Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:04

Ik doel natuurlijk op die "Zorro" op die schimmel...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:10

murphy102 schreef:
Ik doel natuurlijk op die "Zorro" op die schimmel...

Maakt gelukkig niet uit voor het kloppen van je post :+

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:23

Sporter, ik begrijp precies wat jij bedoelt: jij bedoelt dat het niet terecht is dat Anky wordt aangesproken op "een foutje" terwijl dat bij de Spaanse Rijschool ook gebeurt...Dat is toch wat jij zegt, he?!
En dus blijf ik bij mijn standpunt dat jíj het dan niet ziet en begrijpt, want het gaat niet om een enkel foutje bij Anky en haar club. Het gaat niet om een 2-'er waar een ener wordt gevraagd, met andere woorden: het gaat niet om optisch zichtbare fouten die zij maakt, dat zou niet zo erg zijn. Het grote probleem is dat er geen aanleuning is, geen Lossgelassenheit en dus geen dürchlässige paarden, dat er geen verzameling getoond wordt , maar paarden die in elkaar getrokken zijn. Zaken die voor de leek vrij "abstract" zijn. Deze zaken ontbreken aan alle kanten en dat is een direct gevolg van hun trainingsmethode! En dan praat je niet meer over kleine foutjes!! Het grote publiek echter ziet dat niet, wel voor het oog duidelijk zichtbare foutjes, maar die doen nu net níet terzake. Het gaat nu net om die andere belangrijke zaken waar hier op dit topic over gesproken wordt en díe zaken ontbreken bij Anky en dat is nogal wat...
Hoe was het ook al weer, om Anky's worden te gebruiken: " Painted Black heeft AANLEUNINGSPROBLEMEN...", een klein foutje...?
Kijk Sporter, als je dat gedurende je hele proef niet voor elkaar hebt, wat doe je dan op dat niveau? Tenzij de juryleden met circus tevreden zijn en een "grote naam".

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:13

murphy102 schreef:
Nee Nombrado, er is bij jouw plaatje geen spake van verzameling door het gemis aan Hankenbiegung...!

knap, dat je dat aan alleen het hoofd van het paard kan zien :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:57

murphy102 schreef:
Professor schreef:
En hoe kan men dan met de langeteugel en zonder handen dit beter doen????
Het is geen mooie opname, maar men moet niet denken dat het paard zijn mond open heeft, de lippen zijn geopend.

Wanneer men het beter kan laat het dan zien, maar een vergelijk van een loslopend paard tegen een paard dat gaat aan de langeteugel is appelen met citroenen vergelijken.

De oren naar achteren gericht, dat is bij Piaffe en Passage voor vele paarden normaal vooral bij hengsten aangezien het een dreigende beweging is.
Bovendien let het paard ook op aan de langeteugel wat diegene achter hem doet, daardoor worden de oren ook naar achteren genomen bij het werk aan de langeteugel men ziet dat vaker bij het rijden ook wanneer de ruiter met het paard praat.

nombrado schreef:
Het gaat niet om met of zonder handen
Het gaat erom, dat je het paard en diens beweging als ruiter/lange teugelaar in ere houd.
dat houd dus in, dat je idd heel goed moet weten, dat een paard zijn hals en hoofd nodig heeft om zijn evenwicht te kunnen bewaren .
Plaatje van paard in vrijheid is een voorbeeld, van hoe een paard het zelf doet. van nature
houd dit met het werken met paarden in ere.

Nu ik toch filmbeeldjes aan het plakken ben
hier eentje van onder de ruiter. Waarbij de ruiter nauwelijks stoort in de mond van het paard

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:08

Wil nog iets toevoegen aan deze onzinnige discussie, waar men elkaar door onkunde onderuit wil halen, men kan een Pessade niet vergelijken met een Passage, en doordat men de verschillen niet weet, dus de vakuitdrukkingen der Hogeschool krijgt men deze onzinnige discussies.
Dan haalt men de wedstrijd dressuur erbij enz enz. Nee het ging in feite over de Schoolsprongen waar enkele topic deelnemers de benamingen door elkaar haalde, dan kwam er iemand die vertelde dat het allemaal Franse woorden waren, wat natuurlijk heel normaal is omdat de Klassieke Dressuur de voertaal Frans was.
Wat mij alleen wel opgevallen is dat in Wenen de changementen à tempo gesprongen worden wat eigenlijk niet helemaal teruggaat op de "oude" Klassieke.
Hoe zou deze erin gekomen zijn??

