Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:02

Fantasii schreef:
ik vindt het ook echt veel en veel te vroeg. de paardjes zijn nog helemaal niet volgroeid in hun botten, ze kunnen er later veel problemen van krijgen.
mijn advies, begin bij vier jaar met inrijden.. zeker niet eerder!
Ik ben het met jou eens. Ik ken paarden die pas met 5 jaar zijn ingereden en op hun 30e nog een heel leuk dressuurproefje kunnen lopen, ik ken ook een paard die wel met 2,5 , 3 jaar is ingereden, vervolgens doorgereden omdat ze het zo leuk oppakten, veel te zwaar aan het werk gezet, en nu op zijn 15e zijn de gwrichtsbanden in de knieën, en de pezen in de achterbenen totaal versleten. Het is zo zonde...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:06

ach ja,ik heb hier een paard staan,welke met 5,5 onder het zadel is gegaan,en met 12 jaar artrose in zijn knieen had..

soms moet je ook wel geluk hebben,wat betreft de gezondheid van een paard.

overigens is dat paard van mij NIET zwaar belast,hij is de eerste jaren van zijn leven recreatie paard geweest.

ik rij mijn paarden in met 3 jaar..mooie leeftijd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:13

Da's waar... de uitzondering bevestigt de regel. Ik houd het bij voorkeur op KWPN 4 jaar, laatrijpe rassen 5 of 6 jaar.

whippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:38

ik vind 2,5 ook te jong om al onder het zadel te hebben. 1x in de week longeren moet kunnen vind ik, alhoewel het voor jonge hengsten waarvan het de bedoeling is dat ze hengst blijven op jonge leeftijd al wel wat discipline door b.v 1x in de week longeren en regelmatig mee bezig te zijn belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:45

Voor discipline aanleren heb je longeren niet nodig hoor! Regelmatig wandelen werkt ook prima!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:57

Yamcha schreef:
Da's waar... de uitzondering bevestigt de regel. Ik houd het bij voorkeur op KWPN 4 jaar, laatrijpe rassen 5 of 6 jaar.

Rij jij je paarden voornamelijk recreatief of ook wedstrijdgericht? Heb je ze voor de hobby of professioneel? Hoe oud zijn de paarden als je ze aankoopt?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:02

Yamcha schreef:
Voor discipline aanleren heb je longeren niet nodig hoor! Regelmatig wandelen werkt ook prima!

Wandelen op de weg of wandelen in de bak?

Het eerste lijkt mij, als je een gemiddelde hengst neemt van 2,5 met het nodige testosteron in zijn bloed, niet echt heel wijs. Dan is het paard een gevaar voor jou, zichzelf en de omgeving.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:07

Voor discipline kun je ze ook los werken, hoor. Gewoon in een round pen. Je hoeft er echt nog niet op te gaan zitten als ze 2,5 zijn, dat is onzin. Ik moet altijd zo lachen om mensen die erop al van alles willen, maar op de grond is het een grote strijd. Ze kunnen er geen eens een stukje mee gaan lopen zonder veel toestanden. Tja, dan ben je lekker bezig...... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:21

Pletje123 schreef:
Yamcha schreef:

Rij jij je paarden voornamelijk recreatief of ook wedstrijdgericht? Heb je ze voor de hobby of professioneel? Hoe oud zijn de paarden als je ze aankoopt?
Ik rijd paarden voor anderen, voor de handel, koop ze dus zelf niet. Ik rijd een KWPN met 4 jaar in, leer ze de basis van de dressuur aan, en dan worden ze verkocht. Ik rijd dus zelf geen wedstrijden, het zijn geen eigen paarden. Ik doe het puur voor de hobby, gewoon omdat ik leuk vind om te doen. Ik heb het in het verleden voor mijn beroep gedaan, maar dat zou me mijn lichaam en mijn gezondheid gaan kosten, het is zwaar en hard werk, en het betaalt slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:25

Pletje123 schreef:
Yamcha schreef:

