[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:50

Zoals ik ook al zei, over elke methode is wel wat negatiefs te vinden. Ik ben erg tevreden over deze manier van rijden en voor mijn paard werkt het ook echt (aangezien ik echt al vanalles heb geprobeerd). Naar mijn idee is er inderdaad heel erg veel verschil in kwaliteit van instructeur, ik zweer bijvoorbeeld bij mireille maar heb ook van andere gehoord dat ze bijvoorbeeld daphne prettiger vinden. Maar bij welke manier is dat nou niet? En trekken en sjorren hoort absoluut niet bij deze methode, dus als er iemand les heeft van een instructeur/trice via deze methode die aan trek en sjor werk doet moet denk ik hard op zoek naar een andere echte AdB instructeur/trice!
aerdenhout, ik heb zelf ook les van Mireille en ik heb altijd contact moeten houden om twee teugels hoor, in het begin moest ik bijvoorbeeld wel wat meer doorvragen met de binnen hand maar toch hield ik contact aan de buitenhand. Dus denk inderdaad dat je dat verkeerd begrepen hebt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:37

Alabaster schreef:
De teugel waar het paard op valt laat je los zodat hij niet kan leunen weet je nog? (het voorbeeld met de deur)
Toch beter opletten en luisteren als je het wil begrijpen ;) En trouwens waar maak jij je zo druk om het zijn jou paarden niet en jij heb er toch verder geen last van.

Probeer het nu eens aan beide kanten bij een paard ( die druk van de deur) en op beide kanten zal het paard "recht" gaan staan!
En waar maak jij je druk om.......ik maak me niet druk, ik probeer alleen maar te begrijpen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:55

Betteke schreef:
Rukaro schreef:
Die opmerkingen over AdB als dierenmishandelaar getuigd van kortzichtigheid. Komt wel vaker voor in de paardenwereld ;)

Misschien wat off-topic, maar het is jammer dat zo veel mensen een bepaalde methode als superieur zien en verkondigen. Daar komen mede die vijandige reacties vandaan. Waarom is het zo moeilijk om een open blik te houden en niet meteen andere methoden te veroordelen? Je ziet het ook gebeuren bij 'aanhangers' (vreselijk woord) van deze methode. Voor onze paarden werkt deze methode heel fijn, voor een ander misschien minder. Daarnaast zijn er ook echt wel paarden die op de normale manier worden gereden en heel fijn in hun lichaam zitten. Dat lijkt soms vergeten te worden. Dat je het afkeurd wanneer mensen door modderen terwijl hun paarden er zichtbaar onder lijden, snap ik helemaal. Maar dat betekend niet dat er daarvoor maar een weg naar Rome is.

Volgens mij sla je de spijker op zijn kop!

In dit topic worden ook aparte dingen gezegd.
Paarden gereden volgens AdB lopen recht, zijn gelukkig en zitten goed in hun vel en de rest loopt LDR, wordt met de kop in de krul gezaagd en krijgen mensen tranen van in hun ogen. Ik weet niet waar iedereen woont en rijdt, maar ik zie maar heel af en toe echt iets naars qua rijden.

Heb me even af gevraagd of ik hier op wil reageren, ga het proberen:
Ja, mijn paard loopt sinds mijn eerst ervaring middels methode AdB pas recht en ja, zit sinds die tijd steeds beter in haar vel en ja, is hierdoor denk ik, veel gelukkiger. Ik had zo graag deze informatie en kennis al 20 jaar eerder gehad.
Maar ik ga er altijd van uit dat élke paardenliefhebber handelt naar beste eer en geweten.
Overigens, ik sta op een super leuke, kleinschalige pensionstal met een fijne groep meiden. Een paar rijden op Z niveau ( en ze rijden netjes en zijn niet voor niets zover gekomen!), andere op B niveau en wij respecteren ieders manier van rijden. Ik zal nooit zeggen dat één methode heilig is. Alleen heb ik in de ruim 25 jaar dat ik rijd nooit een instructeur getroffen die mij kon uitleggen hoe elk paard, wat van nature een bepaalde scheefheid heeft, weer simpel recht te richten. Misschien een kwestie van minder inzicht/aanleg van mijn kant? Dat is dan maar zo, maar ik kom er wel voor uit. Ik kwam een geweldige instructrice tegen die dit wel kon, en toevallig werkt met de methode AdB. Ik had gewild dat ik deze basis kennis 20 jaar eerder had geweten, dan had ik een hoop paarden beter begrepen en anders gereden. We mochten wensen dat er meer aandacht werd besteed aan het uitleggen van problemen omtrent de natuurlijke scheefheid van paarden. Wist nooit beter dat mijn paard rond en laag de rug wel los zou laten maar een scheef paard kan dit simpelweg niet.
En als laatste, zou wensen dat heel veel andere collega ruiters het gevoel van een "Happy Atlete" mogen ervaren, via welke methode dan ook!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:58

