duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:03

Begrijp ik het goed dat jij het paard op de foto in jou post correct aan de teugel vindt lopen? En vergelijk je die met het paard in de wei om met de onderste rij foto? ---> http://img.photobucket.com/albums/v219/ ... sen047.jpg

edit: post is al aangepast.

het paard op de bovenste foto vind ik totaal niet correct aan de teugel lopen, het is een beetje wazig om te zien maar volgens mij zie je het bit er nog een stuk uit hangen. Ik vermoed dat de ruiter een pasje weg wilde en daardoor loopt het paard uit elkaar, achterhand erachter en het paard is zelfs lichtelijk op de voorhand. Ik kan me niet voorstellen dat het paard niet in de handen van de amazone hing of trok. Geef mij de tweede foto dan maar. Misschien iets meer opgericht, maar achterhand is er beter onder, maar zou vermoed ik wel iets actiever mogen zijn. Tact is beter dan op de bovenste foto.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:17

Op de bovenste foto wou ze erg graag terug naar de stal (we gingen dus richting de stal) en ze liep rennerig en maf te doen. Ik lig dus ook in een deuk vandaar mijn bijzonder belabberde houding. Het ging dan ook alleen even om de staart.
Op de tweede foto mag van mij ook de neus er iets meer uit maar daar liep ze wel heel fijn en losjes. Ze is eigenlijk altijd op de voorhand door jaren incorrect rijden en het feit dat ze overbouwd is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:19

Nou ja, aan de teugel...een beetje voor de teugel. In ieder geval zeker niet tegen de teugel. Haha! (en ja, ik chargeer graag een beetje)
maar persoonlijk zie ik gewoon absoluut niet graag paarden die zo ver achter de loodlijn lopen als op de laatste foto.Vergelijk eens het boomstammetje achter het hoofd, dan zie je hoever hij achter de loodlijn is. Je ziet ook dat het kruis nog gewoon heel hoog zit. Zelfs al is hij overbouwd. Dat vind ik gewoon veel te diep. Ik vind het eerste plaatje er veel 'gezonder' uitzien. Natuurlijk is er nul verzameling maar dat heeft het paard op de tweede foto ook niet.

Maar goed, feit blijft dat het erg 'in' is om heel diep, achter de teugel, te rijden. Helaas.

Laat ik het zo zeggen; het is iig helemaal niet bedoeld om kritiek te leveren op je rijden! Het ging me gewoon om het plaatje van h paard op zich. En dan vind ik foto 1 een veel betere situatie om vanuit daar verder te werken, dan foto 2. Dat is veel lastiger te corrigeren.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

(toch even een woordje van kritiek bij foto 2: ik vind hier de term LDR gewoon niet van toepassing. Hoe je er ook over moge denken, LDR is iets wat in de basissport sowieso niet aan de orde is. Bij de 'profs' die LDR toepassen, is het uitgangspunt dat de nek maar heel weinig daalt.)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:04

anneliesdj schreef:
Emeraldo schreef:
Ik heb nog een vraag. Betekent het dragen van de staart ook iets? Wanneer draagt een paard zijn staart?

Het dragen van de staat betekend wel degelijk iets, of beter; het niet dragen van de staart. Knijpt het paard de staart tussen de billen dan is hij gespannen, een paard wat ontspannen is onder het zadel kan dus niet zijn staart aanknijpen maar draagt hem losjes. Hoeveel een paard de staart draagt is afhankelijk van ras en karakter. Een KWPN'er draagt de staart in ontspanning lager dan een arabier.
De schimmel op de foto's is wel degelijk ontspannen, hij is alleen gewend zijn staart iets hoger te dragen dan de meeste andere rassen.
Een hogere dracht dan horizontaal duidt op spanning/opwinding. In het algemeen kun je dus zeggen, is de staart horizontaal of lager dan zit het nog goed maar wat hier ook een grote rol speelt is de houding van het hoofd/ogen/orenspel. De combinatie geeft aan of het paard ontspannen is of juist gespannen.

