Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:39

Ik zie iemand liever wel rijden voordat ik daar 'wijsheid' van aanneem. Zo is er voor mij bewijs dat diegene ook kan uitvoeren wat hij/zij predikt. Puur persoonlijk... ik neem iemands advies serieuzer als ik gezien heb dat hij/zij het zelf ook kan uitvoeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:39

Sizzle... ik had het ook even gemist van je paard: sterkte!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:40

Simpelman schreef:
JudArthos schreef:
Als iemand die er ook ooit geld mee hoopt te verdienen; als je het nou verkoopt als iets voor "de gemiddelde moderne dressuur tut" maar de daadwerkelijke informatie voor hun erg zweverig is, krijg je dan niet juist negativiteit of vallen de oordelen daar in toch mee?
Of valt dat toch weer onder het stukje 'je informatie slim verkopen'?

Je moet niet slim willen zijn.
Je moet de klant verkopen wat hij kopen wil.
Praktisch betekent dat dat je niet alles aan de hele wereld moet willen verkopen.
Er zijn mensen die jouw product verafschuwen, ze willen het niet kopen, dat is hun goed recht.
Er zijn mensen die jouw product niet kunnen kopen omdat ze het niet kunnen betalen, jammer voor ze.

Eerst kijken wat héb ik te koop, de productanalyse.

Dan kijken wélke klanten daar in geinteresseerd zouden kunnen zijn.
Binnen dip topic blijvend waarschijnlijk niet de dressuurmiep/krulrijder maar eerder mensen die iets anders aan het zoeken zijn dan dat.
Mensen die het zoeken in harmonie, omgang, betrouwbaarheid, enz..
De klantanalyse.

Dan je communicatie ontwerpen, de juiste foto's, teksten en lettertypes opzoeken en maken.
Je hoeft het hélemaal niet te hebben over punten en succes, intégendeel hier zet je je tegen af.
Je draagt aan wat je doelgroep wil zien, eerlijk en oprecht.

Ahhh in die hoek, die ga ik onthouden thanks!

Het idee komt inderdaad soms beter over als je een instructrice echt goed zelf ziet presteren, maar mijn ervaring is dat niet altijd iedereen die goed kan rijden goed les kan geven, en andersom ook. Mijn instructrice heeft (zover ik weet) geen echte prestaties neergezet in de dressuur, maar weet wél veel van het lichaam van het paard, en hoe je met harmonie samen kunt werken.
Terwijl je aan de andere kant soms hele goede ruiters hebt, maar die instructies geven als "um ja rij hem aan de teugel".
Zit natuurlijk nog een hééél vlak tussenin, maar dit is vaak mijn ervaring :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:41

Ik heb mijn instructeur ook nog nooit zien rijden, hij heeft niet eens een echte website.
Maar hij heeft geen minuutje vrij per week.

Kwaliteit verkoopt en spreekt zich verder.

En blijf bij je doel. Preek geen fluistermethode terwijl je ondertussen juist recht door zee bent. Preek geen horsemanship als je zelf niet op probleempaarden durft te gaan zitten etc.

Doe wat je verkoopt en doe het goed. Gebakken lucht met veel woorden heeft niemand wat aan.

Als ik uit een les kom dan wil ik met een grote grijns afstappen omdat we duidelijk weer een stapje verder zijn en omdat ik precies weet wat me te doen staat in mijn trainingen. Het huiswerk moet glashelder zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:44

Ik zet mij niet af tegen wedstrijden, integendeel. Ik heb zelf ook een startkaart. Ik zet mij af tegen wedstrijd ruiters en instructeurs die prestaties op wedstrijden boven het welzijn van het paard stellen uit onwetendheid, wat imo niet nodig is met alle beschikbare info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:46

Snap je Sizzle, en geloof de wijsheid van sommige mensen ook wel; vind het alleen fijn om te zien dat iemand het ook daadwerkelijk kán! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:46

Kan ik me ook goed voorstellen :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:49

Eigenlijk heb ik ook niet iedereen van wie ik geleerd heb of les gehad heb zélf zien rijden.
Maar je merkt zelf wel of het de goede kant op gaat ja of nee, tenminste ik wel.

Maar van de andere kant zijn er ook genoeg instructeurs die niet eens weten wat bv schwung is :+ eh nou...

