse Piaffe is foto 1.
Foto 2 zegt uw commentaar dat u helaas het ras niet kent en vooral zijn afstammingen.
foto 2
met die onderbreking in de arm van de ruiter (paard wordt aan de voorzijde zogezegd omhoog gelift) kan het paard vanachter niet de juiste draagkracht voor een passage inzetten
hierdoor werkt het paard teveel uit de boeg

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:20

uhm, ik weet helemaal niets van dit onderwerp :o , maar ik vind eerlijk het klassieke franse piaffe filmpje (met die schimmel) er beter uitzien als die van Parzival en die aan de hand... dit paard word niet zo strak gehouden van voren, hij houd zijn hoofd wel gespannen, maar de teugels zijn vrij losjes... ik vind dat er teveel spanning zit in de piaffe van Adelinde.