Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nathalie1983 schreef:Het laatste wat ik wil is mezelf en andere zwaardere meiden ( en mannen natuurlijk..) afzeiken.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en dan kan ik zeggen dat mijn lijf mijn rijvaardigheden in de weg zit. Dat is begonnen toen ik rond de 95 kilo woog. Ik kan onverwachte bewegingen niet zo goed meer opvangen ( opeens omdraaien, wegspringen), moeilijker lichtrijden, moeilijk verlichte zit zonder gigantisch op de beugels te gaan hangen.
De meiden die ik in dit topic zie, zijn in mijn ogen niet dik, maar gewoon lekker stevig en gezond. Die zijn nog bij machte fysiek te beantwoorden aan de bewegingen van het paard. Nou.... ik dus niet, want ik ben niet alleen zwaar maar ook 1.84 en het lijkt wel alsof ik mijn paard daarmee totaal uit onbalans breng. Ik rij echt niet slecht. In ieder geval al heel lang, met veel les, maar nu heb ik echt mijn gewicht tegen.
We kijken nu naar het paard, wat logisch is, maar ik vind het best moeilijk om te geloven dat iemand die rond hetzelfde gewicht als ik zit, zegt dat ze zwaar kunnen trainen en lang kunnen lichtrijden zonder dat dit vervelend is.
Hoe leg ik nou uit wat ik bedoel....
griziyr schreef:Wat nou voor manegepaarden te hanteren die enige uren per dag mensen moeten torsen die omdat ze de rijkunst nog niet voldoende beheersen inderdaad niet meezitten? Dan toch maar weer wel die tabel??
rijkunst nog niet voldoende beheersen inderdaad niet meezitten? Dan toch maar weer wel die tabel??
IKbenEllen schreef:Een paar jaar geleden ben ik op ruitersportvakantie geweest, daar hanteerden ze het volgende: een paard mag max. 20% van zijn eigen gewicht dragen.
Qimm schreef:Schema's zijn ook lastig, heb je een rank paardje van 1.60m of een brede stevige van 1.60m. Dat ranke paardje zal minder kunnen hebben dan de stevige. Iedere situatie is geheel individueel en af hankelijk van vele factoren, daar is geen tabel op toe te passen.
superwoman schreef:Bij vele vind ik het erop neerkomen dat zij recht hebben om ook paard te rijden. En tuurlijk dat mag ook, maar wel op een paard die het aan kan.
.
Yamcha schreef:Ik heb heel veel respect voor mensen zoals Nathalie1983, die heel bewust omgaan met hun eigen lichaamsgewicht, en die het welzijn van het paard ten allen tijde voorop stellen, ik vind dat een fantastische instelling. Het vraagt een zekere zelfopoffering, ik vind dat echt bewonderenswaardig.
Yamcha schreef:@ Amanda: ik bedoelde idd jouw foto's.
@ jasmijn78: ik heb geen problemen met tabellen, ik hanteer ze zelf ook, al is het alleen maar om geen onnodige risico's te nemen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die zijn er altijd. Echter, ik ben geen dierenarts, ik vind het dus niet aan mij om dat te gaan beoordelen.
Ik ga er van uit dat die tabellen gemaakt zijn door vakmensen, die weten waar ze over praten, en wie ben ik dan als leek, om daar tegen in te gaan? Ik ben maar 1, 60 en weeg 50 kilo, dus voor mij is het makkelijk praten, ik kan bijna overal op. Toch stap ik liever niet op pony's, gewoon om risico's te vermijden.
Ik heb heel veel respect voor mensen zoals Nathalie1983, die heel bewust omgaan met hun eigen lichaamsgewicht, en die het welzijn van het paard ten allen tijde voorop stellen, ik vind dat een fantastische instelling. Het vraagt een zekere zelfopoffering, ik vind dat echt bewonderenswaardig.
opala schreef:Even heel wat anders: is mennen een optie voor degenen die toch graag met paarden willen omgaan? Of dwaal ik af?
jasmijn78 schreef:20% staat voor een koudbloed, ja. Omdat deze zwaarder en gedrongener gebouwd zijn in verhouding tot een warmbloed. Een hoogbenige warmbloed is in verhouding veel minder sterk dan een kortbenige koudbloed. Daarom hanteren ze voor warmbloeden zo'n 12-15%.
opala schreef:Even heel wat anders: is mennen een optie voor degenen die toch graag met paarden willen omgaan? Of dwaal ik af?