Ik ben geen voor- of tegenstander, dus heb niet veel zin om me hierin te mengen, maar ik vind het volgende stukje toch best iets om over na te denken
laura1986 schreef:Wat doet het bit met de ademhaling van het paard?
Wanneer het paard eet treedt het digestive systeemreflex in werking. Dit doet het bit in feite ook. Het paard denkt eten en het verteringssysteem wordt in werking gezet terwijl er arbeid wordt verwacht. Dit systeem kan niet samenwerken met arbeid, want zo is een paard nou eenmaal niet op gebouwd.
Als een paard eet wordt het ademhalingsgedeelte steeds afgesloten om te slikken. Dit gebeurd ook als het paard het bit in heeft. Hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt, terwijl dit heel belangrijk is tijdens arbeid. Als het paard te weinig zuurstof binnen krijgt zal het ook minder presteren. Wij mensen kunnen ook niet goed hardlopen met een bos sleutels in onze mond. Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig. Er wordt meestal gezegd dat het goed is dat het paard schuimt dan neemt hij het bit goed aan, dit is eigenlijk het gevolg van de reflex eten en heeft niets met de gevraagde arbeid of arbeidshouding te maken, of goede aanname van het bit.
Brond bitloosrijden.nl
er staat niet dat je paard niet meer kan ademen, het zou bemoeilijkt kunnen worden (moeilijker dan zonder iig), dat is het enige wat er staat.
Het is verder vast niet onderzocht of bewezen, maar ik vind het persoonlijk niet zo vreemd om te denken dat een bit invloed heeft op het parasympatische systeem en daardoor het sympatische systeem tegenwerkt. Iedereen weet ook dat je niet met een volle maag moet gaan rennen, toch 
even over bitloos/bit op wedstrijden. Als er met bit gereden moet worden om te zien hoe je er mee omgaat, mag van mij vandaag nog de sperriem afgeschaft worden. Lijkt mij heel wat meer verbloemen dan een bitloos hoofdstel
Daarnaast is het paard er weer de dupe van. Ik zie persoonlijk liever iemand trekken aan een halster dan aan een bit.