Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:48

Los van het feit dat kinderen veel lompigheid leren op manege's (wat over het algemeen 'paarden-sloopbedrijven' zijn), zijn kinderen sowieso vaak erg lomp met dieren. Ik zie dat bij jongere kinderen, maar ook bij pubers.
Als volwassenen het jonge grut niet bijbrengen hoe ze met dieren om moeten gaan, moeten we van paardrijden maar een leeftijdsgrens van 18 jaar gaan hanteren Knipoog En dan eerst even een examentje doen Knipoog

Veel gehoord argument: 'sla jij niet? ja, dan laat je lekker over je heen lopen!'. Wat een lariekoek!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:17

mariska32 schreef:
nadya@ als ik om me heen kijk behandelen veel mensen hun paard als een oude fiets,je gooit er van een end een zadel op,geeft hem een trap onder zijn hol als hij niet doet wat jij wilt enz.
MAAR [en als ik gek ben mag je het ook zeggen] komt dat ook niet hoe we dat leren op 1 van die velen goede stallen?
veel mensen weten echt niet beter.
ik heb in het verleden een aantal paarden gekocht die als gevolg van "die goede aanpak" niet meer te handhaven waren.
bleken super paarden te zijn alleen omdat er met respect mee omgegaan werd.
let wel ik ben ook niet misselijk! nee is nee maar ik blijf naar mijn paarden altijd eerlijk.

Je bent niet gek, hoor. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:18

Ninx schreef:
Veel gehoord argument: 'sla jij niet? ja, dan laat je lekker over je heen lopen!'. Wat een lariekoek!

Inderdaad, grote lariekoek. Maar wel iets wat ik op bokt zo vaak lees.
Maar ach, blijkbaar snappen de mensen die dat roepen er echt niets van en het laat me raden hoe zij in het dagelijks leven met paarden omgaan..... Verdrietig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:05

Is het niet zo dat als een paard je trapt , bijt of over duwt , je ergens al zelf een steekje heb laten vallen??
Als je een goeie leider ben met respect voor je paard dan zullen ze het niet in hun hoofd halen om je omver te duwen te trappen of bijten toch?
Ik lees hier best vaak , als hij mij trapt , bijt of omver duwt dan krijgt hij een mep, maar waar ligt de fout dan?? niet bij het paard lijkt me.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:13

midgie schreef:
Is het niet zo dat als een paard je trapt , bijt of over duwt , je ergens al zelf een steekje heb laten vallen??
Als je een goeie leider ben met respect voor je paard dan zullen ze het niet in hun hoofd halen om je omver te duwen te trappen of bijten toch?
Ik lees hier best vaak , als hij mij trapt , bijt of omver duwt dan krijgt hij een mep, maar waar ligt de fout dan?? niet bij het paard lijkt me.

Ja, ik ben overtuigd dat het zo is Ja . Zie bij ons ook vrijwel dagelijks van dit soort problemen bij de lespaarden en 9 van de 10x ligt het toch echt aan de mensen zelf. Helaas hebben ze geleerd dat het paard het altijd verkeerd doet:(, ze weten niet beter (al hoewel ze zelf vaak zo overtuigd zijn van hun enorme kennis/kunde Clown ). Terwijl zo'n persoon zelf totaal niet kijkt naar de (vele) signalen die het paard al lang gegeven heeft. Ik word daar zo moe van, maar ja.........
Hoe komen mensen er toch bij om vaak zo respectloos met dieren om te gaan???? Vinden ze het gek dat het paard zich respectloos gaat gedragen naar hen? Ik niet, maar helaas delft het paard uiteindelijk wel het onderspit. Verdrietig

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:26

Jeetje, ik zit sommige reacties echt met verbazing te lezen.

Ninx: Ik zie het ook veel om mee heen, kinderen vanaf een jaar of 12 die zó snel gefrustreerd raken omdat de pony iets niet wil of omdat iets niet lukt. Pony op de rem trekken, omroppen, zagen, tegen de wanden aan laten knallen, trappen met de sporen, slaan met de zweep, en zelfs slaan op het hoofd etc etc. Of snel een ropje geven als niemand kijkt, snel een gemene prik geven met de sporen als ze denken dat niemand het gezien heeft...
Ook toen ik op die leeftijd was tussen 12 en 18 en op de ponyclub zat had ik ook een aantal lesgenootjes die zo gemeen waren tegen hun pony. Maar goed uiteindelijk wouden de pony's dan ook niks meer (en kregen ze maar weer een nieuwe...)

