Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RainyDays

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:09

Het laatste wat ik wil is mezelf en andere zwaardere meiden ( en mannen natuurlijk..) afzeiken.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en dan kan ik zeggen dat mijn lijf mijn rijvaardigheden in de weg zit. Dat is begonnen toen ik rond de 95 kilo woog. Ik kan onverwachte bewegingen niet zo goed meer opvangen ( opeens omdraaien, wegspringen), moeilijker lichtrijden, moeilijk verlichte zit zonder gigantisch op de beugels te gaan hangen.

De meiden die ik in dit topic zie, zijn in mijn ogen niet dik, maar gewoon lekker stevig en gezond. Die zijn nog bij machte fysiek te beantwoorden aan de bewegingen van het paard. Nou.... ik dus niet, want ik ben niet alleen zwaar maar ook 1.84 en het lijkt wel alsof ik mijn paard daarmee totaal uit onbalans breng. Ik rij echt niet slecht. In ieder geval al heel lang, met veel les, maar nu heb ik echt mijn gewicht tegen.

We kijken nu naar het paard, wat logisch is, maar ik vind het best moeilijk om te geloven dat iemand die rond hetzelfde gewicht als ik zit, zegt dat ze zwaar kunnen trainen en lang kunnen lichtrijden zonder dat dit vervelend is.

Hoe leg ik nou uit wat ik bedoel....

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:18

oké,ga me nu neit gelijk afkraken van dom dik k*t kind want dat hoor ik vaak genoeg.
mijn vz-pony is 1.45 ja mensen U leest het goed 1.45M.
ik ben zelf 1.76 en ben wel meer dan 90 kilo.
daarbij komt nog het vet(wat eigenlijk niet veel meer is sinds ik op dieet ben)en nu ook neit gaan zeuren dat het selcht is voor een meisje van 14.maar ook nog de sterke botten die ik heb.
je kunt mensen niet beoordelen of ze dik zijn of niet.
als iemand 1.45 is en hij/zij weegt 90 kilo.
en nog iemand van 1.84 die ook 90 weegt.
vertel mij maar hoe je dat kunt vergelijken,ieder mens is anders ieder mens heeft andere botten in zijn lichaam.bij mij op school zitten er een paar meiden die zijn zo dun als zij gaan paardrijden kunnen ze al hun botten nog een keer breken.een beetje overdreven misschien maar toch.
als jullie een foto van mij willen zien kijk dan A.U.b in mijn profiel.en geef je oordeel in het Topic.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:26

Mememe, er staan geen foto's in je profiel. Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:37

Nathalie1983 schreef:
Het laatste wat ik wil is mezelf en andere zwaardere meiden ( en mannen natuurlijk..) afzeiken.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en dan kan ik zeggen dat mijn lijf mijn rijvaardigheden in de weg zit. Dat is begonnen toen ik rond de 95 kilo woog. Ik kan onverwachte bewegingen niet zo goed meer opvangen ( opeens omdraaien, wegspringen), moeilijker lichtrijden, moeilijk verlichte zit zonder gigantisch op de beugels te gaan hangen.

De meiden die ik in dit topic zie, zijn in mijn ogen niet dik, maar gewoon lekker stevig en gezond. Die zijn nog bij machte fysiek te beantwoorden aan de bewegingen van het paard. Nou.... ik dus niet, want ik ben niet alleen zwaar maar ook 1.84 en het lijkt wel alsof ik mijn paard daarmee totaal uit onbalans breng. Ik rij echt niet slecht. In ieder geval al heel lang, met veel les, maar nu heb ik echt mijn gewicht tegen.

We kijken nu naar het paard, wat logisch is, maar ik vind het best moeilijk om te geloven dat iemand die rond hetzelfde gewicht als ik zit, zegt dat ze zwaar kunnen trainen en lang kunnen lichtrijden zonder dat dit vervelend is.

Hoe leg ik nou uit wat ik bedoel....

