Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:06

Nadya schreef:
Mijn leren hoofdstel werkt alleen op de neus en mijn touwhalster werkt op de neus en bovenop het hoofd. Ik rij hem zo licht mogelijk, voer hooguit de druk wat op als hij niet doet wat ik vraag, maar daarnaast gebruik ik in eerste instantie mijn lijf, niet mijn handen. De optomingen staan niet in zijn vacht gegrift, hoor, als ik ze weer af doe. Haha!

Wat denk je dat jou lijf doet op de rug van je paard, dat is misschien nog wel schadelijker dan netjes in aanleuning rijden met een bit en zo stil mogelijk rechtop zitten. Knipoog En inwerken op de neus en achter de oren is voor veel paarden ook geen pretje...

Zo zie je maar, als je het echt goed wil doen, dan koop je een aantal hectaren wei, wat soortgenootjes en laat je je paard lekker los en ga je er met je verrekijker van genieten haha! Haha! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:11

Lante schreef:
Wat denk je dat jou lijf doet op de rug van je paard, dat is misschien nog wel schadelijker dan netjes in aanleuning rijden met een bit en zo stil mogelijk rechtop zitten. Knipoog En inwerken op de neus en achter de oren is voor veel paarden ook geen pretje...

Zo zie je maar, als je het echt goed wil doen, dan koop je een aantal hectaren wei, wat soortgenootjes en laat je je paard lekker los en ga je er met je verrekijker van genieten haha! Haha! Knipoog

Oh, mijn lijf doet dan slechtere dingen op de rug van het paard dan jouw lijf ofzo? Haha!
Zo stil mogelijk rechtop zitten? Ik ga juist mee met de bewegingen van mijn paard (centered riding). Lijkt mij ietsje beter voor het paard, als je er toch al op gaat zitten. Clown

Mijn paard loopt in een natuurgebied met soortgenootjes en ik zit er regelmatig uren te kijken, ook naar de andere dieren (vossen, herten, dassen, hazen, konijnen, ooievaars e.d. Haha! ) die je er vooral 's morgens vroeg of 's avonds tegen de schemering ziet. Hoeft niet eens met een verrekijker, hoor. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:27

Ik ben geen voor- of tegenstander, dus heb niet veel zin om me hierin te mengen, maar ik vind het volgende stukje toch best iets om over na te denken

laura1986 schreef:
Wat doet het bit met de ademhaling van het paard?
Wanneer het paard eet treedt het digestive systeemreflex in werking. Dit doet het bit in feite ook. Het paard denkt eten en het verteringssysteem wordt in werking gezet terwijl er arbeid wordt verwacht. Dit systeem kan niet samenwerken met arbeid, want zo is een paard nou eenmaal niet op gebouwd.
Als een paard eet wordt het ademhalingsgedeelte steeds afgesloten om te slikken. Dit gebeurd ook als het paard het bit in heeft. Hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt, terwijl dit heel belangrijk is tijdens arbeid. Als het paard te weinig zuurstof binnen krijgt zal het ook minder presteren. Wij mensen kunnen ook niet goed hardlopen met een bos sleutels in onze mond. Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig. Er wordt meestal gezegd dat het goed is dat het paard schuimt dan neemt hij het bit goed aan, dit is eigenlijk het gevolg van de reflex eten en heeft niets met de gevraagde arbeid of arbeidshouding te maken, of goede aanname van het bit.