Verder blijf ik het helemaal eens met Nadia.

Je slaat geen paarden, hooguit een block met elleboog als je langsloopt met voer omdat ze stiekem hapje willen meepikken.
En bij paarden die wel gericht bijtgedrag vertonen en dus ook geen respect hebben voor je persoonlijke ruimte moeten eerst maar leren hier uit te blijven. En als dan perongeluk een arm of een zwiepende leadrope tegen ze aan komt, tja eigen fout.
Maar nooit bewust gericht gaan lopen meppen. Als je het te persoonlijk maakt gaan ze hier juist alleen meer op reageren, van zie je wel mijn gedrag wordt bevestigd. Vooral als je eigen adrenalinepeil omhoog gaat, pikken paarden die heel gauw op en reageren hier heel gevoelig op.

Ik denk dat als je bepaalde problemen al met slaan op moet lossen, je het punt 1 al te ver hebt laten komen en punt 2 misschien zo reageert omdat je niet weet hoe je het anders op moet lossen? Lachen

Met slaan werk je je zelf alleen maar tegen, het is een oplossing op korte termijn, want de oorzaak los je niet op. En bij veel paarden zorgt het ervoor dat elke keer als jij ze een pak rammel geeft ze weer een stukje minder vertrouwen in je hebben.

In noodgevallen oke, als veiligheid in gevaar gebracht wordt in een bepaalde situatie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:19

Het is idd nog altijd zo dat een leider niet vecht met zijn onderdanen, alleen de lagere in rang hebben onderlinge ruzies, als mens wil je een eerlijke leider zijn, wees dat dan ook en ga het gevecht niet aan met je paard, je wint dat nooit in kracht , het enigste wat je bereikt is onmacht gevoel bij jezelf en alleem maar hader gaat slaan zodat bij sommige paarden zelfs dzo is dat ze zichzelf in zichzelf keren dat je geen normaal contact meer kan krijgen, nou dat is leuk, heb je een paard die zijn rondje wel loopt(zoals de meeste manege en je ziet het ook vaak bij grote pension stallen )maar geen leven in zijn ogen heeft.
Valt me trouwens op dat de meeste die reageren en hun pony wel druft te slaan erg jonge mensen zijn , die waarschijnlijk hun eerste rijervaring op een gemiddelde manege heeft gehad,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:23

Bojangles, helemaal met je eens! Ja
En Midgie, vooral de jongere ruiters, ja, dat klopt, valt mij ook op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:33

Kijk, zo ontstaat dus de verwarring hier:

Bojangles schreef:
Je slaat geen paarden, hooguit een block met elleboog als je langsloopt met voer omdat ze stiekem hapje willen meepikken.
En bij paarden die wel gericht bijtgedrag vertonen en dus ook geen respect hebben voor je persoonlijke ruimte moeten eerst maar leren hier uit te blijven. En als dan perongeluk een arm of een zwiepende leadrope tegen ze aan komt, tja eigen fout.

Dit valt in mijn gedachten ook onder slaan Knipoog
Als dit niet onder 'pak rammel' valt, tja dan sla ik inderdaad ook nooit.

Citaat:
Maar nooit bewust gericht gaan lopen meppen. Als je het te persoonlijk maakt gaan ze hier juist alleen meer op reageren, van zie je wel mijn gedrag wordt bevestigd. Vooral als je eigen adrenalinepeil omhoog gaat, pikken paarden die heel gauw op en reageren hier heel gevoelig op.

Ik kan niet anders dan het hier volledig mee eens zijn. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:38

Ben het met je eens, Sizzle... dan sla ik idd ook nooit Haha!

Ben het volledig met Bojangles eens trouwens Ja

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:48

Ik geef mijn paard ook wel eens een mep of een schop. En niet voor iets wat eigenlijk mijn eigen schuld is. Knipoog De reacties die ik hier veel lees lijken te zeggen: het is vaak je eigen schuld. Hier ben ik het totaal niet mee eens. Je paard doet ook echt wel eens iets verkeerd. Als ik bijvoorbeeld in de stal haar hoofd sta te borstelen en mijn paard draait haar hoofd de hele tijd weg/naar beneden, dan haal ik hem een paar keer weg. Blijft ze het doen dan kan ze echter een mep op haar kont oid verwachten. En nee, dit komt niet omdat ik iets fout, maar omdat zij het niet prettig vind. Dus dan maar niet doen? Dacht het niet. Ik doe ook dingen die ik niet prettig vind. Haha!
Mijn jonge hengst heeft mij 1 keer uit speelsheid hard in mijn bovenarm gegrepen. Geloof me dat die een flinke tik op zijn neus heeft gehad en het nooit weer heeft gedaan. Ook dit was een fout van het paard, niet van mij. Kun je zeggen, dat is iets natuurlijks, dan had je maar beter op moeten letten. Ik vind niet dat ik bij mijn paarden altijd op mijn hoede met zijn. Op het moment dat dat wel moet, hou ik er wel mee op. Paarden zijn slimme dieren en kunnen echt wel wat leren. Het zijn niet de gemiddelde instinctslaven...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:48