De grootste aha momenten had ik trouwens op het moment dat ik op hún paard plaats mocht nemen. Het gevoel wat die 'schoolmasters' gaven, dát is wat bij mij blijft hangen en wat ik na wil streven. Zij leggen mij dan uit hoe ik daar kom.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:51

Picasso schreef:
Snap je Sizzle, en geloof de wijsheid van sommige mensen ook wel; vind het alleen fijn om te zien dat iemand het ook daadwerkelijk kán! :)

Vind ik minder belangrijk. Als ik het dankzij hem/haar maar kan. Ik zet de instructeur toch niet op mijn paard. Ik vind recensies van leerlingen en foto's en filmpjes van leerlingen het belangrijkst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:55

Lante schreef:
Picasso schreef:

Vind ik minder belangrijk. Als ik het dankzij hem/haar maar kan. Ik zet de instructeur toch niet op mijn paard. Ik vind recensies van leerlingen en foto's en filmpjes van leerlingen het belangrijkst.

Laatste vind ik ook belangrijk! Maar ik vind het heel nuttig om mijn instructeur wél op mijn paarden te zetten zo nu en dan. En daarnaast vind ik het ook fijn om te zien dat een instructeur zelf een fijn rondje sturen kan op eigen paard(en). Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, snap ook waarom anderen dat niet persé nodig vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:57

Van voelen heb ik ook het meeste geleerd vroeger, op paarden rijden die super durchlässig waren en alle hogere oefeningen fluitend deden mits je ze duidelijke aanwijzingen kon geven. :j

Een klant van mij verdient haar brood met lesgeven. Zij weet echter zelf ook wel dat het haarzelf aan ervaring te kort schiet als het om verzameling gaat. Anderzijds is ze extreem handig en moedig. Durft overal op te stappen en krijgt idioten weer koel in de kop.
Zij noemt het dan ook freizeit-dressur, ofwel basis voor bosruiters. De hoofddoelen zijn een goed opgevoed, ontspannen betrouwbaar paard dat precies weet wat hij wel en niet mag en plezier heeft in het werken.
Haar leerlingen zijn haar dankbaar en ze heeft zeer goede resultaten met mensen die bang geworden waren. De meer getalenteerde haken na verloop van tijd af omdat ze niet meer verder komen.
Dat is prima, die zijn haar doelgroep ontgroeid.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-01-16 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:00

Dat is prima inderdaad. Ieder heeft zijn eigen stukje waar haar of zijn talenten liggen. Dat moet je handig inzetten als je geld wil verdienen in de paarden en, wat simpelman zegt, goed neerzetten in je marketing strategie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:03

Precies.
Het zou dus extreem in haar nadeel werken als zij zich laat uitnodigen voor een weekend cursus op een dressuurstal.
Dat zou haar een slechte naam bezorgen ook al zouden die 3 deelnemers wel tevreden zijn.
De overige 20 kijkers zullen voor anti-reclame zorgen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:20

Dat van die antireclame op een dressuurstal weet ik nog zo niet. Correct is correct. Daar kan niemand omheen. Het is maar net of het niet door slaat naar de andere kant, wat ik wel vaak zie op bijvoorbeeld Equiday. Dat mensen zonder al te veel ruitergevoel op slecht passende boomloze zadels aan een touwhalster gaan rijden. Dat is antireclame binnen de sportwereld. Je moet het beste van beide wereld combineren om in het midden uit te komen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:46

Ik leer het meest van kijken en het gevoel 'meenemen' op mijn paardjes... daarnaast vind ik het prettig om te lezen maar merk dat ik het meest gebaat ben bij kijken/luisteren en dan doen. En wat ik jammer vind aan de 'sport' (ook bij de jeugd van nu) is dat het vaak zo eenzijdig is: men springt of dressuurt tegenwoordig, uitzonderingen daargelaten... Vroeger deed je 'gewoon' beide. Je leert er zoveel van vind ik.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:49

Ik vind het ook erg jammer dat het een beetje in dat hokje terecht gekomen is, Lante.
Ik ben gewoon van simpel goed paarden trainen (en vooral mensen leren paarden te trainen) op een manier die fysiek en mentaal bij het paard past. Ik heb niet zoveel met zweverigheid.

Parelli zelf weet prima het beste van meerdere werelden te pakken.
Ze hebben zelfs een hele dvd series over het Skala :D
https://shop.parelli.com/catalog/educat ... 026-vi0520

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:33

Goedemiddag,

Ik lees nog steeds mee, maar actief meepraten gaat niet altijd.
Instructeurs is moeilijk. Ik ben er 13 jaar geleden 1 tegen gekomen waar ik heel prettig les van krijg. Jij begrijpt mij best goed en kan aanvoelen wat ik nodig heb om het te begrijpen en daardoor kan ik beter samenwerken met het paard.