En kan een paard zijn staart dragen wanneer er spanning zit in de rug?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:29

Ja maar op een andere manier dan wanneer hij ontspannen is!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:20

beantsje schreef:
Nou ja, aan de teugel...een beetje voor de teugel. In ieder geval zeker niet tegen de teugel. Haha! (en ja, ik chargeer graag een beetje)
maar persoonlijk zie ik gewoon absoluut niet graag paarden die zo ver achter de loodlijn lopen als op de laatste foto.Vergelijk eens het boomstammetje achter het hoofd, dan zie je hoever hij achter de loodlijn is. Je ziet ook dat het kruis nog gewoon heel hoog zit. Zelfs al is hij overbouwd. Dat vind ik gewoon veel te diep. Ik vind het eerste plaatje er veel 'gezonder' uitzien. Natuurlijk is er nul verzameling maar dat heeft het paard op de tweede foto ook niet.

Maar goed, feit blijft dat het erg 'in' is om heel diep, achter de teugel, te rijden. Helaas.

Laat ik het zo zeggen; het is iig helemaal niet bedoeld om kritiek te leveren op je rijden! Het ging me gewoon om het plaatje van h paard op zich. En dan vind ik foto 1 een veel betere situatie om vanuit daar verder te werken, dan foto 2. Dat is veel lastiger te corrigeren.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Ik ben overigens niet bezig met laag diep rond (wel met lang en laag, richting halsstrekken, om mee los te werken), dus dat is helemaal niet mijn doel of trainings methode. Het diep lopen word (voor het oog) versterkt doordat we ook net door de bocht gaat, daardoor kun je iets wat op de achtergrond staat niet goed als referentiepunt gebruiken. Oh maar ik ben het wel met je eens dat ze hier te diep loopt(!)

http://i12.photobucket.com/albums/a242/ ... mbocht.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a242/ ... achter.jpg

Deze hoofd/hals houding vind ik fijner, en zo probeer ik ook meestel te rijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:43

Daar oogt hij ook meer ontspannen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:45

tis een zij Bloos

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:49

Deze foto's oogt ZIJ zeker ontspannen, ziet er alleen nog niet zo flitsend uit Knipoog maar vind dit wel prettiger dan de andere foto's het onder je wegrennen en de diep ingestelde op de vorige pagina. Maar kunnen we dan dit 'goedkeuren als foto's van een paard die goed door z'n rug loopt. Nee toch?
Trouwens bij foto's van Needje van vorige pagina vind ik lastig om iets van te zeggen; alleen zo'n hoofd en hals en niet de rest van het lichaam.
Ben al tijdje aan het meelezen en is allemaal zeer interessant Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:51

Ik denk dat dit paard ook een erg lastige bouw heeft om da goed te kunnen beoordelen. Maar vanuit deze plaatjes kan je daar beter naar toe werken dan de vorige

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:52

Ging mij ook meer om het LL verhaal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:56

Ja ik zie ze er liever erop of ervoor. Ik zie ze niet graag erachter. Naar mijn idee heeft het erachter ook niks te maken met het wel of niet aanspannen van de buikspieren. Als je paard goed over de rug is, spant hij echt die spieren wel aan.

Maar goed, ik ben geen doorgewinterde dressuur/wedstrijd ruiter. Ik vindt de ontspanning vele malen belangrijker dan waar hij loopt. Ik ga tegen alle modes in heb ik soms het idee. Dat ik een eigen visie heb ofzo... Wat helemaal niet zo is, maar ik hoor en zie veel dingen waar bij me de tenen krom trekken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:29

Evelijn schreef:
Deze foto's oogt ZIJ zeker ontspannen, ziet er alleen nog niet zo flitsend uit Knipoog maar vind dit wel prettiger dan de andere foto's het onder je wegrennen en de diep ingestelde op de vorige pagina. Maar kunnen we dan dit 'goedkeuren als foto's van een paard die goed door z'n rug loopt. Nee toch?

Dat ben ik wel met je eens.