Interessante topic zeg, met zoveel verschillende visies en toch een beetje hetzelfde.

Wie was er eerder de kip of het ei?

Als wij slaan, slaat een paard ook. Of sloeg paard eerst en los je het dus op met slaan?
Blauw oog

Helaas is het zo herkenbaar dat op de meeste maneges lomp wordt omgegaan met paarden en kinder dat aangeleerd wordt. Het resultaat is onvriendelijke paarden en pony's die alles incasseren en ruitertjes die monstertjes worden zodra 'het bessie niet luistert' om hem een kwartie later helemaal in te vlechten met schattige strikjes.

Als ik denk aan slaan, heb ik spijt van alle keren dat ik het deed. Nu weet dat als ik het voorbeeld geef een paard dat kopieert. Lomp gedrag lokt ook weer lomp gedrag uit.

Het argument dat paarden onderling ook fors met elkaar omgaan vind ik niet relevant, ik ben geen paard, lijk niet op een paard en dus wens ik anders behandeld te worden dan paard.
Ik geef respect en grenzen aan, met een wapperende jas en ik verwacht van paarden dat ze dat ook doen. Het gekke is... het werkt !
Goed voorbeeld doet volgen.

Ga even verder lezen, veel geschreven !

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:07

Paardentango schreef:
Interessante topic zeg, met zoveel verschillende visies en toch een beetje hetzelfde.

Wie was er eerder de kip of het ei?

Als wij slaan, slaat een paard ook. Of sloeg paard eerst en los je het dus op met slaan?
Blauw oog

Helaas is het zo herkenbaar dat op de meeste maneges lomp wordt omgegaan met paarden en kinder dat aangeleerd wordt. Het resultaat is onvriendelijke paarden en pony's die alles incasseren en ruitertjes die monstertjes worden zodra 'het bessie niet luistert' om hem een kwartie later helemaal in te vlechten met schattige strikjes.

Als ik denk aan slaan, heb ik spijt van alle keren dat ik het deed. Nu weet dat als ik het voorbeeld geef een paard dat kopieert. Lomp gedrag lokt ook weer lomp gedrag uit.

Het argument dat paarden onderling ook fors met elkaar omgaan vind ik niet relevant, ik ben geen paard, lijk niet op een paard en dus wens ik anders behandeld te worden dan paard.
Ik geef respect en grenzen aan, met een wapperende jas en ik verwacht van paarden dat ze dat ook doen. Het gekke is... het werkt !
Goed voorbeeld doet volgen.

Ga even verder lezen, veel geschreven !

ik vind dat je een goede balans moet vinden tussen afstraffen (kan gaan van consequent het zelfde woord gebruiken dat t niet mag tot stemverhef en slaan) en belonen (lief woordje/klopje op de nek/vriendelijketoon enthousiast praten)

maar wat ik wel grappig vind is dus dat als t jij t paard slaat en slaat hij terug?? jemig zeg wie staat dr bovenaan aan de rangorde.. duidelijk jou paard dus, want hij trekt aan het langste eind!

ik ben t wel met je eens dat als slaan niet hoeft je t ook niet moet doen.
maar soms helpt een tik/ schop tegen de buik wel. bv: ik was mijn 2jarige puber paard zn achterhoeven aan het uitkrabben, hij hield mn hoef maar niet stil, ging helemaal met zn gewicht op mij hangen (en ja hij heeft vanaf veulen af aan al geleerd om voetjes te geven) hij begon ook nog eens een beetje te 'schoppen/wiebelen' met zn achterbeen. ik heb 'm met een gewone stem gezegt dat hij moest ophouden, deed hij niet, toen met stemverheffing gezegt dat hij moest ophouden.. hij ging door, toen heb ik m eens flink een schop tegen zn buik gegeven en toen kon hij opeens wel fatsoenlijk z'n voet geven zonder met zn gewicht op mij te hangen, hij hield zn hoef netjes stil.
toen heb ik hem beloond met vriendelijke woordjes op een vriendelijke toon.
en toen ik klaar was even een klopje op zn hals.

