Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:01

Cyruss_ schreef:
Als je paard echt super vervelend is, vind ik het best ok dat je een mep geeft, maar dan gewoon op het achterwerk.
Zeker niet tussen de oren, dat vind ik mishandeling

Mishandeling is ook wel een beetje overdreven...

Mensen, a.u.b. voor ogen houden dat het hier om een tik gaat en niet op een boxersstoot die een paard k.o. slaat!

En even in je achterhoofd houden dat dit voor mensen echt als een NOODOPLOSSING gebruikt wordt. Ze zullen echt niet alles met een tik tussen de oren oplossen....

Ik vind wel dat het hier wel heel zwaar genomen wordt hoor...

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:20

Ik vind dat als een paard omhoog komt hij gewoon fout zit, doordat hij de ruiter in groot gevaar brengt, en je gezondheid gaat voor. Als je gelijk de eerste keer en op het juiste moment (dus niet 5 min. later) een tik tussen de oren geeft kan je het gemakkelijk oplossen. Grote kans dat hij dat niet vaker probeert, er zijn natuurlijk uitzonderingen. Echter, uit frustratie mag je nooit tussen de oren slaan!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:33

Cyruss_ schreef:
En even in je achterhoofd houden dat dit voor mensen echt als een NOODOPLOSSING gebruikt wordt.

Even vooropgesteld dat ik het slaan tussen de oren, ook als noodoplossing, geen optie vind (het kan echt anders), is dit wat ter discussie staat:

Fardauxzep schreef:
Hee allemaal Lachen

ik hoor heel vaak dat mensen (vooral mannen Tong uitsteken)
paarden tussen de oren meppen als het niet luistert..

nou vind ik dit zelf dus echt vreselijk,
maar ik wou graag weten wat jullie er van vinden ???

groetjes fardau.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 05:21

En daarop reageerden sommigen door te zeggen:

'Wanneer een paard steigert vind ik dat dit moet kunnen'

Daar komen we meteen tot het volgende punt: Deze ruiters (ik doe het in ieder geval niet) zullen verder niet een paard tussen de oren slaan.

Zoals gezegd, ik heb het één keer gedaan, het het was echt een pure noodoplossing...!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 05:39

Ik heb het ook eerst rustig geprobeerd op te lossen maar tijdens de jaren dat ik pony's zadelmak heb gemaakt en ingereden heb ik geleerd dat dit de beste optie was om het probleem bijna meteen op te lossen.
Je moet ook niet echt slaan maar meer het paard het idee geven dat hij ergens tegenop botst.

Ik heb wel eens in situaties gezeten met jonge dieren dat ze helemaal niet meer te bereiken waren en dan moet je toch echt duidelijk zijn, het kan gewoon je leven kosten anders.

Zelf rij ik nu eigenlijk altijd zweep/spoor/bit en boomloos Knipoog

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:29

Ik zou jullie het boek 'De Tao van Equus' aanraden. Als je dat hebt gelezen en dus meer weet over het paard, zal je hem niet meer tussen de oren slaan. Dat kan zelfs ook voor problemen zorgen ipv een in mijn ogen 'makkelijke' oplossing.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:31

ER zijn ook andere boeken die je veel inzicht geven in het fenomeen paard en waarin de schrijvers het niet per definitie afkeuren hoor! Die paarden zijn er ook neit minder op geworden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:53

Ik heb inderdaad ook een hoop boeken liggen en daar staat inderdaad ook wel eens in dat je een paard een corrigerende tik kan geven. Ik heb alleen nog nooit een boek gelezen (en ik ben een boekenverslinder) waarin stond dat je je paard een tik tussen z'n oren mag geven. ALLE boeken geven aan dat je je paard NOOIT op zijn hoofd moet slaan. En in De Tao van Equus staat dus uitgelegd hoe verschillende soorten paarden in elkaar zitten. En daar staat dus ook hoe die verschillende paardensoorten hierop reageren.
Net als wat ik al eerder zei. Een corrigerende tik ben ik echt niet op tegen. Ik ben ook voor een corrigerende tik bij kinderen. Maar die ga je ook niet op hun slaap slaan of geef je een klap op hun hoofd. Kunnen jullie je de zinloos geweld zaken nog herinneren, dat mensen overleden door een klap op hun hoofd. Een verkeerde klap hoeft niet hard te zijn om schade aan te richten.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:03

@Spokie wat heb jij voor ogen als ik zeg "het idee geven van een plafond" ?
Denk je echt dat ik dan met kracht sla??
Wat denk je wat er gebeurt als een paard door het steigeren omslaat en op zijn rug/nek land?

