DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:55

Ik heb vandaag een nette pb van hns gekregen en nee ik ken haar niet. Nooit van gehoord, maar ja ze schijnt ook van een heel ander bouwjaar te zijn.

Dus mijn laatste bijdrage aan dit topic is een feit. Er wordt wederom een plaatje gebruikt om aan te tonen dat ik aan dierenbeulerij doe. Weet je jjs ga dat maar eens verkondigen in het western-topic, ben ik eens benieuwd hoe blij ze daar zijn en hoe eerlijk ze jouw opvatting vinden dat je een noodstop met een grote stang en een spin op een been van een plaatje gezien absoluut dierenbeulerij vind.

Dat Eric van Breda die uitkomst geeft over de stress gemeten bij velerlei paarden verbaast mij niets. Ik heb het jaren gebruikt juist omdat het zo ontspannend was en ik niet iedere minuut van het rijden mijn paard aan het pesten was door een teugeldruk die er niet hoefde te zijn en een beendruk die er niet hoefde te zijn. Heb mijn ervaringen hier uitgesproken en ze worden door sommigen overgeslagen alsof ik het allemaal uit mijn duim zuig of alsof ervaring in de praktijk niets te doen hebben met een plaatje wat je lelijk vind.

Prima, als dat de stelling is en tendens van de mensen die hierover willen discussieren, prima. Maar ik ben te goed van vertrouwen en te open-minded om me zo te laten afslachten, want dat vind ik het. Inhoudelijk heb ik overal antwoord op gegeven en ook foto's geplaatst. Wilde zojuist nog even een foto plaatsen van Salinero die gaat zitten in de piaffe, en van Nicole die helemaal NIETS anders trainde dan Anky maar laat maar. Jullie willen niet discussieren maar alleen jullie standpunt duidelijk maken dat de ander een dierenbeul is.

Dan de opmerking dat Anky's trainen rennen door de bak is. Oh oh dan heb je niet goed gekeken, niemand van jullie die vorig jaar Nijmegen Painted Black getraint heeft zien worden en daarna Salinero? Het is juist de bedoeling ze heel langzaam (tokkelen noemen we dat) te laten lopen. Jullie laten je verleiden tot uitspraken die je alleen kan doen als je niet weet wat ldr is. Het staat namelijk voor: rust, wachtoefeningen, geen druk, weinig hand, langzaam, lossigheid... en daarna als daaruit blijkt dat je paard los en fit voelt en je inderdaad nergens een blokkade voelt ga je ze met één hand en been beweging voor je bovenin zetten en kun je ze gewoon bovenin trainen (niet te lang want ik ben nog steeds van mening dat je je paard bovenin juist vast rijdt, omdat als je paard bovenin loopt alle spieren op het kortst staan).

Maar goed. Ik wens jullie heel veel plezier. Misschien komen we elkaar nog wel eens ergens tegen...

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:39

Vraag aan Mireille1970.
Ik heb de foto's van je paarden die jij hier geplaatst heb bekeken. Van alle bewegende paarden loopt maar 1 met de neus voor de loodlijn.
Hoe komt het?
Bedoeling of een verkeerde moment?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:46

jirina schreef:
Vraag aan Mireille1970.
Ik heb de foto's van je paarden die jij hier geplaatst heb bekeken. Van alle bewegende paarden loopt maar 1 met de neus voor de loodlijn.
Hoe komt het?
Bedoeling of een verkeerde moment?

Het is zo ongeveer overal hetzelfde paard en ik heb dus ook bewust trainingsfoto's geplaatst, er staat 1 foto bij van concours (die waar ik dat stomme apenpakje aanheb) en 1 zwartwitte van het rijden op de keuring waar mijn ruin ster werd (daar is hij dan ook 3 en net voor de 10e keer onder het zadel). Ik ga geen foto's plaatsen van alleen de proeven ofzo, dan zie je niks, immers als je dat altijd doet weet niemand dat die mensen ldr rijden, die zijn allemaal bovenin en neusje voor de loodlijn als het goed is. Dus ja bewust.
Ik heb gezocht naar foto's van het terughaalmoment, dus nog ronder maar die zag ik zo niet anders had ik die ook geplaatst. Misschien dat dat nog kan met caps van een film.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:16

Jippie schreef:
hns schreef:
Nouja heb nu geen zin meer om weer zo een bericht te plaatsen (als die dalijk weer zo mysterieus verdwijnt )

Telkens als er weer gesproken wordt over LDR en aanverwante zaken verschijnen er spontaan allemaal redelijk onbekende users die zich met hart en ziel in de discussie mengen en daar behoorlijk radicale standpunten innemen. Het enige mysterie is wie die mensen toch allemaal zijn die enkel op een SA zo'n extreme positie in durven nemen en graag bijdragen aan een stukje kampvorming en opruiing.