Het eerste lijkt mij, als je een gemiddelde hengst neemt van 2,5 met het nodige testosteron in zijn bloed, niet echt heel wijs. Dan is het paard een gevaar voor jou, zichzelf en de omgeving.
Wandelen in de bak met een hangst idd, met merries kun je het rustig op de weg doen, wel is daar dan al een proces van vertrouwen en een band opbouwen aan vooraf gegaan. Ik doe het wandelen op de weg ook bij voorkeur met een oudere, dominante, verkeersmakke merrie erbij. Ze leren er heel veel discipline van, worden spelenderwijs verkeersmak, en het scheelt een boel ellende.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:40

Nadya schreef:
Ik moet altijd zo lachen om mensen die erop al van alles willen, maar op de grond is het een grote strijd. Ze kunnen er geen eens een stukje mee gaan lopen zonder veel toestanden. Tja, dan ben je lekker bezig...... Clown

lachen kan ik er niet om meestal, want op 1 of andere manier willen ze altijd mijn hulp bij zoon beest Ach gut Haha! maar idd je kan beter vanaf de grond een hele hoop doen en een band opbouwen, heb je later veel meer plezier van!
ik zat de eerste keer op mijn paard en zei rustig stappen en mevrouw ging gewoon stappen Clown onwennig was het wel, maar niks geen gebok of wat dan ook terwijl ze echt ontzettend moeilijk kan zijn... maar met rust kan je een hele hoop bereiken Pling

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:17

Yamcha schreef:
Ik rijd paarden voor anderen, voor de handel, koop ze dus zelf niet. Ik rijd een KWPN met 4 jaar in, leer ze de basis van de dressuur aan, en dan worden ze verkocht. Ik rijd dus zelf geen wedstrijden, het zijn geen eigen paarden. Ik doe het puur voor de hobby, gewoon omdat ik leuk vind om te doen. Ik heb het in het verleden voor mijn beroep gedaan, maar dat zou me mijn lichaam en mijn gezondheid gaan kosten, het is zwaar en hard werk, en het betaalt slecht.

En hoe oud zijn die paarden dan als ze daar komen? Ik bedoel: het is voor een fokker die graag geld aan zijn producten wil verdienen, toch minder interessant om 4 of zelf 5 jaar te wachten tot het dier wat gaat presteren dan wanneer ze op hun derde worden ingereden en op hun 4e geheel wedstrijdklaar zijn en wat ervaring hebben?

Wat betreft geld verdienen in de paardensport: als je er niet in uitblinkt, dan kan je er inderdaad maar weinig mee verdienen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:14

Ik heb gereden voor eigenaars, die hun paardjes graag "braaf" wilden hebben, een tijdje voor een fokker, dit ging dus om fokmerries, die verkocht zouden worden, daar zat niet al te veel haast achter. Ben er uiteindelijk wel weggegaan, omdat mijn principes wat betreft de veulens opvoeden, niet strookte met die van hen (mijn aanpak vonden ze te vriendelijk; ze zagen liever dat ik direct een klap uitdeelde, dan eerst "nee" zei bij het kluiven aan een beugelriem...) Het rijden ging om 4, 5, 6 jarige merries, die ingereden moesten worden en verkocht, dan voldeden ze niet als fokmerries en werden verkocht aan particulieren.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:42

Citaat:
Fantasii schreef:

ik vindt het ook echt veel en veel te vroeg. de paardjes zijn nog helemaal niet volgroeid in hun botten, ze kunnen er later veel problemen van krijgen.
mijn advies, begin bij vier jaar met inrijden.. zeker niet eerder!

Ik ben het met jou eens. Ik ken paarden die pas met 5 jaar zijn ingereden en op hun 30e nog een heel leuk dressuurproefje kunnen lopen, ik ken ook een paard die wel met 2,5 , 3 jaar is ingereden, vervolgens doorgereden omdat ze het zo leuk oppakten, veel te zwaar aan het werk gezet, en nu op zijn 15e zijn de gwrichtsbanden in de knieën, en de pezen in de achterbenen totaal versleten. Het is zo zonde...