Ach we zullen het wel oneens blijven Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:07

spokie79 schreef:
Ik heb inderdaad ook een hoop boeken liggen en daar staat inderdaad ook wel eens in dat je een paard een corrigerende tik kan geven. Ik heb alleen nog nooit een boek gelezen (en ik ben een boekenverslinder) waarin stond dat je je paard een tik tussen z'n oren mag geven. ALLE boeken geven aan dat je je paard NOOIT op zijn hoofd moet slaan. En in De Tao van Equus staat dus uitgelegd hoe verschillende soorten paarden in elkaar zitten. En daar staat dus ook hoe die verschillende paardensoorten hierop reageren.
Net als wat ik al eerder zei. Een corrigerende tik ben ik echt niet op tegen. Ik ben ook voor een corrigerende tik bij kinderen. Maar die ga je ook niet op hun slaap slaan of geef je een klap op hun hoofd. Kunnen jullie je de zinloos geweld zaken nog herinneren, dat mensen overleden door een klap op hun hoofd. Een verkeerde klap hoeft niet hard te zijn om schade aan te richten.

Goh, dus jij hebt alle boeken die er bestaan over paarden en hun omgang ermee- gelezen? Clown

Ga eens wat van Henry Blake lezen. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Die vent is geweldig met paarden maar blijft nuchter. Menig knol van hem heeft een schop of mep gehad. En hij lette niet op of het plekje acceptabel was.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:31

Indd een ander paard kijkt ook niet eerst waar hij zijn collega paard een mep geeft als hij vervelend is.

Even voor de meiden die tegen slaan zijn tussen de oren of waar dan ook.
Als jou paard elke keer steigerd wat doen jullie dan. en kom nou niet met ik ga eerst kijken wat het paard mankeert.
Nee als jij al een hele tijd een paard hebt wat met rijden overeind komt tegen het achteroverslaan aan. En het paard mankeert niks heeft gewoon geen zin om elke keer te doen wat jij wil. Wat doen jullie dan.????????????????????
(paard is van top tot teen onderzocht)

Echt meiden wordt volwassen soms is het echt levensgevaarlijk dat paarden steigeren. Het gaat dan echt om je eigen gezondheid of mensen levens.
Paardrijden blijft één van de gevaarlijkste sporten.
Zo hard als een ander paard slaat zo hard sla jij nooit dus als die ene tik levens red.

Kijk naar het paard wees eerlijk tegen je zelf en voor je paard dan is een paard eerlijk voor jou.
Het is wel een paar honderd kilo waar voor je staat of waar je op zit.
Sla een paard wanneer het echt nodig is en niet uit frustratie.
detour schreef:
spokie79 schreef:

Goh, dus jij hebt alle boeken die er bestaan over paarden en hun omgang ermee- gelezen? Clown

Ga eens wat van Henry Blake lezen. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Die vent is geweldig met paarden maar blijft nuchter. Menig knol van hem heeft een schop of mep gehad. En hij lette niet op of het plekje acceptabel was.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:35

Ik ben ook gek op Henry Blake, lekker duidelijk altijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:40

vivian_ve schreef:
Ik vind dat als een paard omhoog komt hij gewoon fout zit, doordat hij de ruiter in groot gevaar brengt, en je gezondheid gaat voor.

Ik vind dat je je allereerst af moet vragen WAAROM je paard omhoog komt. Vind ik al een hele andere insteek, dan er meteen maar van uit gaan dat het paard fout is.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:44

spokie79 schreef:
Ik zou jullie het boek 'De Tao van Equus' aanraden. Als je dat hebt gelezen en dus meer weet over het paard, zal je hem niet meer tussen de oren slaan. Dat kan zelfs ook voor problemen zorgen ipv een in mijn ogen 'makkelijke' oplossing.

Ja, ik ken dat boek plus nog een ander boek van deze schrijfster. Ik denk dat haar manier van benaderen van paarden niet voor iedereen weggelegd is. Knipoog
Ik kan er overigens zelf wel een hoop mee. (

En voor diegenen die denken dat ik 'te lief' voor paarden ben Clown . Kreeg vanmorgen toch echt een compliment van mijn holistisch DA en haar assistente dat ik mijn jonge paard zo goed opgevoed heb.Tong uitsteken)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:44

Een paard kan niet zo goed nadenken over welke consequenties zijn gedrag heeft, hij is daar vrij beperkt in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:46

daniella74 schreef:
Een paard kan niet zo goed nadenken over welke consequenties zijn gedrag heeft, hij is daar vrij beperkt in.

Dat is dus echt onzin. Het is maar wat je je paard leert, hoor. Je kunt je paard een stuk slimmer maken namelijk. Haha!
Je kunt ze leren te dealen met veel situaties, je kunt ze leren zelf na te denken. Ligt meestal aan het baasje of die er bereid is wat werk in te stoppen. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:52

Ik ken geen een paard dat denkt: ik ben een beetje boos op baasje maar als ik nu steiger valt mijn baasje er misschien af en dan breeekt ze haar been en dan kan ze 6 weken niet werken. Hij denkt: ik ben er nu klaar mee ik ga op mijn achterbenen staan. Als hij niet heeft ervaren dat daar in het verleden straf op heeft gestaan dan gaat hij gewoon omhoog en denkt hij niet verder na.