Brond bitloosrijden.nl

er staat niet dat je paard niet meer kan ademen, het zou bemoeilijkt kunnen worden (moeilijker dan zonder iig), dat is het enige wat er staat.
Het is verder vast niet onderzocht of bewezen, maar ik vind het persoonlijk niet zo vreemd om te denken dat een bit invloed heeft op het parasympatische systeem en daardoor het sympatische systeem tegenwerkt. Iedereen weet ook dat je niet met een volle maag moet gaan rennen, toch Knipoog

even over bitloos/bit op wedstrijden. Als er met bit gereden moet worden om te zien hoe je er mee omgaat, mag van mij vandaag nog de sperriem afgeschaft worden. Lijkt mij heel wat meer verbloemen dan een bitloos hoofdstel Clown
Daarnaast is het paard er weer de dupe van. Ik zie persoonlijk liever iemand trekken aan een halster dan aan een bit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:30

sanne83 schreef:
Ik ben geen voor- of tegenstander, dus heb niet veel zin om me hierin te mengen, maar ik vind het volgende stukje toch best iets om over na te denken

/knip

er staat niet dat je paard niet meer kan ademen, het zou bemoeilijkt kunnen worden (moeilijker dan zonder iig), dat is het enige wat er staat.
Het is verder vast niet onderzocht of bewezen, maar ik vind het persoonlijk niet zo vreemd om te denken dat een bit invloed heeft op het parasympatische systeem en daardoor het sympatische systeem tegenwerkt. Iedereen weet ook dat je niet met een volle maag moet gaan rennen, toch Knipoog

het zopu bemoeilijkt kunnen worden, maar denk je dan niet dat ik na een cross zou moeten merken? Voorlopig heb ik uit de praktijk geen aanleiding om hieraan waarde te hechten, en zo lang daar geen sterkere argumenten voor komen dan dit lapje tekst, hecht ik er weinig waarde aan.

Volle maag merk je idd, en daar let ik dus ook op met rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:35

en om trouwens even op de vraag in de titel terug te komen

"Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch... "
Ja, dat is egoistisch. Net zoals paardrijden in zijn algemeenheid egoistisch is, want ik doe het voor mijn plezier en niet voor dat van de buurman Pling Maar ik heb geen plezier in mijn paard rijden als mijn paard er niet ook lol in heeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:41

Heel het paarden houden is egoistisch Lachen

Ze staan in het landje waarin ik ze zet
Ik hou ze op een manier waarvan ik denk dat het goed is
Met vriendjes die ik bepaal
Ze krijgen te eten waarvan ik denk dat het oke is

dus zelfs als je niet rijd is et egoistisch

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:44

Even over het woord ''egoisme'', een omschrijving uit de Wikipedia:

Egoïsme (uit het Latijn: 'ego' betekent 'ik'), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap. Er zijn twee soorten egoïsme.

* Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.

* Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft geen negatieve betekenis, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:00

Nadya schreef:
Even over het woord ''egoisme'', een omschrijving uit de Wikipedia:

Egoïsme (uit het Latijn: 'ego' betekent 'ik'), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap. Er zijn twee soorten egoïsme.

* Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.

* Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft geen negatieve betekenis, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

en dat eerste is zeer zeker van toepassing. Het zal mij een zorg zijn of mijn buurman of bokt het niet leuk vindt dat ik paard rijd (met of zonder bit) *LOL* als mijn paard en ik het maar leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:08

Nadya schreef:
* Egoïsme in morele zin

Het woord "anderen" kun je hier vervangen door "het paard".

Dan wordt de discussie al wat interessanter. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:10

oke, nemen we dat eens als uitgangspunt.

stel nu dat jouw paard zijn ziel en zaligheid heeft gevonden in het crossen, en jij durft/wil/kan dat niet? Wat doe je dan?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:12

JoviBan schreef:
Nadya schreef:
* Egoïsme in morele zin

Het woord "anderen" kun je hier vervangen door "het paard".

Dan wordt de discussie al wat interessanter. Knipoog

Ja maar dan moet je de discussie ook wat breder maken en niet alleen blijven hangen bij de stelling want dat dekt nooit niet de hele landing.
Denk dat ik het al 4 x heb gemeld in dit topic.
Het hebben van dieren is egoistisch, alles maar dan ook alles wat je van je dier verwacht is egoistisch.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:13

Maar Lielle, daar is toch niets egoistisch aan dat je buurman het misschien niet fijn vindt dat jij een paard hebt en rijdt? Haha!
Ik zie het verband niet zo met egoisme, eerlijk gezegd. Egoisme zie ik meer als je zin willen doen, zonder rekening te houden met een ander. En dan bedoel ik zonder rekening te houden op een negatieve manier.