Dit gebeurt meestal niet wanneer je op derde levensjaar gewoon rustig begint met aanrijden Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:23

Mijn officieel nu 3 jarige, die 23 maart jarig is, is nu ook 'gereden'. We hadden haar al een paar keer gelongeerd met zaden en ze deed dit zonder blikken of blozen. Vandaag kon mijn zusje zich niet inhouden en heeft ze er 2 rondjes in de tuin opgezeten.

Dus tja, mijne is voor haar 3e verjaardag zadelmak, maar ze zal zeker het eerste halfjaar geen rijbak van dichtbij zien. De spaarzame keren dat we tot september met haar gaan rijden zal in het bos zijn, lekker rechtuit, samen met haar moeder Katinka die bomproof is. Ik blijf erbij dat het zo rustig opbouwen een goede manier is van zadelmak maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:39

Bandos schreef:
Dus het is toch waar dat dravers al met een jaar getraind worden??Vandaar dat de dravers die ik ken en niet meer op de baan lopen,zoveel klachten hebben.Mensen kunnen ze na hun baan verleden vaak heel goedkoop kopen,nu snap ik er veel meer van.Ze tobben bijna allemaal met hun pezen of hebben bot problemen.Arme dieren,je laat toch geen kinderen werken??Hier heb ik echt geen goed woord voor over!! Boos! .

Goh, ik al 20 pagina's geleden uitleggen dat het zo niet werkt. En dan na een zeer handige opmerking van Rosecroft kon je er natuurlijk op wachten dat zo'n opmerking naar voren kwam....

Er zit zowiezo een verschil tussen trainen en beleren. Het feit dat dravers goedkoop verkocht worden heeft meer te maken met het feit dat er geen afzetmarkt is omdat weinig mensen een draver willen. En ik denk dat er niet meer dravers tobben met bot of peesproblemen dan elk ander ras dat in de TOPsport ingezet wordt.

Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met de manier waarop het 2-jarige beleid over de gehele wereld voor dravers wordt ingezet. Maar ook dat had ik al n paar keer gezegd.

Ik denk trouwens dat het toch ook een marktwerking is, als fokker van een KWPN'er zijnde bijvoorbeeld.

Ik denk dat een paard wat een L proef loopt als 5 jarige over het algemeen meer zal opbrengen dan een paard wa net beleerd is. Dus of het dan alleen de schuld is van degene die vroeg veel vraagt van een paard....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:41

De markt speelt ook mee inderdaad. Niet iedereen heeft een paard, puur om het feit dat 'ie ze lief vindt. Het gaat vaak om geld, veel geld.

Een paard kost geld, ook als ie niets doet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:44

Pletje123 schreef:
De markt speelt ook mee inderdaad. Niet iedereen heeft een paard, puur om het feit dat 'ie ze lief vindt. Het gaat vaak om geld, veel geld.

Een paard kost geld, ook als ie niets doet.

Ja, of nog niet eens om het geld, maar om wat men wil met een paard.
Als je kijkt bij de gemiddelde advertenties hier of op MP zie je maar veel minder staan: gezocht lief paard die niet te vroeg is ingereden omdat ik hem lang wil houden Knipoog .

Maar des te vaker: paard in lagere prijsklasse met potentie tot Z ( bij wijze van spreke Knipoog ) .

Mensen zijn tegenwoordig zo veeleisend van hun paard ( inclusief mijzelf hoor, laat ik de eerste zijn om dat te zeggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:48

ik vind het niet te vroeg als het paard er klaar voor is maar dan alleen zadel mak maken en zo 2 keer in de week 15 min en als hij een beetje zadel mak is weer lekker een ruim jaar op de wei voor dat je hem weer oppakt

Earmpykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:48

[/quote]

[/quote] Wandelen in de bak met een hangst idd, met merries kun je het rustig op de weg doen, wel is daar dan al een proces van vertrouwen en een band opbouwen aan vooraf gegaan. Ik doe het wandelen op de weg ook bij voorkeur met een oudere, dominante, verkeersmakke merrie erbij. Ze leren er heel veel discipline van, worden spelenderwijs verkeersmak, en het scheelt een boel ellende.
[/quote]