bekijk maar eens een keer een kudde paarden, jij moet je aanpassen naar het natuurlijke gedrag van het paard. het paard kan zich niet aanpassen aan onze mensenwereld want dat snapt hij niet.

t zelfde met dat mensen hun paard belonen met allerlei lekkers.. mijn mening is dat je hier alleen maar een schooi paard mee crieeert en t zelfs kan gaan lijden tot t afdwingen van voer door t paard/extreem schooiend paard

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:09

Ja ik heb ook veel verschillende reacties gelezen. Ik ben wel van mening dat een tik geven niet verkeerd kan zijn.
Als een paard mij bijt, bewust een trap wilt geven of wat dan ook, zoek ik de fout niet bij mijzelf. Moet ik dat dan maar gewoon over me heen laten komen en denken, dat gebeurd in de natuur vast ook? In de natuur staan ze ook niet in stallen en wordt er ook niet op gereden en komen ze niet in aanraking met mensen. Paarden blijven dieren, en kunnen onberekenbaar zijn. Ze moeten wel weten wie de baas is, en soms moet dat op een minder leuke manier. Maar paarden begrijpen het niet als je zegt "dat mag niet". Beetje opvoeding kan geen kwaad. En denk dat die trappen die ze in het wild krijgen een stuk harder zijn als hetgeen dat "wij" zouden geven. Bedoel hier niet mee te zeggen dat je er maar op los kan slaan hoor.. absoluut niet, genoeg dingen kan je oplossen zonder tik/klap/schop of wat dan ook. Bedoel hier alleen mee te zeggen dat het soms geen kwaad kan, naar mijn mening.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:19

Ik durf het wel. Maar alleen als het echt moet en het echt nodig is.

Ik ben sinds een tijdje heel veel grondwerk aan het doen met mijn (groene) paardje. Ze is absoluut niet makkelijk en is vroeger door ons (te) verwend geweest. Nu doe ik het grondwerk met heel veel geduld, hoef alleen maar een keer een schreeuw te geven en ze weet dat het mis is. Maar laatst ging ze veel te ver.. We gingen richting huis en ze stormde in één keer langs me heen omdat ze nogal haast had.. En dan krijgt ze van mij een schop. Gevolg: een paard dat het nooit meer heeft gedaan en sindsdien lijkt het zelfs alsof ze me meer volgt.
En dus ja, het is mijn eigen schuld dat mijn paard toen (nu) zo deed (doet), maar ik probeer het dan toch recht te zetten op een zo eerlijke mogelijke manier.

Eerder had ik wel eens spijt dat ik een paard heb geslagen of heb geschopt, maar het lijkt wel alsof ik het nu bewuster doe en alleen op de momenten dat het echt moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:34

Ik heb persoonlijk het gevoel dat veel mensen denken dat het opvoeden van een paard door slaan moet gebeuren. Imo is dit alleen zelden het geval. Bij de meeste paarden(ruinen en merries), zeker paarden die door een consequent persoon worden opgevoed, zal zelden een tik nodig zijn, laat staan een pak rammel.

Er zijn er waar je niet anders kunt dan corrigeren met een klap, maar in mijn ogen is dat altijd het gevolg van een verkeerde, inconsequente opvoeding (realiseer me ook dat het bij hengsten een ander verhaal is). Ik hoef iig zelden een tik uit te delen.

Ik denk dat je je als opvoeder ook moet afvragen welk gedrag je zèlf uitlokt, met je lichaamstaal, met je reacties.
Imo is het bv niet redelijk om een paard te slaan als hij niet recht wil lopen, terwijl de ruiter zo scheef zit, dat het voor het paard onmogelijk is recht te lopen.
Het is ook niet redelijk een paard te straffen voor een vlucht- of agressiereactie, die de ruiter zelf heeft uitgelokt.

Bij opvoeden moet je als mens altijd redelijk en rechtvaardig zijn. Dat het paard dat niet doet en kan, is des paards (hoewel paarden zeer voorspelbaar zijn, zij reageren altijd direct vanuit hun instincten). Een mens moet zich niet willen gedragen als een paard.