Zoals al eerder verteld heb ik een friese ruin die na veel rugproblemen (wervels en spieren van nek tot staart problemen o.a. Scheve staart) weer sinds de zomer aan het oppakken ben. Veel longeren (afwisselend) met Pessoa en stootteugel (dit gaat niet echt heel goed, blijft veel spanning houden). Sinds enkel weken ook weer een passend zadel en ben dus ook weer aan het rijden.
Waar ik tegen aan (blijf) lopen is dat er voor mijn gevoel geen vooruitgang in zit. Ik wil teveel, te snel, maar wil niet verzanden in trek, pluk en prik taferelen.

Hierbij enkele filmpjes
https://youtu.be/5_w-3ueX5Zc Rijden vorige maand. Wat mij opvalt is dat ik veel aan het duwen ben met mijn been. Na het zien van dit ben ik dat bewust minder gaan doen, en actie gaan vragen op mijn been. Soms denk ik dat hij niet helemaal begrijpt wat been betekent. ( hij is beleerd maar nooit volledig doorgereden),
https://youtu.be/gJenn9wC3yc Longeren in november
https://youtu.be/FUEL8P-RBeI Longeren in december, rond de 17 seconden vind ik een prettig beeld.
https://youtu.be/OYsVZWDZfDw Longeren van de zomer, voordat we een terugval hebben gehad. Loopt hij hier nu het beste of ben ik gek :7

Ik vraag me ook af in hoeverre de mulle bak problemen geeft voor de vooruitgang. Het lijkt mij niet prettig om te draven en om de haverklap weg te zakken of te schuiven als je afzet.

Wat vinden jullie? Loopt Kay beter dan van de zomer, geen vooruitgang of is het slechter? Met het rijden ben ik al wel blij dat ik hem niet vastpak en in een houding zet met druk(teugels en been/spoor).

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door VWestra op 05-01-16 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:50

Wat mij opvalt met het rijden, is dat jij heel veel doet met je been. Mag ik vragen waarom?

En van longeren vind ik het zomergedeelte ook het mooiste.

Ik hou zelf niet van de pessoa teugel... Maar... dat ben ik

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:54

N.a.v. Je reactie even post aangevuld met uitleg van het been geven met het rijden, dit viel mij zelf ook heel erg op. Ook met rijden en ik werd er zelf erg moedeloos van. Nu met consequent been is reactie en een zweepje om het te laten begrijpen dat been voorwaarts of opzij betekent gaat het beter.

Bedankt voor je reactie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:55

@VWestra,
Geduld, het is niet gemakkelijk voor een Fries, de achterhand is geformatteerd voor het aangespannen werk en het duurt wat langer voordat de benodigde bespiering voor dressuur er op gegroeid is.

De pessoa helpt je niet, neem een Chambon die doet meer wat je aan het zoeken bent en laat het tempo iets zakken dan gaat hij beter door zijn lijf heen bewegen.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:56

Om op het aan/ontspanningsverhaal in te haken op de vorige pagina; ik had daar van de week een discussie over met een stalgenootje. Zij rijd MD op het even zwart/wit te maken. Ik liet haar een fotp zien van hoe ik rijd, met het neusje eruit en neus op kniehoogte ongeveer. Eerste reactie: "ja, wel veel ontspanning, maar rij jij altijd zo? Hoe kan het dan dat ze zoveel spieren heeft, want als ze altijd zo laag/lang loopt spant ze toch niets aan?". Toen liet zij een foto zien van haar les van vorige week, waarvan ik stiekem een beetje de rillingen kreeg. := Neus achter de ll getrokken, weinig achterhand gebruik en geen ondertrend onderbeen, zwierende voorbenen en een "deukje" achter het zadel. "Mooi hè, waarom ga je niet een keer mee lessen?" Ik heb vriendelijk bedankt en heb het er maar bij gelaten. :D

Wij hebben gister gelongeerd; veel spanning door een 'onrustige' vrachtwagen op het erf. Galop ging wel érg fijn! En hier in het kader van stalling wat verandering binnenkort, maar daarover later meer. :)

