paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stoneysmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:19

nOekiiej schreef:
Hee :wave:

Heel vaak hoor ik mensen van paardrijden is geen sport!
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
En je word er helemaal niet moe van.

Ik reageer dan altijd terug van;
probeer het zelf dan eens!?

Laatst ook een discussie met een vriendin van mij.
Zij vond fietsen naar school wel een sport, maar paardrijden niet.
Ik word hier soms zo moe van dat die mensen maar blijven zeggen dat het geen sport is.
Maar het is wel een sport!
Meer mensen die dit ook meemaken of mensen die vinden dat het geen sport is?

sorry als het hier verkeerd staat, maar dit was het enigste met discussies

ik maak het ook wel eens mee, nou laat ze maar is even een uurtje lessen dan praten ze wel anders

passieX

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:22

Het is wel een sport! Want je hartslag en ademhaling gaat ervan omhoog, je kan spierpijn krijgen en je wordt er moe van. :)

Is onderzoek naar gedaan, weet het helaas zo niet te vinden. ;)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:33

ja, sommige mensen weten niet wat ze zeggen.
Laat ze het idd maar een proberen.
Nou dan lig ik de volgende dag in een deuk als ze lekker spierpijn hebben..

haha !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:57

passieX schreef:
Het is wel een sport! Want je hartslag en ademhaling gaat ervan omhoog, je kan spierpijn krijgen en je wordt er moe van. :)

Dus jij vindt de tuin spitten ook een sport? Want daar gaan je hartslag en ademhaling ook van omhoog, je krijgt er meestal flink spierpijn van en je wordt er echt goed moe van }>

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:31

Als je spierpijn hebt, heb je of iets verkeerd gedaan of gewoon heel lang of nooit gereden. Als je elke dag goed rijdt, zal je geen spierpijn meer mogen krijgen.. Als je elke dag goed rijdt, of iedergeval geen weken ertussen laat komen zonder te rijden, zal je ook een betere conditie krijgen en dus niet moe zijn. Als ik fiets op mijn opoefiets naar school, gaat mijn hartslag en ademhaling ook omhoog..maar is geen sport

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:12

die mensen zouden het maar eens moeten
uitproberen vind ik! en waarom zou het geen sport zijn?
het is niet voor niets een onderdeel van de olympische spelen ;)

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:44

mijn ouders zeiden dat vroeger ook altijd, tot ze een keer mee gingen rijden. die waren kapot, ik had gelijk gekregen en dat was voormij genoeg en sindsdien hebben ze het nooit meer gezegd!
maar als het geen sport is waarom is het san een onderdeel van de olympische spelen?!
maar bon, http://nl.netlog.com/go/explore/videos/videoid=662485. nog een bewijs dat het een sport is! :P

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:51

Ik kan trouwens nog een boel sporten opnoemen wat ik weer geen sport vind maar ook een onderdeel op de OS hebben :P

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:24

er staat in de Your horse een leuk onderzoekje hoe inspannend/belastend paardrijden nou echt is. Leuk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:38

beantsje schreef:
er staat in de Your horse een leuk onderzoekje hoe inspannend/belastend paardrijden nou echt is. Leuk!

Hmmmm, misschien moet ik toch maar eens daar een abonnement op gaan regelen >;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:47

bij mij tuis, zecht mijn broer dat altijd! dan zeg ik altijd ... waarom is het dan een olympische sport?? of ik vraag of hij mee wil, maar dan zecht hij dat paarden stinken en dat hij niet mee wil, waarop ik andwoord dat hij dan waarschijnlijk zijn bovenlip ruikt haha :o :D

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:50

Paardrijden geen sport ? ben vaak nog moeier dan het paard. _O- :=

superkaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:26

als het geen sport was heette het wel paardzitten in plaats van paardrijden (nou doen veel mensen wel aan paardzitten hoor, haha).
Dan heette het geen ruitersport maar paardpoolen of zo.

Degene die zeggen dat het geen sport is die zitten zelf waarschijnlijk met hun luie kont iedere dag/avond in de bank.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 01:49

die darten of doen aan poolen :Y)

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 02:04

Hier nog één die er moe van word! Ow jongens ik moet jullie toch wel even iets grappigs vertellen! Ik was donderdag op school met een vriendin te praten en we hadden het over paarden, zij weet verder niets van paarden behalve dat ze springen op tv. Ze kent ankie ook niet en wist niet eens van het woord dressuur af. Maargoed ik vroeg heb je nog nooit de olympische spelen gezien met paardrijden dat de paarden in een piste rondhuppelen(even voor haar vertaald naar zo begrijpelijk mogelijke taal:P) Dus zij zegt owja dat ken ik wel, dan zien die paarden er heel mooi uit en dan zitten die mensen erop en huppelen die paarden een beetje rond. Dus ik zeg ja zoiets maar er komt echt nog heel wat werk bij kijken voordat je daar zo kan rond huppelen hoor... Weetje wat ze zegt in alle ernst:: Jaa dat geloof ik graag,, je moet natuurlijk al die haren enzo vlechten Ik kwam niet meer bij!!!! :D :D :P :P :P