Slaan is ook niet altijd nuttig, soms lok je er gedrag mee uit, wat op dat moment totaal ongewenst is.
Ik lees idd veel over trappende en bijtende paarden, maar... als het paard dat doet, wie is er dan de leider? De mens zeker niet.
Dan zul je enerzijds het gedrag moeten corrigeren, anderzijds zul je je als mens zó moeten opstellen dat het paard jou ook als leider ziet... dus zul je consequent, eerlijk en betrouwbaar moeten zijn.
Veel mensen denken van zichzelf dat ze consequent zijn, maar imo zijn er maar weinig mensen zó consequent dat ze een paard kunnen opvoeden....

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:08

nou, ik durf, maar eigenlijk maar bij 1 situatie. Ze is geleerd om achter - naast me te lopen, waarbij haar hoofd mijn schouder niet mag passeren. Af en toe (en dan bedoel is zo een keertje om de paar weken) probeert ze toch eens om te kijken of ik nog wel bij de pinken ben. Ik waarschuw haar één keer met stem, de tweede keer krijgt ze mijn hand tegen haar kaak, waarna, als ze zich dan correct gedraagt, onmiddellijk beloont wordt.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:38

begint bijna allemaal in de opvoeding, als je van begin af aan je paard duidelijk maakt wat wel en niet mag krijg je zolang je consequent blijft niet van die lastige paarden.

En af en toe moet de "tik" wel harder zijn, in een koppel krijgen de paarden als veulen tot 3 jr ong. ook wel aardig wat klappen hoor, hierin is ook heel duidelijk een rangorde en dit moet je als mens ook blijven hanteren, de mens is de baas en een paard komt ver daar onder.
Een paard gaat jou er echt niet om haten als je hem eens flink aanpakt. wel heeft hij respect voor je, wat absoluut niet zou zijn als je hem nooit zou aanpakken bij dingen die jij vind dat niet mogen.
Het zijn en blijven dieren!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:55

Ik sla mijn paard niet zomaar nee, Maar aangezien het een hengst is wil hij af en toe de grens wel eens vergeten, dan kan hij wel een tik verwachten, gelukkig komt dit steeds minder voor en weet hij het al door alleen mijn stem te verheffen, Soms moet je even streng zijn.. Ik ben het er wel mee eens dat er veel mensen zijn die hun paard slecht behandelen, Paardje bij ons op de manege word altijd vuil aangekeken en bijna geslagen omdat hij "dreigend" uit zijn stal komt, Terwijl als je gewoon naar het paard toeloopt hij niets doet.

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:59

ik sla mijn paard niet zomaar!
als zij mij een trap geeft kan ze er 1 terugverwachten.
als zij mij bijt krijgt ze een tik of een boos woord, ligt er aan waarom ze het doet! laatst trapte mijn paard mij nadat ze met haar 'vriendje' flinke ruzie had gemaakt en ik haar wilde pakken. het was dat ik opzij moest stappen (ik stond achter haar) anders had ze een trap/klap terug gekregen! ik kon het niet laten het halster naar haar kont te gooien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:39

Als jouw paard je trapt of bijt is er imo iets mis met de rangorde...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:19

Ik ben nog nooit gebeten door mijn pony of geslagen. Pony en ik hebben duidelijk rangorde en slaan is niet nodig..Ze weet dat ik baas ben, dat ze naar mij moet luisteren. Af en toe een klein tikje op de neus als ze toch over haar grenzen probeert te gaan..Maar echt afslaan of straffen..Nee, eigenlijk nooit Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:53

ik durf!!

ik vind alleen wel dat er een groot verschil is tussen een corricerende tik of een pak slaag geven.
kijk mijn paard moet zijn grenzen weten, en weten dat ik de baas ben. maar je hebt ook het ander uiterste:
een vriendin van mij als zij (door eigen schuld) van het paard valt, dan pakt ze de zweep en geeft ze haar paard
er eens flink van langs. dit vind ik echt niet kunnen.... Verdrietig

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:08

Ik weet niet of ik dat durf: ik heb nog nooit een reden / aanleiding gehad om een mep te verkopen!
Soms is er al eens een miscomunnicatie maar dat los ik anders op. Ik neem meestal een stapje terug en analyseer wat er niet goed gaat, en dan opnieuw proberen. Een paard dat zich verzet is ofwel niet gezond of snapt iets niet. Soms zijn ze gewoon chagrijnig maar dat respecteer ik ook, ik heb ook al eens een slechter dagje.

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:11

Ik durf het. Maar ik doe het natuurlijk niet zomaar, en tuig m niet af. Knipoog
Dat is eigenlijk toch niet ouderwets? Ik zie weinig mensen die het echt niet doen..