Door dit soort mensen wordt de discussie altijd de das om gedaan en eindigen dit soort topics met slotje. Je verschuilen achter een alias en links rechts verwijten uitdelen en aantijgingen rondstrooien kan iedereen wel. Ik ga met niemand in discussie totdat ze hun identiteit prijsgeven, ik wil weten wie ik voor me heb want ik laat me door een mysterieus persoon onder een SA die bij wijze van spreken net het niveau van de manege is ontgroeid niet uit maken voor dierenbeul.

Word ik hier nou verdacht?
Alleen omdat ik sinds kort op bokt ben gekomen wil dat toch niet zeggen dat ik alleen maar hier ben gekomen om een 'extreme' positie in te nemen.
Ik ben nieuw so what?!
Wat wil je van me weten me hele levensverhaal, mijn dagelijkse gebuertenissen, mijn hele vriendenkring etc.
Ik dacht het niet he...
Door een profiel kun je nooit iemands ware identiteit kenbaar maken.
Ik kan net zo goed dé Anky in mijn profiel zetten weet iemand dan werkelijk of het ook dé Anky is?
Bedankt voor dit:

Citaat:
een mysterieus persoon onder een SA die bij wijze van spreken net het niveau van de manege is ontgroeid niet uit maken voor dierenbeul.

Je bedoeld een crimineel die voor diefstal net uit de gevangenis komt en denkt dat die de stoerste is en de rest is gewoon dom.
Ik zeg toch niet dat je een dierenbeul bent.
Zeker iets vergeten:

Citaat:

hns

Nouja zo of zo mijn instelling op LDR is nog steeds hetzelfde
maar iemand daarvoor als dierenbeul uit te gaan schelden vind ik wel erg ver gaan.

Was ik dan ook een dierenbeul omdat ik eerst dacht dat het wel kon en goed was?
Was ik dan ook een dierenbeul om een paard zo te rijden omdat de eigenaar het zo wou?
Zo ja veroordeel me maar ik beken me als schuldig in alle punten...

Als je het niet over mij had ok sorry maar aangeziens mijn quote erboven staat denk ik toch dat het deels naar mij toe is gericht.

Bedankt voor het lezen

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:19

Mireille ik geef je volkomen gelijk.
Ik ben dan wel geen voorstander van de LDR maar gelijk geef ik je.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:24

hns schreef:
Mireille ik geef je volkomen gelijk.
Ik ben dan wel geen voorstander van de LDR maar gelijk geef ik je.

We hoeven ook niet allemaal voorstander te worden of tegenstander. We kunnen gewoon een discussie aangaan. En door ervaringen elkaar wijzer proberen te maken.

Maar je uit laten maken voor dierenbeulen vind ik echt getuigen van 0,0 respect of een luisterend oor.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:32

Mireille, je voelt je onterect aangevallen. Ik maak jou noch iemand anders hier voor dierenbeul uit. Niemand hoeft hier in een slachtofferpositie te gaan zitten.

Pas als ik jou dingen zie doen met dieren die er afschuwelijk uit zien, dan pas zou ik zo'n oordeel kunnen vellen. Dat heb ik van jou, noch iemand anders hier gezien.

Het is al eerder gezegd hier: ik denk dat noch jij noch iemand anders zo extreem de rollkur toepast dan op de betreffende foto's.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:33

horseyfries schreef:
Eric van Breda heeft verteld dat stress meetbaar is door o.a. hartslagmeting e.d. en dat hebben ze gedaan bij verschillende paarden. Daaruit bleek dat LDR gereden paarden juist minder stress hadden dan de andere paarden.....

Dat is een interessant onderwerp. Of de hartslag een juiste indicator is, vraag ik me af. Niet om tegen of voor dit topic te zijn, gewoon dit aspect. De range van hartslag en hartvolume is bij een paard aanzienlijk groter, ook relatief groter als bij een mens. Het hartritme van een paard verandert heel snel. Ga de hartslag van je paard maar eens een paar keer meten in schijnbaar dezelfde omstandigheden.