Aerdenhout1 Ik heb het over de teugel druk als je erop zit en niet als je ernaast staat :z "proost "

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:15

@CarovdG: Helemaal met je eens!!
Ik vind het ook heel erg jammer dat ik niet eerder ben begonnen met mij erin verdiepen, hetzij deze, hetzij een andere methode.
Het viel mij laatst op toen iemand vroeg wat voor oefeningen ik doe, dus ik zei dat ik die dag gewerkt had met contra stelling.
Toen zei zij: "Ja, dat doe ik ook. Daar worden ze zo soepel van!"
En toen ik vroeg of zij wist hoe dat dan kan komen? Welke contra stelling voor haar paard het beste is en wat er in het lijf van het paard gebeurd wist zij daar geen antwoord op.
En daar bedoel ik niets mee hoor, ze rijd netjes en daar heb ik verder niets op te zeggen.
Maar het verbaast mij eigenlijk hoe weinig mensen zich er echt in verdiepen.
Naast dat mijn paard lekker in haar vel zit vind ik het zelf ook onwijs leuk om te weten wát ik doe en waarom ik dat doe en vooral doordat zij aanwijst wat goed en slecht is dat ik echt kan voelen wanneer het goed en en fout gaat.
Dus ik leer de theorie en ik kan het meteen ervaren, dat is voor mij dé manier om te leren.

Kleine note: Ik heb door een paardrij ongeluk een hersenbeschadiging en door die beschadiging kan ik geen droge materie onthouden(zoals wiskunde, spelling etc), ik kan dat alleen door iets emotioneel op te slaan of doormiddel van iets ervaren.

Naomi_Star

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:32

CarovdG en Succubi ook ik sluit me bij jullie aan. Ik heb al zo veel geprobeerd en het werkte gewoon echt niet. Na de eerste kennismaking met deze methode wist ik gewoon zeker dat dit het was, het gaf mij zo'n goed gevoel en ik snapte de theorie erachter ook vrij snel. Fijn om te weten waarom je iets doet en wat het gevolg is van een handeling. Nog geen enkele instructrice heeft me dat gevoel kunnen geven..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:15

CarovdG Succubi en Naomi_Star Ik ben het helemaal met jullie eens en wat kunnen jullie het mooi verwoorden +:)+
Het is idd de kennis van het hoe en waarom die ontbreekt bij heel veel ruiters en instructeurs, maar gelukkig zijn er steeds meer mensen die zich er meer in gaan verdiepen of het nou deze methode is of een andere dat maakt niet uit.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:17

@Alabaster: Idd, het maakt mij ook niet uit welke methode je gebruikt als je maar weet wat je doet en waarom je dat doet :)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:27

Ja idd het is ook zo'n verijking voor jezelf, ik ben er reuze blij mee en nog belangrijker mijn paard ook :D

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:37

Dat vind ik het mooiste bewijs; ik stap weer met een glimlach van mijn paard af en we zijn weer een team met rijden i.p.v. beide gefrustreerd *D !

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:14

En zo is het gitje65 :)

Al dat gepiel en gepluk aan die voorkant wat je veel ziet en flink je benen erbij en opdrijven de boel en tegen houden he met die handen dan krijg je vanzelf oprichting en verzameling :+ :+
Het boek "Dressuur onder vuur "is ook echt een eyeopener en bewijst maar weer eens dat Klassieke rijkunst gewoon een hele fijne manier is van rijden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:53

CarovdG ik had het niet over jou hoor! ;) Maar door het hele topic heen zijn dingen te lezen die idd een bepaalde weerstand oproepen tegen AdB en dan bedoel ik vooral die opmerkingen van "wij AdB-ers" rijden ons paard goed en de rest rijdt LDR en trekt zijn paard in de krul.
Vooral het "wij" en "zij" gedoe staat mij tegen. Er zijn echt genoeg mensen die niet volgens AdB rijden en hun paard prima voor elkaar hebben. Ik ken ook een AdB-er die al een paar jaar aan het kl*ten is volgens die methode en daar krijg ik tranen van in mijn ogen.
Binnen iedere methode/stroming zijn goede en slechte ruiters.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:51

Helemaal mee eens Betteke, en ook met Caro ben ik het eens. Vooral je laatste zin, het gevoel van de Happy Athlete.