Even vertaald vanuit mezelf en mijn paard; ik kijk altijd naar wat mijn paard aangeeft en pas daar toch wel het e.e.a. op aan. Heeft hij een dag niet zo'n zin, ga ik hem niet opjutten. Ik ben zelfs zo dat als ik in het land kom en hij slaapt, ik gewoon bij hem ga liggen. Ik trek hem niet omhoog, die slaapjes duren meestal ook niet zo lang en stiekem vind ik die momenten juist erg bijzonder. Dan maar wat liggen in het zonnetje en genieten van de natuur i.p.v. getut en een training. Overigens ken ik de rusttijden van de kudde wel en plan mijn lessen altijd ietsje later. Knipoog
Want dan kan ik niet aankomen met een verhaal van ''mijn paard ligt even te pitten'', hahaha...... Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:13

Lielle schreef:
en dat eerste is zeer zeker van toepassing. Het zal mij een zorg zijn of mijn buurman of bokt het niet leuk vindt dat ik paard rijd (met of zonder bit) *LOL* als mijn paard en ik het maar leuk vinden.

Dus denk je aan het welzijn van anderen (je paard) dus ben je voor mij niet egoistisch Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:15

Nadya schreef:
Maar Lielle, daar is toch niets egoistisch aan dat je buurman het misschien niet fijn vindt dat jij een paard hebt en rijdt? Haha!
Ik zie het verband niet zo met egoisme, eerlijk gezegd. Egoisme zie ik meer als je zin willen doen, zonder rekening te houden met een ander. En dan bedoel ik zonder rekening te houden op een negatieve manier.

Even vertaald vanuit mezelf en mijn paard; ik kijk altijd naar wat mijn paard aangeeft en pas daar toch wel het e.e.a. op aan. Heeft hij een dag niet zo'n zin, ga ik hem niet opjutten. Ik ben zelfs zo dat als ik in het land kom en hij slaapt, ik gewoon bij hem ga liggen. Ik trek hem niet omhoog, die slaapjes duren meestal ook niet zo lang en stiekem vind ik die momenten juist erg bijzonder. Dan maar wat liggen in het zonnetje en genieten van de natuur i.p.v. getut en een training. Overigens ken ik de rusttijden van de kudde wel en plan mijn lessen altijd ietsje later. Knipoog
Want dan kan ik niet aankomen met een verhaal van ''mijn paard ligt even te pitten'', hahaha...... Haha!

Maar dat lijkt me vrij normaal, dat je lekker even tijd met je paard neemt. Ik denk dat de meesten onder ons dat wel doen (mits dus geen besproken les). Geen aanval hoor, Nadya, maar je schrijft eerder dat je paard in een natuurgebied staat met vriendjes etc. Dat is natuurlijk prima, maar heeft niets te maken met het feit of je wel of niet op je paard gaat zitten toch?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:15

Na het lezen van de 1e 5 pagina's en de deze laatste ben ik gestopt.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zeer slecht en egoistisch ben naar mijn paard toe Nors opkijken

Nu ben ik depri

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:16

Zahlina schreef:
Het hebben van dieren is egoistisch, alles maar dan ook alles wat je van je dier verwacht is egoistisch.

Ik denk dat het is, hoe je het bekijkt. Als je dus al aan een paard begonnen bent, mag een paard van jou verwachten dat je goed voor hem bent. Ben je dat niet, dan ben je zeker egoistisch. Want dan doe je je te goed aan het paard, zonder moeite voor het paard te doen. Dat zie ik als egoisme.