Als je een paard in de hals afbuigt, geeft dat een feedback signaal waardoor de "state of mind" van het paard verandert en ook de hartslag. De afbuigmethode in stilstand werd vroeger vaak gebruikt - alleen in stilstand. Je kan een paard zo heel snel op nageeflijkheid controleren. Praktisch elk paard waarop je dit toepast, zal direct nageven en het bit gaan afkauwen. (in stilstand).

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:40

@Goofy, exact waarom ik vroeg hoe en wat precies is onderzocht bij deze paarden.

Ik kon jammer genoeg niet aanwezig zijn op het NH forum, hoe graag ik dat ook had gewild.
Vandaar mijn vragen hierover met het vriendelijke verzoek of iemand dat wat uitgebreider toe wil lichten ipv cynisch reageren: dat je maar aanwezig had moeten zijn.

Zie nogmaals mijn eerder geplaatste stukje wat aansluit bij wat jij zegt:

Turning the horse's head around to the either side send a false signal to one of two "Baroreceptor Reflex" sensors located
high in the throat which stimulates the "Vagus nerve" which connects the brain and heart. The job of the Baroreceptor reflex is
to regulate the body's blood pressure so if blood pressure is low, the reflex will increase cardiac output (CO = HR X SV) and
the reflex will constrict arterioles & veins and vice versa.

This stimulation causes the heart to lower the horse's blood pressure as if they were already lying down and resting, enough to
make the horse feel sleepy or dopey.

Now, some horse can take longer than others but if you understand what I'm saying, an experienced horse person would be
able to see the benefits of be able to calm a horse so easy anytime anywhere.

------------------

Voor wie verder wil lezen: http://www.the-endorphin-tap.com/

Dus in dat licht bekeken, zegt dat onderzoek wellicht niet zoveel.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:44

jjs schreef:
Mireille, je voelt je onterect aangevallen. Ik maak jou noch iemand anders hier voor dierenbeul uit. Niemand hoeft hier in een slachtofferpositie te gaan zitten.

Pas als ik jou dingen zie doen met dieren die er afschuwelijk uit zien, dan pas zou ik zo'n oordeel kunnen vellen. Dat heb ik van jou, noch iemand anders hier gezien.

Het is al eerder gezegd hier: ik denk dat noch jij noch iemand anders zo extreem de rollkur toepast dan op de betreffende foto's.

Ik wel. En dat maakt mij in jouw ogen dierenbeul, en dat past me niet.

Het is raar om eerst te roepen: LDR is dierenbeulerij, en dan mensen die dit toepassen gaan vertellen dat ze het niet persoonlijk moeten opvatten.

Als ik zeg: een hond houden op een flat is dierenbeulerij, en ik roep daarna dat iemand die een hond op 5 hoog achter houdt het zich niet persoonlijk moet aantrekken, hoe lijkt dat?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:52

Dus een vals signaal prikkelt de baroreceptor, die zorgt voor vasoconstrictie en hartslagverlaging. Is deze reflex dezelfde als bij de graashouding, de hals laag houden? Of is het specifiek LDR houding?

Ik blijf het nog altijd een extreme houding vinden, en op de filmpjes van de trainingen zie ik flink wat druk op die stang. Now shoot me! }>

Ik denk dat het een vorm is van 'learned helpnesnes' waarbij het paard als het ware leert zijn lot te aanvaarden (kin op de borst) en zich daarin inpast. Vandaar dat ook het éné paard dit makkelijker kan geven dan het andere.

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:56

Jjs, je maakt telkens weer één grote fout: je denkt dat LDR datgene is wat je op plaatjes die door mensen geplaatst zijn die tegen LDR zijn ziet (quote: "Ik zeg dat wat ik zie op de beelden van LDR (pijn, dwang, geen plezier), dierenbeulerij is. ") en daarom zou het erg handig zijn als je je eens werkelijk ging verdiepen in wat LDR nu eigenlijk is en hoe het gebruikt HOORT te worden in plaats van je hele mening te baseren op beelden die niets met LDR te maken hebben maar niets meer of minder zijn dan een noodingreep op een bepaald moment.
Maar zolang je nog niet de moeite neemt om je er werkelijk in te verdiepen, bij trainingen te gaan kijken in plaats van bij wedstrijden zodat je ziet hoe het in het dagelijkse leven gebruikt wordt dan denk ik dat je niet zo wetenschappelijk wilt zijn als je zelf pretendeert, maar alleen de wetenschap wil gebruiken om bepaalde denkbeelden van je niet te hoeven wijzigen.