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:58

Wenen changementen a Tempo hoe die in Wenen gekomen zijn ?
Volgens mij weet u dat wel. Maar ze hebben mij wijs gemaakt dat die tijdens of na de tweede wereld oorlog erin gekomen zijn voor het behoud van de rijschool. Deze oefening werd inderdaad niet als klassiek gezien maar is eigenlijk ook een circus kunstje net als de Spaanse pas. Men was er dan eigenlijk ook fel op tegen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:08

andafries schreef:
Wenen changementen a Tempo hoe die in Wenen gekomen zijn ?
Volgens mij weet u dat wel. Maar ze hebben mij wijs gemaakt dat die tijdens of na de tweede wereld oorlog erin gekomen zijn voor het behoud van de rijschool. Deze oefening werd inderdaad niet als klassiek gezien maar is eigenlijk ook een circus kunstje net als de Spaanse pas. Men was er dan eigenlijk ook fel op tegen.

Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer deze erin gekomen zijn, maar wel om wille van het publiek. Aangezien Baucher eigenlijk de "ontdekker" is van het changement a Tempo.
Mijn ervaring is met de changement a Tempo dat wanneer het paard het kent het relatief makkelijker is als de andere changementen, het bezwaar was volgens de Klassieke opvattingen dat het paard eigenlijk geen galopsprong meer maakt het is een constant wisselen tijdens de galopsprong.

andafries

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:33

Inderdaad voor het publiek dat kan je ook aan deze video horen dat het publiek hierop zeer enthousiast reageert. Moet ook bekennen dit live gezien te hebben dat ik het ook geweldig vond en vindt. En weet ook dat dit ontzettend moeilijk moet zijn voor paard als ruiter.
http://youtu.be/1pQti33yt2k

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:49

Het is geweldig dat een paard dit allemaal wil, en ook uitvoert dat vele alleen niet weten dat een Lippizaner enorm mensch bezogen is, die willen werken voor diegene die zij respecteren.
Het is ook jammer dat men vaak niet weet dat de bouw van de Lippizaner anders is als die van een modern dressuur paard, en dat men te veel denkt in het ideaal plaatje wat nooit kan het staat altijd in relatie tot.
Dat changement à Tempo is geweldig op het filmpje, kijk naar die kleine wending aan het eind.
Maar het meest geniet ik van de geweldige samenwerking, en wanneer men weet wat voor werk er achter steekt, en nog is men nooit geheel tevreden maar voldaan.
Laatst bijgewerkt door Professor op 10-05-11 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:52

En kijk naar de hele uitdrukking van het paard. Hierbij krijg ik toch het gevoel dat het paard heel graag werkt voor zijn 'Bereiter'.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:54

Dus bij de Lippizaner ligt een "aparte" aanleuning aan zijn bouw en wanneer een kwpn-er zo loopt is tie in elkaar getrokken?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:56

Paard en ruiter moeten ontzettend veel vertrouwen in elkaar hebben als ze dit kunnen vertonen. Ik heb hier ontzettend veel respect voor. Inderdaad een lipizzaner is anders gebouwd maar gemaakt voor dit werk. En een modern dressuur paard wordt tegenwoordig gefokt voor de spectaculaire gangen. Maar men houdt niet meer rekening met de achterhand en karakter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:00

Zooist schreef:
Dus bij de Lippizaner ligt een "aparte" aanleuning aan zijn bouw en wanneer een kwpn-er zo loopt is tie in elkaar getrokken?

Een Lippizaner gaat, schreef modern dressuurpaard, men kan ook halfbloed schrijven.
Aanleuning is geheel iets anders dan dat u ziet, denk dat u dit werk op dit niveau niet kent, heb het mogen proeven, en de aanleuning het gewicht wat u misschien bedoeld is niet zwaar.
Aanleuning is de verbinding tussen mond van het paard en ruiterhand.
Wanneer deze zwaar zou zijn dan kon het paard niet zulke changementen laten zien en ook niet de pirouetten, en ook niet de Passage enz....
Elke vorm van dwang daar verzet zich zeker de Lippizaner zich tegen, zeker de Hengsten in Wien.
Wanneer u weet dat deze paarden ook een Capriole springen kunnen dus weten wat uitslaan is, wanneer hem iets niet zou passen de "Bereiter" kan solliciteren bij de Wiener Sänger Knaben.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:05

Maar scheer je dan niet alle paarden over één kam?