Succubi schreef:
En toen ik vroeg of zij wist hoe dat dan kan komen? Welke contra stelling voor haar paard het beste is en wat er in het lijf van het paard gebeurd wist zij daar geen antwoord op.
En daar bedoel ik niets mee hoor, ze rijd netjes en daar heb ik verder niets op te zeggen.
Maar het verbaast mij eigenlijk hoe weinig mensen zich er echt in verdiepen.

Dit is precies de kortzichtigheid die ik bedoel. Mensen nemen zo vaak klakkeloos wat aan en brengen het in de praktijk, zonder na te denken over het welzijn van hun paarden.
Ik kan het niet meer terug vinden maar iemand stelde zich de vraag of mensen in hun omgeving echt zo veel dramatisch gereden paarden tegen komen. Helaas moet ik daar 'ja' op antwoorden. Wat hier af en toe voorbij komt is echt dramatisch te noemen. Paarden die compleet vast gereden zijn, onderhalzen waarvan je niet wist dat ze bestonden, zichtbare rugproblemen, paarden die simpelweg niet voorwaarts kúnnen of paarden die oncontroleerbaar aan het rennen zijn. Vaak toe te wijden aan de rijkunst van de ruiters.
Misschien komt het door dat ik in een openbare buitenbak rij waarvan ook vele andere combinaties gebruikmaken, dus ik zie heel veel verschillende mensen rijden. Overigens van recreatie tot ZZ-licht, gelukkig zitten daar ook paarden bij die heel fijn voor elkaar zijn hoor! Maar toch, het gros van de paarden zou echt gebaat zijn bij wat minder kortzichtigheid van de eigenaren.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:42

Betteke schreef:
CarovdG ik had het niet over jou hoor! ;) Maar door het hele topic heen zijn dingen te lezen die idd een bepaalde weerstand oproepen tegen AdB en dan bedoel ik vooral die opmerkingen van "wij AdB-ers" rijden ons paard goed en de rest rijdt LDR en trekt zijn paard in de krul.
Vooral het "wij" en "zij" gedoe staat mij tegen. Er zijn echt genoeg mensen die niet volgens AdB rijden en hun paard prima voor elkaar hebben. Ik ken ook een AdB-er die al een paar jaar aan het kl*ten is volgens die methode en daar krijg ik tranen van in mijn ogen.

AMEN :+

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:35

Betteke schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Voor ik op de AdB manier reed, ben ik ook in het Z beland en heb ik nooit zo gereden dat anderen er tranen van in hun ogen kregen, ja soms van het lachen als Q zn streken had maargoed :') rijtechnisch nooit gemeen oid geweest, maar vind deze manier zoals ik nu rij gewoon prettiger.

Wel kijken mensen me soms wat raar aan, maar ach dit weekend weer goed gescoort op concours dus laat ze maar kijken :Y)
Overigens zie ik soms ook héle fijne combinatie's op wedstrijd, zonder dat ze volgens AdB rijden en er zullen vast ook mensen die volgens AdB rijden wat minder fijn rijden, dat hou je toch altijd.

Zolang je het beste met je paard voor hebt en niet je eigen frustratie's op je paard gaat afreageren hoor je mij niet snel commentaar geven :)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:41

Renske Gefeliciteerd met je mooie punten :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:48

thnx alabaster!!

aerdenhout1 schreef:
Dierenbeulerij is het zeker niet! Ik heb vanmiddag gepraat met Mireille, en waar het eigenlijk gewoon op neer komt is dat het niets anders is dan de "normale" manier van rechtrichten. De neus voor de loodlijn,actief van achter en op 2 teugels...niets nieuws dus. .......... Mijn conclusie is dat het allemaal op hetzelfde neerkomt en de AdB manier dus zeker niet heiligmakend is.
Het grootste voordeel van deze manier van rijden is denk ik dat er niet links rechts in de mond van het paard wordt gesjord, maar een goede instructeur of trice zal dat ook niet toelaten lijkt mij!

Wat wel ter sprake kwam, is dat je, zeker als je net begint met deze manier...1 keer per 2 weken niet voldoende is om te lessen, maar je eigenlijk minimaal 2 keer per week les moet hebben wil je deze manier onder de knie krijgen en er baat bij hebben.

heb ff stukje geknipt anders werd de quote zo lang ;)

Dit is dus prcies waarom deze manier van rijden me zo aanspreekt, het lijkt heel veel op hoe ik altijd al heb gereden!