Ik snap wel wat je bedoelt Ja

Ik rij als ik voor mezelf rij een uur gewoon intensief, actief. Naderhand ben ik wel moe, maar niet kapot. Ik zit mezelf niet in de weg en ik heb ook nog geen negatief commentraar gehad van de dame onder mij. Ik rij wel liever licht dan dat ik doorzit, dat hobbelt wat veel en daar wil ik haar niet te veel mee lastig vallen.
Ik ben wel op dieet! Dus er wordt aan gewerkt, maar het gaat langzaam omdat ik niet voor snel even wat afvallen ben. Ik ben nou weer onder de 90kg, ik ga de goede kant op (mijn doel is in eerste instantie zo'n beetje 75kg) Maar dan nog, als ik dat heb bereikt dan mag ik nog steeds, volgens de tabellen, niet op Garinka rijden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:55

Oe, wat een heftige reaties op het schema zeg!!!

Allereerst Nathalie OK dan!

Iedereen betrekt het alleen maar op zijn eigen situatie en dan krijg je van die emotionele reacties van 'dus ik moet mijn pony maar weg doen omdat dat schema dat zegt'. Het schema is een richtlijn, het komt natuurlijk niet helemaal exact op de centimeter/kilo aan. En wat iedereen doet moet hij zelf weten. Maar ik vind het nogal egoistisch om te zeggen: 'Ik weet dat ik te zwaar ben voor mijn paard maar ik heb er zoveel plezier in'. Ikke, ikke, ikke. Als we een discussie voeren over paardrijden versus overgewicht dat staat voor mij 1 ding centraal: het welzijn van het paard en niet iemands individuele situatie. Of het feit dat iemand met overgewicht gekwetst wordt als zij volgens een in mijn ogen heel realistisch schema te zwaar is voor zijn paard. Het gaat in deze discussie niet om individuen en op de man spelen. Het gaat hierom wat acceptabel is voor een paard.

griziyr schreef:
Wat nou voor manegepaarden te hanteren die enige uren per dag mensen moeten torsen die omdat ze de rijkunst nog niet voldoende beheersen inderdaad niet meezitten? Dan toch maar weer wel die tabel??
rijkunst nog niet voldoende beheersen inderdaad niet meezitten? Dan toch maar weer wel die tabel??

Precies ja, veel mensen zijn zo in hun slachtofferrol, voelen zich zo aangevallen maar denken niet verder dan hun neus lang is.

In mijn ogen is (zwaar)overgewicht in bijna alle gevallen wel een keuze (behalve mensen die door medicijnen/ziekte heel erg overgewicht hebben, maar dat is echt maar een enkeling). Eten is een verslaving voor velen, net als roken, alcohol en drugs. Een verslaving, een verkeerd patroon, een verkeerde gewoonte. Van een eetverslaving krijg je overgewicht en van roken longkanker. Helaas is het niet maatschappelijk geaccepteerd op iemand aan te spreken op zijn eetverslaving. Terwijl iemand aanspreken op zijn rookverslaving heel normaal is. Het is heel normaal als er bij iemand thuis niet gerookt mag worden. Maar als er op een manege een schema zou hangen met het soort paard en het maximale ruitergewicht, dan staat iedereen op zijn achterste benen????

De een heeft meer aanleg om dik te worden dan een ander, en wat je als kind thuis voorgeschoteld krijgt heb je ook niet altijd in de hand. Maar tegen de tijd dat je volwassen wordt kan je wel zelf beslissen of je er iets aan gaat doen of niet, namelijk je eet/leefpatroon aanpassen (minder en gezonder eten en meer bewegen)

En eerlijk gezegd vind ik dat diegene die niet bereid zijn hun eet/leefpatroon aan te passen en daar de discipline voor op te brengen, zichzelf maar eens achter de oren moeten krabben. Als je het dan niet voor jezelf doet, doe het dan tenminste voor je paard!!!!

IKbenEllen schreef:
Een paar jaar geleden ben ik op ruitersportvakantie geweest, daar hanteerden ze het volgende: een paard mag max. 20% van zijn eigen gewicht dragen.