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 03:27

gizmo_lover schreef:
Hier nog één die er moe van word! Ow jongens ik moet jullie toch wel even iets grappigs vertellen! Ik was donderdag op school met een vriendin te praten en we hadden het over paarden, zij weet verder niets van paarden behalve dat ze springen op tv. Ze kent ankie ook niet en wist niet eens van het woord dressuur af. Maargoed ik vroeg heb je nog nooit de olympische spelen gezien met paardrijden dat de paarden in een piste rondhuppelen(even voor haar vertaald naar zo begrijpelijk mogelijke taal:P) Dus zij zegt owja dat ken ik wel, dan zien die paarden er heel mooi uit en dan zitten die mensen erop en huppelen die paarden een beetje rond. Dus ik zeg ja zoiets maar er komt echt nog heel wat werk bij kijken voordat je daar zo kan rond huppelen hoor... Weetje wat ze zegt in alle ernst:: Jaa dat geloof ik graag,, je moet natuurlijk al die haren enzo vlechten Ik kwam niet meer bij!!!! :D :D :P :P :P

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- :') :') :') Geweldig?
Was ze blond? :o?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 03:58

Tsjah, ik moet eerlijk bekennen dat als iemand me vraagt of ik aan een sport doe, ik niet weet of ik paardrijden dan moet noemen of niet. Meestal noem ik het wel en dan moeten mensen zelf maar weten of ze het een sport vinden of niet.

Boeit me dus echt totaal niet, dan is het lekker geen sport, noem ik het wel een leuke bezigheid. :P :(:)

Het is ook niet 'een bezigheid :+ ' die ik zou kiezen als ik aan mijn conditie/vetlaagje/spieren wil werken, daarvoor ga ik wel fitnessen of hardlopen ofzo. Maar goed dan vind ik fitnessen wel sporten, maar geen sport opzich. :P
Dus ik ben meer geneigd dingen waar competitie is 'sport' te noemen dus in principe is paardrijden dat dan ook, tenzij je dus een beetje voor de lol rondhannest. (waar ik ook vooral mee bezig ben hoor, maar who cares :P )

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:07

Nou, ik hannes ook voor de lol rond. Maar als ik niet rijd, groei ik ongeveer een halve kg per maand....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:09

Joceline schreef:
Als je spierpijn hebt, heb je of iets verkeerd gedaan of gewoon heel lang of nooit gereden. Als je elke dag goed rijdt, zal je geen spierpijn meer mogen krijgen.. Als je elke dag goed rijdt, of iedergeval geen weken ertussen laat komen zonder te rijden, zal je ook een betere conditie krijgen en dus niet moe zijn. Als ik fiets op mijn opoefiets naar school, gaat mijn hartslag en ademhaling ook omhoog..maar is geen sport

Fietsen is toch wel een sport ?!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:37

JustaLive schreef:

Nee, fietsen is vooral vervoer, het is ook beweging en soms kun je het als sport doen, dat is bepaald niet hetzelfde. :roll:

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:42

Waratje schreef:
JustaLive schreef:

Nee, fietsen is vooral vervoer, het is ook beweging en soms kun je het als sport doen, dat is bepaald niet hetzelfde. :roll:

Fietsen is een sport als je het hebt over wielrennen,fitnessen of mountainbiken..niet ff naar school fietsen op een simpel fietsje met een tempo van niks :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:03

superkaat schreef:
als het geen sport was heette het wel paardzitten in plaats van paardrijden (nou doen veel mensen wel aan paardzitten hoor, haha).
Dan heette het geen ruitersport maar paardpoolen of zo.

Degene die zeggen dat het geen sport is die zitten zelf waarschijnlijk met hun luie kont iedere dag/avond in de bank.

Paardje_13 schreef:
die darten of doen aan poolen :Y)

Ik beweer ook dat paardrijden geen sport is, en ik rijd paard, ik doe 2 uur RPM en Bodypump, en dan nog 2x krachttraining.

Om er maar mee aan te geven dat jullie vooroordeel niet helemaal klopt.

Poolen kan trouwens aardig inspannend zijn......

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:05

Voor alle mensen, die geloven dat paardrijden GÉÉN sport is::::

Ja oké, je hebt gelijk als je zegt dat de meeste van ons geen 400 meter kunnen rennen binnen een bepaalde tijd, of een bal in een goal kunnen schoppen.
Maar als paardrijden geen sport is waarom hebben ruiters en amazones dan beenspieren waar je u tegen zegt?
En als paardrijden geen sport is, waarom heet het dan paardensport?