Alleen met Wis dus toch tegen problemen aangelopen maar dat is gewoon een erg extreem geval.
Omdat ik zo fijn bij Mireille les, ben ik dus met de fries ook bij haar gaan lessen.
Is gewoon een hele relaxte en vriendelijke manier van rijden, met hetzelfde doel als ik altijd al had en het werkt voor mij, voor Wis en voor Hilde dus ik blijf zo doorgaan :)

vroeger leste ik met Q bij een springruiter, helaas heeft hij geen les meer, maar dat was dezelfde basis en dat ging ook altijd erg fijn.

En idd, om deze methode te leren heb je héél veel begeleiding nodig, hoe lang je ook al rijdt hoe handig je ook bent het is zó anders!
Ik ben nu een maand of 10 op deze methode bezig, waarvan de langste tijd met Wis oa in training, en het verder doorrijden van Hilde is dus nog nieuw voor me, en heb mn lessen gewoon echt nodig.
Straks met Wis weer heel veel, en Hilde is 1x per 1 a 2 weken en die kan ik thuis goed houden, maar om steeds een stapje verder te komen heb je gewoon les nodig. En aangezien Hilde zo hard gaat en we nu na 4 officiele wedstrijden(oke, daarvan waren er 3x 2 proefjes ;) ) al 9 wp hebben gaan we hard verder trainen voor de L1 en ja dan heb je gewoon die begeleiding nodig!

Dat heb je trouwens altijd op welke manier je ook rijdt ;) maar om de methode onder de knie te krijgen en te voorkomen dat je kleine dingetjes fout gaat aanleren, of net te lang vast houdt of íets scheef zit of wat dan ook, is zeker in t begin echt veel begeleiding nodig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:59

Ik heb gister voor het eerst de eerste stap gezet zoals op de site van AdB staat geadviseerd. WOW m'n paard is nog nooit op zo'n lichte hulp gaan nageven. Het zweet stond tussen zijn billen na 10 min. draven en 5 min. galopperen(had daarbuiten nog 10 losgereden en 10 min. uitgereden), ik kon weer eens blijven zitten in het zadel maar dit keer door een ontspannen rug en niet door mijn inspanningen. Na 2 rondjes contrastelling snapte die het pas, contrasteling danwel te verstaan. En na 4 rondjes liep ie al nageefelijk door alleen maar contrastelling en kuitdruk. Ik ben overtuigd dat het (tot nu toe, wie weet wat er nog kan gaan gebeuren) mijn paard blijer maakt, oortjes stonden er namelijk op i.p.v. slap hangen of in nek gelegd(doet ie alleen als ie op z'n kop krijgt en had ie nu dus niet nodig).

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 02:10

Mooi Daffie!
Ben je ook van plan om lessen te nemen?

Ik heb vandaag ook weer gereden en ik begin nu echt te merken dat ze snel al stukken beter loopt!
Toen ik net begon ging alles zo snel en was ik nog erg onzeker of ik het wel goed deed.
Maar nu na 3 maanden elke week les en een lesweekend ben ik zover dat ik weet wat ik doe en voel wanneer ik het goed doe en daardoor zij lekker loopt.
Ik merk ook aan haar dat ze het weer prettig vind om het zadel om te krijgen en de bak in te gaan en dat ik het dan ook weer fijn vind :)
Want de lol van het rijden was er voor mij helemaal af, eigenlijk hoefde het niet meer van mij maar deed ik het als laatste hoop om haar nog lekker in haar lijf te krijgen.
Maar ze was vandaag licht aan het been en weer heel lich in de hand, zowel rechts als linksom kwam ze mooi rond en slingerlijnen gingen heel soepel!
Heb al weer zin om morgen te rijden :D

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:12

hee daffie je woont bij mij in de buurt!
sta je Bij dekker in Heiloo?

zie je vast bij groene weide 13 en 14 mrt

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:09

Weet iemand hier ook of er een boek over de methode van AdB is? Of andere documentatie?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:56

Ik weet dat er zowiezo een dvd is die kan je bestellen op hoefkatrol.nl of paardenrecht.org . Ik zal het morgen eens vragen aan hem of er een boek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:41

ik heb wel een boek over de klasieke rijkunst aangeschaft dit weekend :P
is van t duits vertaald.
het is niet over antoine maar wel de klasieke rijkunst dus

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:58

Ben benieuwd Alabaster!

Cinnepin, Gymnasium des Pferdes toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:09

Rukaro schreef:
Ben benieuwd Alabaster!

Gast9373, Gymnasium des Pferdes toevallig?

hhahaha jah kon ff niet op de titel komen en had geen zin om naar de slaapkamer te lopen :P
Maar die is t idd!
Bene r gistere in begonnen dus heb nog ff te gaan