20% staat voor een koudbloed, ja. Omdat deze zwaarder en gedrongener gebouwd zijn in verhouding tot een warmbloed. Een hoogbenige warmbloed is in verhouding veel minder sterk dan een kortbenige koudbloed. Daarom hanteren ze voor warmbloeden zo'n 12-15%.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:00

Schema's zijn ook lastig, heb je een rank paardje van 1.60m of een brede stevige van 1.60m. Dat ranke paardje zal minder kunnen hebben dan de stevige. Iedere situatie is geheel individueel en af hankelijk van vele factoren, daar is geen tabel op toe te passen. Toch bestaan er tabellen.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:06

Heb niet het hele topic gelezen. Dit is mijn mening:
Het licht er niet zozeer aan of iemand overgewicht heeft, maar gewoon het gewicht is wat telt (vind ik dan). Het paard moet het aan kunnen en dan maakt het niet uit of er iemand van 15 opzit met overgewicht of een even zware man zonder. Zolang het paard er fysiek op gebouwd is moet het kunnen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:46

Jasmijn78 ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Nathalie ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zo open voor hun "probleem" uit komen en het aan pakken op de manier zoals jij dat doet! super!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:50

Als iedereen bewust met zichzelf en het paard zou omgaan als Nathalie1983 verteld. Dan zou dit topic er denk ik niet zijn.....

Ik heb een normale maat, maar ga ook niet op een shet zitten, omdat het mijn keuze niet is dat ik "lang" ben en dus ook te zwaar....
Ik kan er wel mee mennen Pling

Bij vele vind ik het erop neerkomen dat zij recht hebben om ook paard te rijden. En tuurlijk dat mag ook, maar wel op een paard die het aan kan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:22

Qimm schreef:
Schema's zijn ook lastig, heb je een rank paardje van 1.60m of een brede stevige van 1.60m. Dat ranke paardje zal minder kunnen hebben dan de stevige. Iedere situatie is geheel individueel en af hankelijk van vele factoren, daar is geen tabel op toe te passen.

Zoals ik al zei is het schema een indicatie, een richtlijn. In grote lijnen zou je aan kunnen houden:

Kleine koudbloeden/rassen (haflingers, shetlanders, ijslanders, fjorden, tinkers) circa 20% van het lichamsgewicht van het paard als maximaal ruitergewicht.

Voor warmbloed paarden en pony's (arabieren, barokke paarden, kwpnners, volbloeden) circa 12-13% van het lichaamsgewicht als maximaal ruitergewicht.

En voor grote koudbloeden (Shires, Belgen etc) circa 15-16% van het lichaamsgewicht van een paard als maximaal ruitergewicht.

superwoman schreef:
Bij vele vind ik het erop neerkomen dat zij recht hebben om ook paard te rijden. En tuurlijk dat mag ook, maar wel op een paard die het aan kan.
.

Zolang het welzijn van het paard niet in gevaar komt dus. En daarvoor zal je de relatie tussen het gewicht/bouw van het paard en het gewicht van de ruiter aan de orde moeten stellen. Hoe graag een ruiter het wil, of hoe banketstaaf het voor een ruiter ook is als hij te zwaar is om op een paard te kunnen rijden; dat mag nooit meespelen. En hier op bokt zijn we allemaal paardenliefhebbers en willen we in eerste instantie het beste voor het paard en dan voor onszelf toch?

En in de relatie gewicht versus paardenwelzijn gaat het dus niet alleen maar om ruiters met overgewicht. Ook een slanke meid die erg lang wordt, zal te zwaar worden voor een rank gebouwde B-pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:10

@ Amanda: ik bedoelde idd jouw foto's.

@ jasmijn78: ik heb geen problemen met tabellen, ik hanteer ze zelf ook, al is het alleen maar om geen onnodige risico's te nemen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die zijn er altijd. Echter, ik ben geen dierenarts, ik vind het dus niet aan mij om dat te gaan beoordelen.
Ik ga er van uit dat die tabellen gemaakt zijn door vakmensen, die weten waar ze over praten, en wie ben ik dan als leek, om daar tegen in te gaan? Ik ben maar 1, 60 en weeg 50 kilo, dus voor mij is het makkelijk praten, ik kan bijna overal op. Toch stap ik liever niet op pony's, gewoon om risico's te vermijden.
Ik heb heel veel respect voor mensen zoals Nathalie1983, die heel bewust omgaan met hun eigen lichaamsgewicht, en die het welzijn van het paard ten allen tijde voorop stellen, ik vind dat een fantastische instelling. Het vraagt een zekere zelfopoffering, ik vind dat echt bewonderenswaardig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:04

Yamcha schreef:
Ik heb heel veel respect voor mensen zoals Nathalie1983, die heel bewust omgaan met hun eigen lichaamsgewicht, en die het welzijn van het paard ten allen tijde voorop stellen, ik vind dat een fantastische instelling. Het vraagt een zekere zelfopoffering, ik vind dat echt bewonderenswaardig.