Ik ben eigenlijk al lang blij dat ze haar hoofd tenminste omlaag doet, ze was een ontzettende sterrenkijker. Ben blij dat ze nu meer ontspant en niet meer zo haar rug wegdrukt.
Mijn foto's waren dan ook alleen om de gedragen staart te illustreren Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:36

ZIt net in je profiel te kijken en wil je even complimenteren met hoe je Zafira in rijdt, Heerlijk om te zien dat het zo ook kan!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:41

dank je Haha! het is net sinds 2 of 3 weken dat alle versnellingen het doen. Ben blij dat we rondjes kunnen tuffen in de door mij aangegeven gang. Meer vraag ik ook nog niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:52

Meer hoef ook nog niet, toch. Lekker hoor

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:57

Ligt het aan mij of zie ik hier bijna alleen maar foto's van paarden/pony's die gruwelijk op de voorhand gaan of totaal niet nageeflijk zijn en alleen hun hoofd/hals wat naar beneden doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:59

Nou volgens mij zijn er ook meer slechte voorbeelden dan goede voorbeelden geweest. Dus laat maar wat zien Suzanne Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:02

Suzanne F. schreef:
Ligt het aan mij of zie ik hier bijna alleen maar foto's van paarden/pony's die gruwelijk op de voorhand gaan of totaal niet nageeflijk zijn en alleen hun hoofd/hals wat naar beneden doen?

dan heb jij niet het hele topic goed gelezen, want er staan ook leuke en goede voorbeelden tussen Knipoog

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:24

Er staan zeer zeker goede voorbeelden tussen Ja

Ik heb ook even een vraagje. Ik heb gister mijn pony (fjord, totaal niet dressuurmatig gereden, pas sinds 4,5 jaar) gelongeerd aan de pessoa. Dat pikt ze goed op Ja Ik zag in sommige stukjes dat onderaan haar buik een spier aantrok. Dat is dan dus die buikspier? Dus dan loopt ze over de rug...? Heb er geen foto's van helaas.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:35

nog even over de staart, ik dacht altijd dat als de staart mooi recht word gedragen en met iedere pas mee pendelt (of hoe zeg je dat) dat een paard dan zijn rug goed gebruikt. Aangezien de staartwervels van het paard deel uitmaken van de wervelkolom, kan de staart dus uitsluitend pendelen wanneer het paard door de gehele rug swingt.

kan jammer genoeg geen foto vinden Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:45

Dat van dat op de voorhand lopen, vind ik wel een goede opmerking.
Dat is zeker niet overal het geval (Er zijn ook genoeg voorbeelden van paarden die wel mooi dragen)
Maar toch, vaak lijkt alles ok. Mooie hoofd-hals houding, goede gebogen lijn in de rug, ruim achterbeen etc... En toch lopen die paarden nog op de voorhand?

Hoe krijg je een paard dan toch meer op de achterhand.
(Hangt dat trouwens samen met dat hele dragen/stuwen idee waar Goofy het al over had?)
En heeft dit te maken met oprichting? of juist niet?

Want dat heb ik dus met mijn paard ook.
Nu is dat een overbouwde QH, waar ik zo nodig dressuur mee wil rijden. maar toch, die opwaartse lijn krijg ik er niet in. Paard wordt voor de rest (mijn inziens Knipoog ) niet zo heel verkeerd gereden. Is heel licht in de hand, goed nageefelijk, achterbeen actief genoeg etc...
kwestie van training?

ff edit: ter illustratie
Ik heb niet zoveel foto's. Maar deze kan ermee door, paard loopt wat te diep.(maar had nog wel genoeg contact) Neus zou er een stuk meer uit mogen. Maar voor de rest niet verkeerd toch? (paard dan toch, over ruiter zwijgen we) Maar die opwaartse lijn is compleet spoorloos, altijd trouwens zelfs als de hoofd/hals houding wel correct is Clown ) De horizon vertekent ook wel natuurlijk. Versterkt het beeld nog.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NZIZI3C6.jpg

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:42

Suzanne F. schreef:

Tja ook daar kan je van leren...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:44

@ Luckystory: Sommige kijken niet verder dan de neus lang is, graad van africhting en leeftijd speelt een grote rol bij het wel of niet goed dragen op het achterbeen. Daarbij speelt de bouw van het paard ook mee hoeveel hij kan dalen van achteren

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:53

Tja wanneer is iets verkeerd. Ik rij me paard ook vaak op de voorhand, omdat ik me dan het even belangrijker vind dat hij voorwaarts is ipv dat ik hem op de achterhand dwing waarbij impuls totaal verloren gaat omdat hij dat gewoon nog niet kan bolwerken.
Het is geen onprettig beeld Luckystory, er is iig weinig spanning. Tja het plaatje is niet 100% perfect. Gellukkig maar we zijn nooit uitgeleerd met paardrijden Haha!