Dat je (als je gaat rijden) wat van je paard verwacht is ook goed voor je paard, anders wordt hij gevaarlijk.
Maar doe je het met een dwangmethode of doe je het op een manier dat een paard het ook leuk vindt om met je om te gaan, te spelen en te werken? Ook daar zitten nuances in, toch?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:16

runningkawa schreef:

Maar als je paarden wilt houden in Nederland kan het niet echt anders. Ik kan me tenminste niet bedenken hoe mijn paarden hun vriendjes zelf uit moeten zoeken, hoe graag ik dat ook zou willen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:17

Ga je mee in therapie, Tita? Ik heb ook hulp nodig om van mijn schuldgevoelens af te komen, over dat ik het leven van mijn peerd zo zit te verkl%^&*(ten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:18

Citaat:
Dat je (als je gaat rijden) wat van je paard verwacht is ook goed voor je paard, anders wordt hij gevaarlijk.
Maar doe je het met een dwangmethode of doe je het op een manier dat een paard het ook leuk vindt om met je om te gaan, te spelen en te werken? Ook daar zitten nuances in, toch?

Als men puur met dwangmethodes zou werken, kon je de hele paardensport wel afschrijven want dan was er geen paard meer die een poot voor je uitstak.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:18

suleilitha schreef:
Ga je mee in therapie, Tita? Ik heb ook hulp nodig om van mijn schuldgevoelens af te komen, over dat ik het leven van mijn peerd zo zit te verkl%^&*(ten.

Ja Ja

lijkt me een goed plan, maar wat moet ik nu met mijn peerd moet ie dan maar de BBQ op zo verk**t Lips are sealed

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:20

Yinari schreef:
Geen aanval hoor, Nadya, maar je schrijft eerder dat je paard in een natuurgebied staat met vriendjes etc. Dat is natuurlijk prima, maar heeft niets te maken met het feit of je wel of niet op je paard gaat zitten toch?

Nee, dat klopt, dat heeft er niets mee te maken Lachen . Ik wilde graag een eigen paard o.a. om een hechte band mee op te bouwen en om ooit op te gaan rijden (hij was nog jong toen ik hem kocht). Maar tegelijkertijd wilde ik hem een fijn leven als paard buiten geven. Kon dat laatste niet, dan was ik er niet aan begonnen.

Verder heb ik mijn paard niet overweldigt door er zomaar op te gaan zitten. Daar is heel wat voorbereiding aan vooraf gegaan en daarbij let ik wel op zijn uitdrukking. Met alles trouwens. Doen we dat niet allemaal (hoop ik)? Daarbij wil ik ook zeggen dat als mijn paard niet meer gereden kan worden, maar hij kan nog wel prima op de wei, ik hem niet weg doe. Daarvoor zit hij te diep in mijn hartje. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:22

Yinari schreef:
runningkawa schreef:

Maar als je paarden wilt houden in Nederland kan het niet echt anders. Ik kan me tenminste niet bedenken hoe mijn paarden hun vriendjes zelf uit moeten zoeken, hoe graag ik dat ook zou willen Lachen

Ik zeg ook niet dat het anders kan
Wil zelfs beweren dat een paard ook niet zielig hoeft te zijn Lachen
Maar als we het dan over egoistisch gaan hebben kun je dat best ver doortrekken Lachen

Dan kunnen we beter stoppen met paarden Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:23

suleilitha schreef:
Als men puur met dwangmethodes zou werken, kon je de hele paardensport wel afschrijven want dan was er geen paard meer die een poot voor je uitstak.

Helaas zijn er wel degelijk paarden die onder dwang bereden e.d. worden. Er zijn paarden die zich dood vechten als het moet en er zijn heel veel paarden die zich afsluiten. Ik denk dat de laatste soort er meer zijn dan de eerste. Paarden zijn dieren die voor de gemakkelijkste weg kiezen over het algemeen. Als dat is ''ik hou mijn kop wel en doe maar wat me gevraagd wordt'', tja.........

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:24

Volgens mij gaan we een beetje off-topic, kunnen we weer terug naar het bit(loos) aub.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:25

Hahaha Haha! , goed plan, het begon door het vraagstuk rondom het woord ''egoisme''.