Dat zeker weten!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:35

Yamcha schreef:
@ Amanda: ik bedoelde idd jouw foto's.

@ jasmijn78: ik heb geen problemen met tabellen, ik hanteer ze zelf ook, al is het alleen maar om geen onnodige risico's te nemen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die zijn er altijd. Echter, ik ben geen dierenarts, ik vind het dus niet aan mij om dat te gaan beoordelen.
Ik ga er van uit dat die tabellen gemaakt zijn door vakmensen, die weten waar ze over praten, en wie ben ik dan als leek, om daar tegen in te gaan? Ik ben maar 1, 60 en weeg 50 kilo, dus voor mij is het makkelijk praten, ik kan bijna overal op. Toch stap ik liever niet op pony's, gewoon om risico's te vermijden.

Yamcha, ik vind dat je terecht reageert, alleen mensen als Nathalie zijn gelukkig geen uitzondering.

Ik denk dat we nu toch wel bij de kern komen.

Ik geloof dat de meeste mensen met een paard veel van hun dier houden. Ook de mensen met overgewicht. Zij zijn zich oha heel erg bewust van hun gewicht en zullen dus echt niet hun kop in het zand steken voor problemen. Toen mijn paard rugproblemen bleek te hebben, heb ik de dierfysio gevraagd of mijn gewicht een oorzaak zou kunnen zijn. Hij vond van niet.
Ik vond het heel moeilijk om die vraag te stellen, want als het antwoord 'ja' was geweest, had ik dus niet meer kunnen rijden.
Mijn paard haar rug is weer helemaal in orde en ik rijd weer volop. ik ken mijn paard als geen ander en zal de eerste zijn om het te merken als ze zich niet lekker voelt.

Natuurlijk zal er ergens een punt zijn dat een combinatie niet meer kan, omdat het te zwaar wordt voor het paard. Waar dat punt precies ligt, is voor elke combinatie anders. Maar echt, dat weet de ruiter in kwestie zelf heel goed.

Eigenlijk is dit mijn antwoord op de vraag van ts hoe ruiters met overgewicht daar zelf[i] mee omgaan. Op zich een reele vraag.

Juist met die achtergrond vind ik het kortzichtig en kwetsend dat andere (slanke) ruiters puur op grond van een paar cijfers of foto's menen te moeten oordelen dat een combinatie niet 'kan', zonder enig idee te hebben hoe zo'n paard eigenlijk echt functioneert met zijn ruiter.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-09-06 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:39

als ik het tabel moet geloven, dan moet ik er nog een paard bij kopen, dan klopt het ongeveer kwa gewicht. Doe ik mn ene been aan de ene kant van het ene paard, en mn andere aan de andere kant.

Het is dus duidelijk dat ik me niet zo van de tabelltjes ben...

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:53

Ik ben zwaarder dan de meeste meiden hier. Behoorlijk wat zwaarder zelfs....

Ik kan niet voor anderen spreken en ik zal de anderen nooit veroordelen omdat ik weet hoe fijn paardrijden is.

Dat ik me zo voel, heeft met mij te maken. Ik rij gewoon niet lekker zo, ik zit niet lekker, dat soort dingen.

Volgens de tabel kan ik ook op een trekpaard niet rijden. Eigenlijk wil ik dat stiekem ontkennen, maar ik weet wel dat de kracht van een trekpaard niet uit zijn rug komt maar uit de voor- en achterhand. De kracht zit immers in het ''trekken''. Ik heb nu geen paard meer. Ik weet ook niet of ik nog wel ga rijden voordat ik afgevallen ben, want ik voel me er gewoon niet lekker mee. Net zoals ik niet ga rennen, want dan voel ik me ook niet lekker haha!

Nu ben ik niet eens zo lang, 1.84. Niet echt noemenswaardig. Ik weeg flink wat zwaarder dan 100 kilo. Ik merk aan mezelf dat ik al onstabieler (is geen NL volgens mij...) loop. Ik merk het wel aan mijn evenwicht, wat ook weer te maken heeft met overbelasting van mijn gewrichten. Ik kan me voorstellen dat mijn paard dat ook merkt tijdens het rijden.