Doe ik ook met mijn Jutlander trekpaard, eind april wordt ze 3.
Gewoon niet handig om er naast te lopen, maar met m'n bomproof Haflingertje er naast (het is net Jut&Jul) durft ze de hele wereld aan! Ze leert de meest 'gekke' dingen normaal vinden, en op die manier kan ze in het bos ook nog een beetje conditie opbouwen. Een uurtje is genoeg. En verder 'men' ik ermee over het industrie terrein, gewoon lange leidsels en wandelen maar. Nog geen sleep en zeker geen kar, alleen stappen en een drafje (jogje, want ik moet het ook bij kunnen houden)

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:00

mijn 2.7 maanden oude haflinger merrie loopt nu aan de longeer lijn met zadeltje en singel laatst voor het eerst met 2 lijnen gelongeert heel iets naar beneden laten komen en ze heeft er geen last van want ze is al heel volwassen in haar karakter in mei word ze 3 en dan ga ik beginnen met er op stappen goed doorrijden en dan voor de kar zodat ze met 4.5-5 jaar de sport in kan.

ik vind het niet erg dat paarden op jongere leeftijd `gelongeert` worden maar echt zwaar werken nee. onze ene haflinger ging pas met 6 de sport in heeft een groot veulen gehad en die had ook een tijd nodig om te revalideren en 1 onze ruin is heel jong voor zijn leeftijd begint nu pas met 9 jaar volwassen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:11

Het gaat er niet om of een paard volwassen in zijn karakter is, het gaat erom of die groeischijven gesloten zijn. Geloof me, dat is bij een 3-jarige Haflinger bij lange na niet het geval. Wacht nog 2 jaar, lijkt me verstandiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:53

Maar bij western rijden ze hun paarden toch altijd heel vroeg in ??

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:08

2,5 is volgens mij absoluut te jong, geestelijk en lichamelijk, voor het zadelmak maken, maar ook voor onder het zadel. Als ik kijk, ik heb een shet, sterk, goed ontwikkeld, van 2,5, en ik laat haar eigenlijk nooit rondjes lopen, alleen om de gangen commando's op stem te oefenen. Ik merk dat rondjes lopen voor haar, lichamelijk niet lekker is, en geestelijk al helemaal niet. Het is een jong paard, dat nu eenmaal zijn aandacht niet zo lang bij hetzelfde kan houden als een ouder paard. Als je zadelmak maken echter nog verder wilt analyseren in 'het voorbereidende werk voor' dan begin ik daar nu wel zo langzaamaan mee. Ik bedoel daarmee dat ik nu begin met de meest simpele basis dingen, zoals dat ze gewend is aan dingen om haar hoofd, en op haar rug (ook voor als ze met een deken op zou moeten komen lopen) te hebben, en ik probeer er af en toe heel snel boven te gaan staan. Ik pas namelijk nét boven haar, dan raak ik haar rug niet aan, maar leg mijn benen wel aan. Verder sta ik ook heel stevig met beide voeten op de grond. Dat soort werk vind ik juist weer nuttig, maar dat hoort gedeeltelijk ook gewoon bij de opvoeding.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:08

Yamcha schreef:
Het gaat er niet om of een paard volwassen in zijn karakter is, het gaat erom of die groeischijven gesloten zijn. Geloof me, dat is bij een 3-jarige Haflinger bij lange na niet het geval. Wacht nog 2 jaar, lijkt me verstandiger.

oke dan begin ik dus al 4 jarige ze kent niks ben je een jaar bezig om haar naar jou te laten luisteren begin je inrijden als ze 5 is je hebt voor de mensport bijna 2 jaar nodig om haar te trainen want ik moet waarschijnlijk meteen een klasse hoger beginnen dus ze moet alles goed kennen en dan is ze al 7 en dan moet ze meteen volop meelopen omdat de andere paarden dan te oud zijn ze gaat nu rustig aan beginnen ze vind het leuk om 2 x per week 10 minuutjes aan de longeer lijn te staan als ze 3 is ga ik erop en dan als ze 3.5 is kar er achter dan is ze 5 kan ze rustig aan mee naar wedstrijden toe af en toe oefenwedstrijdje en dan met 6 volop de wedstrijden in