@VWestra, ik vind je been/drijvende hulpen erg onrustig en veel. Tijdens het rij-filmpje veel klikken. In een tempo zetten, daar moet hij blijven. Longeerfilmpje van van de zomer vind ik hem er het beste uitzien. Pessoa hou ik niet van, snoert ze een beetje in en bied niet genoeg bewegingsruimte. Probeer eens een chambon, gebruik ik ook bij mijn Fries, werkt voor ons erg fijn. :j Heb je ook een recent rij-filmpje?
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 05-01-16 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:56

Als ik je een tip mag geven, zou ik zeggen dat je echt moet gaan zitten. en je armen handen en schouders helemaal los moet laten. Je bent erg voor aan het wringen en ik denk dat je paard ontspannender gaat lopen als hij minder druk krijgt :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:59

Ik denk, dat als je gaat schakelen, en op de momenten dat hij gaat zakken, direct op stem en wanneer kan op aai belonen, dat het al een stuk sneller gaat. Dus zelf niet te veel focussen op voren, maar op activiteit.
Ik zie je ook echt lichtrijden, je zou kunnen proberen om zachter te gaan staan en zitten. En hier vanuit samen met kuit te gaan schakelen.
Maar ook schijnovergangen, of juist overgangen op zit en stem.
Dus draf, terug naar stap 4 passen, en weer aandraven. Dan even arbeidsdraf, stukje verruimen proberen en direct belonen met veruiming en anders na enkele passen terug, schijnovergang en weer naar voren.
En als het kan, lekker op een recht stuk galop er in werken...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:06

Bij veel friezen is het best wel een uitdaging om dat eerste stukje, de aansluiting van achter naar voor over de rug naar de hand toe voor elkaar te krijgen. Dat zie ik ook bij jouw Kay. Hij komt of net te hoog, of hij kruipt erachter. Ik vind hem met de pessoa ook net niet mooi bijgezet. Heb geen verstand van de bevestiging, maar wanneer hij de aanleuning zoekt is hij nog achter de loodlijn als hij hem vind zeg maar. Als je hem iets langer zet kan hij verder voorwaarts- neerwaarts (en ja; ook verder omhoog zou hij dat willen).

Qua rijden begrijp ik dat jij je handen wijd houdt. Helaas lijkt het alsof dit niet ten goede komt aan jouw balans (zie ook je wiebelbenen), wat hem vervolgens ook weer verstoord in zijn balans. Ik zou dan er liever voor kiezen de teugels iets meer op maat te nemen en de handen iets naar voren te doen als je hem uitnodigt je hand naar voren te volgen. Hij volgt je hand nu helemaal niet, duikt er alleen maar achter en dat is niet wenselijk.

Verder zou ik het tempo zoeken waarin Kay van nature zijn hals en hoofd van zo stil mogelijk houdt zonder dat je daar met je handen iets voor hoeft te doen, dat is vaak het ideale arbeidstempo. Liever in een wat hogere halshouding, dan achter de loodlijn gedoken, want dan heeft hij echt geen verbinding. Het ideale tempo is bij elk paard anders. Hij moet het van achter 'aanvullen' als hij achter de loodlijn gaat, tempo moet dan iets actiever. Verbinding maken vanuit de achterhand over de rug, dan komt hij in balans, ontstaat er een ritmische, actieve tact en heeft hij een stille hals en een hoofd dat zo weinig mogelijk beweegt. Van daaruit kan je gaan proberen of Kay je hand verder voorwaarts neerwaarts wil volgen (ontspanning) tot hij na een tijdje de lage stretch aan kan en dit een tijdje kan volhouden (Losgelassenheid). Dit stukje kost maanden met zo'n paard.
Maar je bent een vriendelijke, bewuste ruiter, dus niet ongeduldig worden; uiteindelijk ontwikkelen jullie samen absoluut het juiste gevoel. :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:37

VWestra schreef:
Met het rijden ben ik al wel blij dat ik hem niet vastpak en in een houding zet met druk(teugels en been/spoor).

Dat is al een hele fijne stap!

Misschien kan je dat doortrekken naar het longeren. Ik zie in een van de filmpjes dat je en de pessoa er aan hebt hangen en ook nog een bandage achter zijn billen langs. Zo probeer je hem in een houding te "duwen".

Als je dat eens los laat (letterlijk en figuurlijk) en je focus gaat leggen op een losse rug, dan denk ik dat hij een stuk fijner gaat lopen. Met een losse ontspannen rug krijgt hij ruimte om zijn achterbenen onder het lichaam te zetten. Met een chambon kan je hem helpen wat eerder zijn hals te laten vallen en voorwaarts neerwaarts te gaan lopen.