Zoals ik al zei, een hartslagmeter was slechts één van de dingen die gebruikt werd om stress te meten dus ik wordt er een klein beetje moe van dat men nu weer denkt daarover te moeten gaan zeuren, was dan gewoon gekomen dan had je zelf het hele verhaal gehoord.

Heb trouwens vanmorgen weer héérlijk LDR getraind met een zeer blij en gelukkig paard wat constant de oortjes naar voren heeft, zalig hoor!

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:08

Mireille1970 schreef:
jjs schreef:

Ik wel. En dat maakt mij in jouw ogen dierenbeul, en dat past me niet.

Het is raar om eerst te roepen: LDR is dierenbeulerij, en dan mensen die dit toepassen gaan vertellen dat ze het niet persoonlijk moeten opvatten.

Als ik zeg: een hond houden op een flat is dierenbeulerij, en ik roep daarna dat iemand die een hond op 5 hoog achter houdt het zich niet persoonlijk moet aantrekken, hoe lijkt dat?

Als dit topic zou zijn: Mireille en de LDR en jij liet die foto's zien, jou foto's tonen akelige gezichtsuitdrukkingen van paarden, dan ging het om jou en dan zou ik gerust tegen jou persoonlijk durven zeggen dat je een dierenbeul bent. Ik heb van jou heel die akelige platen niet gezien dus ik durf dat niet op voorhand te roepen.
Snap je? Het gaat hier niet om jou.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:25

horseyfries schreef:
Jjs, je maakt telkens weer één grote fout: je denkt dat LDR datgene is wat je op plaatjes die door mensen geplaatst zijn die tegen LDR zijn ziet ..knip..

Heb trouwens vanmorgen weer héérlijk LDR getraind met een zeer blij en gelukkig paard wat constant de oortjes naar voren heeft, zalig hoor!

Ik weet niet wat jou defintie is van blij en gelukkig, die twee begrippen zijn allerminst van toepassing op deze beelden. Het doet er niet toe of het foto's zijn van voor of tegenstanders; het zijn foto's van LDR toegepast door onze topruiters.

Welke fout bega ik in hemelsnaam als ik dat afgrijselijk vindt????
Wat zie ik over het hoofd? Ben ik gek of ben jij gek?
Wat is er gebeurt met iemand die dit blij en gelukkig noemt?
Vinden we het zo normaal dat dit met dieren gebeurt???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:39

@jjs: Ik voel helemaal met je mee en kan niet anders dan het volledig met je eens zijn.

@Melissa: Je hoeft je helemaal niet persoonlijk aangevallen te voelen wanneer je 100% achter jouw methode staat en de LDR voor jou 100% goed voelt. Als ik die hond op die flat zou hebben en ik ben er 100% gelukkig mee en er 100% van overtuigd dat mijn hond ook gelukkig is, dan zou jouw mening daarover mij namelijk helemaal niet raken. Mocht het mezelf ook diep in m'n hart niet helemaal lekker zitten, dan zou een mening als 'dierenbeulerij' me wèl raken...

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:52

SuperPepeijn schreef:
Ja grappig is dat he, opeens van die gebruikers <1000 posts en een leeg profiel Het zegt wel iets over je standpunt (of idd je vaardigheden) als je dát verborgen wilt houden.

He, SuperPepeijn, we zijn niet allemaal zo super als jij al aangeef t.
Ik vraag me af of je nou blij moet zijn met zooooooveeeel posts.
Ik vertaal dat naar het feit dat je de godsganse dag op Bokt pierewaait.
Nee m'n paarden verdienen eerder de aandacht.
En lege profielen ?
De trots der kleine is dat ze altijd over zichzelf praten.
De trots der grote is dat ze nooit over zichzelf praten.
(Ooit gezegd door Voltaire, ook een goed paard trouwens).
Wat dit alles met standpunten heeft te maken? Kom hier krijg je van mij een aai over je superbol

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:04

Jovarna schreef:
@jjs: Ik voel helemaal met je mee en kan niet anders dan het volledig met je eens zijn.