Ik weet zeker dat er KWPN-ers rondlopen met enorm veel talent voor de hogere dressuur. Daarnaast zijn er vast ook Lippizaners die het weer niet helemaal hebben.

Ook zijn er maar enkele wpners die voldoen aan dat plaatje van extreme bewegers. Op de reguliere wedstrijden zie je er in ieder geval niet veel.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:06

Aanleuning aan de lange teugel kan en wil je ook niet zwaar hebben. Want je houdt dat echt geen 10 minuten tot een kwartier vol en zeker geen oefeningen op dit niveau zo achter elkaar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:09

Ik heb het overigens NIET over het filmpje. Dat kan ik niet bekijken.

Lees de rest vanavond wel. Heb door een wat onverwachte hoge school sprong in de vrije natuur me dank aan een aanvallende tak die op de grond tak lag te zijn een lichte hersenschudding opgelopen en een mooi blauw oog :')

het hoofd begint weer te bonken dus genoeg licht gehad.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:11

Zooist schreef:
Maar scheer je dan niet alle paarden over één kam?

Ik weet zeker dat er KWPN-ers rondlopen met enorm veel talent voor de hogere dressuur. Daarnaast zijn er vast ook Lippizaners die het weer niet helemaal hebben.

Ook zijn er maar enkele wpners die voldoen aan dat plaatje van extreme bewegers. Op de reguliere wedstrijden zie je er in ieder geval niet veel.

Verdraaid u niet de discussie, u noemt 1 stamboek, zelf heb ik het over 1 ras, en die zijn zo gefokt honderde jaren om samen met de mens dressuur tot en met de hogeschool te bereiken, en voor de koets.
Dit is een ras, heel wat anders dan kwpn ers.
En Andafries heeft het goed verwoord.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:12

Oei vervelend ... sterkte !!!
Ik ga ook weer aan het werk .... lange teugelen. Lekker zweten ;-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:23

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:44

Ik heb alle drie de filmpjes bekeken en ik moet zeggend dat ik van het eerste filmpje niet blij wordt. Dat paard ziet er zo gespannen uit, alsof het angst heeft.

Het 2de filmpje ziet er wel fijn ontspannen uit maar dat paard laat eigenlijk niet zo veel zien. En ik vind het wel zielig zoals die dame aan dat scherpe bit zit te trekken in de richting van haar buik. Dat was een van de eerste dingen die mij afgeleerd werden op de manege.

De paarden uit het laatste filmpje zijn af en toe ook wat hectisch maar wel het beste van alle 3.

Ik heb afgelopen weekend Adelinde gezien en dan zie ik dat toch echt veel liever dan deze 3 filmpjes [sorry].

Een andere vraag, alleen de Lippizaners zie ik passageren. Ik heb nog nooit gezien dat een AR getraind paard passageerd. Heeft iemand daar een filmpje van of hoort Passage niet thuis binnen de AR?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:43

Eerste filmpje vind ik juist wel mooi. Paard lijkt daar ontspannen aan het werk, maar heel sensibel.

Tweede filmpje doet paard braaf zijn oefening en inderdaad wat felle ophoudingen. Maar verder lijkt het wel goed aan haar hulpen. Een beetje matjes. Maar ik doe het haar niet na.

Derde filmpje zie je duidelijk hoe enorm werkwillig die paarden zijn. Lijkt mij heel moeilijk werken met zulke paarden, je moet het zo goed doen. Hopelijk krijg ik ooit nog de ervaring en gevoeligheid om het te kunnen :). Leuk om naar te kijken.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:48

Passage in AR
http://www.youtube.com/watch?v=LrW6Ke-tcnM

Volgens de AR komt de passage na de piaffe en wordt stuwkracht aan de draagkracht toegevoegd. Dit is de enige die ik heb kunnen vinden en weet eigenlijk niet eens of het passage mag noemen :).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:04

in de KR komt de pasage ook van uit de piaffe, echter niet zoals in het filmpje, gelukkig

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:10

Moll schreef:
in de KR komt de pasage ook van uit de piaffe, echter niet zoals in het filmpje, gelukkig

Ziet dan wat op het filmpje wat op Passage lijkt????
Geen draagkracht, het paard neemt de croupe hoog.