Als je er nog steeds van overtuigd bent dat paardrijden geen sport is, lees dan verder...

Ik heb vaker mensen gezien die op hoog niveau een sport beoefenen, zoals bijvoorbeeld voetbal, atletiek, wielrennen, of basketbal, die dachten dat ze paardrijden er wel even bij konden doen.
Dat viel ze vaak vies tegen. Ze voelde spieren die ze nog nooit eerder gevoeld hadden.
En de kunst om met hun spieren 600 kg massa goed in beweging te krijgen, ging ze ook niet gemakkelijk af.
Als ik mensen wel eens vraag wat paardrijden volgens hen inhoudt, krijg ik dit vaak als antwoord: 'Ja, je gaat erop zitten, je pakt die touwtjes vast en je schopt een keer als je harder wilt. En als je wilt springen ren je gewoon op die balken af en trek je aan de touwtjes'.
Ik kan je zeggen dat menig paardenliefhebber je vierkant uit zal lachen. Want écht, soms zouden we willen dat het zo makkelijk ging...

Er is natuurlijk een verschil tussen op je paard hobbelen en samen met je paard trainen.
Maar hoe dan ook is paardensport een onderdeel van de Olympische Spelen.
Toch blijven mensen naar mijn hoofd gooien dat paardrijden geen sport is.
Maar softbal, honkbal, rugby of dansen zijn toch ook sporten?
Ja zeker! Maar zie je die terug in de Olympische Spelen? Didn't think so.

Bovendien: een sport mag officieel een sport genoemd worden, wanneer er een (sport)bond bestaat die is aangesloten bij de NOC*NSF.
De bond van paardensport, de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is gewoon aangesloten bij de NOC*NSF.
Eigenlijk valt er dus niet meer veel over te discusiëren...
Trouwens, veel mensen, waaronder de sporters, drinken toch wel eens AA drink? Weet je wel, dat sportdrankje?
Kijk eens goed erop, daar zie je 'KNHS' op de voorkant staan...

Maar goed, hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt

Ten slotte dit, aan al jullie mensen die nog steeds menen dat paardrijden geen sport is en dat het paard al het werk doet op gewoon op een simpel commando:
Ga eens op een paard zitten, vraag het paard lief of hij alsjeblieft eens wilt draven en galopperen.
Of hij vervolgens wilt wijken voor het linkerbeen, een galopswissel maakt zo af en toe.
En als het even kan de piaffe en passage doet. En niet te vergeten de hele tijd aan de teugel loopt..
Ik voorspel dat je een uur lang op dezelfde plek staat...

Try riding a horse, I dare you! *\o/*

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:32

Ik zou ook graag willen zeggen tegen mensen dat ik heel sportief ben maar ik kan met de beste wil van de wereld paardrijden geen sport noemen :')

Tuurlijk gebruik je wat spieren maar dat is maar de eerste paar keer. Meer dan die paar spieren worden er niet gebruikt, het wordt ook niet intensiever. Ook voor je conditie doet het vrij weinig. Je krijgt een beetje basisconditie als je een half uur achter elkaar draaft maar meer wordt het niet.

Het is niet voor niets dat zelfs in het Z mensen met behoorlijk overgewicht rijden. En dat is dan de top van je basissport... :') Cross of springen kan ik niet over oordelen maar ik vermoed dat die mensen er juist naast moeten sporten (echt sporten, hardlopen enzo) om goed te kunnen crossen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:37

Waves schreef:
Ik zou ook graag willen zeggen tegen mensen dat ik heel sportief ben maar ik kan met de beste wil van de wereld paardrijden geen sport noemen :')

Tuurlijk gebruik je wat spieren maar dat is maar de eerste paar keer. Meer dan die paar spieren worden er niet gebruikt, het wordt ook niet intensiever. Ook voor je conditie doet het vrij weinig. Je krijgt een beetje basisconditie als je een half uur achter elkaar draaft maar meer wordt het niet.

Het is niet voor niets dat zelfs in het Z mensen met behoorlijk overgewicht rijden. En dat is dan de top van je basissport... :') Cross of springen kan ik niet over oordelen maar ik vermoed dat die mensen er juist naast moeten sporten (echt sporten, hardlopen enzo) om goed te kunnen crossen.

Ik zal je vertellen, bij paardrijden gebruik je heel wat spieren, gemiddeld 80.
Paardrijden is misschien geen inspannende sport, je krijgt er niet veel conditie van.
Maar toch is het een sport, je moet samenwerken, de juiste hulpen leren geven.
Als ik op een paard ga zitten en ik geef een schop, dan gaat het paard huis geen piaffe doen :Y)