@Melissa: Je hoeft je helemaal niet persoonlijk aangevallen te voelen wanneer je 100% achter jouw methode staat en de LDR voor jou 100% goed voelt. Als ik die hond op die flat zou hebben en ik ben er 100% gelukkig mee en er 100% van overtuigd dat mijn hond ook gelukkig is, dan zou jouw mening daarover mij namelijk helemaal niet raken. Mocht het mezelf ook diep in m'n hart niet helemaal lekker zitten, dan zou een mening als 'dierenbeulerij' me wèl raken...

Dus als je door meerdere mensen die je niet kennen voor pedofiel uitgemaakt zou worden zou jou dat niet boeien, ook al weet je zeker dat dat niet zo is?

Hmmmmmmmmm zo zit ik niet in elkaar. Ik hou er niet van om voor iets uitgemaakt te worden wat ik niet ben!

Als mensen POT tegen me roepen moet ik lachen, juist omdat ik het wel ben doet het me dan niets. Maar ja, misschien voelt een ander dat weer anders.

Als je zegt dat iedereen die blond is stom is, zou ik als ik blond was me dan helemaal niet aangevallen hoeven te voelen? ZOu het dan helemaal niet op mij slaan zoals jjs beweert?

Vreemde theorie.

Wat die foto's betreft: ik blijf het onzin vinden om plaatjes boven praktijk uit te laten komen.

Ik kreeg vandaag een mail uit belgie van mijn laatst verkochte merrie (2 jaar terug) met de boodschap dat ze nog steeds helemaal happy zijn met haar en dat ze haar ijverigheid en blijdschap nog steeds in alles vertoont. Voor mij weer iets om helemaal blij van te worden.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:12

Heb trouwens vanmorgen weer héérlijk LDR getraind met een zeer blij en gelukkig paard wat constant de oortjes naar voren heeft, zalig hoor![/quote]

Horseyfries wil jij dan even bellen met Gal en kornuiten.
Want ik vrees dan dat jij helaas een van de weinige bent die LDR goed toepast want op bovenstaande foto's zie ik namelijk niks van al die zaligheid die jij vanmorgen weer beleefde.
En je moet weten, ik doe echt mijn best. Maar ik kom steeds maar weer uit op een conclusie: Wat ik hier zie : Een doffe ellende.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:14

Wat betreft die gelaatsuitdrukkingen op bovenstaande foto's: de heb je bij ELKE methode!!

Bovendien zit er een amazone tussen die zeker weten geen LDR toepast. Kwestie van op het juiste moment van een verkeerd beeld een foto schieten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:17

Tyrza schreef:
Wat betreft die gelaatsuitdrukkingen op bovenstaande foto's: de heb je bij ELKE methode!!

Bovendien zit er een amazone tussen die zeker weten geen LDR toepast. Kwestie van op het juiste moment van een verkeerd beeld een foto schieten.

het kan mij niet schelen of het wel of geen LDR is
het ziet er gewoon niet uit

ik sluit me volledig aan bij jjs en jovarna

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:19

Dat is nu eenmaal topsport, Arabesk.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:22

Arabesk schreef:
Tyrza schreef:

ik sluit me volledig aan bij jjs en jovarna

Ohhhhhhhhhhhhhhhhh dus het gaat niet om LDR maar puur om deze foto's.

Die vind IK er namelijk ook niet uitzien, dus we zijn het eigenlijk gewoon eens.

Maar zulke foto's heb je in alle takken van paardensport...

Dus we hebben het helemaal niet over een methode of systeem of gereden zijn, maar over plaatjes..................... NU snap ik jullie probleem, en daar kan ik het mee eens zijn...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:23

Arabesk schreef:

Maar deze discussie gaat WEL over LDR. Dus als je af wil geven op plaatjes, kun je misschien beter een ander topic openen en deze volkwakken met plaatjes geschoten op een ongelukkig moment.

Commentaar leveren over LDR op een foto waarvan de amazone geen LDR toepast in een discussie over LDR lijkt mij vrij zinloos...

*zucht* Jammer dat dit de zoveelste reactie is dat werkelijk een 0,0 inhoudelijke bijdrage levert aan deze discussie.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:30

[
Maar deze discussie gaat WEL over LDR. Dus als je af wil geven op plaatjes, kun je misschien beter een ander topic openen en deze volkwakken met plaatjes geschoten op een ongelukkig moment.

Jasmijn, wat doet jou bewegen om dan toch te zeggen dat het een ongelukkig moment is

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:32