Je hoeft mij na 25 jaar echt niet te vertellen hoe het werkt met paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:05

daniella74 schreef:
Ik ken geen een paard dat denkt: ik ben een beetje boos op baasje maar als ik nu steiger valt mijn baasje er misschien af en dan breeekt ze haar been en dan kan ze 6 weken niet werken. Hij denkt: ik ben er nu klaar mee ik ga op mijn achterbenen staan. Als hij niet heeft ervaren dat daar in het verleden straf op heeft gestaan dan gaat hij gewoon omhoog en denkt hij niet verder na.

Je hoeft mij na 25 jaar echt niet te vertellen hoe het werkt met paarden.

En dat hoef je mij wel te vertellen na 31 jaar? Haha!
Als je paard zich zo verzet, denk ik dat je als ruiter iets fout doet, ja.
Bovendien kunnen er meerdere redenen zijn waarom een paard omhoog komt. Maar goed, als je daar niet voor open staat, tja, dan houdt het op. Ben blij dat ik MIJN paard heel anders benader. No way dat ik hem om wat voor reden dan ook een mep tussen zijn oren geef.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:08

Een paard denkt dan wel niet bewust na wellicht. Maar het Pavlov effect is zeker goed toepasbaar op een paard; negatief gedrag = negatieve consequentie, positief gedrag = positieve consequentie...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:12

Wie zegt dat ik ergens niet voor open sta en wie zegt jou hoe ik paarden benader? Ik heb een beetje een probleem met de toon waarop jij dingen stelt. Of een ander er geen moer van weet en jij de enige bent die er verstand van heeft. Je stelt nu dat ik paarden stelselmatig sla en er verkeerd mee opga en jij als enige het goed doet. Er is met jou dus geen discussie te voeren want jij staat zelf nergens voor open, alleen voor jouw eigen standpunt.

Ninx, dat bedoel ik dat hij beperkt is in zijn denken. Deze redenatie snappen ze prima, over dat baasje eraf kan vallen als ze steigeren etc denken ze niet na.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:14

Dus jij bedoeld dit? http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_conditionering

Dan zou het dus ook zo moeten zijn dat negatief gedrag met andere manieren te behandelen is? Je zou er in het begin wel eerst een duidelijke consequentie aan moeten koppelen, maar na een paar keer zou bij wijze van het rinkelen van een belletje genoeg moeten zijn om het paard te 'berispen' voor zijn ongewenste gedrag.. Nerd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:15

Petulan schreef:
Dus jij bedoeld dit? http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_conditionering

Dan zou het dus ook zo moeten zijn dat negatief gedrag met andere manieren te behandelen is? Je zou er in het begin wel eerst een duidelijke consequentie aan moeten koppelen, maar na een paar keer zou bij wijze van het rinkelen van een belletje genoeg moeten zijn om het paard te 'berispen' voor zijn ongewenste gedrag.. Nerd

Jepperdepep, dat is exact wat ik bedoel!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:16

daniella74 schreef:
Wie zegt dat ik ergens niet voor open sta en wie zegt jou hoe ik paarden benader? Ik heb een beetje een probleem met de toon waarop jij dingen stelt. Of een ander er geen moer van weet en jij de enige bent die er verstand van heeft. Je stelt nu dat ik paarden stelselmatig sla en er verkeerd mee opga en jij als enige het goed doet. Er is met jou dus geen discussie te voeren want jij staat zelf nergens voor open, alleen voor jouw eigen standpunt.

Dat is dan jouw eigen interpretatie, Daniella74, want ik zeg nergens dat jij er geen moer van weet. Ik sta juist heel erg open voor het wezen paard. Juist van hen kunnen wij als mens een hele hoop leren, ook over onszelf.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:19

Denk idd dat het ook haalbaar moet zijn, maar dan wel vanaf jonge leeftijd. Ik ga mn 3-jarige als proefkonijn uitproberen Vork

Ik heb hier ook veel over gehad op mijn opleiding, en verrek het is nog blijven hangen ook Huilen van het lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:21

als je paard steigert, ben je zo en zo ontzettend veel te ver gegaan, je hebt dan al 100 signalen gemist. Jij kan dan wel denken, ik heb toch niet raars gedaan, maar voor dát paard, op dát moment is het te veel.
Je kan dan wel het steigeren afstraffen, maar de reden van het verzet blijft. Je paard zal dan dus of doorgaan met steigeren of andere "verzet" tonen, wellicht minder zichbaar..
Ik wil op een manier werken waarbij het paard plezier heeft in wat het doet, anders heb ik ook geen plezier, daarom zou ik een paard nooit tussen de oren slaan. Dat staat echt lijnrecht tegenover mijn manier van werken.
Daarnaast is mijn ervaring dat paarden ontzettend graag meewerken, even iets op een (hele) andere manier aanbieden en ze doen het zo, je moet dan wel outside-the-box kunnen denken Knipoog