Let wel, ik spreek niet over 10-20 kilo overgewicht maar wel 30 of meer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:18

Even heel wat anders: is mennen een optie voor degenen die toch graag met paarden willen omgaan? Of dwaal ik af?

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:20

opala schreef:
Even heel wat anders: is mennen een optie voor degenen die toch graag met paarden willen omgaan? Of dwaal ik af?

Ik zou haast zeggen van wel, maaruhm..... moet je voor goed mennen ook niet netjes stil zitten enzo? Ik heb geen verstand van mennen.En je wagentje moet wel vierwielig zijn denk ik.... anders is er meer druk op 1 kant...????

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:29

Eerlijkheidshalve heb ik ook geen verstand van mennen Clown , maar heb wel op een kar gezeten met nog 10 andere volwassen personen welke getrokken werd door 2 friezen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:43

jasmijn78 schreef:
20% staat voor een koudbloed, ja. Omdat deze zwaarder en gedrongener gebouwd zijn in verhouding tot een warmbloed. Een hoogbenige warmbloed is in verhouding veel minder sterk dan een kortbenige koudbloed. Daarom hanteren ze voor warmbloeden zo'n 12-15%.

Voor mijn half-Arabische gevalletje van 450 kg zou dat een belasting tussen de 54 en 67.5 kg betekenen.

Dat ga ik aan de FEI melden, misschien passen ze dan de minimum gewichtseisen op CEI's wel aan. Haha!

Ik snap nog steeds niet waarom die tabelletjes en procenten zo heilig zijn.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:05

ik snap die tabel dus ook niet
een kwpner van 1.60 kan grof of fijn gebouwd zijn
en een haflinger van 1.50 kan 400kg of 500kg wegen of meer
mijn fjord is ook niet standaard 1.53mtr en 630kg Clown
en mooi dat hij geen moeite heeft met mijn 100kg
hij is nu 12jr en ik heb hem zelf ingereden en het is het sterkste paard dat ik ooit heb gezien of gereden.
maar volgens de tabel moet ik dus gaan dammen(hij heeft een hekel aan de kar Haha! )
mijn paard en ik hebben elke dag weer plezier in wat we samen doen.
of het nu een buitenrit is of dressuur of een sprongetje.
moet ik dat dan opgeven omdat ik volgens de geldende norm te zwaar zou zijn????

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:05

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:12

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:16

opala schreef:

Is een hele goede optie ik men ook met mijn rijpaard en wissel dat dus eigenlijk af met rijden. Niet omdat ik vind dat hij anders teveel belast wordt met rijden maar meer voor de afwisseling. Maar voor de mensen onder ons die ZELF denken dat ze te zwaar zijn om te mogen rijden is mennen ideaal. En echt heel leuk om te doen, maar zeker niet gemakkelijk. Je bent lekker intensief met je paard bezig. Maar nu niet allemaal direct je paardje voor de wagen zetten, dat kost nog wel wat kennis en voorbereiding. Hier een foto om te laten zien wat een KWPN voor de kar kan en echt, hij wint bijna alles Haha!
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:35

Jeskoo: Leuke foto. Ik vind het echt wel "iets speciaals" hebben, zo'n paard-met-wagen-combi.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:34

Jeetje het topic van Pubelia is wel erg ge-escaleerd zeg. Hoop nog een laatste post geplaatst daar (had ik eigenlijk niet moeten doen maar goed) en hoop dat de mensen hier verder kunnen discussiëren.

Zoals mijn nichtje (Aikepeer) in dat topic al aangeeft, we willen natuurlijk allemaal het beste voor ons paard (tenminste daar ga ik wel vanuit) en ik wil duidelijk maken dat inwendige slijtage niet direct merkbaar is tijdens het rijden, maar soms pas na jaren zichtbaar kan zijn. Soms in de vorm staken, maar ook slijtage aan de gewrichten, zwakkere rug, vast zittende spieren.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor ruiters met overgewicht, maar ook voor paarden die op een verkeerde manier worden gereden, slecht passend harnachement, paarden die dag en nacht in een stal staan; daarbij komen de problemen meestal alleen sneller aan het licht.